Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Samma gäller för läkare/sjuksköterskor som söker arbete i USA, konstigt att de får jobb där men inte här?
:angel:

Källa på det?

Låter nämligen lite otroligt.. Det är inte alldeles lätt att få sin legitimation godkänd over there. För syrran som är tandläkare krävs det flera riktigt dyra tester som ska göras, och för mig som läkare är det åxå en hel del strul innan man är framme. Mina kolleger från andra länder (jobbar med allt från danskar till österrikare till polacker just nu) har inte haft några större svårigheter att få jobb här. Tror att just vårdyrkena verkar vara de där man lättare får jobb än på många andra håll. På gott och ont, för ibland kunde man önska att det lades mer fokus på att se till att språkförbistringen mildras. Det handlar om patientsäkerhet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vad är en omvänd rasist? En som inte anser att någon grupp är mer värd en annan? Dvs. icke-rasist? Jag tror på människors lika värde och det betyder att jag inte kan tycka att det är rätt att värna "våra egna" före "andra" utifrån det enda kriteriet att "våra egna" råkar vara födda i Sverige (inte ens alla de räknas ju in i kategorin "våra egna").

Och jag tycker att ditt tänk är ohyggligt..


Men du tjatar du bara om att det kostar pengar att hjälpa dessa människor. Du talar aldrig någonsin om någon slags vinst med att hjälpa dem. Är det då konstigt att jag får uppfattningen att du bara anser att de tär på samhället?

Idag är det ingen vinst eftersom man misslyckats i integrationen.

Jag är mycket väl insatt i varför det främst är pojkar som kommer hit. Det handlar bla. om en kulturell inställning om att män är de som ska ta hand om familjen. Man skickar således iväg sina söner att skapa sig en framtid i ett annat land så att de på sikt kan hämta dit resten av familjen (eller skicka stöd till familjen som blev kvar i hemlandet). Det kan man tycka vad man vill om och det är en väldigt liten del av de som behöver hjälp som kan söka hjälp hos oss, det är därför jag envisas med att skriva att vi ska hjälpa dem som söker sig hit för hjälp samtidigt som vi hjälper till på plats. Inte antingen eller.

Det lät ju förnuftigt när ni skriker att de kommer hit för att de ser sina anhöriga dödas och lemlästas :crazy:

Det du ger exempel på tycker jag är horribelt och inte ok
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag vet inte om du medvetet väljer att tolka om mina inlägg eller om du helt enkelt inte förstår.

Förtydligar:

Kostnader för invandring jämförs ofta med vad man annars kunde få för pengarna. Behjärtansvärda saker.

Kostnader som läggs på andra saker (exempelvis hästar) räknas aldrig om till vad man annars kunde gjort för pengarna. Behjärtansvärda saker.

Alltså - jag förstår inte varför just invandringskostnaderna ska ställas mot andra kostnader. Varför jämföra en svag mot en annan?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men jämför med något annat då. Alla medel som betalas ut till pensionerade politiker som smiter undan att betala genom att skapa företag som de inte plockar ut någon lön i och därmed snyltar på samhället? Det kan dessutom vara betydligt mer än 1900 om dagen det handlar om (tänker tex på Göran Persson här).

Det är något helt annat än vad denna diskussion handlar om. Men kan ju säga att jag tycker det är extremt fel

Varför är det just flyktingpolitiken som är problemet?

Orsaken är väl att vi tar in fler än vad landet klarar av att försörja och när vi redan har så stora områden där integrationen inte fungerar så måste man göra något åt det först.

Sedan har vi dessutom det här med hur mobbning hanteras i våra kommuner, läs gärna den här artikelserien. Är det här samhällsekonomisk försvarbart? (Om vi nu bortser från om det är etiskt försvarbart.)

Vad har detta med invandringspolitik att göra?

För er som är intresserade kan man ju börja med att se dokumentären Bully!

Så varför vi inte lägger fokus på dessa punkter, eller på andra ställen där det slösas pengar, är egentligen frågan?


Nu får du klargöra tycker du att det slösas pengar på mobbning?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det känns väl på något sätt som mer rimligt att ett par svenskar säljer sina hästar och donerar pengarna till välgörenhet än att vi ska skicka tillbaks ensamkommande barn till krigshärjade länder. Jag vet inte varför...

Det är ju inte relevant. Dessa hästar kostar ju inte samhället pengar!!

Totalt irrelevant!!

Eller vi kanske skall sluta använda toapapper eller någon annan lyxförmån...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

KL

Jag är ensamstående mamma som inte har något jobb (studerar) och jag får så mycket bidrag att jag skäms. Jag tycker absolut att bidrag är bra och har gnällt när andra grupper fått minskade bidrag men jag inser att på vissa håll kan det sparas in pengar till statskassan om man vill.




(nej jag kommer inte söka lika stora bidrag fortsättningsvis)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag vet inte om du medvetet väljer att tolka om mina inlägg eller om du helt enkelt inte förstår.

Förtydligar:

Kostnader för invandring jämförs ofta med vad man annars kunde få för pengarna. Behjärtansvärda saker.

Kostnader som läggs på andra saker (exempelvis hästar) räknas aldrig om till vad man annars kunde gjort för pengarna. Behjärtansvärda saker.

Alltså - jag förstår inte varför just invandringskostnaderna ska ställas mot andra kostnader. Varför jämföra en svag mot en annan?

Därför att dessa pengar du lägger på din häst belastar inte samhället!!

Eller har du lyckats att få din kommun att både köpa din häst eller betala för den?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hur många tror du klumpas ihop?? Vet du något om hur dessa boenden ser ut?

Ja, min svärmor är chef för BUP i ett av Sveriges landsting och är med i processen att ta emot ensamkommande barn och det hon beskriver är inte en situation varken hon eller jag anser vara bra för barnen.

Nej det tror jag inte ett dugg på. Vem som helst kan inte bli ett fosterhem det borde du väl i vart fall inse.

Det vet jag, men många fler kan.

Och nej jag vill inte ta hand om fler än min egen familj den är fullt tillräcklig.

Jag har hajat att du inte är så intresserad av att praktiskt hjälpa till.

Barn med sociala problem eller andra problem är inte speciellt lätta att handskas med, detta vet jag eftersom min moster jobbat med detta i snart 40år.

Jag vet, men att institutionalisera dem har ju historiskt sett visat sig vara en väldigt dålig metod.

Jag har träffat alla typer av barn och ungdomar både svenska och utländska och ha den förmågan hon haft att ta hand om dessa kräver både utbildning och ett brinnande intresse. Det är knappast som att passa grannens unge..

Nåja, alla barn är olika och deras behov kan skilja sig åt men visst kräver vissa extra resurser och det ska de självklart få.

Skatterna behövs till att rusta upp vår dåliga vård..

Bla. men inte bara. Och hur vården fungerar är ju vitt skiljt beroende på vart du bor. Tyvärr. Jag har idel goda erfarenheter av vården i de senaste landstingen jag har bott.

Nej absolut inte. Jag tror faktiskt inte du är så insatt i hur många av dessa transitboenden ser ut utan du tror att det är misär och baracker..

Men du har fel.

Nu var det ju inte jag som påstod att människor klumpades ihop i överfyllda boenden med människor som inte ens talar samma språk.

Jag är alldeles övertygad om att alla tjänar på en snabb integrering av invandrare och det får vi inte om de sätts på "stand by" och hålls utanför det vardagliga samhället (vilket de jag känner som arbetar med dem anser händer idag).
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och jag tycker att ditt tänk är ohyggligt..

Jag vet att en del tycker att det här med människors lika värde är horribelt, men det är icke desto mindre min grundinställning.

Idag är det ingen vinst eftersom man misslyckats i integrationen.

Och integrationen blir ju inte ett dugg bättre med SD som öht inte tror på integration utan på mer eller mindre invandringsstopp + total assimilation.

Det lät ju förnuftigt när ni skriker att de kommer hit för att de ser sina anhöriga dödas och lemlästas :crazy:

Det du ger exempel på tycker jag är horribelt och inte ok

Det ena utesluter inte det andra vettu.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag vet att en del tycker att det här med människors lika värde är horribelt, men det är icke desto mindre min grundinställning.

Men du tycker ju inte det, att alla har lika värde det har du ju skrivit en bit upp.

Och integrationen blir ju inte ett dugg bättre med SD som öht inte tror på integration utan på mer eller mindre invandringsstopp + total assimilation.

Det ena utesluter inte det andra vettu.

Jag tycker det är ett stort problem att inte flickor kommer hit.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast invandringen kostar mer än vad den ger tillbaka eftersom man misslyckat totalt i integrationen. Malmö är ett väldigt tydligt och bra exempel

En sak är ju säker - man underlättar ju inte integrationen med rasistiska åsikter.

En sak jag undrar över - alla som nu påstår att invandringen "går back" för landet... Var finns dom siffrorna? Jag har inte sett en enda källa på det. Eller är det bara om man säger motsatsen man behöver styrka påståendet?

Är invandrarna skyldiga till försämrad ekonomi för landet tills motsatsen bevisas?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är ju inte relevant. Dessa hästar kostar ju inte samhället pengar!!

Totalt irrelevant!!

Eller vi kanske skall sluta använda toapapper eller någon annan lyxförmån...

Fast med lite högre skatter har färre råd att ha häst och så kan vi hjälpa både ensamkommande flyktingbarn och 70000 barn med kolera! Men se då kommer det gnällas på invandrarna ändå eftersom att svensken som inte har råd med häst kommer börja betrakta sig som fattig.

Och till syvende och sist, om det är så himla synd om alla barn med kolera eller malaria... skänk då pengar själv! Ställ inte svaga grupper mot varandra. Se till vad du själv kan göra. Antingen direkt eller indirekt via skattesedeln.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, alltså, om kommuner väljer att inte göra något åt mobbningsproblematik utan at folk får sina liv förstörda pga mobbning när de är anställda av kommunen, då handlar det om resurser (både pengamässigt och humanitärt) som istället för att göra nytta slösas bort. Om man då tycker att vi ska lägga pengar på annat (som farmor på äldreboendet eller varför inte barnakuter?) så är det mer konstruktivt att klaga på att vi slösar resurser på mina exempel än att klaga på flyktingarna.

Personligen lägger jag hellre resurser på flyktingar, farmor eller barnakuter än på kommuner som slösar dem genom att negligera mobbning eller fd riksdagspolitiker som myglar genom att jobba med annars.

Så därför ser jag inte varför just flyktingar ska bära hundhuvudet för att vård, skola och omsorg inte fungerar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, min svärmor är chef för BUP i ett av Sveriges landsting och är med i processen att ta emot ensamkommande barn och det hon beskriver är inte en situation varken hon eller jag anser vara bra för barnen.

Och jo jag har varit på sådana boende och har en väninna som jobbar på ett sådant boende. Och bara någon km från där jag bor finns ett sådant boende med hela 5 pojkar, det är ju fruktansvärt många som är hopbuntade..

Det vet jag, men många fler kan.

Tja jag vet faktiskt inte om det är sant

Jag har hajat att du inte är så intresserad av att praktiskt hjälpa till.

Det vet du inte ett dugg om, men jag måste leva och försörja mig dvs jobba! Och med mitt jobb ger det mig inte mer utrymme tidsmässigt att ta hand om ytterligare barn då jag jobbar skiftgång.

Skall jag skämmas över att jag måste jobba och ta hand om den familj jag har?

Jag vet, men att institutionalisera dem har ju historiskt sett visat sig vara en väldigt dålig metod.

På transitboenden skall de bara stanna korta stunder.

Nåja, alla barn är olika och deras behov kan skilja sig åt men visst kräver vissa extra resurser och det ska de självklart få.

Och då menar du att vem som helst klarar av detta? Och nu vill du att det skall in ännu mer resurser, var skall man få de pengarna ifrån?

Bla. men inte bara. Och hur vården fungerar är ju vitt skiljt beroende på vart du bor. Tyvärr. Jag har idel goda erfarenheter av vården i de senaste landstingen jag har bott.

Vilket jag inte har..

Nu var det ju inte jag som påstod att människor klumpades ihop i överfyllda boenden med människor som inte ens talar samma språk.

Jag är alldeles övertygad om att alla tjänar på en snabb integrering av invandrare och det får vi inte om de sätts på "stand by" och hålls utanför det vardagliga samhället (vilket de jag känner som arbetar med dem anser händer idag).

Men där har du ju problemet idag att detta inte fungerar. Och när detta inte fungerar så kan man inte bara ta emot fler och fler det säger väl sig självt
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men du tycker ju inte det, att alla har lika värde det har du ju skrivit en bit upp.

Vart?

Jag tycker det är ett stort problem att inte flickor kommer hit.

Och vi kan inte tvinga föräldrar att hjälpa sina döttrar hit istället för sina söner. Det kan ju finnas många skäl, både befogade och obefogade, till varför man hellre skickar iväg sina söner. Om vi bortser från den patriarkala synen att mannen är den som försörjer och tar hand om familjen kan det ju också vara så att man helt befogat är mer rädd för att döttrar kommer att utsättas för våldtäkter, trafficking osv. Patriarkala samhällen i sig innebär ju en ökad risk för ensamma flickor.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast med lite högre skatter har färre råd att ha häst och så kan vi hjälpa både ensamkommande flyktingbarn och 70000 barn med kolera! Men se då kommer det gnällas på invandrarna ändå eftersom att svensken som inte har råd med häst kommer börja betrakta sig som fattig.

Och till syvende och sist, om det är så himla synd om alla barn med kolera eller malaria... skänk då pengar själv! Ställ inte svaga grupper mot varandra. Se till vad du själv kan göra. Antingen direkt eller indirekt via skattesedeln.

Fortfarande helt irrelevant om du har häst eller inte.

Skänker du alla dina pengar till välgörenhet? Alltså du lever på existensminimum och ger bort resten av pengarna?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

En sak är ju säker - man underlättar ju inte integrationen med rasistiska åsikter.

En sak jag undrar över - alla som nu påstår att invandringen "går back" för landet... Var finns dom siffrorna? Jag har inte sett en enda källa på det. Eller är det bara om man säger motsatsen man behöver styrka påståendet?

Är invandrarna skyldiga till försämrad ekonomi för landet tills motsatsen bevisas?

Det är väl knappast dem som är orsaken till landets dåliga ekonomi det har ju med världsmarknaden att göra. Ekonomin går ju som alla borde veta både upp och ner.

Varför du ser så lite siffror på hur mycket det eg kostar är för att alla räknas som det passar dem. Men tar man med allt så är det ingen vinst.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fortfarande helt irrelevant om du har häst eller inte.

Skänker du alla dina pengar till välgörenhet? Alltså du lever på existensminimum och ger bort resten av pengarna?

Nope, men så sitter jag inte och gnäller över hur de ensamkommande flyktingbarnen tar pengarna från sjuka barn i Afrika heller...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

.

Och till syvende och sist, om det är så himla synd om alla barn med kolera eller malaria... skänk då pengar själv! Ställ inte svaga grupper mot varandra. Se till vad du själv kan göra. Antingen direkt eller indirekt via skattesedeln.

Nu är inte det här riktat till mig men jag tror det blir väldigt svårt att få folk mer hjälpsamma med den retoriken. Ska man alltså inte få argumentera för vad man tycker behöver åtgärdas eller förändras i världen om man inte ger alla sina pengar till just det ändamålet? Gör du verkligen det själv? Lever på existensminimum utan en enda överflödig pryl och skänker allt överskott precis jämnt uppdelat mellan de du tycker har det dåligt?

Jag ger pengar varje månad men kan inte rädda alla, och väljer därför mellan de organisationer jag tror mer på och är månadsgivare några år i sträck och byter ibland. Men även om jag nu ger till Läkare utan gränser innebär ju inte det, i min värld, att jag inte får debattera om könsstympning eller trafficking eller djurplågeri or what not. Man kan aldrig göra allt för alla. Visst att det finns några moder teresa i vår värld, men mer nytta tror jag man uppnår genom att få många att ge en del. Inte genom att föra teorin om att "Jaså du säger att du bryr dig, ge bort dina pengar då".

För övrigt ser jag inte hästägandets relevans i denna tråd så länge det inte är staten som finansierar det?

Och för det tredje känns det som att resonemangen går runt runt här nu, ledsnar ni inte snart? ;)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men tar man med allt så är det ingen vinst.

Men visa mig den uträkningen då! Det kan väl inte vara så svårt? Eftersom du är så säker på din sak så måste du väl ha hämtat den informationen någonstans?

Eller gissar du?
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp