Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....
Nej, det finns inga bra svar. Det är exakt vad jag hävdat hela tiden. Det finns ingen seriös forskning som har studerat exakt det som efterfrågas, vilket är ett enormt svårt område att skära av och komma till slutsatser om. De seriösa kommentarerna i ämnet är att det nästan är omöjligt att få med alla de intäktsposter som finns, hur noga man än försöker. Mycket av kostnaderna är direkta och många av intäkterna är indirekta.
Däremot finns det en stark vetenskaplig slutsats, med enighet bland forskare över hela världen, att migration är en stark framgångsfaktor för en nation - både för in- och utvandringslandet. Dessa studier har jag hänvisat till ett antal gånger.
Och jag tycker det är intressant att veta hur ekonomin ser ut, missta mig inte. Genom att veta, kan vi hitta rätt väg framåt för att förbättra utfallet och verkligen låta nya medmänniskor bidra. Vinsten blir då både ekonomisk och mänsklig.
Men resultatet är på intet sätt avgörande för "projektet" migration till Sverige. Det är inget ekonomiskt projekt, inget vi gör av affärsmässiga skäl. Där tycker du och jag helt olika. Och jag tycker att ditt resonemang stinker lång väg, i den människosyn du framlägger i inlägg efter inlägg.
Sluta förlita dig på förgången tid, det är bekvämt men håller inte som ständigt återkommande argument - oavsett diskussion.
För mig är det logik att asylposten, med den allt större andelen outbildade/sjuka/handikappade, är en (livs)lång utgiftspost.
Det är inte
mitt inbillade scenario utan används som argument av de kommuner som nu inte förnyar sina mottagningsavtal med migrationsverket. Pengarna försvinner, av någon anledning.
Exakt hur mycket invandringen kostar går inte att få fram på mer detaljerad nivå eftersom det mig veterligen saknas verktyg.
Där verkar vi vara överens - förutom att du inte delar min åsikt om att det rör sig om en enorm kostnad (samhälleliga problemen inräknade).
Du skriver att du visst är intresserad av ekonomisk korrekt redovisning men om jag förstått dig rätt är emellertid en presentation av negativ ekonomi inte av beydande intresse - för när det väl kommer till kritan ska vi ändå ha ett generöst mottagande utifrån humanitära skäl, ekonomin är för dig sekundär.
Jag tror mig förstå att du anser att Sverige ännu har råd (frågan är var din gräns går, finns den ens) medan jag anser att gränsen är nådd.
Våra uppfattningar om nivån för acceptabelt samhällsklimat och välfärd möts troligen inte alls.
Du är av den bestämda åsikten att vi ska ha en generös mottagning av människor från andra länder, avskräcks inte alls av de senaste decenniernas samhälleliga utveckling
och anser att man arbetar med problemen vid sidan om under tiden verksamheten fortgår som den alltid gjort. Det fetstilta håller jag inte alls med om och särskilt inte eftersom våra styrande haft decennier på sig att visa total avsaknad av kompetens för uppgiften.
Två faktorer:
1. Ekonomiska skäl
2. Samhälleliga skäl
Två punkter som gjort att jag alltid röstat Moderat, även om fokus varierat.
Det vara både väntat (Moderaterna har aldrig gett sitt bifall till bidragsberoende) och bra när sjukförsäkringen stramades åt, lite väl hårt i vissa fall, men idag undrar jag vad poängen var/är?
Samtidigt som sjuka och arbetslösa jagas mentalt och i plånboken så får ekonomin fullständigt skena när det gäller migration.
Det är en politik som slår med häpnad, både för att den helt går emot tidigare Moderat politik och verkar totalt ogenomtänkt.
Det finns
en anledning till att SD finns idag och det är nonchalerade samhällsproblem.
Lös problemen och det kommer varken finnas ett SD eller SD-anhängare.
För svår uppgift? Omöjlig?
Hur som, du får gärna fortsätta påtala min människosyn om det känns bra för dig men du misstar dig om du tror att din ideologi är människovänlig.
Vi behöver inte mötas i debatten, jag vet var jag står och är cementerat trygg med min erfareliga uppfattning. Jag kommer i kontakt med effekterna dagligen - jag är en av alla som på något sätt får städa, jag navelskådar inte, och jag är inte det minsta road.
Så länge den här tråden finns kommer jag besöka den för att se vad som händer i samhället och runt SD fram till valet 2014.