Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och sist, men inte minst viktigt:
Och att man på ett felaktigt sätt pekar ut en grupp i samhället som ansvarig för att det är så och ser lösningar i att konservera och isolera Sverige i en global värld, med en 1800-tals romantisk bild av världen.
.





Asyl/flyktingmottagandet är en enorm kostnadsapparat som till största del finansieras av skattemedel.
Hade den istället skapat fler arbetstillfällen inom den privata sektorn hade diskussionen varit en annan.

Om vi ska tala om grupper - 2009 klargjorde regeringen med största tydlighet att sjukskrivningstalen och kostnaden för sjukskrivningarna omedelbart var tvungna att halveras för att det skulle vara hållbart med våra skattenivåer.
Det var inte ett felaktigt påstående utan helt korrekt.
Att nu sätta siktet mot asyl/flyktingapparatens kostnader är inte på något sätt märkligt och ännu mindre felaktigt.

Men visst, flyktingar/invandrare är lika lite skyldiga till sina kostnader som de sjukskrivna. Det ansvaret har regering och riksdag, något jag tycker mig märka att de allra flesta är fullt medvetna om.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, det är ingen enorm "kostnads"-apparat. Genom tiderna har Sverige gjort alltifrån stora överskott till vissa underskott på migrationen. Allt beror mest på vilken sysselsättningsgrad man lyckas skapa och hur fort tillsammans med de som kommer hit.

Migrationen har en enorm potential till att vara en vinstmaskin. Det vet vi sedan tidigare. Migrationen för med sig en signifikant ökad handel med migranternas hemländer, både import och export. Det är direkt tillväxtskapande.

För att vara lite invers, kommer här några saker man inte bör göra om man vill öka sysselsättningsgraden hos denna grupp.

1. Man bör inte utmåla denna svaga grupp som samhällets fiender.
2. Man bör inte påstå en massa osanningar som svartmålar gruppen.
3. Man bör inte stödja en politik som gör det svårare för denna svagare grupp att få sysselsättning.
4. Man bör inte utmåla människor med andra religioner än den kristna som "största hotet mot Sverige sedan andra världskriget".
5. Man bör inte utmåla en starkt vinklad och direkt felaktig bild av verkligheten som "fakta" och prata om massinvandring.
6. Man bör inte som idealbild förespråka ett samhälle som ska vara homogent befolkningsmässigt.
7. Man bör inte betrakta människor ur dessa grupper som ett hot mot Sverige utan som en enorm potential, både för ekonomisk och kulturell utveckling.

SD är inte intresserade av att lösa några problem på migrationsområdet. Det skulle ta bort hela deras existensberättigande och få dem att återgå till 1-procentträsket där man framför smutsiga nationalistiska heil-hälsningar på torget i november.

Jag kan fortsätta och skriva ett par rader om vad man kan göra för att förbättra situationen för våra migranter, men tar det vid ett senare tillfälle. Dvs saker man gärna vill genomföra för att se till att det fungerar bättre, om det är något man är intresserad av. De förslagen tycker inte SD är bra, eftersom det tar bort grunden för deras argumentation om att etniska svenskar är de enda som egentligen hör hemma i Sverige. Jaja, det är en tokig argumentation ändå. Det fattar de flesta som hört den. Ändå uppnår de snart 10% av svenska folket.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Om du läser litenvits inlägg igen så ser du att det är precis vad hon menar. Hon vänder sig mot föreställningen att invandrare skulle vara speciellt toleranta, vilket både du och hon inser inte stämmer. Hon säger däremot inte att de är det motsatta.

Tack för att du läste mitt inlägg! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Migrationen har en enorm potential till att vara en vinstmaskin. Det vet vi sedan tidigare.

Invandringen var en vinstaffär senast när den såg ut ungefär som Sverigedemokraterna vill ha den idag (tänker på 60-tal och tidigt 70-tal främst). Det finns inga likheter mellan den vinstbringande invandringen och den invandring som vi har idag.

Så ska du hänvisa till empiri kan det vara bra att nämna att historien ser ut såhär:
Mindre invandring + assimilation = vinst
Massinvandring + mångkulturhets = förlust
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, det är ingen enorm "kostnads"-apparat. Genom tiderna har Sverige gjort alltifrån stora överskott till vissa underskott på migrationen. Allt beror mest på vilken sysselsättningsgrad man lyckas skapa och hur fort tillsammans med de som kommer hit.


Jo, det är en ENORM kostnadsapparat.
Vi talar inte om arbetskraftsinvandring eller invandring med potential att snabbt blir en resurs för arbetsmarknaden. Vi talar om flyktingar/asylsökanden/anhöriga till flyktingar/asylsökanden. Sjuka, handikappade, analfabeter, människor som kanske inte skaffar 1-2 barn utan betydligt fler och som troligtvis aldrig kommer bli aktuella för arbetsmarknaden.
Ett intag av människor som gör att SCBs framtidsprognoser gällande befolkningsfrågor fallerat flera gånger om de senaste decennierna.

Ska vi börja tala om "vinstmaskin" får de börja konsumera tio gånger upp för att få igång marknaden. För vilka pengar ska de konsumera? Ska vi höja bidragen med tio gånger upp OCH förbjuda all typ av penningtransaktioner? Det är väl inte direkt någon hemlighet att bidragen inte återkonsumeras i sverige utan hjälper anhöriga i hemländerna.


Så länge det inte finns jobb utanför den offentliga sektorn, dvs jobb som inte är skattefinansierade, så talar vi om en enorm kostnad.
Människor som arbetar utgör inga problem men de är heller inte i skottgluggen i denna fråga.

Vi har betydligt fler arbetslösa än vi har jobb och med tanke på varselvågen (förra var 2009 dvs bara tre år sedan), världsekonomi + problemen i vårt geografiska närområde så lär andelen arbetslösa ticka på.

Vi har dessutom betydligt fler bostadslösa än vi har bostäder - den problematiken är också väldigt intressant. Jag har väntat i snart fem år på att den frågan ska få lite omhuldande uppmärksamhet och nu verkar det som att något händer - nu när migrationsverket inte längre har bostäder till alla ankommande + att det i fd välfärdssamhället sverige inte är ok att inhysa 16 personer i en liten tvåa.
Hur som, det är väldigt dyrt att bygga (billiga) hyresrätter och det känns som vi kanske skulle börja bygga ikapp de 200 000 bostäder som saknas innan vi letar hyresgäster?

Man kan hoppas att vi snart kommer ha stor brist på byggarbetare med tanke på alla bostäder som måste byggas men inte ens det är fog för arbetskraftinvandring eftersom vi har byggarbetare från öst som gärna kommer hit och jobbar så länge det finns jobb.



Migrationen har en enorm potential till att vara en vinstmaskin. Det vet vi sedan tidigare. Migrationen för med sig en signifikant ökad handel med migranternas hemländer, både import och export. Det är direkt tillväxtskapande.

Jag tror inte på att återanvända gamla facit. Tiderna ändras och så även facit.
När utvecklingen gått åt helt fel håll, varje år sedan början på 90-talet, då är facit för gammalt.


Ska vi läsa gamla facit rätt så krävs bara EN ENDA sak för lyckad migration - JOBB - RIKTIGA JOBB.
Och gärna en bostad.
Finns varken jobb eller bostäder.




För att vara lite invers, kommer här några saker man inte bör göra om man vill öka sysselsättningsgraden hos denna grupp.

1. Man bör inte utmåla denna svaga grupp som samhällets fiender.
2. Man bör inte påstå en massa osanningar som svartmålar gruppen.
3. Man bör inte stödja en politik som gör det svårare för denna svagare grupp att få sysselsättning.
4. Man bör inte utmåla människor med andra religioner än den kristna som "största hotet mot Sverige sedan andra världskriget".
5. Man bör inte utmåla en starkt vinklad och direkt felaktig bild av verkligheten som "fakta" och prata om massinvandring.
6. Man bör inte som idealbild förespråka ett samhälle som ska vara homogent befolkningsmässigt.
7. Man bör inte betrakta människor ur dessa grupper som ett hot mot Sverige utan som en enorm potential, både för ekonomisk och kulturell utveckling.

Jag kan inte säga att jag personligen i större utsträckning hör någon tala om invandrarna utifrån individspektra eller utifrån dina punkter utan, jämförelsevis, som det stora köttberget man kallade 40-talisterna för - eller som tidigare nämnt, de enorma pengar som alla sjukskrivna kostade.
Man ser helt enkelt att det kostar pengar, att det saknas jobb och bostäder.

Jag tror det var du som nämnde det humanistiska perspektivet dvs det sista halmstrået som återstår när man inte lyckats sälja in alla andra argument om att asylmottagande kan ge guld och gröna härliga mångfaldsskogar, att man tar in folk för att rädda livet på dem om det så krävs att vi sänker vår levnadsstandard/rustar ned vår välfärd så långt det bara är möjligt.
De som röstar på SD verkar ha som gemensam nämnare att de inte är intresserade av det humanistiska perspektivet. De ser om sitt eget hus och för att tala klarspråk så innebär det att den populära "sjubarnsmamman från somalia" får ett - nej tack.



SD är inte intresserade av att lösa några problem på migrationsområdet. Det skulle ta bort hela deras existensberättigande och få dem att återgå till 1-procentträsket där man framför smutsiga nationalistiska heil-hälsningar på torget i november.

Jag kan fortsätta och skriva ett par rader om vad man kan göra för att förbättra situationen för våra migranter, men tar det vid ett senare tillfälle. Dvs saker man gärna vill genomföra för att se till att det fungerar bättre, om det är något man är intresserad av. De förslagen tycker inte SD är bra, eftersom det tar bort grunden för deras argumentation om att etniska svenskar är de enda som egentligen hör hemma i Sverige. Jaja, det är en tokig argumentation ändå. Det fattar de flesta som hört den. Ändå uppnår de snart 10% av svenska folket.

Argumentationen är inte tokig.
För många år sedan anklagades de (Ny Demokrati och allt vad de kan heta) för rasistiska domedagsprofetior men ska vi tala om facit så visade det sig att profetiorna inte hade med domedagen att göra. Utvecklingen har varit både säker och stabil och de-fick-ju-rätt!



SD-väljarna ÄR SD.
Om du ser dem som smutsiga heil-hälsande nationalister så vill jag påminna om att det främst är Moderaterna och Sossarna som tappar till SD så frågan är hur många som kan räkna sig som smutsig heil-hälsande nationalist september 2014.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Invandringen var en vinstaffär senast när den såg ut ungefär som Sverigedemokraterna vill ha den idag (tänker på 60-tal och tidigt 70-tal främst). Det finns inga likheter mellan den vinstbringande invandringen och den invandring som vi har idag.

Så ska du hänvisa till empiri kan det vara bra att nämna att historien ser ut såhär:
Mindre invandring + assimilation = vinst
Massinvandring + mångkulturhets = förlust

Ja, SD vill bara ta emot invandrare om vi tjänar på det. Det där med humanitära skäl pratar de inte så mycket om, annat än att människor ska "hjälpas på plats". Hur det ska gå till verkar de dock inte veta.

En fantastiskt människosyn... Ni är bara välkomna om ni kan ge klirr i kassan.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*kl*

Barn är enorm kostnadsapparat, låt oss kasta ut alla som avlar sådana ur landet. ;)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, SD vill bara ta emot invandrare om vi tjänar på det. Det där med humanitära skäl pratar de inte så mycket om, annat än att människor ska "hjälpas på plats". Hur det ska gå till verkar de dock inte veta.


FN:s flyktingorgan UNHCR ber ju konstant om mer pengar och uppvisar ett fantastiskt resultat med de knappa resurser som ges till dem idag, skulle de inte veta hur man hjälper flyktingar på plats?

En fantastiskt människosyn... Ni är bara välkomna om ni kan ge klirr i kassan.

ALLA länder reglerar sin invandring efter vad som är ekonomiskt gynnsamt på olika sätt, det är knappast något unikt för SD.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hörde att det spekulerades i att SD skulle vinna och ta över i nästa val..

Hjälp liksom :eek:, jag vill ha kvar mina Moderater! ;):D
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, SD vill bara ta emot invandrare om vi tjänar på det. Det där med humanitära skäl pratar de inte så mycket om, annat än att människor ska "hjälpas på plats". Hur det ska gå till verkar de dock inte veta.

En fantastiskt människosyn... Ni är bara välkomna om ni kan ge klirr i kassan.

Hehehe förr hörde jag ofta(re) människor dra varma paralleller mellan solidaritet-humanitet-flyktingmottagning MEN när det (nu) kommer till kritan verkar det som att det nog är rätt få som gillar nedrustningen av välfärden.
När man märker av försämringar så är det bara att kolla på vilka stora utgiftsposter vi har i samhället och lite till mans resonera över vilken post vi tycker det går att dra ned på.
Resultatet är nog vad vi kan se nu.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

FN:s flyktingorgan UNHCR ber ju konstant om mer pengar och uppvisar ett fantastiskt resultat med de knappa resurser som ges till dem idag, skulle de inte veta hur man hjälper flyktingar på plats?

Det skrev jag inte. Jag skrev att SD inte verkar veta hur det ska gå till för de pratar aldrig om hur vi rent praktiskt ska hjälpa människor på plats.

ALLA länder reglerar sin invandring efter vad som är ekonomiskt gynnsamt på olika sätt, det är knappast något unikt för SD.

Fast det är olika saker att reglera invandringen efter vad landet rent ekonomiskt klarar av och att bara vilja ta emot ekonomiskt gynnsamma invandrare. SD motarbetar ju dessutom konsekvent alla försök till att öka sysselsättningen hos arbetslösa invandrare...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hehehe förr hörde jag ofta(re) människor dra varma paralleller mellan solidaritet-humanitet-flyktingmottagning MEN när det (nu) kommer till kritan verkar det som att det nog är rätt få som gillar nedrustningen av välfärden.
När man märker av försämringar så är det bara att kolla på vilka stora utgiftsposter vi har i samhället och lite till mans resonera över vilken post vi tycker det går att dra ned på.
Resultatet är nog vad vi kan se nu.

Ja, tyvärr är det ju gärna så att människor faller för "vi- och de-fällan". Folk kopplar försämrad värdfärd till invandringen trots att det knappast är grundproblemet. Vi har ju kommun- och landstingspolitiker som praktiskt taget ger bort vårdcentraler, turistattraktioner mm. till privata aktörer (som sedan tjänar multum på dessa). Skatter sänks (no shit, blir det mindre pengar över till välfärd då?). Det ekonomiska generellt i världen är inte på topp, även fast Sverige har klarat sig förhållandevis bra (världens ekonomiska läge är säkert invandrarna fel det också och varför inte klimatproblemet också).

Folk vill så gärna ha ett enkelt svar. Ett svart får.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det skrev jag inte. Jag skrev att SD inte verkar veta hur det ska gå till för de pratar aldrig om hur vi rent praktiskt ska hjälpa människor på plats.

Praktiskt? Det finns organisationer med medlemmar från hela världen som har den erfarenhet och kunskap som behövs. Det enda man behöver göra är att ge dem pengar och se till att det finns ett fungerande kontrollorgan.


Fast det är olika saker att reglera invandringen efter vad landet rent ekonomiskt klarar av och att bara vilja ta emot ekonomiskt gynnsamma invandrare. SD motarbetar ju dessutom konsekvent alla försök till att öka sysselsättningen hos arbetslösa invandrare.

Motarbetar? Hur?
SD kom in i riksdagen 2010 då invandrarnas situation på arbetsmarknaden redan var kris att den idag är värre än någonsin beror knappeligen på SD.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det skrev jag inte. Jag skrev att SD inte verkar veta hur det ska gå till för de pratar aldrig om hur vi rent praktiskt ska hjälpa människor på plats.

För det första stämmer inte det och för det andra är det inte SD som behöver veta hur man ska hjälpa flyktingar utan UNHCR. Så varför ens ta upp det?

Fast det är olika saker att reglera invandringen efter vad landet rent ekonomiskt klarar av och att bara vilja ta emot ekonomiskt gynnsamma invandrare. SD motarbetar ju dessutom konsekvent alla försök till att öka sysselsättningen hos arbetslösa invandrare...

SD vill inte endast ta emot ekonomiskt gynnsamma invandrare. Det andra stämmer inte heller.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*kl*

Obama: -When I won the election back in 2008 47% didn't vote for me and I said on election night that even though you didn't vote for me I hear you voices and I'm going to work as hard as I can to be your president. When you are president you have to work for everybody not just for some.


Samtidigt i Sverige väljer man att agera rakt i motsatt riktning:

Integrationsminister Erik Ullenhag (FP) lyfter fram att flyktingpolitiken har blivit ännu mer generös sedan valet 2010:
– Det handlar framför allt om att kartan inte ska ritas om på grund av att SD kom in.

Reinfeldt: -Effekten av SD var att vi fick en politik i motsatt riktning

Maria Ferm, Miljöpartiets migrationspolitiska talesperson: – Det bästa sättet att bemöta främlingsfientlighet är att föra en mer human och öppen politik. Det gör att SD inte kommer in i debatten.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, det är ingen enorm "kostnads"-apparat. Genom tiderna har Sverige gjort alltifrån stora överskott till vissa underskott på migrationen. Allt beror mest på vilken sysselsättningsgrad man lyckas skapa och hur fort tillsammans med de som kommer hit.
Nu står ju jag på din sida i invandringsdebatten, men det där påståendet måste jag faktiskt kommentera.

Förr var invandringen en inkomstbringande källa. På 60- och 70-talen kom arbetskraftsinvandringen som Sverige behövde då. Göteborg tex är fullt med dåtidens jugoslaver, greker och italienare som fick jobb på SKF och Volvo. De integrerades rätt bra och är idag inga som helst konstigheter, ifall man nu får uttrycka sig så.

På 80-talet kom det flyktingar från Iran och Irak. Dessa var högutbildade, ekonomiskt stabila människor som hade råd att fly. De kom hit och tyvärr förstörde det svenska systemet mycket för dem eftersom deras utbildningar inte godkändes i Sverige och man ej heller lotsade dem in i påbyggnadsutbildningar som gjorde deras utbildning godkänd. Den gruppen hade en svår integrationsprocess och det är inte förrän nu, 30 år senare som den gruppen tex köper fastigheter i Sverige. Det har tagit lång tid för dem att integreras om man jämför med samma grupp i andra länder.

Jugoslaverna som kom på 90-talet var nästan alla högutbildade och välbeställda. De har integrerats bra och den har helt smält in med de som kom på 60- och 70-talet. Många har flyttat tillbaka, men många har startat om här och märks inte av.

Somalierna som kommer har inte alls samma integrationsvilja som de andra hade. Det finns flera förklaringar till det. De är helt outbildade, många är analfabeter och kan inte läsa, de förstår inte hur ett samhälle är uppbyggt eftersom de saknar utbildning på den biten. De finns också kulturella skillnader som gör att vissa av dem inte anser att de ska jobba, eftersom det är någon annans jobb att försörja dem. De har haft enorma svårigheter att komma in på den svenska arbetsmarknaden.

Och just att det tar längre tid med integrationen i Sverige än i andra länder för vissa grupper är ett problem i Sverige. Vad är det vi gör som felar? Tittar man på tex Kanada och Storbritannien har de en helt annan arbetslöshet hos somalier än vad Sverige har. I Sverige jobbar väl ungefär 20% av somalierna. I Kanada har ca 60% arbete USA är samma siffra ca 50%. Det finns ingen officiell siffra från Storbritannien, eftersom många somalier där är egenföretagare. Men man räknar med ungefär samma siffror som USA och Kanada. Den officiella skillnaden mellan somalierna i USA, Kanada och Storbritannien är att de har en högre utbildningsgrad än de vi har i Sverige. Någonstans läste jag att de somalier som kommer till Sverige har ett medel IQ på 80, medan de som kommer till England har ett medel IQ på 95. Det är stor skillnad. Man behöver ett IQ på över 80 för att klara av att organisera någonting som är större än 10 kvm. Alltså, se sammanhang, göra analyser etc.

Den invandringen som Sverige får idag är inte inkomstbringande, även om jag gärna hade velat få det till det. Jag vill också tro att i alla fall barnen till de som invandrar nu kommer att bidra till samhället och kommer att generera pengar istället för att bara kosta. För så länge de bara kostar kommer de att vara hatade och diskriminerade. Så länge de bara kostar kommer högerextremismen i Sverige att växa och växa.

Och det är ju inte så konstigt att Sverige blir mer och mer högerextremt, det är ju ditåt alla andra EU-länder gått. Tack och lov har Sverige haft en såpass bra ekonomi att vi klarat av att hålla oss borta från de högerextrema politiska partierna tills nu, men nu har även vi kommit dit där människor reagerar.

Och det är klart att det sticker i ögonen på människor när det blir orättvisa. Det är klart att svenskar reagerar när pensionärerna i detta landet har det knapert. Många som arbetat hela livet har inte ens 10.000:- att leva på varje månad, medan många flyktingar bor i lägenheter som är så dyra att inga svenskar har råd att bo där. Där bor de tack vare att systemet är så fel så det tillåter privata fastighetsägare att ta ut sådana summor som vi skattebetalare får pröjsa.

Det finns många människor som har gjort extremt bra affärer på flyktingar, tex fastighetsägare, tandläkare. Men som Sverige ser ut just nu, är det en ren förlustaffär för staten.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så bara för att 10% röstar på idiotiska värderingar ska man låta sina egna värderingar glida in i idiotin? Det är ju det som är livsfarligt och den vägen vi absolut inte vill vandra.

Nej, så menade inte ens Obama.

Eller hur menade du egentligen?

Jag föredrar i och för sig uttalandet som MP gör av de tre du tar upp, och tycker kanske att Erik Ullenhag och Reinfeldt gör lite konstiga uttalanden.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Enorm kostnadsapparat är en enorm överdrift och dessutom inte en sanning som är omodifierbar. Den beror helt på vilka förutsättningar för sysselsättning vi lyckas skapa gemensamt. Det var hela min poäng. 13 miljarder, som är en siffra som förekommer, är en tiondel av vad skolan kostar, exempelvis.

De förslag som SD lägger syftar enbart till att göra det svårare för invandrare att komma till sysselsättning i Sverige. Alltså är man inte alls speciellt intresserad av ekonomin i migrationen. Man är intresserad av att stänga gränserna och isolera Sverige. Punkt.

Jag håller med om att det är grymt viktigt att vi skapar bättre förutsättningar och lär oss av hur andra länder lyckas bättre med olika grupper av nya medborgare.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så bara för att 10% röstar på idiotiska värderingar ska man låta sina egna värderingar glida in i idiotin? Det är ju det som är livsfarligt och den vägen vi absolut inte vill vandra.

Nej, så menade inte ens Obama.

Eller hur menade du egentligen?

Jag föredrar i och för sig uttalandet som MP gör av de tre du tar upp, och tycker kanske att Erik Ullenhag och Reinfeldt gör lite konstiga uttalanden.

Jag menar att det är sandlådenivå att införa en friare invandring p.g.a att fler och fler röstar för en restriktivare invandring.

Enorm kostnadsapparat är en enorm överdrift och dessutom inte en sanning som är omodifierbar. Den beror helt på vilka förutsättningar för sysselsättning vi lyckas skapa gemensamt. Det var hela min poäng. 13 miljarder, som är en siffra som förekommer, är en tiondel av vad skolan kostar, exempelvis.

13,5 miljoner är migrationsverkets anslag ja, men inte kostnaden för invandringen. Den ligger idag på runt 45-60 miljarder om året enligt de seriösa beräkningarna som finns.


De förslag som SD lägger syftar enbart till att göra det svårare för invandrare att komma till sysselsättning i Sverige. Alltså är man inte alls speciellt intresserad av ekonomin i migrationen. Man är intresserad av att stänga gränserna och isolera Sverige. Punkt.

Blandar du ihop resultat och syfte nu eller tror du på allvar att SD vill att invandrare ska vara arbetslösa? I så fall har du missförstått SD:s intentioner helt och hållet. Tror visserligen inte du blir övertygad bara för att jag skriver med men jag vet ju att det är så och man blir stundvis frustrerad och ledsen över att du m.fl tror att man är något jävla monster som bara vill ont.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

13,5 miljoner pratade jag inte om. 13.5 miljarder är en siffra som finns. De "seriösa" beräkningar du hänvisar till har vi diskuterat tidigare, inte särskilt seriösa, utan enbart partsinlagor med konstiga ej accepterade räknemodeller. Ungefär som överslagsberäkningen från migrationsinfo.se - där migrationen ger 2 kronor tillbaka för 1 satsad. Om man betraktar det som en enorm kostnadsapparat eller inte, är väl upp till betraktaren. Mitt inlägg hade poängen, att det inte nödvändigtvis är så att migration kostar en massa pengar - det beror helt på hur vi lyckas.

Ja, jag tror att SD vill att invandrare ska vara arbetslösa och kunna betraktas som ett problem. Det är existensberättigandet för SD. De förslag och den retorik man lägger fram är tydliga åt det hållet. Och nej, jag tror inte att man automatiskt vill något ont - i den lilla verklighetsfrånvända bubbla man befinner sig i. Däremot är det mycket lätt att utifrån, se det på det sättet - därför att det hela handlar om att värdera människor olika, försvåra för människor som kommer utifrån och betrakta människors rättigheter olika, beroende på etniskt ursprung.

Men skam den som ger sig: Vilka förslag har SD berättat om/lagt fram som underlättar för flyktingar och invandrare att få arbete i Sverige under sin riksdagsperiod hittills?

Är det inte i verkligheten så att man i varje enskilt tillfälle man fått utrymme, valt att stigmatisera och skylla så gott som samtliga samhällsproblem på denna svaga grupp?
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp