Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Förbifart Stockholm är en piss i Mississippi, i sammanhanget. Dessutom behövs den för näringslivet. Att näringslivet frodas är till gagn för alla, särskilt vård skola och omsorg.
Det som skulle förändra denna infekterade fråga, vore att få ut varenda invandrare som kommer hit, har varit här under många år, i arbetslivet. Då skulle vi tala om skatteintäckter:-). Synd bara att det verkar vara så svårt i just Sverige?? Jag menar inte att vara sarkastisk, utan jag tycker det är så oerhört synd att det inte är så. Det är en fullständig katastrof, och en helt outnyttjad resurs i sammanhanget.

Absolut! Högutbildade invandrare emigrerar till UK o Canada där de får arbeta med det de är utbildade till, vilket de inte får i Sverige, samhällsekonomiskt? Knappast.

Något OT
I övriga Europa så vill miljörörelserna gärna ha förbifarter för att få bättre miljö i stora tätorter, dessutom straffbeskattas inte dieselbilar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jamen du ser! Det FINNS annat att spara på. Själv skulle jag såklart hellre spara in på exempelvis Förbifart Stockholm, eftersom jag gör en annan analys av världen och framtiden än du, men nu kan vi i alla fall enas om att det finns andra poster i budgeten som man kan ställa mot vård och omhändertagande av "mormor/farmor". Om det nu inte räcker med argumentet "medmänsklighet" förstås. :)

Aha, så Förbifart Stockholm är det angelägnaste du kunde komma på?
Du föredrar alltså att låta bilisterna (nää du kan inte bli av med dom) i kilometerlånga köer på Essingeleden och spy ut avgaser? Även vi som inte har något ärende dit utan ska fortsätta E4:an norrut?

Vi andra stackare då?

Bor du dessutom på Söder så är det fulländat. :mad:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

De är väl helt vanliga egoister då? Varför kan de inte hjälpa andra (infödda svenskar, invandrare, flyktingar whatever) som har det sämre än de själva?
De kan visst hjälpa till. De är liksom inga rasister eller främlingsfientliga människor. Nationalister? Kanske.

Jag kan inte se problemet med att vilja ha ett tryggare samhälle. Faktiskt. Hur kan det vara egoistiskt? Det är väl snarare dit vi alla vill, eller?

I alla fall jag vill ha ett samhälle med mindre brott, med mindre åtstramade budgetar, med mer generositet och med bättre service inom den offentliga sektorn, inkl vården, polis, ambulans, etc, etc. Det är vidrigt att vissa kan få vänta flera timmar på ambulans. Så ska det inte vara. Det ska inte heller vara så att det får härja gäng på stan som snor mobiler ur folks fickor helt obehindrat. Polis måste fungera. Det ska inte dras in på massor med saker som samhället behöver för att fungera. Det ska finnas ungdomsgårdar, det ska finnas tillfällen för barn och ungdomar att utöva sport utan att det blir för dyrt. Det ska finnas fritidssysselsättningar som är vettiga utan stora kostnader.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Har någon, något parti gett uttryck för motsatsen?
Nä, det var mer så att Eldfuxen hävdade att mina bekanta var egoister. De är inte mer egoister än någon annan. Men de tycker att de ser ett sammanhang mellan den ökade invandringen och "samhällets förfall".

I Göteborg är det extrem stor skillnad på arbetarområdena på 60- och 70-talen än vad det är från 90-talet och framåt. Jag kommer ihåg när jag var liten och vi hade bekanta som bodde i brf-villorna i både Bergsjön och Angered. Det är ju ingen svensk som vill köpa villa där idag. Tyvärr har utvecklingen i de förorterna gått åt helt fel håll. Sverige har misslyckats med integrering och framtidshopp.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

De kan visst hjälpa till. De är liksom inga rasister eller främlingsfientliga människor. Nationalister? Kanske.

Jag kan inte se problemet med att vilja ha ett tryggare samhälle. Faktiskt. Hur kan det vara egoistiskt? Det är väl snarare dit vi alla vill, eller?

I alla fall jag vill ha ett samhälle med mindre brott, med mindre åtstramade budgetar, med mer generositet och med bättre service inom den offentliga sektorn, inkl vården, polis, ambulans, etc, etc. Det är vidrigt att vissa kan få vänta flera timmar på ambulans. Så ska det inte vara. Det ska inte heller vara så att det får härja gäng på stan som snor mobiler ur folks fickor helt obehindrat. Polis måste fungera. Det ska inte dras in på massor med saker som samhället behöver för att fungera. Det ska finnas ungdomsgårdar, det ska finnas tillfällen för barn och ungdomar att utöva sport utan att det blir för dyrt. Det ska finnas fritidssysselsättningar som är vettiga utan stora kostnader.

Jag förstår bara inte hur de tänker. Om de vill ha mindre brott till exempel, så vore ett statistiskt säkrare sätt att minska brottsligheten att skicka iväg alla män. Vart vet jag inte, men män har betydligt mycket högre överrisk att begå brott jämfört med kvinnor än vad "invandrare" har jämfört med "svenskar".

Det finns ju massor av andra saker man kan dra in på om man vill spara, så varför just begränsa invandringen? Och är de lika kritiska mot danskar, finnar och norrmän som kommer hit som mot folk med mer "utländskt" utseende? Jag bara undrar. För om de ser "stök på stan" så kan det inte vara så himla lätt att skilja en dansk från en svensk. Eller?

Nej, jag förstår faktiskt inte varför just asylsökande ska ställas mot de satsningar som du nämner. Det är en klassiker att ställa svaga grupper mot varandra. Varför inte fundera över om de som har det riktigt bra verkligen behöver ännu ett jobbskatteavdrad till exempel? Den som tjänar säg 40 000 eller mer per månad klarar sig väl utan ännu mer? Bara som ännu ett exempel. RUT-avdrag för läxhjälp, ROT-avdrag för att byta ut ett fullt fungerande kök är andra saker jag kommer på så här spontant som kostar pengar.

Och snälla, dra inte in de "dynamiska effekterna" av det jag föreslår nu, för Rialavargen har så rätt, om Sverige och svenska företag bara tog tillvara på invandrares kompetens så skulle vi tjäna massor på det. Snacka om dynamiska effekter om civilingenjörer och läkare fick arbeta med det de är utbildade för, i stället för att baka pizza och köra taxi ... Även om jag personligen anser att man inte ska värdera människors behov av hjälp och skydd efter om de kan eller inte kan generera vinst till samhället.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Förbifart Stockholm är en piss i Mississippi, i sammanhanget. Dessutom behövs den för näringslivet. Att näringslivet frodas är till gagn för alla, särskilt vård skola och omsorg.
Det som skulle förändra denna infekterade fråga, vore att få ut varenda invandrare som kommer hit, har varit här under många år, i arbetslivet. Då skulle vi tala om skatteintäckter:-). Synd bara att det verkar vara så svårt i just Sverige?? Jag menar inte att vara sarkastisk, utan jag tycker det är så oerhört synd att det inte är så. Det är en fullständig katastrof, och en helt outnyttjad resurs i sammanhanget.

På samma sätt har stöd till förnybar energi positiva effekter. Kostnaden för klimatförändringarna blir inte lägre för att vi väntar, energi i allmänhet blir inte billigare med tiden, och någonstans måste man börja.

För övrigt håller jag helt med dig om att det är fruktansvärt dumt att Sverige och svenska företag är så ovilliga att anställa folk med utländsk bakgrund.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag åker inte taxi speciellt ofta men de få gånger jag gjort det senaste tiden har det varit högutbildade utlänningar som kört.
När jag frågat dem varför de inte jobbar inom sitt eget område,någon var ingenjör och någon annan var lärare i matematik,svarar de att de kunde för dålig svenska för det.
Det måste ju ändå vara grunden-för att få ett arbete måste svenska undervisningen komma i första hand,men där verkar finnas stora brister.
Några av dem talar om att de medvetet tagit vilket jobb som helst för att låta sina barn få en högre utbildning och slippa studielån,de offara sej för sina barn alltså...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har i mitt yrke mycket kontakt med sjukvården och där finns många många som kan så dålig svenska så det ofta blir allvarliga missuppfattningar och skapar mycket frustration, både för oss och våra klienter. Jag är givetvis positiv till att vi tar tillvara på den kompetens de har, MEN det borde finnas krav på språkkunskaper.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har i mitt yrke mycket kontakt med sjukvården och där finns många många som kan så dålig svenska så det ofta blir allvarliga missuppfattningar och skapar mycket frustration, både för oss och våra klienter. Jag är givetvis positiv till att vi tar tillvara på den kompetens de har, MEN det borde finnas krav på språkkunskaper.

Ja det problemet finns på mitt extraknäck också, försvårar verkligen kommunikationen. Dåligt med integrationen går det här med, så pass att kommunen blivit "finskt förvaltningsområde".
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja,jag håller med dej.Jag har en nära vännina som kom från Kosovo på 90- talet med sina syskon och föräldrar och hennes föräldrar har aldrig lärt sej någon svenska överhuvudtaget.De har alltså bott här i över 20 år utan att kunna ett ord svenska,detta borde inte vara möjligt !!
Det är inte bara ett ansvar för oss här i Sverige utan de som kommer hit måste väl också ta ett ansvar att de lär sej språket och klarar sej själva ???
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag förstår bara inte hur de tänker. Om de vill ha mindre brott till exempel, så vore ett statistiskt säkrare sätt att minska brottsligheten att skicka iväg alla män. Vart vet jag inte, men män har betydligt mycket högre överrisk att begå brott jämfört med kvinnor än vad "invandrare" har jämfört med "svenskar".
Det måste ju vara lite verklighetsförankrat också. ;) Man kan inte kasta ut svenska medborgare ur Sverige. Landsförvisning har vi inte hållit på med sedan 1800-talet och jag hoppas innerligt att det förblir så.

Däremot förstår jag absolut hur de tänker. De tänker att man ska dra in där det går att dra in. Att man måste se om sitt eget hus innan man börjar se om andras. Sen ser man till att lösa de socioekonomiska problemen som finns i vissa förorter, innan man plockar in fler. Jag förstår absolut det tänket. Och jag kan hålla med om att det socioekonomiska läget måste förbättras. Hur vi förbättrar det dock har jag inga teorier om, men det måste ju uppenbarligen satsas mer på allting. Inte bara i ekonomiskt svagare områden, utan överallt.

Kriminaliteten kommer antagligen inte att sjunka pga en minskad invandring, men den kommer nog att sjunka ifall det satsas mer på polis och rättsväsendet ifall det finns pengar över.

Men sen är det ju som du säger, besparingar kan tas från andra ställen. Jo, men försämrar man levnadsstandarden ytterligare för arbetar- och medelklasssvenskarna har du ju ännu mer röster på SD. Idag är SD uppe i strax över 9% och blir därför Sveriges tredje största parti.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1089332-sverigedemokraterna-gar-framat
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Rialavargen röstar blått, det beror på att hon anser att deras sätt att driva Sveriges är hennes bästa val, bland de partier som finns i nuläget. Därimot tycker vargen att de blåas miljöpolitik är rysligt dålig. Skulle se att mer pengar till miljöforskning, mera incitament för att människor väljer miljövänliga lösningar. Men utan en blommande ekonomi, inga pengar till vård skola och omsorg. så jag har en inte alltid ett miljöperspektiv.

Tillbaka till kärnfrågan, jag skulle verkligen önska att fler partier vågade ta i invandringsfrågan, då den är nästintill tabu. Det blir dragandes med snyfthistorier, och annat dravell, vilket jag betackar mig för. Nationell politik handlar inte om enskilda fall, hur grymt det än låter. Det handlar om lagar, och direktiv som svenska myndigheter måste förhålla sig till. Det blir fel, det blir orättvist, så är det i alla stater. MEN, för den saken måste alla partier ta sig en rejäl funderare på hur vi ska lösa problemet, med stora andel arbetslösa invandrare, eftersom det är alldeles för dyrt. Dessutom kommer andra kostnader i samband med utanförskap, kriminalitet, ohälsa etc. Ett humant Sverige ser till att de som kommer hit, hamnar i arbetslivet. det kommer att lösa många problem, inte alla naturligtvis, men många.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag åker inte taxi speciellt ofta men de få gånger jag gjort det senaste tiden har det varit högutbildade utlänningar som kört.
När jag frågat dem varför de inte jobbar inom sitt eget område,någon var ingenjör och någon annan var lärare i matematik,svarar de att de kunde för dålig svenska för det.
Det måste ju ändå vara grunden-för att få ett arbete måste svenska undervisningen komma i första hand,men där verkar finnas stora brister.
Några av dem talar om att de medvetet tagit vilket jobb som helst för att låta sina barn få en högre utbildning och slippa studielån,de offara sej för sina barn alltså...

Orsaken till detta är nog att utbildningar inte kan jämställas länder mellan. En ingenjörsutbildning kan ju skilja sig enormt från land till land liksom en medicinutbildning skiljer sig.

Sedan är det ju extremt synd att man inte kan ta tillvara på kompetensen genom att ge ordentlig svensk utbildning liksom kompletteringar om det behövs
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

De senaste gångerna "jag"(med sonen också) har varit hos en läkare jag fått prata med två invandrare (en dock yngre, skulle kunna tro att hans utbildning kanske kom från sverige?) och två svenskar. Det kanske är så att just läkare försöker man få in i yrket även här i Sverige?
Men vilket som så måste ändå vissa läkares svenskakunskaper bli bättre, den vi fick sist hade faktiskt den sämsta svenskan jag har hört och då har jag ändå jobbat en hel del med invandrare. Samtalet gick mest ut på att jag sa "va?" och han bad mig ta om det jag sa igen.

Just läkare är en stor resurs men det är ändå väldigt viktigt att de förstår vilka symptom man förklarar, det kanske vore bra med extra insatt (bra) svenska undervisning till läkare?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Kriminaliteten kommer antagligen inte att sjunka pga en minskad invandring, men den kommer nog att sjunka ifall det satsas mer på polis och rättsväsendet ifall det finns pengar över.

Så du menar att svenskars brottsbenägenhet sjunker för varje invandrare vi tar in? Eftersom vi med svensk bakgrund (svenskfödda föräldrar) begår en minoritet av alla brott idag har alltså invandringen mer än halverat vår brottslighet?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Sverige skulle stått still om vi inte hade haft nån invandring. Ni glömmer bort att många faktiskt gör rätt för sig och jobbar. Men visst att språkkunskaperna kunde vara bättre. Men där är det väldigt individuellt på hur fort man lär sig och är villig att ta in.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jo, men det är väl viss skillnad på ingen invandring och en normalstor invandring?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Orsaken till detta är nog att utbildningar inte kan jämställas länder mellan. En ingenjörsutbildning kan ju skilja sig enormt från land till land liksom en medicinutbildning skiljer sig.

Sedan är det ju extremt synd att man inte kan ta tillvara på kompetensen genom att ge ordentlig svensk utbildning liksom kompletteringar om det behövs

Jag tvivlar på att UK o Kanada/USA har lägre krav än vi på yrkeskompetensen hos dessa kategorier.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp