Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det tror jag inte. Katrineholm är på väg att göra samma sak.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article15086749.ab

Som är en Socialdemokratisk kommun sedan 70 år.


"Katrineholm är en av de kommuner som inte haft något avtal med Migrationsverket om att ta emot ensamkommande flyktingungdomar. Och kommunen vill heller inte tvingas in i ett sånt avtal, säger Göran Dahlström som är socialdemokratiskt kommunalråd."



Många kommuners ekonomi ser riktigt risig ut, är pengarna slut så är de. Samtidigt talas det om avtalstvång dvs påtvingade avtal där kommunerna tvingas ta emot asylsökande och ensamkommande flyktingbarn.

Boden säger också nej.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/nej-till-fler-asylsokande


"Vi har sett till att det är rena ekonomiska vinsten. Vi har vädjat till humaniteten, det goda hjärtat, till samhällsansvaret. Mitt personliga tålamod med kommunerna är slut, säger Fredrick Federley"
http://www.unt.se/inc/print/kommuner-kan-tvingas-ta-emot-barn-145388-default.aspx

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5075894


Angående det fetstilta har flera kommuner påpekat att det inte bara handlar om den kortsiktiga kostnaden utan även den långsiktiga.
Att en invandrad inte bara kräver ett treårigt ekonomiskt statligt bidrag utan snarare beräknat på tio år - enligt det facit som finns idag, framtiden vet vi inget om.
Sedan har även påpekats kostnaden för segregationsproblemen, samt rakt och ärligt erkänt oförmågan att ta hand om/utbilda och sysselsätta människorna som kommer.

Det verkar inte som kommunalpolitikerna får gehör övht och just nu lutar det åt att asylmottagandet kommer regleras enligt lag.

Vad säga?
Alla ledare vet att framgången ligger i att få personalen med sig.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

"Det verkar inte som kommunalpolitikerna får gehör övht och just nu lutar det åt att asylmottagandet kommer regleras enligt lag.

Jag tycker asylmottagandet ska finnansieras via EU. De länder som tar sitt ansvar ska få ersättning för det.
gulan
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tycker asylmottagandet ska finnansieras via EU. De länder som tar sitt ansvar ska få ersättning för det.
gulan

Jag anser också det.

Var en artikel i DN för ett par dagar sedan. Förra året kom totalt 8175 ensamkommande flytktingbarn till IGC-länderna (Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Nederländerna, Norge, Sverige, Schweiz och Storbritannien), Av dessa kom 2657, eller 32 % till Sverige.

Jag säger inte att vi inte ska ta emot dessa barn som kommer hit, men asyldelen av migrationen är definitivt något jag tycker ska samordnas och finansieras på EU-nivå. Att länderna får bidrag i relation till antalet flyktingar de tar emot eller något i den stilen.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag anser också det.

Var en artikel i DN för ett par dagar sedan. Förra året kom totalt 8175 ensamkommande flytktingbarn till IGC-länderna (Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Nederländerna, Norge, Sverige, Schweiz och Storbritannien), Av dessa kom 2657, eller 32 % till Sverige.

Jag säger inte att vi inte ska ta emot dessa barn som kommer hit, men asyldelen av migrationen är definitivt något jag tycker ska samordnas och finansieras på EU-nivå. Att länderna får bidrag i relation till antalet flyktingar de tar emot eller något i den stilen.

Javisst. EU har säkert en plan för det. Det tar 10 år att implementera men efter det så blir det nog bra.
Naiviteten ad astra.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tycker asylmottagandet ska finnansieras via EU. De länder som tar sitt ansvar ska få ersättning för det.
Jag med!
Dessutom ska en flykting kosta ungefär lika mycket i alla länder, vilket gör att de inte dras till ett specifikt land för att de får det bättre där eller för att det landet ligger närmast till pass. Tex har ju Italien och Grekland ta emot mängder med flyktingar från norra Afrika. De pallar inte med trycket och det blir helfel på alla nivåer.

Bättre att sprida ut det jämt över hela EU.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Varför ska vi vara så mycket sämre än USA och Kanada på att integrera och sysselsätta människor som för en tid sedan har sett dagens första ljus i Somalia?
Är man riktigt synisk kan man ju få det till att de andra partierna i riksdag och regering är precis lika mycket rasister som SD, bara det att de är lite mer slipade än SD och inte säger det rakt ut.

2 av 3 somalier som flyttar ut ur Sverige flyttar till England. Fanns en artikel om det för ett par veckor sedan. Har man det inte bra i ett land flyttar man till ett annat.

Sverige kanske medvetet har fört den typen av politik. Om man totalt misslyckas med integrering- och flyktingpolitiken kommer flyktingar och invandrare inte att komma i samma utsträckning.

Vad gäller diskussionen om lönsamhet hos invandring. Kolla denna: http://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, jag anser fortfarande att det inte finns några redovisade beräkningar som lyckas isolera migrationen på ett sätt som gör att man kan komma fram till en summa i kronor som är på något sätt rättvis. Och vill hela tiden påpeka att allt handlar om hur väl vi lyckas i mottagandet. Skulle vi lyckas sysselsätta nyanlända i samma utsträckning som etniska svenskar skulle vi med samma beräkningsmodeller ha ett plus på 10-tals miljarder. Det är ingen utopi att påverka den sysselsättningsgraden i positiv bemärkelse - helt utan att göra restriktioner i migrationen.

