Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vaddå, jag har fel? Texten du länkar till anger att de inte bör kallas invandrare, men de anges som invandrare i bla. SCBs (se tex. här) statistik.

När det diskuteras invandringssiffror är det alltså viktigt att ha i åtanke att även svenska medborgare som kommer tillbaks efter en tids utvandring kan falla in i statistiken.

Och förresten, varför ska inte en person som är född i Sverige men som har bott i tex. USA större delen av sitt liv (kanske bara har bott i Sverige sitt första levnadsår) räknas som invandrare om hen bestämmer sig för att flytta hit?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vaddå, jag har fel? Texten du länkar till anger att de inte bör kallas invandrare, men de anges som invandrare i bla. SCBs (se tex. här) statistik.

När det diskuteras invandringssiffror är det alltså viktigt att ha i åtanke att även svenska medborgare som kommer tillbaks efter en tids utvandring kan falla in i statistiken.

Och förresten, varför ska inte en person som är född i Sverige men som har bott i tex. USA större delen av sitt liv (kanske bara har bott i Sverige sitt första levnadsår) räknas som invandrare om hen bestämmer sig för att flytta hit?

Du frågar varför de inte ska kallas invandrare, ställer motfråga... Varför tycker du de ska kallas invandrare ?

Syrran har en gammal klasskamrat som bott i just USA sen skoltiden, om du skulle kalla henne invandrare skulle nog ALLA undra vad du höll på med...
Hon är gift och har barn (fött i USA) den enda jag skulle kalla invandrare om de flytta tillbaka till sverige är hennes man. (som är amerikan).

Så nej jag håller heller med om att svenskar är inte invandrare oavsett hur länge de varit borta.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag vill höra varför de inte ska kallas för invandrare. Motfrågan kan jag svara på senare, men ge mig ett svar först tack.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du kan alltså inte motivera varför de inte bör kallas invandrare?

Kan man verkligen invandra till sitt eget land? Återvända, javisst men invandra?
De som inte får uppehållstillstånd här, invandrar de då till t.ex Irak, Afghanistan etc ...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men å andra sidan. De som inte får uppehållstillstånd har ju aldrig de facto utvandrat. Bara försökt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har detsamma, flera vänner som flyttat till USA för x antal år sedan, att kalla dem invandrare om de flyttar tillbaka skulle kännas minst sagt fjantigt..:cool:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Kan man verkligen invandra till sitt eget land? Återvända, javisst men invandra?
De som inte får uppehållstillstånd här, invandrar de då till t.ex Irak, Afghanistan etc ...

Invandrare som är svenska medborgare redan innan behöver inte ansöka om uppehållstillstånd.

Min personliga erfarenhet är att man känner sig som en invandrare när man återvänder till Sverige efter några år i ett annat land, eftersom man inte är van vid hur saker och ting är i Sverige längre. Däremot kände jag mig inte som en flykting, men det var jag ju inte heller.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Invandrare som är svenska medborgare redan innan behöver inte ansöka om uppehållstillstånd.

Det var inte det som avsågs i det jag skrev heller ;)
Jag slapp också söka uppehållstillstånd därför att jag redan var svensk.

Min personliga erfarenhet är att man känner sig som en invandrare när man återvänder till Sverige efter några år i ett annat land, eftersom man inte är van vid hur saker och ting är i Sverige längre. Däremot kände jag mig inte som en flykting, men det var jag ju inte heller.

Inte kände jag mig som en invandrare efter 10+ år i USA när jag återvände direkt, så där är det nog den personliga upplevelsen som avgör.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du kan alltså inte motivera varför de inte bör kallas invandrare?

Om jag får uppehållstillstånd i ett annat land, arbetar där, betalar skatt där så avförs jag ju ur rullorna i sverige. Som svensk medborgare behöver jag ju inte söka upphehålstillstånd när jag kommer tillbaka men jag flyttar ju från ett annat land till sverige dvs invandrar. I samma grupp kommer ju studenter och andra som får uppehållstillstånd ex pensionärer från danmark eller tyskland somköper torp o gårdar i sverige. Så man kan helt enkelt inte motviera att de ska kallas ngt annat än invandrare...när de flyttade ut kallades de ju för utvandrare
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag vill snarare kalla det att man återvänder än invandrar när man kommer tillbaks till det land man kommer ifrån.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Inte kände jag mig som en invandrare efter 10+ år i USA när jag återvände direkt, så där är det nog den personliga upplevelsen som avgör.

Det är det såklart. De jag känner som återvänt eller är här på längre "semestrar" känner sej inte som invandrare eller att de glömt hur saker o ting fungerar i landet, de kommer liksom hem igen.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Om jag får uppehållstillstånd i ett annat land, arbetar där, betalar skatt där så avförs jag ju ur rullorna i sverige. Som svensk medborgare behöver jag ju inte söka upphehålstillstånd när jag kommer tillbaka men jag flyttar ju från ett annat land till sverige dvs invandrar. I samma grupp kommer ju studenter och andra som får uppehållstillstånd ex pensionärer från danmark eller tyskland somköper torp o gårdar i sverige. Så man kan helt enkelt inte motviera att de ska kallas ngt annat än invandrare...när de flyttade ut kallades de ju för utvandrare

Precis, men jag väntar fortfarande på motiveringen för jag utgår ifrån att de som opponerar sig kan föra någon slags rationell argumentation kring varför det är så hemskt att kalla dessa människor invandrare.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Kan man verkligen invandra till sitt eget land? Återvända, javisst men invandra?
De som inte får uppehållstillstånd här, invandrar de då till t.ex Irak, Afghanistan etc ...

Har du utvandrat från Sverige lär du väl invandra när du kommer tillbaks?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag vill snarare kalla det att man återvänder än invandrar när man kommer tillbaks till det land man kommer ifrån.
Begreppet är väl egentligen ganska irrelevant?

Det som är relevant är att återvändande svenskar räknas in i invandringssiffrorna. Det är ca 100.000 st människor som invandrar till Sverige varje år. Av dem är ca 25.000 st återvändande svenskar. Resten delas in i invandring från övriga EU-länder, invandring från de andra nordiska länderna, invandring från övriga länder, anhöriginvandring, asylsökande, etc.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jovisst, men det var väl begreppet i sej vi diskuterade.
Hur många år krävs det att man lever borta för att räknas in där som återvändande svenskar?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hur många år krävs det att man lever borta för att räknas in där som återvändande svenskar?
När man tittar på invandringsstatistiken så handlar det om hur många som flyttar in i Sverige. Du behöver inte ha varit borta mer än några månader egentligen, men du ska inte ha varit folkbokförd i Sverige under tiden.

Man kan vara svensk medborgare, men inte folkbokförd i Sverige eftersom man inte bor i Sverige. Inte mer med det. Men den dagen man flyttar tillbaka och folkbokförs blir man sorterad in i invandringsstatistiken.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Man kan vara svensk medborgare, men inte folkbokförd i Sverige eftersom man inte bor i Sverige. Inte mer med det. Men den dagen man flyttar tillbaka och folkbokförs blir man sorterad in i invandringsstatistiken.

Problemet med det verkar för flera i tråden främst vara att det rubbar bilden av invandrare som väldigt främmande och besvärliga människor, tycker jag.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp