Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tycker att staplarna (det är flera) ger en klar bild på de punkter de handlar om. Visst kan man ha fler urvalskriterier, men du ifrågasatte exempelvis att män var överrepresenterade bland SD:s väljare, och just den stapeln visar tydligt att du har fel.

Och nej, mitt inlägg var inte menat som ett personangrepp. Jag har läst flera av dina svar, och när man som du argumenterar mot statistik med att "men de jag känner som röstar på SD tillhör inte de grupperna", då har man inte förstått vad statistik handlar om. Faktiskt.

Statistik är grundat på utfrågningar eftersom man i Sverige röstar anonymt därför behöver det inte alls visa hur det eg är eftersom många inte vågar säga att de röstar på sd vilket man kan se en tydlig orsak till i denna tråden.

Jag undrar vilka uttagskriterierna är, jag känner många människor och ingen har blivit tillfrågad.

Jag anser att den är väldigt selekterad och jag vill se statistik som inte endast visar på att det är män och deras utbildning för det var ju faktiskt över 40% kvinnor som röstade på sd.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

De är väl helt vanliga egoister då? Varför kan de inte hjälpa andra (infödda svenskar, invandrare, flyktingar whatever) som har det sämre än de själva?

Kanske för att de tycker att det som byggde upp detta landet. Dagens folkpensionärer, borde få tillbaka de pengar de en gång investerade i ett bättre liv än deras föräldrar hade t.ex.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

VALU = vallokalsundersökningar. De som röstat kan bli tillfrågade. Det känns för mig ganska självklart att varken jag eller någon jag känner har blivit tillfrågad. Det fanns vid senaste riksdagsvalet över 7 miljoner röstberättigade svenskar, och bara en bråkdel av dessa behöver tillfrågas för att ge ett statistiskt säkert underlag. Vid opinionsundersökningar brukar cirka 1000 personer tillfrågas bara som en jämförelse. Så nej, det är verkligen inget mystiskt med att du inte känner någon som varit med i en VALU-undersökning.

Urvalet sker slumpvis, så som i all vettig statistik. Vad har du för grund till att påstå att urvalet till just den här undersökningen är "väldigt selekterad" och på vilket sätt menar du att undersökningen inte visar på att även kvinnor röstat på SD, även om männen var i majoritet?

Och jämför man med valresultatet så skiljer det sig inte markant från VALU, visst, något fler röstade på SD i verkligheten än i VALU:s undersökning, men så var det för fler partier. Men folk i allmänhet kanske skäms över att säga att de röstade på Moderaterna eller Socialdemokraterna också, eller hur menar du?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och varför är det just flyktingar som ska stå tillbaka? Flyktingmottagningen är liksom inte den enda utgiftsposten i Sveriges statsbudget.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hur ska du lösa det annars? Om det inte finns människor nog att ta hand om den äldre generationen, vem ska ta hand om den? Ska du bygga robotar? Det behöver inte betyda att vi måste föda fler barn, men i det läget är ju invandring lämpligt. Det behöver inte innebära att hela jordens befolkning hela tiden måste öka. Däremot betyder det att populationer behöver vara dynamiska (vilket de blir om människor kan flytta relativt fritt över världen).

För att inte tala om behovet av skattebetalare.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och varför är det just flyktingar som ska stå tillbaka? Flyktingmottagningen är liksom inte den enda utgiftsposten i Sveriges statsbudget.

Skall man skicka ut medborgare från landet eller vad menar du?

Det är väl givet att ett land skall ta hand om sina medborgare och medborgarna betalar för sig genom skatt. Eller hur tänker du ett samhälle?

Man går från land till land när det passar och slipper betala för sig??
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och varför är det just flyktingar som ska stå tillbaka? Flyktingmottagningen är liksom inte den enda utgiftsposten i Sveriges statsbudget.

Jo jag ser att du som vanligt undvek att kommentera inlägget utan istället gjorde, precis som du brukar ;), ställde en motfråga. Men faktum är att ditt parti (MP) tillsammans med S + V. snodde 258 miljarder från pensionärerna (670 miljarder i dagens penningvärde) år 2000.

Kan dom får tillbaka sin pengar först kanske?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Både Åsa Romson och Annie Lööf var ingen kioskvältare heller.

Tycker Romson var okej, men saknade Wetterstrand såklart. Annie Lööf klarar jag bara inte av, orkar knappt lyssna på henne. Stefan Löfven hade jag förväntat mig mer av... satt nästan och skämdes ibland när han pratade.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men snälla nån, staten har massor av utgifter. Finns det verkligen INGET annat vi kan spara på?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jo jag ser att du som vanligt undvek att kommentera inlägget utan istället gjorde, precis som du brukar ;), ställde en motfråga. Men faktum är att ditt parti (MP) tillsammans med S + V. snodde 258 miljarder från pensionärerna (670 miljarder i dagens penningvärde) år 2000.

Kan dom får tillbaka sin pengar först kanske?

Min motfråga var min kommentar till ditt inlägg ...

Kan du kanske själv besvara min fråga i stället för att komma med nya påståenden som du vill att jag ska kommentera?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Kanske för att de tycker att det som byggde upp detta landet. Dagens folkpensionärer, borde få tillbaka de pengar de en gång investerade i ett bättre liv än deras föräldrar hade t.ex.

+1 på den.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det finns ju mer detaljerad statistik man kan kolla på tex. här. Den visar i princip desamma: unga, lågutildade män.

Tack men inte heller den visar partisympatier efter ålder och utbildning vilket du skrev.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men snälla nån, staten har massor av utgifter. Finns det verkligen INGET annat vi kan spara på?

Min motfråga var min kommentar till ditt inlägg ...

Kan du kanske själv besvara min fråga i stället för att komma med nya påståenden som du vill att jag ska kommentera?

Absolut.
Vi kan ju börja med att sluta ge bidrag till vindmöllorna som förfular vår natur och är helt onödiga. Sen tar vi bort elcertifikaten, vips, massor med pengar över. Till precis vad du vill, Farmor eller Mormor t.ex och en dräglig tillvaro på långvården.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Just dom kanske inte ökar med hjälp av invandringen...inte heller de som tar hand om våra gamla.

Va? Tror du inte invandrare betalar skatt? Vet förövrigt flera invandrare som jobbar helt vitt inom äldreomsorgen.

Nej just det, de lever ju på bidrag, jobbar svart och begår brott tills de åker fast. Sorry, glömde :grin:


Tillägg: En svenskfödd unge är ju inte heller precis gratis innan den börjar betala skatt, vård, skola etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jodå, jag vet några som både betalar skatt och några son jobbar i vården. Men jag skulle inte tro att de är övervägande.
Och huruvida kostnaderna för svenska barn ska betalas har jag en annan tanke om, men det är en ny fråga.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är samma med mig, varför jag startade denna tråden.

Det är inte bara outbildade, unga, arga män som röstar på SD, även om statistiken visar att de flesta som röstar är just de personerna. Jag vet flera som är över 50 år, med akademisk utbildning och bra karriär bakom sig som röstar på SD.
De tycker att de är trötta på kriminaliteten, de är trötta på småbråken på stan, de är trötta på tiggarna på stan, de är trötta på att höra om hur dålig vården har blivit, de är trötta på att se sin egna pension ha blivit sämre och sämre genom årens lopp, osv.



Samma här, ex moderater till största del.
Det är inte så konstigt, moderater har en tendens att tänka ekonomiskt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Absolut.
Vi kan ju börja med att sluta ge bidrag till vindmöllorna som förfular vår natur och är helt onödiga. Sen tar vi bort elcertifikaten, vips, massor med pengar över. Till precis vad du vill, Farmor eller Mormor t.ex och en dräglig tillvaro på långvården.

Jamen du ser! Det FINNS annat att spara på. Själv skulle jag såklart hellre spara in på exempelvis Förbifart Stockholm, eftersom jag gör en annan analys av världen och framtiden än du, men nu kan vi i alla fall enas om att det finns andra poster i budgeten som man kan ställa mot vård och omhändertagande av "mormor/farmor". Om det nu inte räcker med argumentet "medmänsklighet" förstås. :)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jodå, jag vet några som både betalar skatt och några son jobbar i vården. Men jag skulle inte tro att de är övervägande.
Och huruvida kostnaderna för svenska barn ska betalas har jag en annan tanke om, men det är en ny fråga.

Nu vet jag inte vilken verklighet du lever i. I min verklighet är invandrare klart överrepresenterade i förhållande till populationen inom äldrevård, demensvård samt psykiatrisk vård och rättspsykiatri, för att inte tala om alla lokalvårdare inom offentlig verksamhet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jamen du ser! Det FINNS annat att spara på. Själv skulle jag såklart hellre spara in på exempelvis Förbifart Stockholm, eftersom jag gör en annan analys av världen och framtiden än du, men nu kan vi i alla fall enas om att det finns andra poster i budgeten som man kan ställa mot vård och omhändertagande av "mormor/farmor". Om det nu inte räcker med argumentet "medmänsklighet" förstås. :)

Förbifart Stockholm är en piss i Mississippi, i sammanhanget. Dessutom behövs den för näringslivet. Att näringslivet frodas är till gagn för alla, särskilt vård skola och omsorg.
Det som skulle förändra denna infekterade fråga, vore att få ut varenda invandrare som kommer hit, har varit här under många år, i arbetslivet. Då skulle vi tala om skatteintäckter:-). Synd bara att det verkar vara så svårt i just Sverige?? Jag menar inte att vara sarkastisk, utan jag tycker det är så oerhört synd att det inte är så. Det är en fullständig katastrof, och en helt outnyttjad resurs i sammanhanget.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp