Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Varför var det relevant att ange vad ett ensamkommande flyktingbarn kostar relativt att hjälpa 70000 koleradrabbade barn annars?

Kallar du det gnäll??

Att man kan hjälpa betydligt fler på plats, är det så konstigt?

För mig är det givet att det bästa är att hjälpa 7000 före en, men då kanske jag är orättvis..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, jag menar att vi ska göra båda delarna men det är inte enkom Sveriges ansvar att forska fram, finansiera och distribuera läkemedel i tredje världen (eller bygga upp infrastruktur). Det är dock Sveriges ansvar att möta de flyktingar som knappar på just våran port.

Åter igen vem skall betala detta???
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Okej, om det är det alla människors lika värde handlar om så är det en fullständigt vidrig och människofientlig princip som jag verkligen inte står bakom. Det finns alltså ingen gräns för dig? Du skulle låta en miljard barn gå i döden (i sjukdomar och förföljelse i andra länder) för att inte neka ett barn som kommer till Sverige?

Ja jag förstår inte heller hur man tänker här när man är så kallsinnig att man väljer att rädda ett barn när man kan rädda så många fler :crazy:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jan Ekberg, professor i nationalekonomi som forskat på invandrings kostnader sedan 80-talet menar att den kostar 49-66 miljarder om året.

Ekberg säger också att detta inte är en särskilt stor belastning på de offentliga finanserna och att vad som behövs för att vända siffrorna är att få invandrarna i arbete. Om invandrare når samma sysselsättningsgrad som infödda svenskar kommer vi gå plus.

Lyckligtvis är det åt det hållet vi går också, men vi kan mycket bättre.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ekberg säger också att detta inte är en särskilt stor belastning på de offentliga finanserna och att vad som behövs för att vända siffrorna är att få invandrarna i arbete. Om invandrare når samma sysselsättningsgrad som infödda svenskar kommer vi gå plus.

Lyckligtvis är det åt det hållet vi går också, men vi kan mycket bättre.

Det är ju den belastningen han hävdar, 1,5-2% av BNP vilket i dagens mått är 49-66 miljarder. Sverige är ett rikt land så det ruinerar ju oss inte men det är ändå pengar som kunde användas till mycket annat. Siffran ökar ju dessutom hela tiden, det var inte längesen invandringen inte var kostsam men jag tror den kommer bli desto dyrare i framtiden om det fortsätter som det gör.

Så 40 000 fler utrikes födda har jobb i Sverige på ett år, ställ det i relation till hur många utrikes födda som kommer till Sverige varje år och fråga dig igen om det verkligen går åt rätt håll? Det går åt samma håll som de senaste 20 åren, fel håll.

Det är som sagt samma visa år in och år ut, vi måste få invandrarna i arbete, vi måste få bättre integration. Massor av kostsamma åtgärder och integrationsprojekt som ska lösa allt, men de misslyckas hela tiden.

Kör vi på samma invandringspolitik som nu så kommer debatten se exakt likadan ut år 2050 som nu, och som den gjorde 1980. Inget kommer ha blivit löst, bara värre.

Däremot kan man se hur det går bättre för länder som Danmark som inför många av de åtgärder SD lobbar för.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Sysselsättningsgraden hos utrikesfödda ökar (i procent) och håller vi den kursen vilket vi gjort några år kommer sysselsättningsgraden bli lika hög som hos intikesfödda. Dvs. invandringen kommer löna sig.

Och ja, Sverige är ett rikt land då varför ska vi inte hjälpa de som har det sämre ställt på de sätt vi kan?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Om jag kollar till det området där jag bor så antar jag att folk röstar på SD pga. missnöje med dagens invandrarpolitik.

Jag kan själv säga att jag inte förstår dagens invandrarpolitik, men jag skulle ändå inte få för mig att rösta på SD, utan röstade blankt i senaste valet. Just på grund av att jag inte känner att det finns något parti för mig...

Vi har bland annat försökt hjälpa en familj med papperslösa invandrare här i stan. Vilket mörker! De kom hit medan barnen var någorlunda små (8 resp 10 år) Och fick sitt utvisningsbeslut verkställt när baren var 14 och 16 år. Det är för lång tid! Barnen har redan hunnit skaffa sig ett liv här med vänner, skola och allt vad det innebär. Den yngre flickan ligger nu apatisk och har fått åka till ett specialhem i storstaden för apatiska barn.

Men en annan punkt. Alla i familjen var papperslösa när de kom. Det äldre barnet i familjen började spela i fotbollslaget i stan när de flyttade hit, via den vägen fick vi reda på deras "situation" med en svårt sjuk mamma, utan papper och en pappa utan papper. Trots att de blev erbjudna arbete så fick de inte arbeta pga. att de var papperslösa. Så sjukt! Det blir ett moment 22. Maskineriet maler för sakta! Det borde inte ta mer än 1 år att få ett beslut.

Dessutom, så borde de inte placera alla flyktingar på samma ställe, soom ex. rosengård, tensta o.s.v. utan försöka integrera dem bättre i samhället. Här i stan sätter de 10-15 pers i ett hus med tre rum. Alla från olika kulturer och som kanske till och med krigar i sitt hemland. Klart som korvspad att det blir bråk och att folk får ett ont öga till dem? Det blir ofta utryckningar från polisen eftersom att det är bråk, de förstår inte varandra. Mer än en gång har det varit stora drabbningar och mycket saker stjäls (detta gör att folk inte vill att de ska flytta till deras kvarter...). Fortfarande ingen anledning att rösta på SD, men det är ett problem som uppstår med vår bristande invandrarpolitik. Invandrarna som kommer hit hamnar på paus...vem vill vara det?

Jag tycker att vi ska ha en invandring. Men arbeta för att snabba på processen med besluten. Se till att sprida dem bättre över hela landet och även ställa en del motkrav om att de måste utbilda sig inom det svenska språket. De som kommer hit högutbildade borde man ju kunna ta tillvara på ett bättre sätt? Jag är inte den som kan säga hur, men det känns som om dessa är de stora huvudproblemen?

Sen undrar jag ibland vart medmänskligheten tagit vägen. En invandrarkvinna skulle handla lite ris med sitt migrationsverketkort i en kö i en stor butik i stan. Köpet gick inte igenom, hon kollade saldot och det visade sig fattas 2 kronor. Butiksbiträdet uppträdde riktigt otrevligt och nästan skrek till den stackars damen att: fattar du inte att pengarna inte räcker?? Jag fick nog och gick dit och la i två kronor till i myntautomaten. Jag stod inte ens i samma kö och alla andra stod och tittade upp i taket typ. :eek:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Dessutom, så borde de inte placera alla flyktingar på samma ställe, soom ex. rosengård, tensta o.s.v. utan försöka integrera dem bättre i samhället. Här i stan sätter de 10-15 pers i ett hus med tre rum.

Så går det inte till heller kan jag upplysa om. Där jag bor (mellanstor stad 15 mil från Malmö)så finns det plats för invandrare. Fina lägenheter och kommunen har plats för 200-400 familjer. Problemet är att de inte vill bo här, så fort de kommer hit så flyttar de ut. Vart ? Ja gissa.

Finns ingen lag som tvingar dem att bo på anvisad plats, det står dem fritt att flytta var som helst i Sverige. Smart va?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Sysselsättningsgraden hos utrikesfödda ökar (i procent) och håller vi den kursen vilket vi gjort några år kommer sysselsättningsgraden bli lika hög som hos intikesfödda. Dvs. invandringen kommer löna sig.

[Edit: Reserverar mig för att jag kan ha läst fel, skall dubbelkolla det jag skrev i första stycket. Andra stycket gäller dock fortfarande, d.v.s att många invandrarjobb kostar mer än vad de smakar]

Man kan tolka det på lite olika sätt, man kan också utläsa att sysselsättningsgraden mellan utrikes födda och inrikes födda ökar. Sysselsättningen för hela landet går lite upp och ner med tiden, utrikes födda följer denna kurvan till viss del men avståndet verkar öka hela tiden. Och om svenskar presterar bättre så krävs det också att invandrare presterar bättre för att vi ska gå plus på invandringen. Alltså kommer inte invandringen löna sig om det fortsätter i nuvarande kurs.

Sen kan man ju undra hur mycket pengar som har gått åt att få sysselsättningen att öka, det slösas många miljarder på integrationsprojekt. Den senaste "största integrationsreformen på 20 år" har kostat ca 65 000 kr i månaden per jobb den har gett. Visst har den fått upp invandrarnas sysselsättning lite men det har fortfarande varit starkt negativt för ekonomin. Sen har vi alla instegsjobb där staten betalar 75% av invandrarnas lön, visst ger det invandrare högre sysselsättning men det är kostsamt.

Och ja, Sverige är ett rikt land då varför ska vi inte hjälpa de som har det sämre ställt på de sätt vi kan?

http://www.youtube.com/watch?v=EKBomK_HIIY
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tackar så mycket för rapporten! Sånt gillar jag! Fakta. Svart på vitt. Att se underlaget till beräkningarna är en helt annan sak än att bara se slutsatsen.

Rapportens innehåll var helt klart ett sätt att räkna. Innehöll inte heller någon enkel sanning, det var många variationer på potentiella slutresultat. Ingen kan med säkerhet veta vilket som är rätt. Rapporten gav heller ingen helhetsbild på hur invandringen påverkar ekonomin, precis som Jan Ekberg också nämner i artikeln fokuserade den på frågan om invandring i framtiden kan underlätta försörjningen av en åldrande befolkning.

Det är ingen enkel sak att räkna på sånt här. Troligtvis ligger mycket i vad man har för värderingar. Personligen är jag inne en hel del på samma linje som Betnér - mycket av det som i vissa kretsar räknas som kostnader för invandring är egentligen kostnader för att ha medborgare i landet.

Ingen av oss får öronmärka våra skattepengar utan vi får snällt vara med och betala vår del av vad pengarna än går till, oavsett vad vi tycker om det. Det gäller även invandrare. Och för deras del räknas det som en kostnad för invandring.

I praktiken innebär det att invandrarna är med och betalar Sveriedemokraternas löner. SDs löner ligger alltså med i statistiken som en kostnad för invandring.

Som sagt, det finns olika sätt att räkna på. :cool:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ser att jag formulerat mig fel ovan men det var för sent att ändra så jag gör det här istället. Rödmarkerat.
Jag tackar så mycket för rapporten! Sånt gillar jag! Fakta. Svart på vitt. Att se underlaget till beräkningarna är en helt annan sak än att bara se slutsatsen.

Rapportens innehåll var helt klart ett sätt att räkna. Innehöll inte heller någon enkel sanning, det var många variationer på potentiella slutresultat. Ingen kan med säkerhet veta vilket som är rätt. Rapporten gav heller ingen helhetsbild på hur invandringen påverkar ekonomin, precis som Jan Ekberg också nämner i artikeln fokuserade den på frågan om invandring i framtiden kan underlätta försörjningen av en åldrande befolkning.

Det är ingen enkel sak att räkna på sånt här. Troligtvis ligger mycket i vad man har för värderingar. Personligen är jag inne en hel del på samma linje som Betnér - mycket av det som i vissa kretsar räknas som kostnader för invandring är egentligen kostnader för att ha medborgare i landet.

Ingen av oss får öronmärka våra skattepengar utan vi får snällt vara med och betala vår del av vad pengarna än går till, oavsett vad vi tycker om det. Det gäller även invandrare. Och allt som skattemedlen går till räknas också som en kostnad för invandring (invandrarnas procentandel).

I praktiken innebär det att invandrarna är med och betalar Sveriedemokraternas löner.
Och SDs löner ligger alltså också med i statistiken som en kostnad för invandring.

Som sagt, det finns olika sätt att räkna på. :cool:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så kanske det går till hos er, men här hos oss är det bostadsbrist och här går det inte att välja. Det är därför de trycks in så många i samma lägenhet ex.

Men jag kan ju tycka att de borde vara tvugna att ta det som de blir erbjudna just för att motverka att det blir "invandrarområden" där de inte automatiskt blir så integrerade med oss...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så kanske det går till hos er, men här hos oss är det bostadsbrist och här går det inte att välja. Det är därför de trycks in så många i samma lägenhet ex.

Men jag kan ju tycka att de borde vara tvugna att ta det som de blir erbjudna just för att motverka att det blir "invandrarområden" där de inte automatiskt blir så integrerade med oss...

Det är lika mycket bostadsbrist här, men kommunen har lovat att ta hand om x antal flyktingar så ser det ut. Du kan ju prova själv att hitta en lägenhet i Halmstad. Faktum kvarstår, de lägenheter som finns besätts inte permanent, utan bara som genomgångsbostäder på väg till .... Ja du kan ju gissa:angel:.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tror tyvärr snarare att det handlar om att människor inte vill se sig som rasister för man vet ju att det är något fult. Hur ofta hör man inte: "Jag är inte rasist MEN vi måste ta hand om våra egna först." Katching! "Våra egna". Våra egna är mer värda "än de där andra" så därför ska vi tand om "våra egna" först. Vad är det om inte att värdera en grupp högre än en annan? Anse att en grupp är liiiite bättre än "de andra"? Och är det inte exakt det rasism handlar om, att en grupp anses vara lite bättre än "de andra"?

*delvis knapplån*

Det där är ren lögn. Man är INTE rasist för att man anser att vi skall ta hand om de människor som redan finns här. Det handlar INTE om att man tycker att "en grupp är mer värd". Det handlar INTE om att man tycker att "våra egna" är mer värda. Det handlar INTE om att man inte vill hjälpa alla, men att man insett att det finns begränsningar om vi skall klara av att göra det bra. Vilket vi faktiskt har problem med redan.


Jag är dessutom nyfiken på vad ni som tycker vi skall hjälpa alla i världen gör själva för att åstadkomma något? Gör ni själva något för att hjälpa eller räknar/tycker ni att det ligger på andra, på samhället att ordna?
Är ni ute i stan en sen natt och SER alla som ligger ute, som vandrar runt?
Gör ni isf något eller går ni bara förbi? Eller är det "dom där" som man inte vill se, som man inte vill tro finns i den enorma utsträckning som det faktiskt gör?
Eller är det "finare" att säja att man vill hjälpa alla krigsdrabbade flyktingar men inte de hemlösa/missbrukare "andra klassens" medborgare?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*delvis knapplån*

Det där är ren lögn. Man är INTE rasist för att man anser att vi skall ta hand om de människor som redan finns här. Det handlar INTE om att man tycker att "en grupp är mer värd". Det handlar INTE om att man tycker att "våra egna" är mer värda. Det handlar INTE om att man inte vill hjälpa alla, men att man insett att det finns begränsningar om vi skall klara av att göra det bra. Vilket vi faktiskt har problem med redan.


Jag är dessutom nyfiken på vad ni som tycker vi skall hjälpa alla i världen gör själva för att åstadkomma något? Gör ni själva något för att hjälpa eller räknar/tycker ni att det ligger på andra, på samhället att ordna?
Är ni ute i stan en sen natt och SER alla som ligger ute, som vandrar runt?
Gör ni isf något eller går ni bara förbi? Eller är det "dom där" som man inte vill se, som man inte vill tro finns i den enorma utsträckning som det faktiskt gör?
Eller är det "finare" att säja att man vill hjälpa alla krigsdrabbade flyktingar men inte de hemlösa/missbrukare "andra klassens" medborgare?

Bra inlägg!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så kanske det går till hos er, men här hos oss är det bostadsbrist och här går det inte att välja. Det är därför de trycks in så många i samma lägenhet ex.

Men jag kan ju tycka att de borde vara tvugna att ta det som de blir erbjudna just för att motverka att det blir "invandrarområden" där de inte automatiskt blir så integrerade med oss...

Här sätts flyktingar i hus som ingen med sunt förnuft skulle bosätta sig i. Det är hus som saknar fönster och är sanitära olägenheter. Hyresvärdarna som har dessa är jätteglada för de får ett antal x tusenlappar per person i hyra. Skrämmande att kommuner kan vilja stå bakom det.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag är dessutom nyfiken på vad ni som tycker vi skall hjälpa alla i världen gör själva för att åstadkomma något? Gör ni själva något för att hjälpa eller räknar/tycker ni att det ligger på andra, på samhället att ordna?

De flesta av oss är ju skattebetalare och hjälper den vägen de flyktingar som kommer till Sverige. Jag anser nog dessutom att det faktiskt är samhällets uppgift att hjälpa de som är svaga/utsatta/sjuka motsv. Eller hur tänker du dig att jag som enskild individ ska hjälpa hemlösa till exempel?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*delvis knapplån*

Det där är ren lögn. Man är INTE rasist för att man anser att vi skall ta hand om de människor som redan finns här. Det handlar INTE om att man tycker att "en grupp är mer värd". Det handlar INTE om att man tycker att "våra egna" är mer värda. Det handlar INTE om att man inte vill hjälpa alla, men att man insett att det finns begränsningar om vi skall klara av att göra det bra. Vilket vi faktiskt har problem med redan.


Jag är dessutom nyfiken på vad ni som tycker vi skall hjälpa alla i världen gör själva för att åstadkomma något? Gör ni själva något för att hjälpa eller räknar/tycker ni att det ligger på andra, på samhället att ordna?
Är ni ute i stan en sen natt och SER alla som ligger ute, som vandrar runt?
Gör ni isf något eller går ni bara förbi? Eller är det "dom där" som man inte vill se, som man inte vill tro finns i den enorma utsträckning som det faktiskt gör?
Eller är det "finare" att säja att man vill hjälpa alla krigsdrabbade flyktingar men inte de hemlösa/missbrukare "andra klassens" medborgare?

Men varför tycker man då att det är viktigare att vi hjälper människorna i rika Sverige, som har ett socialt skyddsnät, där det rent praktiskt finns den "infrastruktur" som krävs för att alla människor ska kunna få tak över huvudet och mat på bordet (jag vet att maskineriet behöver smörjas, att det inte funkar i alla lägen)? Varför är det viktigare att hjälpa "infödingar" än hjälpa de människor som kommer från länder där det inte finns i närheten av ett trygghetssystem? Kanske tom. tvärtom, länder med regeringar som terroriserar den egna befolkningen. Varför, om inte för att man tycker att "våra egna", är viktigare (mer värda)? Den stora skillnaden ligger i att vi lever i ett samhälle där alla kan få hjälp, många människor bor i samhällen där hjälp inte finns att få alls. Inte ens dålig hjälp.

Vad jag gör rent praktiskt är att betala skatt och rösta på det parti jag anser för den bästa politiken för att förbättra samhället. Sedan stödjer jag olika ideella föreningar privat och jag tar ett personligt ansvar och ingriper om jag ser att en människa behöver hjälp.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp