Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

DE??
Nu får du ju skärpa dig. Det är ju inte SD som spelat in och visat filmen, det är en person som varit medlem i SD.

Nej, men det var flera ledande företrädare för deras parti som "medverkade" på filmen. Uppenbarligen inte någon isolerad företeelse hos en enskild person m a o.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och om man ska lita på Helsingborgs Dagblad/TT så verkar det stämma:
http://hd.se/inrikes/2012/11/06/reinfeldt-jobben-storsta/

Vår statsminister Fredrik Reinfeldt citeras:

"— Vi kan inte tro att vi i öppen debatt tar hand om fenomenet Sverigedemokraterna, vi måste i grunden inse att det finns samhällsproblem kopplade till integration och invandring, brottslighet, globalisering och omställning av Sverige som vi måste lösa."

Det var ju stort att han kunde erkänna det men så kommer det som inte är lika imponerande:

"— De är början på den nedgång vi redan har i andra länder, därför ska vi isolera dem från inflytande, sade statsministern och hävdade att det var just det han hade gjort när regeringen slöt en överenskommelse kort efter valet med Miljöpartiet om asyl- och migrationspolitiken.

Effekten av SD var att vi fick en politik i motsatt riktning, sade Reinfeldt."




Och härmed stämplar jag vår statsminister, Fredrik Reinfeldt, med etiketten oprofessionell, besatt, maktfullkomlig, hämndlysten treåring.
Att han var värdelös har han visat med handling, nu har han även lyckats toppa det med ord, han är rent ut sagt inte riktigt klok och extremt olämplig på sin position.
Ge honom ett järnrör, allt pekar på att han innerst inne vill ha ett.

Jag ser inte problemet. Regeringen har inte majoritet i riksdagen. Det regeringen då gör är att förhandla med de partier som ligger tillräckligt nära i åsikter angående migrationspolitiken. Det blir en uppgörelse som inte till fullo följer regeringens vilja men det blir det bästa som går att uppnå.

Det är exakt så parlamentarism fungerar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag ser inte problemet. Regeringen har inte majoritet i riksdagen. Det regeringen då gör är att förhandla med de partier som ligger tillräckligt nära i åsikter angående migrationspolitiken. Det blir en uppgörelse som inte till fullo följer regeringens vilja men det blir det bästa som går att uppnå.

Det är exakt så parlamentarism fungerar.


Det är nog inte så enkelt, om man ska tillåta sig vara lite konspiratorisk.
FL har alldeles för många uppseendeväckande uttalanden runt SD för att jag inte ska reagera.
Att skylla sina beslut/den kritiserade migrationen på SD? Undrar om han ens försökte kompromissa med MP, antagligen inte.

Moderaterna har alltid haft ett snålt öga mot bidragstagare, oavsett nationalitet. Det här senaste draget har onekligen väckt funderingar i den politiska sfären.


De som är någorlunda insatta vem att Moderaterna i ideologi aldrig varit i närheten av Mp, desto närmare SD. Där är en av anledningarna till att många Moderater lämnar M för SD.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, ideologin har aldrig varit nära det SD står för. M har varit konservativt (och därmed nära SD i en del frågor), men man har aldrig varit ultrakonservativt som SD. Dessutom har man aldrig någonsin varit nära brunskjorteretoriken.

Självklart fungerar parlamentarismen på det här sättet. Självklart ska våra politiska företrädare göra allt för att inte låta den människosyn SD står för ha något som helst inflytande i några frågor alls. Oavsett om de får 5, 10, 20, eller 45 procent av rösterna.

SD står långt, långt ifrån alla de andra partierna i sin grundläggande analys av samhället och i sina problemformuleringar. M och V är riktigt nära om man lägger in SD på kartan.

Ju mer röster de får, desto hårdare måste man arbeta med kompromisser och överenskommelser med partier som står upp för samma grundläggande värderingar och människosyn. Det är precis vad vi väljare önskar av våra företrädare.

SD skulle kunna utvecklas till ett parti med en komplett samhällsanalys och nyanserade problemformuleringar, men vägen dit är mycket lång med tanke på vad de hittills åstadkommit i riksdagen. Den dagen (dvs ett helt annat parti) kan man också samarbeta med andra.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Alltså nu får du faktiskt ge dig med dina egna fantasier, det räcker nu.

Studien visar att Sverige efter 10 år har passerat, ligger i topp med jämförbara länder. Kan du hyfsa debatten, tack?

Jag tycker inte att det är bra att det tar så lång tid för oss att göra resultat och vill göra allt som går för att öka välkomnandet och insatserna för att korta tiden till sysselsättning för nyanlända.

Igen, jag ser inte några förslag från SD som vill det. De förslagen handlar nästan uteslutande om att stoppa eller begränsa migrationen, stött genom att presentera vinklad "fakta" och genom att stigmatisera denna grupp. Det ökar inte välkomnandet. Inte heller kortar det tiden till sysselsättning.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Krav på att delta finns redan med stipulerade repressalier om man inte gör det.

Generella krav på resultat är orimligt med tanke på de olika förutsättningar som finns. Det är ingen homogen grupp. Det skulle kanske kunna gå att stärka det genom att ta fram individuella planer som man sedan följer upp och ger mer stöd. Dyrare, men kanske bättre.

Att ställa generella krav på uppnådd nivå för att få medborgarskap är helt orimligt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Att ställa generella krav på uppnådd nivå för att få medborgarskap är helt orimligt.

Varför då? Försök bli Amerikansk medborgare och inte kunna prata engelska. Någon som tolkar på Svenska får du inte använda.
Där krävs det bl.a att man skall kunna språket, vara införstådd med hur det amerikanska statsskicket är beskaffat o.s.v ?

Det verkar sunt i mina ögon, hur annars skall man kunna förhålla sig till det land där man tänker tillbringa resten av sitt liv?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Helt enkelt därför att alla har olika förutsättningar att kunna uppnå kraven.

Och det är inte mänskligt att utesluta någon från möjligheten till medborgarskap för att de lider av funktionshinder, analfabetism, dyslexi, inlärningssvårigheter, koncentrationssvårigheter.

Ska det vara krav; måste de ställas på en rimlig nivå utifrån individen.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Inte hela sanningen! Inte språkkrav för de som är födda i landet ( då inget krav på medborgarskap hos föräldrarna).
De som varit i landet länge o är över en viss ålder50 el 55 beroende på vistelsetiden slipper också språkkravet liksom de med medicinska hinder.
PL
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Dessutom har man aldrig någonsin varit nära brunskjorteretoriken.


Moderaternas (som då kallades Allmänna valmansförbundet) ungdomsförbund imponerades av Hitlers framgångar i Tyskland och man beslöt sig för att bilda stormavdelningar efter det tyska partiets efterbild. Förbundet organiserade uniformerade kampgrupper och startade en pro-nazistisk tidning. Detta var efter Moderaterna hade varit med och röstat igenom Statens institut för rasbiologi som man drev vid den tiden och som blev kvar ända fram till mitten av 50-talet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Inte hela sanningen! Inte språkkrav för de som är födda i landet ( då inget krav på medborgarskap hos föräldrarna).
De som varit i landet länge o är över en viss ålder50 el 55 beroende på vistelsetiden slipper också språkkravet liksom de med medicinska hinder.
PL

Naturligtvis vet jag det då jag råkar ha en amerikansk mamma.;)
Och de som vistats länge i landet (med annat medborgarskap) kan få amerikansk sådant om alla andra kriterier är uppfyllda (arbetstillstånd, uppehållstillstånd o.s.v.

Men det är inte fallet hos den genomsnittlige flyktingen eller immigranten heller så jag bortsåg från dessa ovanliga omständigheter.

Ps. Du kan även köpa dig in i USA helt lagligt genom att investera minst 1.000000 $ i ett företag (summan kan ha ändrats sedan -80 talet) för vilket du är behövlig för driften. Ds.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Att ställa generella krav på uppnådd nivå för att få medborgarskap är helt orimligt.
Fast är det verkligen det med tanke på vilka rättigheter och skyldigheter medborgare har?

Ska man kunna göra sin medborgerliga plikt att rösta måste man ju kunna sätta sig in i politiken och debatterna som förs. Man måste också förstå hur samhället är uppbyggt och fungerar. Så höga är ändå inte kraven för att få bli medborgare liksom.

USA har förutom kravet på engelska, krav på att man ska förstå samhällsstrukturen, vilket också inkluderar ett historieprov. Jag har gjort historieprovet på skoj för några år sedan då en god vän till mig jobbade på amerikanska ambassaden på Irland och jag klarade mig trots att jag aldrig pluggat inför medborgarskap. Det handlar mer om vanlig allmänbildning. Och man måste ju inte ha alla rätt, utan det är ju en viss procent man måste uppnå.

Man behöver ju inte vara professor precis...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Naturligtvis vet jag det då jag råkar ha en amerikansk mamma.;)
Och de som vistats länge i landet (med annat medborgarskap) kan få amerikansk sådant om alla andra kriterier är uppfyllda (arbetstillstånd, uppehållstillstånd o.s.v.

Men det är inte fallet hos den genomsnittlige flyktingen eller immigranten heller så jag bortsåg från dessa ovanliga omständigheter.Ps. Du kan även köpa dig in i USA helt lagligt genom att investera minst 1.000000 $ i ett företag (summan kan ha ändrats sedan -80 talet) för vilket du är behövlig för driften. Ds.

USA tar väl i princip inte emot flyktingar överhuvudtaget, nästan bara kvotflyktingar
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast är det verkligen det med tanke på vilka rättigheter och skyldigheter medborgare har?

Ska man kunna göra sin medborgerliga plikt att rösta måste man ju kunna sätta sig in i politiken och debatterna som förs. Man måste också förstå hur samhället är uppbyggt och fungerar. Så höga är ändå inte kraven för att få bli medborgare liksom.
USA har förutom kravet på engelska, krav på att man ska förstå samhällsstrukturen, vilket också inkluderar ett historieprov. Jag har gjort historieprovet på skoj för några år sedan då en god vän till mig jobbade på amerikanska ambassaden på Irland och jag klarade mig trots att jag aldrig pluggat inför medborgarskap. Det handlar mer om vanlig allmänbildning. Och man måste ju inte ha alla rätt, utan det är ju en viss procent man måste uppnå.

Man behöver ju inte vara professor precis...

Nja, det är väl inget krav, för någon medborgare (är väl rätt uppenbart om man titta på SD väljare)

Vill man inte rösta behöver man inte, och vill man lotta sin röst får man det med.....
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, man får vara medborgare även med en medfödd hjärnskada. Man får vara medborgare även om man har svår dyslexi. Man får vara medborgare även om man hatar invandrare. Man får vara medborgare även om man råkar ut för en stroke och blir oförmögen att tala.

Jag hoppas du förstår vad jag menar med att det är orimligt att ställa generella krav.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ok, jag använde ordet aldrig lite slarvigt. Men det vi diskuterar är likheter och skillnader mellan partierna i vårt valda parlament idag.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp