Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vi har den generösaste tolkningen gällande flyktingstatus och kan även stoltsera med en rätt unik volym av anhöriginvandring.

Ja, precis. Vi kan vara stolta över att hjälpa så många människor från förtryck och fattigdom, till ett liv där man kan bidra i ett liberalt Sverige. Det sistnämnda måste vi tillsammans bli bättre på. Då platsar inte den retorik som bedrivs av SD och dig i tråden. Den är kontraproduktiv.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag bad dig visa en seriös forskningsstudie som estimerat att invandringen hade gett en nettovinst under 2000-talet, varför det så svårt om du nu enligt dig själv "tittat närmare" på seriösa forskningsstudier som visar detta?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ökat stöd till Sd= Sd tar upp frågor som ej dom andra partierna tar upp/ eller vågar tar upp beroende hur man vill se på detta. Delvis detta .
Sen är även Partiledaren grunden för att det går uppåt i mätningarna.
Ledaren gör partiet till stor del!
Praktexempel är när Socialdemokraternas upp och nedgångar gällande en osäker ledare.Att lyfta fram partiet på ett bra sätt är ju till största del partiledarens uppgift , och för det krävs en bra sådan!!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, precis. Vi kan vara stolta över att hjälpa så många människor från förtryck och fattigdom, till ett liv där man kan bidra i ett liberalt Sverige. Det sistnämnda måste vi tillsammans bli bättre på. Då platsar inte den retorik som bedrivs av SD och dig i tråden. Den är kontraproduktiv.

Delvis *kl*

Fast med de resurser vi kan hjälpa till med här hemma skulle vi hjälpa betydligt fler på plats.

Kan man verkligen bortse från det? Skall vi vara stolta över det?? Att vi vet att vi kan göra betydligt mer men väljer att inte gör det?

http://www.lakareutangranser.se/?gclid=CK2MgsOg0bMCFY98cAodBH8AYQ

http://unicef.se/varfor-varldsforalder?gclid=COOd4tKg0bMCFfJ2cAodNhEAJw

http://www.sos-barnbyar.se/stod-oss/Pages/default.aspx?et_cid=2&et_lid=1&et_sub=rädda barn

http://www.rb.se/Pages/default.aspx
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag bad dig visa en seriös forskningsstudie som estimerat att invandringen hade gett en nettovinst under 2000-talet, varför det så svårt om du nu enligt dig själv "tittat närmare" på seriösa forskningsstudier som visar detta?

Läs referenserna. Det är högst seriösa studier som gäller det ekonomiska resultatet av migration.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, precis. Vi kan vara stolta över att hjälpa så många människor från förtryck och fattigdom, till ett liv där man kan bidra i ett liberalt Sverige. Det sistnämnda måste vi tillsammans bli bättre på. Då platsar inte den retorik som bedrivs av SD och dig i tråden. Den är kontraproduktiv.

NÄR ska vi bli bättre på det menar du?
Finns det något i utvecklingen och de senaste 20 årens resultat och politik som får dig att tro att det kommer hända?
Skulle det vara lättare att integrera 1,5 miljoner eller 2 miljoner invandrare än ex 500 000?

Du har din envetna tro vilken tom förnekar statsministerns erkännanden/uttalade uppfattning och den får du givetivs ha.

För min del är det solklart att bevisade effektiva lösningar och positiva resultat ska kunna presenteras FÖRST innan man låter ett projekt fortskrida.
Då menar jag lösningar som är lite mer handlingskraftiga än detta:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5343819



Jag vill behålla, stärka och utveckla vår välfärd. I den ingår ett gott omhändertagande där man håller fast vid en fastställd minimumstandard för vad som kan anses vara ok i en välfärd.
20 personer i en tvåa som sover i skift ingår inte i den bilden.

Att vattnet börjat gå över huvuden borde vara uppenbart i per min def.
Att flyktingar i allt större utsträckning själva börjat protestera mot förhållandena i Sverige är en signal som är svår att bortse från:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sex-sju-personer-per-rum-pa-asylboende
http://www.vf.se/nyheter/arvika/demonstration-hindrade-trafiken
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Läs referenserna. Det är högst seriösa studier som gäller det ekonomiska resultatet av migration.

Förstår du skillnaden mellan vad invandringens ekonomiska effekter har varit och vad de eventuellt kan bli? Vilken av dina referenser är en seriös forskningsstudie som avhandlar invandringens ekonomiska effekter i Sverige sen ca år 2000? Jag frågade inte om referenser till hur migration KAN bli en ekonomisk vinst eller om studier som visar att migration är bra i allmänhet.

Försöker igen: Vilka seriösa forskningsstudier som du tittat närmare på visar att invandringen gett en nettovinst för Sverige från ca år 2000?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vad tyst det blev.


Av den enkla anledningen att det inte finns något svar.
Det hade varit toppen om Sverige hade tjänat, eller möjligen gått +-0, på asylmottagning och invandring.
Då hade jag bara behövt skaka på huvudet åt statens oförmåga att hantera/lösa utanförskap/segregation och att nonchalansen fått frodas i över 20 år.



Nåväl, så var det ny dag.
Jag följer debatten gällande det som medierna kallar "SD-krisen".
Nu går det att förvandla skit till guld, frågan är om SD klarar av det?
Utvecklingen blir intressant att följa.



Angående oursäktliga beteenden som skylls på fylla så har SD-politiker gott sällskap:


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12202418.ab

Som seriestrip:
http://affes.wordpress.com/2012/11/17/skandalen-pa-allas-lappar/


Lite tragikomiskt är det allt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och hur var det nu med Stig Malm och hans uttalanden!
Aftonbladet kastar sten i glashuset.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och hur var det nu med Stig Malm och hans uttalanden!
Aftonbladet kastar sten i glashuset.

Politiker är inte per automatik några änglar, oavsett politisk tillhörighet.

Nu vill man kanske tro att alla rasister dras till SD och alla SD-röstare är rasister men riktigt så är det inte.
SD-sympatisörer finns även i de andra partierna.

I en annan tråd postade jag en påminnelse:

Vem har glömt reportaget "Rasismen i valstugorna" (Janne Josefsson, Uppdrag granskning) 2002?
I den öppna intervjun lät det så vänskapligt och vackert men med dold kamera åkte både Moderater, Socialdemokrater, Folkpartister och Kristdemokrater dit för att stämplas med etiketten uppenbart främlingsfientliga.

År 2002, är det någon som inbillar sig att det finns mindre rasistiska inslag i partierna 2012?


http://youtu.be/SN18vKSsbEg

http://youtu.be/SNIxArRd3Ro
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Eftersom den här tråden handlar om frågeställningar runt SDs fotfäste och växande popularitet är kanske lite historia av intresse?
Vem skulle isf kunna sammanfatta det bättre än Janne Josefsson?
JJ har som nog de flesta vet varit en erkänd medial profil när det gäller granskningen av invandring/integration.
När SD kom in i riksdagen 2010 var han en av dem som, lite oväntat kanske, sa "vad var det jag sa".
JJ hade flera år tidigare officiellt höjt ett varningens finger gällande migrationspolitiken och dess effekter.


Janne Josefsson summerar invandringen 1991 - 2007
http://youtu.be/Yzt8ATqRqI0
http://youtu.be/n5vjVBdVVbI


http://hd.se/mer/2008/02/10/mannen-bakom-avsloejandena/
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, det finns inga bra svar. Det är exakt vad jag hävdat hela tiden. Det finns ingen seriös forskning som har studerat exakt det som efterfrågas, vilket är ett enormt svårt område att skära av och komma till slutsatser om. De seriösa kommentarerna i ämnet är att det nästan är omöjligt att få med alla de intäktsposter som finns, hur noga man än försöker. Mycket av kostnaderna är direkta och många av intäkterna är indirekta.

Däremot finns det en stark vetenskaplig slutsats, med enighet bland forskare över hela världen, att migration är en stark framgångsfaktor för en nation - både för in- och utvandringslandet. Dessa studier har jag hänvisat till ett antal gånger.

Och jag tycker det är intressant att veta hur ekonomin ser ut, missta mig inte. Genom att veta, kan vi hitta rätt väg framåt för att förbättra utfallet och verkligen låta nya medmänniskor bidra. Vinsten blir då både ekonomisk och mänsklig.

Men resultatet är på intet sätt avgörande för "projektet" migration till Sverige. Det är inget ekonomiskt projekt, inget vi gör av affärsmässiga skäl. Där tycker du och jag helt olika. Och jag tycker att ditt resonemang stinker lång väg, i den människosyn du framlägger i inlägg efter inlägg.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

SD har väl en klar poäng i det de för fram!
Ta hand om de egna först!

Det som haltar är att "svensken" sällan tar hand om de egna utan överlåter det till "samhället" att göra...
Om vi då går till "blatten" som har farmor boende hemma hos sig, hjälper till med barnpassning osv... Då betyder det väl att SD HELT går på invandrarens linje!

Uh, generalisera på morronkvisten... Kanske..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

SD har väl en klar poäng i det de för fram!
Ta hand om de egna först!

Det som haltar är att "svensken" sällan tar hand om de egna utan överlåter det till "samhället" att göra...
Om vi då går till "blatten" som har farmor boende hemma hos sig, hjälper till med barnpassning osv... Då betyder det väl att SD HELT går på invandrarens linje!

Uh, generalisera på morronkvisten... Kanske..

Otrevligt språkbruk du har!
Oavsett det så syftar du på att "svenskar" sällan tar hand om de sina,men det beror ju på att politikerna har byggt upp hela samhället på att alla ska lönearbeta idag.Omsorgen av barn och gamla sköts av det allmänna via skattsedeln.För att få in pengar till det krävs att så många som möjligt arbetar och betalar in skatt.
Förr var mammorna hemma med sina barn och blev försörjda av sin make som arbetade i jordbruket,gamlingarna bodde i en undantagsstuga hemma på gården och blev omskötta av de sina.
De flesta jag känner arbetar som tusan och har varken råd eller tid att vara hemma med sina barn eller skröpliga föräldrar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, det finns inga bra svar. Det är exakt vad jag hävdat hela tiden. Det finns ingen seriös forskning som har studerat exakt det som efterfrågas, vilket är ett enormt svårt område att skära av och komma till slutsatser om. De seriösa kommentarerna i ämnet är att det nästan är omöjligt att få med alla de intäktsposter som finns, hur noga man än försöker. Mycket av kostnaderna är direkta och många av intäkterna är indirekta.

Däremot finns det en stark vetenskaplig slutsats, med enighet bland forskare över hela världen, att migration är en stark framgångsfaktor för en nation - både för in- och utvandringslandet. Dessa studier har jag hänvisat till ett antal gånger.

Och jag tycker det är intressant att veta hur ekonomin ser ut, missta mig inte. Genom att veta, kan vi hitta rätt väg framåt för att förbättra utfallet och verkligen låta nya medmänniskor bidra. Vinsten blir då både ekonomisk och mänsklig.

Men resultatet är på intet sätt avgörande för "projektet" migration till Sverige. Det är inget ekonomiskt projekt, inget vi gör av affärsmässiga skäl. Där tycker du och jag helt olika. Och jag tycker att ditt resonemang stinker lång väg, i den människosyn du framlägger i inlägg efter inlägg.


Sluta förlita dig på förgången tid, det är bekvämt men håller inte som ständigt återkommande argument - oavsett diskussion.

För mig är det logik att asylposten, med den allt större andelen outbildade/sjuka/handikappade, är en (livs)lång utgiftspost.
Det är inte mitt inbillade scenario utan används som argument av de kommuner som nu inte förnyar sina mottagningsavtal med migrationsverket. Pengarna försvinner, av någon anledning.

Exakt hur mycket invandringen kostar går inte att få fram på mer detaljerad nivå eftersom det mig veterligen saknas verktyg.
Där verkar vi vara överens - förutom att du inte delar min åsikt om att det rör sig om en enorm kostnad (samhälleliga problemen inräknade).

Du skriver att du visst är intresserad av ekonomisk korrekt redovisning men om jag förstått dig rätt är emellertid en presentation av negativ ekonomi inte av beydande intresse - för när det väl kommer till kritan ska vi ändå ha ett generöst mottagande utifrån humanitära skäl, ekonomin är för dig sekundär.

Jag tror mig förstå att du anser att Sverige ännu har råd (frågan är var din gräns går, finns den ens) medan jag anser att gränsen är nådd.
Våra uppfattningar om nivån för acceptabelt samhällsklimat och välfärd möts troligen inte alls.
Du är av den bestämda åsikten att vi ska ha en generös mottagning av människor från andra länder, avskräcks inte alls av de senaste decenniernas samhälleliga utveckling och anser att man arbetar med problemen vid sidan om under tiden verksamheten fortgår som den alltid gjort. Det fetstilta håller jag inte alls med om och särskilt inte eftersom våra styrande haft decennier på sig att visa total avsaknad av kompetens för uppgiften.


Två faktorer:
1. Ekonomiska skäl
2. Samhälleliga skäl


Två punkter som gjort att jag alltid röstat Moderat, även om fokus varierat.

Det vara både väntat (Moderaterna har aldrig gett sitt bifall till bidragsberoende) och bra när sjukförsäkringen stramades åt, lite väl hårt i vissa fall, men idag undrar jag vad poängen var/är?
Samtidigt som sjuka och arbetslösa jagas mentalt och i plånboken så får ekonomin fullständigt skena när det gäller migration.
Det är en politik som slår med häpnad, både för att den helt går emot tidigare Moderat politik och verkar totalt ogenomtänkt.
Det finns en anledning till att SD finns idag och det är nonchalerade samhällsproblem.
Lös problemen och det kommer varken finnas ett SD eller SD-anhängare.
För svår uppgift? Omöjlig?


Hur som, du får gärna fortsätta påtala min människosyn om det känns bra för dig men du misstar dig om du tror att din ideologi är människovänlig.

Vi behöver inte mötas i debatten, jag vet var jag står och är cementerat trygg med min erfareliga uppfattning. Jag kommer i kontakt med effekterna dagligen - jag är en av alla som på något sätt får städa, jag navelskådar inte, och jag är inte det minsta road.


Så länge den här tråden finns kommer jag besöka den för att se vad som händer i samhället och runt SD fram till valet 2014.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, det finns inga bra svar. Det är exakt vad jag hävdat hela tiden. Det finns ingen seriös forskning som har studerat exakt det som efterfrågas, vilket är ett enormt svårt område att skära av och komma till slutsatser om. De seriösa kommentarerna i ämnet är att det nästan är omöjligt att få med alla de intäktsposter som finns, hur noga man än försöker. Mycket av kostnaderna är direkta och många av intäkterna är indirekta.

Däremot finns det en stark vetenskaplig slutsats, med enighet bland forskare över hela världen, att migration är en stark framgångsfaktor för en nation - både för in- och utvandringslandet. Dessa studier har jag hänvisat till ett antal gånger.

Och jag tycker det är intressant att veta hur ekonomin ser ut, missta mig inte. Genom att veta, kan vi hitta rätt väg framåt för att förbättra utfallet och verkligen låta nya medmänniskor bidra. Vinsten blir då både ekonomisk och mänsklig.

Men resultatet är på intet sätt avgörande för "projektet" migration till Sverige. Det är inget ekonomiskt projekt, inget vi gör av affärsmässiga skäl. Där tycker du och jag helt olika. Och jag tycker att ditt resonemang stinker lång väg, i den människosyn du framlägger i inlägg efter inlägg.

Nu var det svar till min fråga där jag efterfrågade forskning du påstod fanns som avsågs, och du har hävdat att det finns seriösa forskningsstudier som visar att Sveriges invandring har varit en nettovinst senaste åren. Så nu får du ändå antingen presentera den specifika forskningen eller erkänna att du ljög eller misstog dig.

Att det "finns det en stark vetenskaplig slutsats, med enighet bland forskare över hela världen, att migration är en stark framgångsfaktor för en nation" stämmer självklart inte, det är möjligtvis din onyanserade tolkning av viss forskning.

Men jag gillar din logik ändå, ALL forskning på svensk invandring visar att det är en förlustaffär och då hävdar du att det inte går att räkna på invandringens ekonomiska effekter men samtidigt menar du att forskare har lyckats räkna ut (med stark enighet genom hela världen dessutom!) att migration är en vinstaffär! Hur har man gjort det om det inte finns något adekvat sätt att räkna på?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Sifo har presenterat sitt månatliga resultat i väljarbarometern.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/krisande-sd-far-rekordstort-stod_7678446.svd
http://www.tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern/

SD nådde där sitt starkaste resultat någonsin.
Viktigt är dock att nämna att mätningen skedde före skandalen i partiledartoppen och av anledning blir kommande månaders
resultat av större intresse.


Det påstås att tappet till SD ser ut som följer:

• Moderaterna har fått släppa ifrån sig cirka 60000 väljare till SD.

• Socialdemokraterna har tappat drygt 50000.

• Runt 55000 soffliggare och förstagångsväljare säger sig nu sympatisera med Sverigedemokraterna (här har jag tidigare flaggat för skolvalet 2010 så oron är nog befogad).


Som Moderat är jag särskilt nyfiken på spekulationerna över Moderaternas tapp och kan läsa följande:

"Sedan valet är det alltså Moderaterna som fått lämna ifrån sig de flesta väljarna till Sverigedemokraterna.

Det har intresserat näringslivets tankesmedja Timbro, som drar slutsatsen att det beror på Moderaternas förnyelse och förflyttning mot mitten. Enligt Timbro, som låtit undersöka saken, är det särskilt ”M-väljare vars intresse kretsar kring brottsbekämpning och försvar” som överväger att byta till SD.

Moderaterna ”har inte levererat särskilt mycket för dessa ’gammelmoderater’ att glädjas åt”, skrev Timbros vd Markus Uvell i en debattartikel".



Något annat som iaf intresserar mig är det växande stödet bland LO-medlemmar, de röda.
Jag vill minnas att stödet låg på ca 4% år 2007 och att det skulle tas i med krafttag för att döda draken.
Jag minns detta eftersom jag hade fackliga representanter som var aktiva med information och utbildning vid den tidpunkten.


http://www.tns-sifo.se/nyheter-och-press/2012/10/vaeljarbarometern-oktober-2012/


I sammanfattning:

Sverigedemokraterna ökar och når i oktober en ny rekordnivå på 7,7 procent.
Partiet har nu en ganska jämn ålderstruktur och har väljare i alla åldersgrupper, varav fler är män (9 %) än kvinnor (6,4%)

Tittar vi på hur det går regionalt för SD, är variationerna fortsatt ganska stora.
Bäst går det i Skåne där väljarbasen är 15 procent och sämst i norr där man får drygt 4 procent.
I de vid valet svaga storstäderna har man nu lyckats etablera sig, och har 6 procent i storstäderna.
Bäst går det i Malmöområdet där man når 11 procent och sämst i Stockholmsområdet där stödet stannar på 5 procent.
I Göteborg är stödet 5,9 procent vilket är lika stort som Vänsterpartiets stöd.

SD har stöd av var åttonde LO-medlem.
I TCO stannar stödet på 5 procent.
Tittar vi på hela gruppen tjänstemän är stödet för SD drygt 3 procent och bland arbetare är stödet drygt 10 procent.
I SACO-gruppen har SD stöd från omkring 1 procent.
Partiet är - som i september - Sveriges fjärde största parti.

Socialdemokraterna verkar ha fått en varaktig uppgång i storstäderna. Partiet når 29 procent i Stockholm, knappt 30 procent i Göteborg och 31 procent i Malmöområdet.

Vänsterpartiet når med sin tydliga profil när det gäller vinster i välfärd och skola 6,5 procent.

De mindre allianspartiernas kamp om väljarna blir allt besvärligare. De har i grunden inte förmått ändra sin profil sedan valet 2010. Tiden börjar nu bli knapp för dem att ta tag i detta och driva en politik som både förenar medlemskapet i regeringen och avviker från Moderaterna. De måste hitta en fråga som gör att den borgerliga väljaren, som vill påverka alliansens politik i en ny riktning, får en möjlighet att göra detta genom att välja något av de mindre partierna. Hittar de inte tydliga frågor att driva, riskerar de inte bara sig själva utan hela alliansens möjlighet att vinna valet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp