Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och en liten parentes är hur kan en ung man vara högutbildad?? Man har knappast hunnit med någon högskole utb när man är 18-22år.

Som 22-åring kan du ha hunnit med en akademisk utbildning, men nu är det inte riktigt att det är så man har jämfört utan självklart jämför man åldersgrupper mot varandra. Tex. hur hög andel högutbildade mellan 25 och 30 års ålder har man i grupp A respektive i grupp B.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, jag märker att du inte är så kunnig i ämnet statistik. Statistik görs på en stor grupp slumpvis utvalda människor, inte på dina bekanta.

Läs igen!!

Och gör rätt!!

Jag tycker inte att stapeln ger en klar bild, i den är endast vissa saker utvalda för att det skall se ut på ett specifikt sätt.

och du personangrepp är ganska lågt, du har inte det minsta aning om vad jag kan eller inte :cool:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Som 22-åring kan du ha hunnit med en akademisk utbildning, men nu är det inte riktigt att det är så man har jämfört utan självklart jämför man åldersgrupper mot varandra. Tex. hur hög andel högutbildade mellan 25 och 30 års ålder har man i grupp A respektive i grupp B.

Vilket jag inte anser att den stapeln jag hänvisade till gör. Där har man ett stort spann 18-29år. Mycket kan hända under dessa år. Själv var jag inte klar fören jag var 26år men det berodde på att jag idrottade samtidigt och la fokus på det då.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....


Du är en av de personer som njuter av när andra är elaka. Tråkig inställning att man inte kan föra en diskussion utan att man hoppar på folk rent personligt för att de ev har en annan åsikt.

Man kan endast utgå från ens egna erfarenheter och mina är på ett sätt och säkert är dina på ett annat. Men fakta kvarstår att de jag känner som röstat på sd är både öppna med det +40, kvinnor, män och har bra utbildningar OCH välavlönade jobb.

Så din och andras tes att de som röstar på sd är rötägg som går på socialen och inte klarar av att vara annat än byfåne stämmer inte överallt!

Varför tar ni inte till er det istället och om ni nu är så oerhört rädda för sd så får ni väl se till att dessa har något bättre att rösta på för dem..
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Som 22-åring kan du ha hunnit med en akademisk utbildning, men nu är det inte riktigt att det är så man har jämfört utan självklart jämför man åldersgrupper mot varandra. Tex. hur hög andel högutbildade mellan 25 och 30 års ålder har man i grupp A respektive i grupp B.

Varför är det så självklart? Det står ju "resultaten är ovägda" på första sidan så det stämmer ju inte. http://www.svt.se/content/1/c8/02/15/63/14/ValuResultat2010_100921.pdf
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du är en av de personer som njuter av när andra är elaka. Tråkig inställning att man inte kan föra en diskussion utan att man hoppar på folk rent personligt för att de ev har en annan åsikt.

Och det där kallar du för vad?

Man kan endast utgå från ens egna erfarenheter och mina är på ett sätt och säkert är dina på ett annat. Men fakta kvarstår att de jag känner som röstat på sd är både öppna med det +40, kvinnor, män och har bra utbildningar OCH välavlönade jobb.

Självklart kan man utgå från annat än egna erfarenheter, statistik t ex, men det bygger ju på att man förstår hur statistik fungerar o att man kan läsa o ta till sig det som påvisas
Så din och andras tes att de som röstar på sd är rötägg som går på socialen och inte klarar av att vara annat än byfåne stämmer inte överallt!

Varför tar ni inte till er det istället och om ni nu är så oerhört rädda för sd så får ni väl se till att dessa har något bättre att rösta på för dem..

SD är jag inte speciellt rädd för, däremot alla okunniga fördomsfulla människor som okritiskt sväljer all gallimatias med hull o hår.
Vi har försökt på 8 sidor vid det här laget, men uppenbarligen är många inte mottagliga.
Det är ganska uppenbart att SD rider på vågen av islamofobi o xenofobi som vi sett i senaste dagarnas rasistiska trådar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

SD är jag inte speciellt rädd för, däremot alla okunniga fördomsfulla människor som okritiskt sväljer all gallimatias med hull o hår.
Vi har försökt på 8 sidor vid det här laget, men uppenbarligen är många inte mottagliga.
Det är ganska uppenbart att SD rider på vågen av islamofobi o xenofobi som vi sett i senaste dagarnas rasistiska trådar.

Antar att du inte vet att statistik kan förvrängas till det man själv vill.

För att kunna analysera måste man vet hur urvalet gått till..

Men äh jag skiter i det..

Tycker fortfarande att du är en person som gärna när personangrepp och själv gärna anmärker på sådant som eg inte har med diskussionen att göra, som i ditt svar till mig för att ta ett exempel. Känns meningslöst att diskutera med folk som beter sig då..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men fortfarande, om jag aldrig har träffat någon som säger sig vara sverigedemokrat, med vem ska jag debattera?

Här på buke på riksplanet är ett exempel givetvis, men det var ju inte alls det mitt inlägg handlade om.

Jag lever i en liten bruksort - och jag träffar "dem" varje dag.. Såna som klart röstar på SD. I alla åldrar, samhällsklasser och oavsett kön. Hatet är så utbrett att man blir rädd! Som flera nämnt finns nog en eventuell koppling till dålig uppdatering, lägre utbildning och kunskap i frågan (nu vädrar jag mina fördomar..). Jag har debatterat - utan framgång.. Allt går nämligen att bortförklara med "du är indoktrinerad av samhället och naiv, de mörkar alla siffror, de enda som säger sanningen är SD" Och sist men inte minst: Det är ingen som vågar berätta för medborgarna hur det egentligen ligger till - för då förlorar de valet!

Det är med andra ord helt omöjligt att bemöta åsikterna, för alla fakta du själv kan lyfta fram "är fabricerade" av staten. Värsta argumentet är "hur tror du att de har haft råd att komma hit? Det är ju bara de som varit kriminella i sitt hemland som har råd! De som verkligen behöver hjälpen är fast i sina hemländer" Konstigt nog känner samtliga jag pratat med "en invandrare" som är jätteschysst "så jag är ingen rasist" vilket sägs som nåt sorts mantra...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För att svara mig själv - för mig är invandringen mera en moralisk fråga än en ekonomisk.. För mig kvittar det om jag får det lite fattigare (lever redan på existensminimum) på grund av att vi "blir fler". Jag vill att vi (läs samhället) ska behandla de som kommer hit såsom jag själv skulle vilja bli behandlad om jag var i flykt från mitt eget hemland, dvs med respekt och med all hjälp som går att få..

En kommer hit för fly från nöden
En kommer hit för att undgå döden
En kommer hit av terror tvungen
En kom hit för att gifta sig med kungen
De är tyskar, iranier (somalier eget tillägg), greker och turkar
Mest är de snälla, andra skurkar
En del är ärliga, andra skumma
En del är genier, andra är dumma
Mest är de fredliga, andra vill slåss
Med andra ord: de är som oss..
(Bo Parnevik)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag hävdar krasst att det är obildade och folk som saknar förmåga att vara källkritiska som är främlingsfientliga:angel: Jag kan ju se vilka i min närhet som talar sig varma om SD, de är ganska enkelspåriga öht.


Men ja, tyvärr tror jag att pga av att politikerna skött integrationsfrågorna så dåligt så har väl många tröttnat. Likaså när det gäller vårdfrågor och skola.

Har inte läst hela tråden men jag vill kommentera detta inlägg i början:

Fast!!! Jag känner flera som är välutbildade och har god förmåga att vara källkritiska som röstar på SD, så jag känner inte igen mig alls i ditt inlägg. Flera av de som jag tänker på i detta sammanhang är uppväxta i Södertälje, med 3-5 årig universitetsutbildningar bakom sig. De har nu lämnat S-tälje på grund av den växande otryggheten i de olika stadsdelarna där. De säger att de kommer rösta på SD, då de vill ha en förändring i invandringspolitiken.

Jag tror att det är väldigt dumt att kategorisera människors val av parti. Att alla vänsterpartister skulle bära fotriktiga skor, vara slödjlärare och inte ha någon som helst koll på kostnader utan bara vilja spendera andras pengar nationellt på en oändligt stor offentlig sektor etc etc. Jag köper inte sådana dåliga argument eller kategoriseringar. Varken då det gäller höger eller vänster.
Människor som röstar, till exempel 6% ( i detta fall) av svenska folkets rösträttsandel, kan omöjligen vara outbildade. Jag tror inte att det är bra för debatten att förminska dessa människor genom att använda den typen av retorik.

Människor röstar för att få en förändring eller behålla ett styre de värderar. Vi går från att rösta ideologiskt, vilket svensken gjorde under uppbyggnaden av det svenska folkhemmet. Nu gäller personlig karisma, duktiga talskrivare, duktiga medarbetare och inga skandaler, för att vinna folkets röster, samt kärnfrågor i viss mån.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Kl

En grej som jag tycker är lite underlig är att det har debatterats så mycket om hur lite barn det föds här i Sverige. Befolkningen ökar ju iaf tack vare invandringen utan att vi hela tiden måste bomba oss med nya bebisar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast!!! Jag känner flera som är välutbildade och har god förmåga att vara källkritiska som röstar på SD, så jag känner inte igen mig alls i ditt inlägg.
Det är samma med mig, varför jag startade denna tråden.

Det är inte bara outbildade, unga, arga män som röstar på SD, även om statistiken visar att de flesta som röstar är just de personerna. Jag vet flera som är över 50 år, med akademisk utbildning och bra karriär bakom sig som röstar på SD. De tycker att de är trötta på kriminaliteten, de är trötta på småbråken på stan, de är trötta på tiggarna på stan, de är trötta på att höra om hur dålig vården har blivit, de är trötta på att se sin egna pension ha blivit sämre och sämre genom årens lopp, osv.

Rätt eller fel? Det finns ingen sådan kategori vad gäller politik, all politik har någonting gott och någonting ont i sig.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Kl

En grej som jag tycker är lite underlig är att det har debatterats så mycket om hur lite barn det föds här i Sverige. Befolkningen ökar ju iaf tack vare invandringen utan att vi hela tiden måste bomba oss med nya bebisar.

Nu vet jag inte riktigt varför befolkningen måste öka hela tiden men det är väl en annan tråd ;)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu vet jag inte riktigt varför befolkningen måste öka hela tiden men det är väl en annan tråd ;)

Befolkningen måste inte öka, men om olika generationer är olika stora säger det sig självt att vi kan få problem med att tex. ta hand om en äldre generation (om den är större än den yngre).
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Befolkningen måste inte öka, men om olika generationer är olika stora säger det sig självt att vi kan få problem med att tex. ta hand om en äldre generation (om den är större än den yngre).

Ingen som ser problemet med att man måste öka sin befolkning hela tiden med det som "argument" ?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ingen som ser problemet med att man måste öka sin befolkning hela tiden med det som "argument" ?

Hur ska du lösa det annars? Om det inte finns människor nog att ta hand om den äldre generationen, vem ska ta hand om den? Ska du bygga robotar? Det behöver inte betyda att vi måste föda fler barn, men i det läget är ju invandring lämpligt. Det behöver inte innebära att hela jordens befolkning hela tiden måste öka. Däremot betyder det att populationer behöver vara dynamiska (vilket de blir om människor kan flytta relativt fritt över världen).
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Läs igen!!

Och gör rätt!!

Jag tycker inte att stapeln ger en klar bild, i den är endast vissa saker utvalda för att det skall se ut på ett specifikt sätt.

och du personangrepp är ganska lågt, du har inte det minsta aning om vad jag kan eller inte :cool:

Jag tycker att staplarna (det är flera) ger en klar bild på de punkter de handlar om. Visst kan man ha fler urvalskriterier, men du ifrågasatte exempelvis att män var överrepresenterade bland SD:s väljare, och just den stapeln visar tydligt att du har fel.

Och nej, mitt inlägg var inte menat som ett personangrepp. Jag har läst flera av dina svar, och när man som du argumenterar mot statistik med att "men de jag känner som röstar på SD tillhör inte de grupperna", då har man inte förstått vad statistik handlar om. Faktiskt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är samma med mig, varför jag startade denna tråden.

Det är inte bara outbildade, unga, arga män som röstar på SD, även om statistiken visar att de flesta som röstar är just de personerna. Jag vet flera som är över 50 år, med akademisk utbildning och bra karriär bakom sig som röstar på SD. De tycker att de är trötta på kriminaliteten, de är trötta på småbråken på stan, de är trötta på tiggarna på stan, de är trötta på att höra om hur dålig vården har blivit, de är trötta på att se sin egna pension ha blivit sämre och sämre genom årens lopp, osv.

Rätt eller fel? Det finns ingen sådan kategori vad gäller politik, all politik har någonting gott och någonting ont i sig.

De är väl helt vanliga egoister då? Varför kan de inte hjälpa andra (infödda svenskar, invandrare, flyktingar whatever) som har det sämre än de själva?
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp