Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....
Men en "dräglig tillvaro" kan ju till exempel bestå i att slippa bli beskjuten av artilleri eller att inte bli utsläpad i en skogsdunge och avrättad för att du haft fel åsikter i en tidningsledare. Om vi inte hjälper de människorna och erbjuder dem skydd - ja, då har vi misslyckats.
Misslyckats? Vad är egentligen din definition av misslyckanden undrar jag.
Om jag förstått det rätt hävdar du solidaritet och medmänsklighet, in absurdum?
Dvs att ett räddat liv är a och o?
Jag undrar då om du förstår att ditt resonemang i klartext är snordyrt dvs kostar enormt kapital - ett kapital som inte ökar iom invandring/asylmottagning?
Att den kostnaden måste tas från andra utgiftsposter?
Är du beredd att ändra hela den välfärdspolicy som är grunden i offentlig sektor?
För du menar antagligen inte att den ska vara godtycklig utan det ska vara lika för alla oavsett hur svensk man är, hur länge man varit i sverige eller om man arbetar eller är arbetslös?
För att ta ett enda exempel (av många) är den akuta bostadbrist vi har idag, hoppas ingen missat att den faktiskt är akut, så är ett incitament i svensk välfärd
bostad till alla och ingen ska behöva vara trångbodd.
Då är frågan om du utifrån din solidariska/humana tanke funderat över hur de nya anpassade direktiven ska se ut?
I korthet kan nämnas att en verklighet i många städer är att man inte kan flytta hemifrån förrän 24-30 års åldern. Tuff arbetsmarknad, brist på hyreslägenheter och brist på billiga bostadsrätter är anledningarna.
Det är tom så tufft att migrationsverket, som har förtur, börjat inhysa asylsökanden i residensboenden och köpa upp villor.
Vad blir nästa steg? :
http://snaphanen.dk/2012/09/17/sondagskronika-egen-hard-ar-inte-din/
Vi ligger redan så illa till på bostadsmarknaden att om det inte blir en
massutflykt eller annat kraftigt befolkningsreducerande (dödlig farsot/tvångssterilisering wse) inom kort så kommer vi ALDRIG hinna bygga ikapp de bostäder som saknas - inte ens komma i närheten.
Det är alltså idag.
Nu är frågan hur det kommer se ut om sex år:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/10-miljoner-i-sverige-2018
Blir det bristen på bostäder och kapital (+arbetstillfällen) som kommer stänga gränserna
eller kan du kanske berätta hur situationen kommer lösas? Det verkar som du delar din behjärtansvärda ståndpunkt med våra styranden så om du berättar hur du hade gjort kanske jag kan få ett hum om hur framtiden kommer se ut.
Eller blir det helt enkelt så att vi krossar det välfärdssystem vi minns för införandet av tältbyar? Kåkstäder? Bara vi räddar liv?
Vi har att se fram emot nya socialgrupper utöver de tre vi känner till, vi kommer även har socialgrupp fyra och fem, kanske även sex.