Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Sen tror jag vi har väldigt ont om rasister i sverige.

Jag tror tyvärr snarare att det handlar om att människor inte vill se sig som rasister för man vet ju att det är något fult. Hur ofta hör man inte: "Jag är inte rasist MEN vi måste ta hand om våra egna först." Katching! "Våra egna". Våra egna är mer värda "än de där andra" så därför ska vi tand om "våra egna" först. Vad är det om inte att värdera en grupp högre än en annan? Anse att en grupp är liiiite bättre än "de andra"? Och är det inte exakt det rasism handlar om, att en grupp anses vara lite bättre än "de andra"?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

jisses vilket dravel.
Att anställa är en den i särklass viktigast parametern i en arbetsgivares verksamhet. Skulle det ske bakom en skärm?? Du är så långt i från verklighetens näringsliv att jag undrar om du är student eller dyligt.

Jag svarade på en fråga! Det är fullt möjligt, om man vill. Jag skrev inte att man måste eller att det alltid är bra. F ö tillämpas anställning bakom skärm inom vissa branscher tex. när man anställer musiker till orkestrar. I vissa branscher är det inte orimligt. I andra är det det.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Något ditåt :crazy:.
Tyvärr så känns det inte som om politikerna vågar ta i desssa problem :(. I det här landet blir man ju kallad rasist bara man anser att det finns problem inom invandrignspolitiken.

Ja. Det är tyvärr så det blir. När majoriteten som gapar om invandringsfrågor också har tydligt rasistiska åsikter, blir invandringsfrågorna till slut en symbol för rasism. Det gör det väldigt svårt för icke-rasister att ta sig an frågan. Precis samma som när majoriteten av dom som viftar med svenska flaggan också har rasistiska åsikter - då förknippas till slut svenska flaggan med rasism.

Det är oerhört synd. Det är också därför det är så skrämmande att SD går fram som dom gör. Invandringspolitiken blir svår för andra partier att ta sig an utan att förknippas med rasism.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

ok,
men orkester är smal nisch för att lösa arbetslösheten för invandrare;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och ? Är en rasists åsikt inte en åsikt ?
En rasist är en okunnig, ignorant, dum och eak människa enligt dej.
So ? Om det är ditt enda svar så fort du inte lyckas "omvända" en rasist har du LIKA ignorant typ av åsikter "fast åt andra hållet" mot den gruppen..
Dvs du diskriminerar en grupp för att det är rasister ... Det är ett LAGBROTT !
Vem är det nu som är korkad, ignorant och okunnig...

vi har fortfarane åsiktsfrihet i Sverige, det är inte olagligt att vara nationalist eller rasist. Att du har svårt för rasister är DITT problem, dessa kommer alltid finnas..

Sen tror jag vi har väldigt ont om rasister i sverige. Det är samma där som inom alla grupper, det finns extremfall och det finns de som (jag tex) inte är rasist men ÄNDÅ kan förstå många av rasisternas "åsikter"... Dvs jag röstar på SD, jag är inte rasist (ja du får tro vad du vill) ... Jag är inte rädd invandringen, den kommer från ALLA håll, vita, svarta, gula, oranga "what ever" ...

[...]

Hur menar du med det fetade? Vilket lagbrott? För åsikter är väl inte en grund för diskriminering? Och oavsett gäller väl inte diskrimineringslagstiftningen för vilka man ska diskutera med?

Och precis, det gäller åsiktsfrihet, vilket beyder att även de som inte håller med sig har rätt att uttrycka sin åsikt.

Fast så länge personer diskrimineras i jobbsökande osv på grund av sitt ursprung går det väl inte att säga att det är ont om rasister? Och då är det knappast den fördomsfulla synen av en rasist som fattar de besluten, utan de som precis som dig inte anser sig vara rasister.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Stanna nu upp och fundera över om människor i krigshärjade länder ändå inte har det liiiiite jobbigare. Hur illa far inte barnen som svälter? Som ser sina nära och kära lemlästas och mördas? Som själva blir misshandlade, våldtagna, tvångsrekryterade till barnsoldater osv.

Hur många krigsdrabbade länder pratar vi om nu och vilka?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tror tyvärr snarare att det handlar om att människor inte vill se sig som rasister för man vet ju att det är något fult. Hur ofta hör man inte: "Jag är inte rasist MEN vi måste ta hand om våra egna först." Katching! "Våra egna". Våra egna är mer värda "än de där andra" så därför ska vi tand om "våra egna" först. Vad är det om inte att värdera en grupp högre än en annan? Anse att en grupp är liiiite bättre än "de andra"? Och är det inte exakt det rasism handlar om, att en grupp anses vara lite bättre än "de andra"?

Ja om man är "icke rasist" och ser så naivt på saker och ting så är alla som inte är lika naiva "rasister"...

Att man vill lösa problemen på olika sätt är liksom anledningen till diskussionen... Vissa vill att man tar hand om dem som är här först INNAN man tar in fler, vissa tycker man ska släppa gränsen fri och låta alla som vill komma til Sverige. Nu är det ett mellanting som INTE FUNKAR, därav diskussionen...

Men jag blir ändå trött på att folk skriker rasist så fort man har en åsikt som inte de håller med om....
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast de flesta i Sverige har ett drägligt liv. Betydligt drägligare än folk i många andra länder.

Vad syftar DU på när du säger dräglig tillvaro? De allra flesta i Sverige som har tillgång till bostad har som sagt ett hyfsat bra liv. Kanske inte ett roligt liv, men definitivt 'drägligt'!

Måste bara ställa en fråga!

Ska vi skämmas över detta? Må dåligt över detta? Att vi bor i ett bra land?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är behjärtansvärt att vilja hjälpa alla som vill och kan komma hit men så fungerar det inte. Vi klarar ju faktiskt inte ens av att hjälpa de människor som redan är här så då måste man ju någonstans inse att vi inte bara kan proppa in ännu fler och låtsas som att vi genom att bara genom att släppa in dom i landet hjälper dom. För det gör vi inte. Dopm hamnar från en misär i en annan.

Det är klart att vi hjälper de flyktingar som kommer hit. Du jämför situationen i Sverige med det som de flytt från. Återigen talar du om saker som du inte förstår eller har upplevt. Vi talar om människor som flyr undan förtryck och krig. Det är mycket möjligt att ett och annat flyktingboende är överfyllt. Men de beskjuts inte med artilleri. De plågas inte av krigets banditer som mördar, plundrar och våldtar. De blir inte satta i fängelse för sina åsikter. De slipper se sina barn bli mördade av inhyrda legosoldater. Det finns misär. Och så finns det misär.

Självklart ska vi skydda alla som tar sig hit undan krig och lidande.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vem har sagt att någon ska frälsas?

Lite intressanta siffror:

A-kassa, sjukförsäkring, socialbidrag och migrationsverket kostar för utlandsfödda: 29 miljarder.
Rättsväsendets kostnader för utlandsfödda: 9 miljarder.
Sjukvård: 38 miljarder.

Sammanlagda kostnader: 76 miljarder

Utlandsfödda betalar i skatt: 50 miljarder.
Utlandsföddas andel av statens intäkter på moms: 50 miljarder.

Statens intäkter på utlandsfödda: 100 miljarder.

Förenklat uträknat här men det här är källan där ytterligare beskrivning finns och dessutom länkar till beräkningsunderlag: http://www.magnusbetner.com/2010/06/sverigedemokraterna-del-5/

Tror faktiskt inte att dessa summor stämmer med verkligheten
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast så länge personer diskrimineras i jobbsökande osv på grund av sitt ursprung går det väl inte att säga att det är ont om rasister? Och då är det knappast den fördomsfulla synen av en rasist som fattar de besluten, utan de som precis som dig inte anser sig vara rasister.

Hur vet du att de diskrimineras pga sitt namn/ursprungsland ? Varför kan det inte va pga meriter ? Svågerpolitik ? Att jobbet blir tillsatt av en som redan finns på stället (många jobb MÅSTE annonseras, men en kandidat finns redan). Osv..

Bara för att man inte får ett jobb så är man diskriminerad om man har utländskt namn ? Då är det ju konstigt att vissa arbetsplatser skriker efter arbetare.
Vissa arbeten har krav som måste uppfyllas. Att förstå, prata och kunna uttrycka sej i det svenska språket är ett stort krav. Att ha rätt utbildning för arbetet. Många har tagit upp läkaryrket. Där jobbar idag många med utländska bakgrunder, att de ska kunna svenska (vilket de knappt gör idag) är för mej ett KRAV...

Uppfyller personen ifråga de krav jag har på min personal (Att förstå, prata och kunna uttrycka sej i det svenska språket i mitt yrke) så har jag inga som helst problem med utländska namn... Tvärtom de tas emot med öppna armar då mångfald inom mitt yrke är positivt ! Och vår bransch (säkerhet) skriker efter utbildat folk !

Polisen söker aspiranter hela tiden, många med "utländska" namn skulle lätt kunna söka sej dit... Men fortfarande "Att förstå, prata och kunna uttrycka sej i det svenska språket är ju ett krav"... Misstänker att Polisen står med öppna armar och vill ha in mer poliser med utländska bakgrunder. Mkt pga mångfalden osv ..

Men kalla mej rasist bara :devil:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Människor ska inte stoppar in i flyktingförläggningar på förvaring. De ska ut i samhället från första dagen de är här. Ensamkommande flyktingbarn ska inte institutionaliseras, de ska ut i fosterfamiljer på en gång.

Är du på riktigt?? Tror du på fullaste allvar att det finns så många fosterfamiljer som dessutom vill ta emot barn som enligt er skulle vara traumatiserade av sina upplevelser.

De går inte att bara slänga ut i något fosterhem hur som helst.

Snälla var lite realist!

Och hu skall de placeras ut i samhället menar du? När det inte ens finns bostäder och jobb åt en väldigt många människor?

"Problemet" är att om människor blir en del av det svenska samhället blir det svårare att utvisa dem (dvs. ett icke-problem). Det är omänskligt att "förvara" människor, ja. Systemet måste förändras.

Detta är ett av de typiska röda argumenten. Alla som kommer hit måste ju utredas om de kommit hit på rätt premisser eller du menar att vi skall låta alla komma in som vill även de med saker i bagaget?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hur många krigsdrabbade länder pratar vi om nu och vilka?

Välj och vraka. Just nu är kanske Syrien, Somalia och Afghanistan mest aktuellt men det är ju inte de enda länder som drabbats av krig. Krig i u-länder för ju ofta med sig långtgående effekter också som kan innebära att människor lider länge av tex. svält även efter att det mest akuta nämligen kriget har tagit slut.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Siffrorna som ligger till grund för uträkningen är tagna ur statens årsredovisning.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tror tyvärr snarare att det handlar om att människor inte vill se sig som rasister för man vet ju att det är något fult. Hur ofta hör man inte: "Jag är inte rasist MEN vi måste ta hand om våra egna först." Katching! "Våra egna". Våra egna är mer värda "än de där andra" så därför ska vi tand om "våra egna" först. Vad är det om inte att värdera en grupp högre än en annan? Anse att en grupp är liiiite bättre än "de andra"? Och är det inte exakt det rasism handlar om, att en grupp anses vara lite bättre än "de andra"?

Du är helt fel ute. Totalt helt galet. Och ditt tänk får mig att må dåligt att man kan nedvärdera den egna befolkningen så som du gör med detta inlägg.

Lite tänkvärt kanske:

Varje ensamkommande sk ”barn” kostar 1 900 kronor per dygn, 693 500 kr per år. Enligt Läkare Utan Gränser hade kostnaden för ett (1) ensamkommande barn tex kunnat rädda 69 350 barn per år från att dö i kolera.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja. Det är tyvärr så det blir. När majoriteten som gapar om invandringsfrågor också har tydligt rasistiska åsikter, blir invandringsfrågorna till slut en symbol för rasism. Det gör det väldigt svårt för icke-rasister att ta sig an frågan. Precis samma som när majoriteten av dom som viftar med svenska flaggan också har rasistiska åsikter - då förknippas till slut svenska flaggan med rasism.

Det är oerhört synd. Det är också därför det är så skrämmande att SD går fram som dom gör. Invandringspolitiken blir svår för andra partier att ta sig an utan att förknippas med rasism.

Det är ju du och andra som dig som skapar detta, ingen annan och det tycker jag är extremt tråkigt

Oavsett sd eller inte så fungerar inte Sveriges invandringspolitik och om du inte tror på mig så är du så välkommen ner till Malmö och Seved eller en annan trevlig stadsdel i Malmö
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Är du på riktigt?? Tror du på fullaste allvar att det finns så många fosterfamiljer som dessutom vill ta emot barn som enligt er skulle vara traumatiserade av sina upplevelser.

De går inte att bara slänga ut i något fosterhem hur som helst.

Snälla var lite realist!

Jag är realist och vet du, det finns familjer som öppnar sina hem för ensamkommande flyktingbarn. Jag tror vi skulle få fler om allmänheten lätt kunde få information om vad det innebär och vilket stöd man får.

Och hu skall de placeras ut i samhället menar du? När det inte ens finns bostäder och jobb åt en väldigt många människor?

I vissa kommuner river man hyreslägenheter. Placera människor tex. i sådana kommuner. Familjevis och erbjud dem sedan praktik, utbildning, komplettering av utbildning och förhoppningsvis även arbete just där. Då menar jag att staten ska gå in med ekonomiskt stöd till kommunerna också.

Det kostar knappast mer att försörja människor på en flyktingförläggning än att placera ut dem i samhället och försöka integrera dem så snabbt som möjligt.


Detta är ett av de typiska röda argumenten. Alla som kommer hit måste ju utredas om de kommit hit på rätt premisser eller du menar att vi skall låta alla komma in som vill även de med saker i bagaget?

Och varför kan inte människor utredas under tiden de befinner sig ute i samhället?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du är helt fel ute. Totalt helt galet. Och ditt tänk får mig att må dåligt att man kan nedvärdera den egna befolkningen så som du gör med detta inlägg.

Nedvärdera hurdå? Genom att säga det rent uppenbara, att alldeles för många faktiskt göra skillnad på folk och folk. "Vi" är viktigare än "de".

Jag har aldrig sagt att ensamkommande barn inte kostar pengar, men se du ett flyktingbarn i ögonen och säg "nej, du får åka hem till kriget så tar vi och räddar 70000 barn från kolera istället". Betänk även att det här ensamkommande barnet, med rätt stöd kan bli en produktiv medborgare som faktiskt kan bidra till att barn i andra länder får hjälp av Läkare utan gränser. Ett ensamkommande barn kan tom. bli läkare och engagera sig i Läkare utan gränser. Du ser dem som samhällsparasiter, jag ser dem som resurser.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Självklart har jag inte upplevt krig, artillerield, terrorister m.m.. Har du det? För annars snackar ju du också om saker du inte har en aning om :cool: precis som den större majoriteten i Sverige för att inte tala om våra politiker. Är det ett måste att ha upplevt det för att ha en talan?

Frågan kvarstår då - vem ska stå för kostnaderna för detta?
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp