Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vi HAR barn som svälter, vi har barn som både blir och ser sina föräldrar bli misshandlade (både psykiskt o fysiskt)/våldtagna. Vi har barn o människor i Sverige som lever i ren missär. Det trodde jag alla visste..

Det vet jag, i Sverige har vi också myndigheter som kan ingripa. I Syren finns ingen myndighet som ingriper när barnen mördas eller när de får se sina föräldrar torteras för det är regeringens män som utför övergreppen! Så är det även på många andra ställen.

Hur många barn svälter ihjäl i Sverige varje år? Hur många blir barnsoldater? Hur många vuxna förföljs av landets myndigheter och riskerar att bli torterade eller avrättade pga. sin åsikt?

Varför är svenska utsatta människor viktigare än utländska utsatta människor? Svenskar har det i stort väldigt bra. Även om vi lever fattigt enligt svenska mått (relativ fattigdom) är det oerhört mycket högre levnadsstandard än större delen av världens befolkning. Vi lever i ett tryggt land (jo relativt sett gör vi det), vi har inte varit i krig på väldigt länge. Vi har inte drabbats av någon katastrofal missväxt som gör att våra barn dör. Vi förföljs inte av myndigheterna för att vi har obekväma åsikter eller för att vi är homosexuella.

Visst finns det människor som far illa i Sverige, men jag finner det stötande att jämföra Sverige med krigshärjade länder. Att inte inse vilket privilegium det är att vara född och leva i Sverige, att faktiskt kunna hjälpa andra som har det oerhört mycket sämre... jag finner inte ord.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Samma gäller för läkare/sjuksköterskor som söker arbete i USA, konstigt att de får jobb där men inte här?
:angel:

USA kanske godkänner fler utländska utbildningar än vad Sverige gör :angel:

Hur det är just vad gäller läkarutbildning kan jag egentligen inte uttala så mycket om men om jag går till den utbildning som jag läser så kan jag med min svenska utbildning jobba i stort sett i hela världen inom mitt blivande yrke men i stort ett ingen med utländsk utbildning kan arbeta i Sverige utan att komplettera med vissa kurser.

Det här har enligt mig inget med vare sig rasism eller diskriminering att göra utan att det ställs krav på att man genomgått av Sverige godkända utbildningar för att vara behörig. Sen borde det kanske vara lättare för utländskt utbildade människor att komplettera sin utbildning för att få svensk behörighet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Inte att dö i krig, men likväl att både dö och att leva i misär och misshandlas både fysiskt o psykiskt.
Där handlar det inte om brist på rutiner utan brist på resurser. Och som sagt, jag ser det varje dag och arbetar mitt i det.

Vilka resurser är det som behövs för att åtgärda det?

Är det mer resurser eller är det en omfördelning av resurser som egentligen krävs? Exempelvis att anställa fler istället för att betala ut arbetslöshetsersättning och andra bidrag till utbildade människor inom yrkesområden som kan åtgärda problemet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Okej. Så om man inte lever i ett krigshärjat svältande land så har man det bra. Gott, då kan jag säja det till mina klienter jag möter i största misär. Och de barn som är sönderslagna, nedbrutna och livrädda.
JAG är mycket privilegerad som är född och uppvuxen av trygga bra föräldrar, men så ser det inte ut överallt, långt ifrån. Vi vill gärna tro att vi är så bra här i sverige på att ta hand om våra, men det finns ett enormt mörker som de flesta människro inte vet om, eller iallafall inte inser vidden av.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det behövs mer personal! Mer utbildad personal. Vi går på knäna inom de här områdena. Mer verksamheter, mer plats att ta hand om, hjälpa och att utveckla.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag säger inte emot dig i något av det du skriver i ditt inlägg men du missar en viktig poäng här. Vem ska betala för att Sverige och svenskarna ska frälsa hela världen? Hur gärna vi än vill så kan vi nte förflytta hela Syriens/Somalias/Libyens m.m. utsatta människor hit. Tanken är god men det fungerar liksom inte.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

De jag känner som är utbildade har jobb. Men jag har ingen koll på hela Sverige. Hur menar du att det har med saken att göra?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är klart det har med saken att göra. Om dom går arbetslösa och lever på bidrag är det en kostnad som istället kan användas till anställningar. Felfördelning av resurser inom området.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jaså, du menar så. Ja det är möjligt att det skulle kunna finnas möjlighet att omfördela där. Men då måste det finnas platser som får lov att utöka personalen.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag säger inte emot dig i något av det du skriver i ditt inlägg men du missar en viktig poäng här. Vem ska betala för att Sverige och svenskarna ska frälsa hela världen? Hur gärna vi än vill så kan vi nte förflytta hela Syriens/Somalias/Libyens m.m. utsatta människor hit. Tanken är god men det fungerar liksom inte.
Vem har sagt att någon ska frälsas?

Lite intressanta siffror:

A-kassa, sjukförsäkring, socialbidrag och migrationsverket kostar för utlandsfödda: 29 miljarder.
Rättsväsendets kostnader för utlandsfödda: 9 miljarder.
Sjukvård: 38 miljarder.

Sammanlagda kostnader: 76 miljarder

Utlandsfödda betalar i skatt: 50 miljarder.
Utlandsföddas andel av statens intäkter på moms: 50 miljarder.

Statens intäkter på utlandsfödda: 100 miljarder.

Förenklat uträknat här men det här är källan där ytterligare beskrivning finns och dessutom länkar till beräkningsunderlag: http://www.magnusbetner.com/2010/06/sverigedemokraterna-del-5/
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Problemet är inte första generationen altså de som flyr hit. De är oftast människor som verkligen vill göra något bra. Min känsla är att det är i de närmast kommande generationerna problemen uppstår. De är ofta uppväxta i områden med låg status, dåliga på språk både sitt modersmål och svenskan och ovanpå det misstänksamheten från sammhället i stort. Det leder nog i många fall till dessa "unga arga män" som det talades om tidigare. Många av dessa blir därmed radikala och söker sig tillbaka till sina rötter, kulturellt, på ett sätt som hos gemene svensk inte är acceptabelt (jag anser det inte acceptabelt att en kvinna knappt kan gå på cafe utan manligt sällskap i en svensk förort). Det är här vi ser den stora bristen i integrationen och det är här politikerna måste börja jobba. Jag tror det är här SD hämtar sina väljare. Hur löser man det här problemet? Hur löser man problemet med att många av dem inte har ett fullt språk och därmed inte kan utrycka sig? Hur löser man problemen med det stigma hela "invandrargruppen" får pga detta sturkturproblem?
Nej det är inte alla, långt därifrån, men de syns i samhället men när statestiken plockas fram så syns det inte (då de inte är invandrare) och då kommer folk börja undra.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag säger inte emot dig i något av det du skriver i ditt inlägg men du missar en viktig poäng här. Vem ska betala för att Sverige och svenskarna ska frälsa hela världen? Hur gärna vi än vill så kan vi nte förflytta hela Syriens/Somalias/Libyens m.m. utsatta människor hit. Tanken är god men det fungerar liksom inte.

Vi ska inte frälsa hela världen. Vi ska hjälpa de som tar sig hit och söker hjälp samtidigt som vi med de medel vi kan hjälper på plats. En stor del av de som söker hjälp hos oss kommer betala tillbaks vad de kostat oss antingen genom att själva arbeta eller genom att deras barn/anhöriga gör det.

Och som sagt, det är inte främst en ekonomisk fråga. Det är en humanitär fråga. Om en skadad människa knackar på din dörr, låtsas du om att personen inte finns eller säger du "tyvärr, jag har inte råd att ringa efter hjälp" eller försöker du hjälpa på alla sätt du kan?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Tala om moment 22-resonemang!

Anledningen till att man inte vill ha hit invandrare är för att dom/deras barn kommer bemötas av folk som inte vill ha hit invandrare, vilket gör dom till människor man inte vill ha här... :crazy:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det går inte att jämföra så som du gör. Då skulle jag kunna kontra som att om denna person redan knackat på hos mina 8 grannar och inte fått hjälp men sedan knackar på hos mig som redan hjälpt 20 andra i liknande situation så finns risken att jag kanske inte kan hjälpa den sista som kommer också.

Det är behjärtansvärt att vilja hjälpa alla som vill och kan komma hit men så fungerar det inte. Vi klarar ju faktiskt inte ens av att hjälpa de människor som redan är här så då måste man ju någonstans inse att vi inte bara kan proppa in ännu fler och låtsas som att vi genom att bara genom att släppa in dom i landet hjälper dom. För det gör vi inte. Dopm hamnar från en misär i en annan.

Har du sett hur det ser ut på flyktingförläggningarna? Man proppar in alldeles för mycket folk (gärna från olika länder så de inte ens kan kommunicera ordentligt) på alldeles för liten yta och för få rum. Sedan låter man dem sitta där utan sysselsättning eller någonting och utan att få klara besked om vad som gäller. Detta kan fortgå i månader. Är det humant? På vilket sätt hjälper vi då dessa människor?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Okej. Så om man inte lever i ett krigshärjat svältande land så har man det bra. Gott, då kan jag säja det till mina klienter jag möter i största misär. Och de barn som är sönderslagna, nedbrutna och livrädda.
JAG är mycket privilegerad som är född och uppvuxen av trygga bra föräldrar, men så ser det inte ut överallt, långt ifrån. Vi vill gärna tro att vi är så bra här i sverige på att ta hand om våra, men det finns ett enormt mörker som de flesta människro inte vet om, eller iallafall inte inser vidden av.

Vi lever så pass gott så att vi på samhällsnivå kan hjälpa de som söker skydd hos oss, ja.

Det innebär inte att jag förringar att människor far illa även inom Sverige men att neka invandrare möjlighet att söka en framtid här hindrar oss inte från att hjälpa svenska sönderslagna barn.

SD målar upp en falsk dikotomi. Det råder inget motsatsförhållande mellan att ta hand om människor som bor i Sverige och att även ta emot hjälpsökande (och andra, de flesta invandrare är inte flyktingar) utifrån.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Har du sett hur det ser ut på flyktingförläggningarna? Man proppar in alldeles för mycket folk (gärna från olika länder så de inte ens kan kommunicera ordentligt) på alldeles för liten yta och för få rum. Sedan låter man dem sitta där utan sysselsättning eller någonting. Detta kan fortgå i månader. Är det humant? På vilket sätt hjälper vi då dessa människor?

Människor ska inte stoppar in i flyktingförläggningar på förvaring. De ska ut i samhället från första dagen de är här. Ensamkommande flyktingbarn ska inte institutionaliseras, de ska ut i fosterfamiljer på en gång.

"Problemet" är att om människor blir en del av det svenska samhället blir det svårare att utvisa dem (dvs. ett icke-problem). Det är omänskligt att "förvara" människor, ja. Systemet måste förändras.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Att du är rasist framgår tydligt av de inlägg du gör.

Och ? Är en rasists åsikt inte en åsikt ?
En rasist är en okunnig, ignorant, dum och eak människa enligt dej.
So ? Om det är ditt enda svar så fort du inte lyckas "omvända" en rasist har du LIKA ignorant typ av åsikter "fast åt andra hållet" mot den gruppen..
Dvs du diskriminerar en grupp för att det är rasister ... Det är ett LAGBROTT !
Vem är det nu som är korkad, ignorant och okunnig...

vi har fortfarane åsiktsfrihet i Sverige, det är inte olagligt att vara nationalist eller rasist. Att du har svårt för rasister är DITT problem, dessa kommer alltid finnas..

Sen tror jag vi har väldigt ont om rasister i sverige. Det är samma där som inom alla grupper, det finns extremfall och det finns de som (jag tex) inte är rasist men ÄNDÅ kan förstå många av rasisternas "åsikter"... Dvs jag röstar på SD, jag är inte rasist (ja du får tro vad du vill) ... Jag är inte rädd invandringen, den kommer från ALLA håll, vita, svarta, gula, oranga "what ever" ...
(Och här kommer en typisk "svensson jag är inte rasist" variant !!! )
MEN invandringen måste FUNKA, och alla som tycker att den gör det måste ju missat alla problem som finns i de områden där det bor mest "icke svenskar"... Södertälje har ställen där de titt som tätt stänger av busslinjer, ambulanser och brandbilar måste ha poliseskort pga stenkastning, mordhot och andra otrevliga inslag, och nej det är inte "svensson ungdommar" som hittar på dessa "busstreck" som hindrar utryckningsbilarna. Varför gör de på detta sätt ? Det pratas om utanförskap, jo men då kanske man måste jobba för att de skä känna sej hemma... Vart är "hemma" jo i Sverige... Vad bör vi göra ? Ska vi skyffla in fler till denna "utanförskap" eller ska vi se till att ta hand om dem som vi har HÄR först ? Se till att de kan ta hand om sej själva och de sina. Bli med i den "svenska gemenskapen" SEN kan vi ta in nästa lass...

Malmös problem i Rosengård kan jag för lite om, jag vet bara det jag stt på nyheterna som gör att de påminner om Södertäljes problem...

Men dessa problem är ju säkert jättelätta att lösa ... :idea: Och då kan vi ta in fler invandrare igen !!! :idea:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, men du frågade hur man gör.;) Vill man så går det.

jisses vilket dravel.
Att anställa är en den i särklass viktigast parametern i en arbetsgivares verksamhet. Skulle det ske bakom en skärm?? Du är så långt i från verklighetens näringsliv att jag undrar om du är student eller dyligt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Något ditåt :crazy:.
Tyvärr så känns det inte som om politikerna vågar ta i desssa problem :(. I det här landet blir man ju kallad rasist bara man anser att det finns problem inom invandrignspolitiken.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp