Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

De flesta av oss är ju skattebetalare och hjälper den vägen de flyktingar som kommer till Sverige. Jag anser nog dessutom att det faktiskt är samhällets uppgift att hjälpa de som är svaga/utsatta/sjuka motsv. Eller hur tänker du dig att jag som enskild individ ska hjälpa hemlösa till exempel?

Ja, precis det menar jag. Man kan som enskild person göra massor. Om man vill och orkar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Varför är vissa människor viktigare än andra? Sverige är inte längre ett rikt land med ett fungerande skyddsnät. Långt ifrån, många många hamnar mellan stolarna.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Varför är vissa människor viktigare än andra? Sverige är inte längre ett rikt land med ett fungerande skyddsnät. Långt ifrån, många många hamnar mellan stolarna.

Gar du lyft blicket och tittat utanför landsgränserna på sistone? Sverige, inte ett rikt land? Vad jämför du med?

Att människor faller mellan stolarna är jag fullt medveten om och det ska åtgärdas. I många länder finns inga stolar att falla mellan öht (dvs. ingen hjälp finns att få alls om det nu skulle kunna gå att tolka på något annat sätt).
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Har du sänkt blicken och verkligen sett med EGNA ögon hur sverige ser ut? Jag tror inte det på dina inlägg. Många lever i en rosa värld om att vi HAR ett skyddsnät för alla våra medborgare, vilket tyvärr inte alls är sanning. I dessa fall kan vi lika gärna sakna stolarna.
Hur tycker du vi skall lösa det?
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Har du sänkt blicken och verkligen sett med EGNA ögon hur sverige ser ut? Jag tror inte det på dina inlägg. Många lever i en rosa värld om att vi HAR ett skyddsnät för alla våra medborgare, vilket tyvärr inte alls är sanning. I dessa fall kan vi lika gärna sakna stolarna.
Hur tycker du vi skall lösa det?

Jag har hemlösa som sover i trapphuset, ja... jag vet att Sverige inte är perfekt. Jag vet även att det finns många hemlösa som faktiskt får hjälp, men de är för få. Detta står dock inte i motsats till att vi kan hjälpa även andra människor.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har hemlösa som sover i trapphuset, ja... jag vet att Sverige inte är perfekt. Jag vet även att det finns många hemlösa som faktiskt får hjälp, men de är för få. Detta står dock inte i motsats till att vi kan hjälpa även andra människor.

Hur behandlar du dem som sover i ditt trapphus då? Ger en filt, en kopp varmt kaffe, ett vänligt ord eller kliver du bara över dem?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, ungefär så. Ringer även telefonsamtal åt dem om de vill (en bad mig specifikt att ringa efter polisen en gång).
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ungefär så? Kliver över? Eller vilket menar du?
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ungefär så? Vilket av det menar du?

Det beror på personerna beter sig. Om någon beter sig aggressivt (vilket har hänt) hälsar jag och går hem. När personen har lugnat ned sig kan jag gå och prata med hen.

Kliva över en person skulle jag aldrig göra.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men varför tycker man då att det är viktigare att vi hjälper människorna i rika Sverige, som har ett socialt skyddsnät, där det rent praktiskt finns den "infrastruktur" som krävs för att alla människor ska kunna få tak över huvudet och mat på bordet (jag vet att maskineriet behöver smörjas, att det inte funkar i alla lägen)? Varför är det viktigare att hjälpa "infödingar" än hjälpa de människor som kommer från länder där det inte finns i närheten av ett trygghetssystem? Kanske tom. tvärtom, länder med regeringar som terroriserar den egna befolkningen. Varför, om inte för att man tycker att "våra egna", är viktigare (mer värda)? Den stora skillnaden ligger i att vi lever i ett samhälle där alla kan få hjälp, många människor bor i samhällen där hjälp inte finns att få alls. Inte ens dålig hjälp.

Vad jag gör rent praktiskt är att betala skatt och rösta på det parti jag anser för den bästa politiken för att förbättra samhället. Sedan stödjer jag olika ideella föreningar privat och jag tar ett personligt ansvar och ingriper om jag ser att en människa behöver hjälp.

Skulle vi hjälpa alla världens fattiga lika mycket som svenskar hade vi inte kunnat ha saker som fri sjukvård, socialbidrag, a-kassa, skolgång o.s.v. Sverige skulle kollapsa fullständigt. Om det är det som krävs för att inte tycka "våra egna" är mer värda så är jag hellre vad du kallar rasist.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Skulle vi hjälpa alla världens fattiga lika mycket som svenskar hade vi inte kunnat ha saker som fri sjukvård, socialbidrag, a-kassa, skolgång o.s.v. Sverige skulle kollapsa fullständigt. Om det är det som krävs för att inte tycka "våra egna" är mer värda så är jag hellre vad du kallar rasist.

Jag har heller aldrig påstått att Sverige ska hjälpa alla världens fattiga. Jag har tvärtom tydligt skrivit att Sverige inte kan ta hela ansvaret utan världens fattigdom, krig och elände måste bekämpas gemensamt. Det är en global angelägenhet.

Men vi kan hjälpa de som har tagit sig hit och ber oss om hjälp samtidigt som vi arbetar med internationella insatser.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har heller aldrig påstått att Sverige ska hjälpa alla världens fattiga. Jag har tvärtom tydligt skrivit att Sverige inte kan ta hela ansvaret utan världens fattigdom, krig och elände måste bekämpas gemensamt. Det är en global angelägenhet.

Men vi kan hjälpa de som har tagit sig hit och ber oss om hjälp samtidigt som vi arbetar med internationella insatser.

Men om du tycker t.ex att vi ska ha kvar socialbidrag varför skall vi avgränsa detta till just de som bor i Sverige? Är det för vi bryr oss lite mer om svenskar? Att de är lite mer värda?

När du svarar på det förstår du ju också anna80s argument och principen i ditt resonemang brister, det handlar bara om vilken grad man vill prioritera svenska medborgare resp. folk i andra länder och hur man vill göra det.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

KL

En allmän fråga vad det kostar med en svensk unge från födsel till att denne börjar dra in pengar...

Känns som att dryga 2 miljoner är jäääävligt lågt räknat.

Jag vet att min gymnasieutbildning kostade lite drygt 300 000/år. 3 år gick jag den linjen. Då är vi uppe i 900 000 bara där. Sen har jag gått i grundskola i 9 år innan det, lekis, dagis osv. För att inte tala om sjukvård!! Nu är jag kanske inte rätt person att räkna på, med hästolyckor, MR röntgen hit och dit, dessutom DYRA mediciner när jag var sjuk osv.

Men 2 miljoner känns som en drömsumma, verkligen! Kan den verkligen stämma???

Känns som att det dubbla (minst!!!) är mer rimligt.

Eller vad tror ni??
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Infrastruktur 23 000:-
Studiehjälp 28 000:-
Förskola 496 000:-
Grundskolan + Gymnasiet 995 000:-
Fritidshem 166 000:-
Hälsovård 137 000:-
Barnbidrag 202 000:-
Vårdbidrag 69 000:-
Föräldrapenning 75 000:-

Totalt 2 191 000:-

Jag är inte säker på att detta stämmer till 100% men siffrorna är tagna från Lena Sundströms dokumentär "Dom kallar oss rasister", och poängen hon ville göra var att svenskar kostar mycket pengar så hon lär ju inte ha snålat med siffrorna iallafall. Men även hon kan ha räknat fel såklart.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

kl, men riktat till dig.
Kanske dags för dig att ta bukemester? Dvs sluta läsa o skriva här ett tag.
det verkar som du använder extremt mycket tid här, o allt du skriver är ganska aggressivt, oavsett om det handlar om politik, invandring, böneutrop eller hundar.
Du accepterar inga argument eller statistik, oavsett källa, om de inte stämmer överens med din egna personliga erfarenhet, inte ens riksdagens egna.

Jag har inte upplevt dig så tidigare, så vad är det som hänt?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

kl, men riktat till dig.
Kanske dags för dig att ta bukemester? Dvs sluta läsa o skriva här ett tag.
det verkar som du använder extremt mycket tid här, o allt du skriver är ganska aggressivt, oavsett om det handlar om politik, invandring, böneutrop eller hundar.
Du accepterar inga argument eller statistik, oavsett källa, om de inte stämmer överens med din egna personliga erfarenhet, inte ens riksdagens egna.

Jag har inte upplevt dig så tidigare, så vad är det som hänt?

Ja och ett sånt inlägg hjälper ju säkert ! Anmält till Bukefalos !
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Bra. Så tråkigt med alla dessa personangrepp som har NOLL med diskussioner att göra. Sänker bara nivån till sandlådan:(
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är ju helt sanslöst! Jag tycker inte man skall ta emot folk om man inte kan ge dem en dräglig tillvaro! Jag försöker hjälpa på andra sätt, genom att ha fadderbarn och skänka pengar till ex. läkare utan gränser. Samt att köpa ex, en åsna i julklapp till mina föräldrar som ges till någon som bättre behöver den. Det är klart att vi ska ta emot flyktingar. Men det får inte bli så att de kommer från misär till misär. Då har vi misslyckats...i alla fall enligt min åsikt.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp