Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....
I första hand. Vi har mängder, tusentals människor och barn som far oerhört illa varje dag, det dras in resurser för att hjälpa dem att överleva och få en dräglig tillvaro för att pengarna är slut, jag ser det varje dag.
Definiera gärna överleva. Riskerar dom att svälta ihjäl eller dö i krig?
Ni får ursäkta mig men jag är så förbannat trött på att höra att alla brister i samhället beror på att resurserna går till invandrare.
Min svärfar dog nu för två veckor sedan. Alldeles för tidigt och alldeles i onödan. Efter en stor men lyckad operation behövde han tillbringa en tid på ett korttidsboende för att återhämta sig innan han kunde flytta hem eftersom hans fru arbetar heltid och inte kan ha full koll på honom.
Han var pigg när han lämnade sjukhuset men hade ingen riktigt aptit, troligtvis efter att ha vant sig vid att få näringen genom dropp en tid efter operationen.
På korttidsboendet började han efterhand bli allt tröttare och svagare men hans anhöriga fick höra att tillståndet kunde gå lite upp och ner efter en så stor operation. En dag kom ett syskonbarn och hälsade på honom och blev helt förskräckt över hans tillstånd, han var då inte ens kontaktbar och syskonbarnet som själv är läkare krävde en akut ambulanstransport till sjukhuset.
Det visade sig att svärfar låg där och höll på att dö av svält. Ingen i personalen har förknippat hans försämrade tillstånd med att dom tagit ut mattallrikarna orörda dag ut och dag in. Ingen näringtillförsel av något slag har satts in.
Svärfar klarade livhanken där och då - blev direkt piggare när han fick i sig näring för det var bara det som saknades. Flyttades sen till ett likadant korttidsboende. Exakt samma ansvarsområde och samma antal personal per vårdplats men en gigantisk skillnad på rutiner. Där hade dom stenkoll!
Tyvärr var hans kropp så nedsatt efter händelsen så han drog på sig en infektion som kroppen inte var stark nog att klara av.
Nu till saken: När jag berättar att svärfar dog till följd av missvård så kommer genast snacket om "brist på resurser" och "här lägger vi miljarder på invandring men låter våra gamla som byggt upp vårt land, ligga och dö av vanvård"..
Vadå resurser? Vad är det för "resurser" som saknas när utbildad personal inte tänker på att man behöver näring för att överleva? Det vet väl en femåring? Och hur ofta är det sånt här som leder till alla dessa feta rubriker i slaskpressen? Och som det sen i sin tur hänvisas till i invandringsfrågor...
Hur ofta är brist på resurser egentligen brist på rutiner?