Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....
Nej, det är ingen enorm "kostnads"-apparat. Genom tiderna har Sverige gjort alltifrån stora överskott till vissa underskott på migrationen. Allt beror mest på vilken sysselsättningsgrad man lyckas skapa och hur fort tillsammans med de som kommer hit.
Jo, det är en ENORM kostnadsapparat.
Vi talar inte om arbetskraftsinvandring eller invandring med potential att snabbt blir en resurs för arbetsmarknaden. Vi talar om flyktingar/asylsökanden/anhöriga till flyktingar/asylsökanden. Sjuka, handikappade, analfabeter, människor som kanske inte skaffar 1-2 barn utan betydligt fler och som troligtvis aldrig kommer bli aktuella för arbetsmarknaden.
Ett intag av människor som gör att SCBs framtidsprognoser gällande befolkningsfrågor fallerat flera gånger om de senaste decennierna.
Ska vi börja tala om "vinstmaskin" får de börja konsumera tio gånger upp för att få igång marknaden. För vilka pengar ska de konsumera? Ska vi höja bidragen med tio gånger upp OCH förbjuda all typ av penningtransaktioner? Det är väl inte direkt någon hemlighet att bidragen inte återkonsumeras i sverige utan hjälper anhöriga i hemländerna.
Så länge det inte finns jobb utanför den offentliga sektorn, dvs jobb som inte är skattefinansierade, så talar vi om en enorm kostnad.
Människor som arbetar utgör inga problem men de är heller inte i skottgluggen i denna fråga.
Vi har
betydligt fler arbetslösa än vi har jobb och med tanke på varselvågen (förra var 2009 dvs bara tre år sedan), världsekonomi + problemen i vårt geografiska närområde så lär andelen arbetslösa ticka på.
Vi har dessutom betydligt fler bostadslösa än vi har bostäder - den problematiken är också väldigt intressant. Jag har väntat i snart fem år på att den frågan ska få lite omhuldande uppmärksamhet och nu verkar det som att något händer - nu när migrationsverket inte längre har bostäder till alla ankommande + att det i fd välfärdssamhället sverige inte är ok att inhysa 16 personer i en liten tvåa.
Hur som, det är väldigt dyrt att bygga (billiga) hyresrätter och det känns som vi kanske skulle börja bygga ikapp de 200 000 bostäder som saknas innan vi letar hyresgäster?
Man kan hoppas att vi snart kommer ha stor brist på byggarbetare med tanke på alla bostäder som måste byggas men inte ens det är fog för arbetskraftinvandring eftersom vi har byggarbetare från öst som gärna kommer hit och jobbar så länge det finns jobb.
Migrationen har en enorm potential till att vara en vinstmaskin. Det vet vi sedan tidigare. Migrationen för med sig en signifikant ökad handel med migranternas hemländer, både import och export. Det är direkt tillväxtskapande.
Jag tror inte på att återanvända gamla facit. Tiderna ändras och så även facit.
När utvecklingen gått åt helt fel håll, varje år sedan början på 90-talet, då är facit för gammalt.
Ska vi läsa gamla facit rätt så krävs bara EN ENDA sak för lyckad migration - JOBB - RIKTIGA JOBB.
Och gärna en bostad.
Finns varken jobb eller bostäder.
För att vara lite invers, kommer här några saker man inte bör göra om man vill öka sysselsättningsgraden hos denna grupp.
1. Man bör inte utmåla denna svaga grupp som samhällets fiender.
2. Man bör inte påstå en massa osanningar som svartmålar gruppen.
3. Man bör inte stödja en politik som gör det svårare för denna svagare grupp att få sysselsättning.
4. Man bör inte utmåla människor med andra religioner än den kristna som "största hotet mot Sverige sedan andra världskriget".
5. Man bör inte utmåla en starkt vinklad och direkt felaktig bild av verkligheten som "fakta" och prata om massinvandring.
6. Man bör inte som idealbild förespråka ett samhälle som ska vara homogent befolkningsmässigt.
7. Man bör inte betrakta människor ur dessa grupper som ett hot mot Sverige utan som en enorm potential, både för ekonomisk och kulturell utveckling.
Jag kan inte säga att jag personligen i större utsträckning hör någon tala om invandrarna utifrån individspektra eller utifrån dina punkter utan, jämförelsevis, som det stora köttberget man kallade 40-talisterna för - eller som tidigare nämnt, de enorma pengar som alla sjukskrivna kostade.
Man ser helt enkelt att det kostar pengar, att det saknas jobb och bostäder.
Jag tror det var du som nämnde det humanistiska perspektivet dvs det sista halmstrået som återstår när man inte lyckats sälja in alla andra argument om att asylmottagande kan ge guld och gröna härliga mångfaldsskogar, att man tar in folk för att rädda livet på dem om det så krävs att vi sänker vår levnadsstandard/rustar ned vår välfärd så långt det bara är möjligt.
De som röstar på SD verkar ha som gemensam nämnare att de inte är intresserade av det humanistiska perspektivet. De ser om sitt eget hus och för att tala klarspråk så innebär det att den populära
"sjubarnsmamman från somalia" får ett - nej tack.
SD är inte intresserade av att lösa några problem på migrationsområdet. Det skulle ta bort hela deras existensberättigande och få dem att återgå till 1-procentträsket där man framför smutsiga nationalistiska heil-hälsningar på torget i november.
Jag kan fortsätta och skriva ett par rader om vad man kan göra för att förbättra situationen för våra migranter, men tar det vid ett senare tillfälle. Dvs saker man gärna vill genomföra för att se till att det fungerar bättre, om det är något man är intresserad av. De förslagen tycker inte SD är bra, eftersom det tar bort grunden för deras argumentation om att etniska svenskar är de enda som egentligen hör hemma i Sverige. Jaja, det är en tokig argumentation ändå. Det fattar de flesta som hört den. Ändå uppnår de snart 10% av svenska folket.
Argumentationen är inte tokig.
För många år sedan anklagades de (Ny Demokrati och allt vad de kan heta) för rasistiska domedagsprofetior men ska vi tala om facit så visade det sig att profetiorna inte hade med domedagen att göra. Utvecklingen har varit både säker och stabil och de-fick-ju-rätt!
Fö
SD-väljarna ÄR SD.
Om du ser dem som smutsiga heil-hälsande nationalister så vill jag påminna om att det främst är Moderaterna och Sossarna som tappar till SD så frågan är hur många som kan räkna sig som smutsig heil-hälsande nationalist september 2014.