Jag är helt övertygad att om Sverige hade stängt sina gränser på det sätt som SD vill göra från 1980-talet och framåt, skulle vi ha varit ett mycket isolerat och fattigt land i förhållande till dagens status.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Däri ligger väl pudelns kärna. Varför ska en svensk åldrad pensionär som tjänat sitt land under hela sin livstid. Betalat massor av skatt ha det sämre i slutskedet av sitt liv, än en invandrad sjubarnsmor som inte bidragit med en enda krona till (den nedmonterade) välfärd vi åtnjuter?

Varför ställer du dem emot varandra? Hur är man funtad som människa om man när man går in i ett rum betraktar en människa som mer medmänniska än den andra som står i samma rum? Det är vad som skrämmer mig oerhört, att denna grupp människor, som fungerar på det viset, verkar växa.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*kl*

Och så försvann Ekeroth en stund också.

Det är de här åsikterna och attityderna som partiet grundar sig på. Sen har man försökt polera ytan och påstå vissa andra saker. Men grunden ändrar sig inte.

Jag börjar få betydligt mer förståelse för att man som SD-politiker kan må mycket dåligt (flera exempel) av den schizofrena hållning man tvingas till av partiledningen. Att bära på ett hat man inte får uttrycka. Att bära på en "sanning" som man måste frisera hårt. Att alla kortsiktiga mål och förslag inte får ens antyda vad som är det långsiktiga, egentliga målet. Missförstå mig inte, jag tror att de försöker göra vad som de tror är bäst för landet- problemet är den vridna människosynen, den tokiga verklighetsbilden och den begränsade verktygslådan som bara innehåller ett enda verktyg.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, jag anser fortfarande att det inte finns några redovisade beräkningar som lyckas isolera migrationen på ett sätt som gör att man kan komma fram till en summa i kronor som är på något sätt rättvis. Och vill hela tiden påpeka att allt handlar om hur väl vi lyckas i mottagandet. Skulle vi lyckas sysselsätta nyanlända i samma utsträckning som etniska svenskar skulle vi med samma beräkningsmodeller ha ett plus på 10-tals miljarder. Det är ingen utopi att påverka den sysselsättningsgraden i positiv bemärkelse - helt utan att göra restriktioner i migrationen.

Att kommuner runt om i Sverige säger stopp och att regeringen erbjuder "bidragsmutor" för att kommunerna skall skriva på avtal om fortsatt mottagande är ett tecken på att det fakto finns ett minus på kontot.

Skulle vi lyckas sysselsätta nyanländna i samma utsträckning som svenskar så räcker det ändå inte eftersom sysselsättningsgraden även är för låg för svenskar.


Jag är helt övertygad att om Sverige hade stängt sina gränser på det sätt som SD vill göra från 1980-talet och framåt, skulle vi ha varit ett mycket isolerat och fattigt land i förhållande till dagens status.

Från 90-talet och framåt möjligen. Den gissningsleken kommer vi aldrig få något svar på.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, jag anser fortfarande att det inte finns några redovisade beräkningar som lyckas isolera migrationen på ett sätt som gör att man kan komma fram till en summa i kronor som är på något sätt rättvis.

Vilka redovisade beräkningar har du kollat närmare på och vad är det för fel på beräkningarna? Även om du för egen del kan avfärda all forskning på ämnet så måste du ändå du ändå ha förståelse och respekt för oss som inte gör det.


Och vill hela tiden påpeka att allt handlar om hur väl vi lyckas i mottagandet. Skulle vi lyckas sysselsätta nyanlända i samma utsträckning som etniska svenskar skulle vi med samma beräkningsmodeller ha ett plus på 10-tals miljarder. Det är ingen utopi att påverka den sysselsättningsgraden i positiv bemärkelse - helt utan att göra restriktioner i migrationen.

Men precis detta hörde man för 20 år sen, 15 år sen, 10 år sen, 5 år sen och fortfarande idag. Förändringen verkar alltid bara vara en integrationsreform bort men det har aldrig funkat och baserat på historien så kommer vi inte få någon lösning på våra integrationsproblem inom de nästkommande 20 åren heller utan det kommer antagligen fortsätta bli värre. Sverige har redan väldigt bra förutsättningar för att integrera, bäst i EU enligt mipex.eu, vi lyckats egentligen väldigt bra alltså, med de kassa förutsättningarna vi ger oss.

Jag är helt övertygad att om Sverige hade stängt sina gränser på det sätt som SD vill göra från 1980-talet och framåt, skulle vi ha varit ett mycket isolerat och fattigt land i förhållande till dagens status.

Varför har inte länder med t.o.m en mer restriktiv invandringspolitik än Sverigedemokraterna blivit mycket isolerade och fattiga då?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

De seriösa forskningsstudier jag tittat närmare på estimerar allt från en vinst på 5-10 miljarder till en förlust på 40-50 miljarder för invandringen sedan år ca 2000. Och jag ser brister med samtliga. Framförallt är det mycket svårt att mäta indirekta intäkter i form av ökad tillväxt. Dessa bryr sig inte SD om att de ens finns, trots att forskningen är klar över att de är stora och svåra att mäta.

Osäkerheten är stor, helt enkelt. Och resultatet ändrar sig stort hela tiden med hur positiv politik vi lyckas föra och vilken attityd vi har till våra nyanlända medmänniskor.

Och nej, forskningen är helt enig om att länder med stor invandring (dock oavsett officiell migrationspolitik) är de som blivit framgångsrika.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Från 90-talet och framåt möjligen. Den gissningsleken kommer vi aldrig få något svar på.

Fast du fokuserar bara på fattig och ekonomi. Med isolerad menar jag helt andra saker. Det är ingen gissningslek.

Eller menar du att vi ska ha en på ytan restriktiv invandringspolitik, och ändå släppa in exakt lika många som får vara illegala? Som USA, som framhävs i tråden?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

KL

Allvarligt talat nu, alla ni som tycker att invandrarpolitiken är fel, tror ni på fullt allvar att SD kan rätta till felen? Tror ni det är rätt väg att gå?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

De seriösa forskningsstudier jag tittat närmare på estimerar allt från en vinst på 5-10 miljarder till en förlust på 40-50 miljarder för invandringen sedan år ca 2000. Och jag ser brister med samtliga. Framförallt är det mycket svårt att mäta indirekta intäkter i form av ökad tillväxt. Dessa bryr sig inte SD om att de ens finns, trots att forskningen är klar över att de är stora och svåra att mäta.

Osäkerheten är stor, helt enkelt. Och resultatet ändrar sig stort hela tiden med hur positiv politik vi lyckas föra och vilken attityd vi har till våra nyanlända medmänniskor.

Och nej, forskningen är helt enig om att länder med stor invandring (dock oavsett officiell migrationspolitik) är de som blivit framgångsrika.

Visa en seriös forskningsstudie som visar på vinst.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

KL

Allvarligt talat nu, alla ni som tycker att invandrarpolitiken är fel, tror ni på fullt allvar att SD kan rätta till felen? Tror ni det är rätt väg att gå?

Personligen tror jag inte att vallfärden till SD handlar om att gemene man tror att SD har en politik som kan rätta till de stora problem vi har tack vare övriga partiers totala misslyckanden under de senaste 20 åren.
Det handlar kort och gott om missnöjesröstning, en markering och tydligt pekande finger på en fråga som många idag inte tycker fungerar.
Jag tycker mig höra att de flesta människor som är kritiska till migrationspolitiken, oavsett om de röstar på SD eller annat parti, vill dra i nödbromsen och se att det går att komma tillrätta med rådande problem istället för att bara låta dem växa.

Som jag skrivit tidigare kan jag inte se att det handlar om en majoritet som är främlingsrädda, har problem med annan hudfärg/nationalitet eller dras med knepig rasideologi.
Det handlar om ekonomi och samhällsklimat.


Går övriga partier imorgon ut med en ny handlingskraftig migrationsplan som innehåller löften om begränsning av asylmottagande och åtgärder mot de samhällsproblem som är knutna till gruppen så kommer SD snabbt tappa en stor skara röstare.

Vem minns inte Folkpartiets sista-minuten-agenda där de gick ut med språkkrav + lite annat smått och gott vilket gjorde att de snabbt ökade i popularitet och gjorde ett kanonval.

Vibbarna har funnits i många år nu, sittande har curlat vägen för SD.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast du fokuserar bara på fattig och ekonomi. Med isolerad menar jag helt andra saker. Det är ingen gissningslek.

Eller menar du att vi ska ha en på ytan restriktiv invandringspolitik, och ändå släppa in exakt lika många som får vara illegala? Som USA, som framhävs i tråden?

Varför jämföra med USA? Tycker du länderna är jämförbara?
Det räcker väl med att titta på övriga EU-länder/Skandinaviska grannar som ifrågasatt vår generösa flyktingpolitik.
Vi har den generösaste tolkningen gällande flyktingstatus och kan även stoltsera med en rätt unik volym av anhöriginvandring.

Med tanke på vår yta och kontrollorgan borde vi inte få problem med illegala invandrare.

De som kommer illegalt hittar antingen egen försörjning eller bli gömda och försörjda av frivillig - gott så.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

De seriösa forskningsstudier jag tittat närmare på estimerar allt från en vinst på 5-10 miljarder till en förlust på 40-50 miljarder för invandringen sedan år ca 2000.

Och nej, forskningen är helt enig om att länder med stor invandring (dock oavsett officiell migrationspolitik) är de som blivit framgångsrika.

Jag är helt novis på dessa forskningsstudier, och blir väldigt nyfiken! Jag kan inte riktigt se hur de här stora vinsterna med våran invandring har kunnat ske, med alla tusentals invandrare som vare sej jobbar eller kan svenska, som inte alls är integrerade i vårat samhälle, menar du att det ändå är en vinst för Sverige att de är här? Finns det någon sådan studie du kan länka till?
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp