Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fullvärdigt liv? En kvinna som flytt undan kriget i Afghanistan slipper oro för att huset ska träffas av en flygbomb, hon kan skicka sina döttrar till skolan utan risk för att de ska dödas just för att de är i skolan, hon kan gå till affären utan risk för att trampa på en av tusentals utslängda minor, hon kan ställa fram mat varje dag till sin familj som lever i en lägenhet som är uppvärmd på vintern och tät under regnen. Hon kan se sin familj, inte bara överleva utan leva och utvecklas i den trygga miljö som Sverige ändå är.

Jag tror att människor har lite olika uppfattningar om vad som är ett fullvärdigt liv.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*KL*

Det finns faktiskt människor som är födda och uppvuxna i Sverige som ändå inte talar svenska - utan bara finska... (Inte alls ovanligt i byar runt Kiruna t ex.) Skulle de inte ha rätt till svenskt medborgarskap p g a språket heller?

Nej givetvis inte:grin:

För att inte tala om skåningar, amerikaner och folk från vissa delar av Dalarna...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Har jag sagt att jag gör skillnad på rasism? Att jag tycker viss rasism är värre än annan?

Vad har svensk kultur med det hela att göra?

Ja det har du. Ja det tycker du. Du skrev att om man tillhör de 94% som inte röstade på SD är man inte rasist.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja det har du. Ja det tycker du. Du skrev att om man tillhör de 94% som inte röstade på SD är man inte rasist.

Felskrivet, syftade på att 94% inte gör det, dvs röstar SD

Den svenska kulturen då? Vad syftade du på?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Felskrivet, syftade på att 94% inte gör det, dvs röstar SD

Den svenska kulturen då? Vad syftade du på?

Jag syftade på att Sverigedemokraterna värnar om den svenska kulturen och det är därför de blir kallade rasister.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag syftade på att Sverigedemokraterna värnar om den svenska kulturen och det är därför de blir kallade rasister.

Nej, det är inte för dom "värnar om svenk kultur" som de blir kallade rasister. De blir kallade rasister för de helt enkelt är rasister....as simple as that

Blir man kallad rasist enkom för man "värnar om svensk kultur" gör man nog fel:grin:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det beror på att deras sätt att värna om den svenska kulturen bygger på en idé om att den svenska kulturen är som en ömtålig liten orkidé, som inte tål att icke-svenskar bor här utan att förstöras. Och att man således måste vara främlingsfientlig för att värna om den svenska kulturen. Det är främlingsfientligheten (och en olycklig tendens av partiets medlemmar att kalla människor med utländskt utseende för exempelvis babianer) som gör att man uppfattar dem som rasister.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Blir man kallad rasist enkom för man "värnar om svensk kultur" gör man nog fel:grin:

Dessutom är ju de där Sverigedemokraterna av allt att döma kulturellt mycket dåligt bevandrade, till och med i den svenska kultur som de säger ligger dem så varmt om hjärtat. Det är tex sällan man hör dem säga något som tyder på kulturella intressen värda namnet. Jag såg tex en intervju häromåret där någon av SD:s riksdagsledamöter framhöll julafton som ett exempel på svensk kultur värd att värna. (Möjligen sa han också mellan raderna att julafton som svensk kulturyttring är hotat av att det numera finns muslimer i Sverige, men han var lite otydlig på den punkten.)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, det är inte för dom "värnar om svenk kultur" som de blir kallade rasister. De blir kallade rasister för de helt enkelt är rasister....as simple as that

Blir man kallad rasist enkom för man "värnar om svensk kultur" gör man nog fel:grin:

Ge mig då exempel på någon grupp eller person som inte blivit kallat rasist(er) för att ha värnat om sitt lands kultur, behöver inte vara i Sverige utan Danmark, Norge, UK, Tyskland, Nederländerna etc går också bra. Du ser ju i inlägget under ditt t.ex att man "måste vara främlingsfientlig" för att värna om sin egen kultur.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ge mig då exempel på någon grupp eller person som inte blivit kallat rasist(er) för att ha värnat om sitt lands kultur, behöver inte vara i Sverige utan Danmark, Norge, UK, Tyskland, Nederländerna etc går också bra. Du ser ju i inlägget under ditt t.ex att man "måste vara främlingsfientlig" för att värna om sin egen kultur.

Hembygdsföreningar brukar klara sig bra. Det är sällan de beskylls för att vara rasistiska.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag skrev inte alls att man måste vara främlingsfientlig för att värna om sin egen kultur. Jag skrev att om man delar sd:s slutsats att svensk kultur inte tål att andra än svenskar bor här, då måste man vara främlingsfientlig för att värna om det egna.

De flesta av oss delar inte den slutsatsen. För egen del tror jag svensk kultur tål alldeles utmärkt att icke-svenskar bor här utan att förgås, så klen är den inte. Dessutom tycker jag att en viktig beståndsdel i svensk kultur är solidaritet och medkänsla med dem som behöver hjälp, och därför ser jag främlingsfientligheten som ett större hot mot svensk kultur än invandrade muslimer.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hembygdsföreningar brukar klara sig bra. Det är sällan de beskylls för att vara rasistiska.

De stora kulturinstitutionerna värnar ju om svensk kultur i högsta grad, genom att levandehålla och förnya kulturarvet, och vad jag vet brukar inte t ex Marie-louise Ekman eller Berndt Arell skyllas för rasister.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hembygdsföreningar brukar klara sig bra. Det är sällan de beskylls för att vara rasistiska.

Du har rätt men det var inte den typen av kulturvärnande jag menade riktigt utan på en mer nationell nivå där man menar att man bör bygga samhället på en gemensam svensk kultur och sluta uppmuntra till att inte ta del av den utan att behålla sin egen.

Jag skrev inte alls att man måste vara främlingsfientlig för att värna om sin egen kultur.

Det var så jag uppfattade "således måste vara främlingsfientlig för att värna om den svenska kulturen", ber om ursäkt om jag misstolkade dig då.
Jag skrev att om man delar sd:s slutsats att svensk kultur inte tål att andra än svenskar bor här, då måste man vara främlingsfientlig för att värna om det egna.

De flesta av oss delar inte den slutsatsen. För egen del tror jag svensk kultur tål alldeles utmärkt att icke-svenskar bor här utan att förgås, så klen är den inte. Dessutom tycker jag att en viktig beståndsdel i svensk kultur är solidaritet och medkänsla med dem som behöver hjälp, och därför ser jag främlingsfientligheten som ett större hot mot svensk kultur än invandrade muslimer.

Det handlar inte så mycket om vad svensk kultur "tål", det handlar om att det är bättre att bygga samhället på en gemensam istället för att förstärka skillnaderna. Jag är övertygad att om man frågar 1 000 invandrare som anser sig själva vara assimilerade och 1 000 invandrare som anser sig själva inte vara det så kommer de assimilerade känna en större gemenskap med det svenska samhället, uppleva sig mindre diskriminerade och en massa annat positivt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ge mig då exempel på någon grupp eller person som inte blivit kallat rasist(er) för att ha värnat om sitt lands kultur, behöver inte vara i Sverige utan Danmark, Norge, UK, Tyskland, Nederländerna etc går också bra. Du ser ju i inlägget under ditt t.ex att man "måste vara främlingsfientlig" för att värna om sin egen kultur.

Läs inlägget igen...

Det är SD som tror att det finns ett hot mot "svensk kultur", vilket inte kunde vara mer felaktigt
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det var lite slarvigt formulerat ja men läs gärna mitt förtydligande och svara gärna på vilken grupp du tror blir minst diskriminerad i Sverige - assimilerade invandrare eller icke assimilerade - och varför det är så?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det var lite slarvigt formulerat ja men läs gärna mitt förtydligande och svara gärna på vilken grupp du tror blir minst diskriminerad i Sverige - assimilerade invandrare eller icke assimilerade - och varför det är så?

Varför grupp B blir mer diskriminerade än grupp A? För att folk är rasister såklart
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du har rätt men det var inte den typen av kulturvärnande jag menade riktigt utan på en mer nationell nivå där man menar att man bör bygga samhället på en gemensam svensk kultur och sluta uppmuntra till att inte ta del av den utan att behålla sin egen.

Du menar ett samhälle där staten skall bestämma vad som är den nationella kulturen som vi alla skall stödja?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du menar ett samhälle där staten skall bestämma vad som är den nationella kulturen som vi alla skall stödja?

I samma utsträckning som idag ja, fast i annan riktning. Det handlar inte om att bestämma vad vi ska stödja utan att uppmuntra.

”Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur och samfundsliv ska främjas.” -Grundlagen
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fullvärdigt liv? En kvinna som flytt undan kriget i Afghanistan slipper oro för att huset ska träffas av en flygbomb, hon kan skicka sina döttrar till skolan utan risk för att de ska dödas just för att de är i skolan, hon kan gå till affären utan risk för att trampa på en av tusentals utslängda minor, hon kan ställa fram mat varje dag till sin familj som lever i en lägenhet som är uppvärmd på vintern och tät under regnen. Hon kan se sin familj, inte bara överleva utan leva och utvecklas i den trygga miljö som Sverige ändå är.

Jag tror att människor har lite olika uppfattningar om vad som är ett fullvärdigt liv.

Nu tog du i från tårna. Varför är Svensk trupp överhuvudtaget i Afghanistan?
Varför har vi Svenska soldater som dödas/skadas/lemlästas i ett främmande land?
Jo precis det du beskrev. För att förhindra ett förnyat talibanstyre som kommer att göra varenda kvinna rättslös och outbildad och fritt byte.

Vi och andra är där för att hjälpa fler på plats att få någon form av trygghet i sitt eget land, om så inte är fallet borde vi evakuera varenda kvinna och barn hit.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast det finns ju inga garantier för att ett visst parti får gehör i riksdagen för sina förslag, oavsett om dom är SD, C eller MP

Ca 6% är rasister och röstar SD, 94% är det inte alltså följer riksdagen folkets vilja och ignorerar SD med sina tomtenisseförslag


Eller var det inte det du menade kanske?


Nej, inte ens i närheten.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp