Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*kl*

Jag hörde idag ett par röster på radion som angav att det allra viktigaste när man kommer som nyanländ till Sverige, om man antingen har flytt undan krig, förtryck, tortyr eller fattigdom eller kommer hit för att skapa sig ett bättre liv av andra skäl, är att man känner sig välkommen.

Att känna sig välkommen är en nyckel för integrationen.

Är det någon enda som tycker och tror att det SD står för i teori och praktik gör att nyanlända medmänniskor känner sig mer välkomna? Är det någon enda som tycker och tror att ett större inflytande för SD skulle göra att Amir från Iran och Keshwa från Somalia känner sig mer välkomna när de anländer?

Istället tycker jag att ovanstående, enkla lilla sak - är något vi alla bör ta med oss i vardagen. Hur bemöter vi våra nyanlända medmänniskor? Gör vi det på ett sätt för att få dem att känna sig välkomna i vårt samhälle?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Självklart, invandrare som assimilerar sig har alltid blivit mycket bättre bemötta och välkomnade in i samhället. Detta gäller både historiskt när vi hade en assimilationsvänlig politik och de som kommer idag och väljer att assimilera sig trots att den nuvarande politiken förespråkar att de inte gör det.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Självklart, invandrare som assimilerar sig har alltid blivit mycket bättre bemötta och välkomnade in i samhället. Detta gäller både historiskt när vi hade en assimilationsvänlig politik och de som kommer idag och väljer att assimilera sig trots att den nuvarande politiken förespråkar att de inte gör det.

Förtydligande tack!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För andra med mig är det uppenbart att man känner sig mer välkommen redan från scratch om man är accepterad för den man är, än den man bör vara enligt svenska normer - för på det viset kan man omöjligt vara som nyanländ. Det stavas integration. Det är en process.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det var precis vad jag menade med mitt inlägg. Jag skyller inte allt på SD, det vore konstigt. Men jag menar att inget av det de gör förbättrar välkomnandet, utan att istället allt de kommer med försämrar det.

Att kräva total assimilation är exempelvis att visa exakt noll respekt för våra nyanlända medborgare. Det är inte välkomnande.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Att kräva total assimilation är exempelvis att visa exakt noll respekt för våra nyanlända medborgare. Det är inte välkomnande.
Det beror ju på hur långt man drar det givetvis, men total assimilation är det väl ingen som kräver. Att folk ska lära sig svenska tycker jag är en jättebra idé, det behövs verkligen för att man ska klara sig på egen hand i det svenska samhället.

Däremot ska vi värna om religionsfriheten, om åsiktsfriheten etc. Men samtidigt måste vi utvecklas framåt och inte stagnera i gammalmodiga åsikter och värderingar. Och om Sverige vill fortsätta vara ett såpass jämställt land som vi ändå är internationellt sett, blir det svårt att inte försöka övertyga andra om att kvinnor är värda precis lika mycket som män.

Om man sen vill kalla det för assimilation eller om man vill kalla det för utbildning....ja, där får man väl göra sin egen bedömning. ;)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

SD förespråkar assimilering. Det du skriver om är integration. (Språk är en nyckelkomponent, oavsett.)

"
I svensk politik och debatt används ordet ofta för att beteckna den process där invandrare får medborgarskap, etablerar sig i det svenska samhället, och där det svenska samhället anpassas efter den förändring i befolkningssammansättningen som invandringen innebär. Begreppet står i kontrast till assimilering som betyder fullständig anpassning till majoritetens kultur.
"
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det stavas integration. Det är en process.

Det är ju precis det diskussionen handlar om. Sverige har totalt misslyckats med integrationen av nyanlända. (bara att se vallhunds inlägg ovan)
Om man efter 5 år inte har tillstymmelsen till ett jobb och dessutom ska konkurrera med ytterligare 400.000 nyanlända varje år som heller inte har vare sig kunskaper i svenska eller utbildning nog för att få ett skapar det ju bara spänningar.

Vi har en ungdomsarbetslöshet som fortfarande är mycket högre än den officiella siffran på arbetslösa, (strax under 8%). Om inte ens nyutexaminerade ingenjörer hittar ett jobb eller för den delen en bostad, så låser man ju fast invandrarna (utan dessa kvalifikationer) i bidragsberoende.

Se först till att de som kom för ett par år sedan har jobb och kan försörja sig själva innan vi importerar fler. Annars har vi ju bara importerat ett segregerat samhälle, är det vad vi vill ha? Och följdfrågan blir då, har vi råd med det?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För andra med mig är det uppenbart att man känner sig mer välkommen redan från scratch om man är accepterad för den man är, än den man bör vara enligt svenska normer - för på det viset kan man omöjligt vara som nyanländ. Det stavas integration. Det är en process.

Ja och det är klandervärt på alla sätt när stora delar av vår invandring kommer från länder där den absoluta majoriteten inte respekterar yttrandefrihet eller homosexualitet o.s.v. Det är inget man bör acceptera och välkomna.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är ju precis det diskussionen handlar om. Sverige har totalt misslyckats med integrationen av nyanlända. (bara att se vallhunds inlägg ovan)
Om man efter 5 år inte har tillstymmelsen till ett jobb och dessutom ska konkurrera med ytterligare 400.000 nyanlända varje år som heller inte har vare sig kunskaper i svenska eller utbildning nog för att få ett skapar det ju bara spänningar.

Vi har en ungdomsarbetslöshet som fortfarande är mycket högre än den officiella siffran på arbetslösa, (strax under 8%). Om inte ens nyutexaminerade ingenjörer hittar ett jobb eller för den delen en bostad, så låser man ju fast invandrarna (utan dessa kvalifikationer) i bidragsberoende.

Se först till att de som kom för ett par år sedan har jobb och kan försörja sig själva innan vi importerar fler. Annars har vi ju bara importerat ett segregerat samhälle, är det vad vi vill ha? Och följdfrågan blir då, har vi råd med det?

Varifrån kommer siffran 400 000 ?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och efter 10 år har vi lyckats lika bra som jämförbara länder, var nästa slutsats i studien.

Det betyder att vi måste bli bättre, snabbare med integrationen och välkomnandet. Inte att vi måste ändra antalet och vägra att hjälpa människor.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast det är ju inte bara SD som inte får människor att känna sig välkomna till Sverige. Sverige är näst sämst i EU på integration.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1133845-sverige-nast-samst-pa-integration

Sverige är inte näst sämst på integration utan bäst. "Sverige bedöms bäst på integration Den svenska lagstiftningen bedöms ge goda förutsättningar för invandrare att delta i samhället." "Sverige får 100 poäng av 100 möjliga när det gäller invandrares rättigheter på arbetsmarknaden, i den stora integrationsstudien Mipex som presenterades i Bryssel " -http://www.mipex.eu/

Att vi inte lyckas med integrationen beror inte på att vår integrationspolitik är dålig utan dels för att integration är ett rätt dåligt koncept jämfört med assimilation och dels för att vi tar emot fler invandrare än vad vi klarar av att integrera.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja och det är klandervärt på alla sätt när stora delar av vår invandring kommer från länder där den absoluta majoriteten inte respekterar yttrandefrihet eller homosexualitet o.s.v. Det är inget man bör acceptera och välkomna.

Du har missförstått. Integration handlar inte om att lämna grundläggande värderingar. Det handlar om respekt för att även det svenska kan utvecklas till något bättre med hjälp av nya influenser, med hjälp av de influenser som ligger i linje med våra grundläggande värderingar. Och en respekt för de människor som kommer hit.

Det är sådana missförstånd som får en att ta sig för pannan och undra om SD-anhängarna hänger bakom ett flöte. Jag hoppas att det bara var ett retoriskt argument som kom lite tokigt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja och det är klandervärt på alla sätt när stora delar av vår invandring kommer från länder där den absoluta majoriteten inte respekterar yttrandefrihet eller homosexualitet o.s.v.

Ofta är det just därför de kommer hit!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och efter 10 år har vi lyckats lika bra som jämförbara länder, var nästa slutsats i studien.

Det betyder att vi måste bli bättre, snabbare med integrationen och välkomnandet. Inte att vi måste ändra antalet och vägra att hjälpa människor.

Var står det någonstans? Tror du missade " – De som har varit här upp till tio år har lägre sysselsättningsgrad och högre arbetslöshet än i många andra europeiska länder, konstaterar sociologen Ryszard Szulkin som utfört studien. "

Det verkar ju vara precis tvärtom mot vad du hävdade.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du har missförstått. Integration handlar inte om att lämna grundläggande värderingar. Det handlar om respekt för att även det svenska kan utvecklas till något bättre med hjälp av nya influenser, med hjälp av de influenser som ligger i linje med våra grundläggande värderingar. Och en respekt för de människor som kommer hit.

Nej jag har inte missförstått, vi har bara olika perspektiv. Det jag ser som att stå upp för grundläggande värderingar om yttrandefrihet o.s.v är vad du kallar att "svartmåla en redan utsatt grupp". Ingen säger emot dig om att det svenska kan utvecklas med hjälp av nya influenser, det är hur det bör ske som vi inte är överens om.

Det är sådana missförstånd som får en att ta sig för pannan och undra om SD-anhängarna hänger bakom ett flöte. Jag hoppas att det bara var ett retoriskt argument som kom lite tokigt.

Jag känner precis samma sak om dig när du skriver "Att kräva total assimilation är exempelvis att visa exakt noll respekt för våra nyanlända medborgare". Det handlar inte om några krav, det handlar om ett synsätt där man har utgångspunkten att det är bra om så många som möjligt vill assimilera sig.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp