Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tvivlar på att UK o Kanada/USA har lägre krav än vi på yrkeskompetensen hos dessa kategorier.

Det behöver inte handla om lägre eller högre krav utan det är nog så att Sverige kräver att man gått vissa kurser eller motsvarande för att kunna få sin svenska läkarlegitimation. Det gäller i alla fall för vissa utländska veterinärer och har nog bland annat att göra med att man måste kunna den svenska regelverket som hör yrkesutövningen till. Skulle tro att det också är några liknande krav på läkare med viss utländsk utbildning.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det finns alltså ett mått på vad som är normal (och därför optimal?) invandring? Det skulle vara intressant att se vetenskapliga referenser som stödjer det.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

En anledning till att utlandsfödda (eller för den delen de med ett "utländskt klingande" namn) har högre arbetslöshet är att svenska företag sorterar bort dem i rekryteringsprocessen, just för att de är utlänningar (eller har ett "utländskt klingande" namn). Företagen anställer helt enkelt hellre "Pelle" och "Lotta" än "Muhammed" och "Fatima". Och det är inte bara de med "exotiska" namn som sorteras bort.

Stat, kommuner och landsting kunde gå före här och använda sig av anonymiserade ansökningar, så att personernas kvalifikationer spelade roll i stället.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Stat, kommuner och landsting kunde gå före här och använda sig av anonymiserade ansökningar, så att personernas kvalifikationer spelade roll i stället.

Fast just stat, kommuner och landsting är väl inga problem när det gäller sådant här?

Jobbar inom en statlig myndighet och kan nog helt ärligt säga att vi är minst lika många med utländska namn som med svenska. Vi är en salig blandning av olika utseenden, färger, former och brytningar :) Av de nio som nyanställdes i veckan t ex är det fem stycken med utländsk bakgrund (och utseende).
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hon skrev ansökningar, inte intervjuer.

Problemet är inte att "Muhammad" och "Fatima" sorteras bort efter intervjuer, problemet är att deras ansökningar knappt läses, eller läses och sorteras bort. I högre grad än vad meritvärdering kan berättiga. Det måste du ha hört talas om?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej det menade jag inte. Men en invandring ungefär lika stor som genomsnittet av de mest jämförbara länderna i närområden tror jag fler hade kallat normalstor än ingen invandring alls, eller?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men varför skulle det per automatik vara bättre? Om integrationen fortfarande är dålig spelar det väl liten roll om invandringen är mindre? Lyckas vi däremot med integrationen och skulle ha ett väl smort maskineri skulle man ju kunna öka på invandringen.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det behöver inte handla om lägre eller högre krav utan det är nog så att Sverige kräver att man gått vissa kurser eller motsvarande för att kunna få sin svenska läkarlegitimation. Det gäller i alla fall för vissa utländska veterinärer och har nog bland annat att göra med att man måste kunna den svenska regelverket som hör yrkesutövningen till. Skulle tro att det också är några liknande krav på läkare med viss utländsk utbildning.

Samma gäller för läkare/sjuksköterskor som söker arbete i USA, konstigt att de får jobb där men inte här?
:angel:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vi har som sagt mängder med läkare/ssk som är invandrare här i Sverige.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men varför skulle det per automatik vara bättre? Om integrationen fortfarande är dålig spelar det väl liten roll om invandringen är mindre? Lyckas vi däremot med integrationen och skulle ha ett väl smort maskineri skulle man ju kunna öka på invandringen.

Men var skall vi göra av alla? Hur ska vi kunna hjälpa dem, inte bara med bostad då utan allt annat? Integrationen tror jag aldrig vi kommer lyckas bättre med, inte bara beroende på att det planeras dåligt utan för att invandrarna i många fall väljer (naturligt) att bo nära varandra.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Inte? Du skriver ju att de inte får jobb här. Och det får de skrev jag. Så du har fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men varför skulle det per automatik vara bättre? Om integrationen fortfarande är dålig spelar det väl liten roll om invandringen är mindre? Lyckas vi däremot med integrationen och skulle ha ett väl smort maskineri skulle man ju kunna öka på invandringen.

Har aldrig sagt att det är per automatik bättre, ibland kan en väldigt stor invandring vara till gagn men som den ser ut idag är den inte det. Jag vill inte sätta någon gräns på hur många som är bra att ta emot, kan vi få hit välutbildade och lättassimilerade invandrare så skulle vi kunna ta emot hur många som helst i princip.

Sverige är inte dåliga på integration, tvärtom vi är bäst. Vi tar emot fler än vad vi klarar integrera helt enkelt.

Vad tyder på att vi kommer "lyckas med integrationen" snart? I så många år nu har man hört att lösningen bara ligger runt hörnet. Men det blir aldrig bättre, bara värre.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hon skrev ansökningar, inte intervjuer.

Problemet är inte att "Muhammad" och "Fatima" sorteras bort efter intervjuer, problemet är att deras ansökningar knappt läses, eller läses och sorteras bort. I högre grad än vad meritvärdering kan berättiga. Det måste du ha hört talas om?

Eh, varför skulle jag inte ha hört talas om det? Och var skriver jag att jag inte tror att de diskrimineras vid ansökan?

Däremot tror jag inte att anonyma ansökningar skulle vara lösningen, då bara skjuter man problemet ett steg.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp