Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är ju du och andra som dig som skapar detta

Tvärtom - det är rasisterna som skapar detta.

Varje ensamkommande sk ”barn” kostar 1 900 kronor per dygn, 693 500 kr per år. Enligt Läkare Utan Gränser hade kostnaden för ett (1) ensamkommande barn tex kunnat rädda 69 350 barn per år från att dö i kolera.

Jag förstår inte varför just invandringskostnader alltid ska ställas emot något annat behjärtansvärt? Du kan lika gärna fundera på hur många barn som kunde räddats för dom sammanlagda kostnaderna för alla våra hästar här på forumet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Självklart har jag inte upplevt krig, artillerield, terrorister m.m.. Har du det? För annars snackar ju du också om saker du inte har en aning om :cool: precis som den större majoriteten i Sverige för att inte tala om våra politiker. Är det ett måste att ha upplevt det för att ha en talan?

Frågan kvarstår då - vem ska stå för kostnaderna för detta?

Vilka kostnader pratar du om? Invandringen är ingen förlustaffär!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du kan lika gärna fundera på hur många barn som kunde räddats för dom sammanlagda kostnaderna för alla våra hästar här på forumet.

Det är väl ingen som hindrar dig från att vara den första....?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Välj och vraka. Just nu är kanske Syrien, Somalia och Afghanistan mest aktuellt men det är ju inte de enda länder som drabbats av krig. Krig i u-länder för ju ofta med sig långtgående effekter också som kan innebära att människor lider länge av tex. svält även efter att det mest akuta nämligen kriget har tagit slut.

Det är inbördeskrig som pågått i snart 30år. Hur mycket ansvar skall de egna länderna ta för sina medborgare?

Kan man istället hjälpa på plats eller skall man anse att inbördeskonflikterna kan fortgå ytterligare 30år?

Och om krigen är slut skulle man inte kunna hjälpa till att bygga upp landet istället för att flytta på folk som antagligen eg inte vill flytta om situationen hade varit annorlunda?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag är realist och vet du, det finns familjer som öppnar sina hem för ensamkommande flyktingbarn. Jag tror vi skulle få fler om allmänheten lätt kunde få information om vad det innebär och vilket stöd man får.

Jag är fullt insatt i hur fosterhem fungerar.

Och det är väl inte frågan om det finns enstaka hem som är villiga, traumatiserade unga pojkar är kanske inte det lämpligaste att placera ut till vem som helst innan de fått vård.

Det är svårt att få tag i fosterhem till barn som redan finns i landet, hur har du tänkt man skall gör då?

I vissa kommuner river man hyreslägenheter. Placera människor tex. i sådana kommuner. Familjevis och erbjud dem sedan praktik, utbildning, komplettering av utbildning och förhoppningsvis även arbete just där. Då menar jag att staten ska gå in med ekonomiskt stöd till kommunerna också.

Och var skall dessa pengar komma ifrån?

Det kostar knappast mer att försörja människor på en flyktingförläggning än att placera ut dem i samhället och försöka integrera dem så snabbt som möjligt.

Nej det är möjligt men det är många som skor sig på denna "industri"

Och varför kan inte människor utredas under tiden de befinner sig ute i samhället?

Man kanske skall veta vem man släpper ut i samhället innan man gör det? det finns många som kommer hit och som inte har rent mjöl i påsen.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hur vet du att de diskrimineras pga sitt namn/ursprungsland ? Varför kan det inte va pga meriter ? Svågerpolitik ? Att jobbet blir tillsatt av en som redan finns på stället (många jobb MÅSTE annonseras, men en kandidat finns redan). Osv..

Bara för att man inte får ett jobb så är man diskriminerad om man har utländskt namn ? Då är det ju konstigt att vissa arbetsplatser skriker efter arbetare.
Vissa arbeten har krav som måste uppfyllas. Att förstå, prata och kunna uttrycka sej i det svenska språket är ett stort krav. Att ha rätt utbildning för arbetet. Många har tagit upp läkaryrket. Där jobbar idag många med utländska bakgrunder, att de ska kunna svenska (vilket de knappt gör idag) är för mej ett KRAV...

Uppfyller personen ifråga de krav jag har på min personal (Att förstå, prata och kunna uttrycka sej i det svenska språket i mitt yrke) så har jag inga som helst problem med utländska namn... Tvärtom de tas emot med öppna armar då mångfald inom mitt yrke är positivt ! Och vår bransch (säkerhet) skriker efter utbildat folk !

Polisen söker aspiranter hela tiden, många med "utländska" namn skulle lätt kunna söka sej dit... Men fortfarande "Att förstå, prata och kunna uttrycka sej i det svenska språket är ju ett krav"... Misstänker att Polisen står med öppna armar och vill ha in mer poliser med utländska bakgrunder. Mkt pga mångfalden osv ..

Men kalla mej rasist bara :devil:

Gå in på valfri länk och läs på om det vetja: Länk.

Och jag har inte kallat dig rasist, men hade synpunkter på dina resonemang.

Upprepar frågorna du missade i mitt inlägg:

Mammas skrev:
Hur menar du med det fetade? Vilket lagbrott? För åsikter är väl inte en grund för diskriminering? Och oavsett gäller väl inte diskrimineringslagstiftningen för vilka man ska diskutera med?

Och precis, det gäller åsiktsfrihet, vilket beyder att även de som inte håller med sig har rätt att uttrycka sin åsikt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nedvärdera hurdå? Genom att säga det rent uppenbara, att alldeles för många faktiskt göra skillnad på folk och folk. "Vi" är viktigare än "de".

Ja jag tycker du nedvärderar dem i samhället. Du är omvänd rasist.

Jag har aldrig sagt att ensamkommande barn inte kostar pengar, men se du ett flyktingbarn i ögonen och säg "nej, du får åka hem till kriget så tar vi och räddar 70000 barn från kolera istället". Betänk även att det här ensamkommande barnet, med rätt stöd kan bli en produktiv medborgare som faktiskt kan bidra till att barn i andra länder får hjälp av Läkare utan gränser. Ett ensamkommande barn kan tom. bli läkare och engagera sig i Läkare utan gränser. Du ser dem som samhällsparasiter, jag ser dem som resurser.

Nej jag ser dem inte som parasiter, det är extremt fult av dig att skriva så.

Men till skillnad från dig så kan jag se att man faktiskt kan hjälpa på plats.

Och de som verkligen behöver komma hit brukar vara de som inte gör det, tyvärr. Du har aldrig funderat på varför det nästan uteslutande kommer hit pojkar!!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du kan få olika resultat beroende på hur du räknar. Nej jag köper inte de siffrorna.

DÄR sa du något som stämmer däremot! Det är tydligt i alla beräkningar som SD-sympatisörer väljer att köpa. VILL man ha ett minusresultat eftersom det gagnar ens medel, då räknar man bara på kostnaderna och låter bli att ta med intäkterna. Plättlätt!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Tvärtom - det är rasisterna som skapar detta.


Nej jag anser att det är sådana som du som skapar detta..


Jag förstår inte varför just invandringskostnader alltid ska ställas emot något annat behjärtansvärt? Du kan lika gärna fundera på hur många barn som kunde räddats för dom sammanlagda kostnaderna för alla våra hästar här på forumet.

Så vi skall ha dåligt samvete för att vi har hästar, och inte betalar samhället för dessa eller har jag missat något nu :rofl:

Ursäkta mig men där sköt du ner diskussionen under jorden...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag är fullt insatt i hur fosterhem fungerar.

Och det är väl inte frågan om det finns enstaka hem som är villiga, traumatiserade unga pojkar är kanske inte det lämpligaste att placera ut till vem som helst innan de fått vård.

Men det är lämpligt att klumpa ihop dem och institutionalisera dem?

Det är svårt att få tag i fosterhem till barn som redan finns i landet, hur har du tänkt man skall gör då?

Som sagt, informera allmänheten. Jag tror att en stor del av problemet är att allmänheten inte vet vad det innebär eller vilket stöd man får. Då ställer man självklart inte upp.

Och var skall dessa pengar komma ifrån?

Vi trollar med knäna? Eller så slutar vi sänka alla skatter.

Man kanske skall veta vem man släpper ut i samhället innan man gör det? det finns många som kommer hit och som inte har rent mjöl i påsen.

Javisst, och då ska alla behandlas som kriminella? Barn som vuxna.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

DÄR sa du något som stämmer däremot! Det är tydligt i alla beräkningar som SD-sympatisörer väljer att köpa. VILL man ha ett minusresultat eftersom det gagnar ens medel, då räknar man bara på kostnaderna och låter bli att ta med intäkterna. Plättlätt!

Fast invandringen kostar mer än vad den ger tillbaka eftersom man misslyckat totalt i integrationen. Malmö är ett väldigt tydligt och bra exempel
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men jämför med något annat då. Alla medel som betalas ut till pensionerade politiker som smiter undan att betala genom att skapa företag som de inte plockar ut någon lön i och därmed snyltar på samhället? Det kan dessutom vara betydligt mer än 1900 om dagen det handlar om (tänker tex på Göran Persson här).

Varför är det just flyktingpolitiken som är problemet?

Sedan har vi dessutom det här med hur mobbning hanteras i våra kommuner, läs gärna den här artikelserien. Är det här samhällsekonomisk försvarbart? (Om vi nu bortser från om det är etiskt försvarbart.)

Så varför vi inte lägger fokus på dessa punkter, eller på andra ställen där det slösas pengar, är egentligen frågan?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja jag tycker du nedvärderar dem i samhället. Du är omvänd rasist.

Vad är en omvänd rasist? En som inte anser att någon grupp är mer värd en annan? Dvs. icke-rasist? Jag tror på människors lika värde och det betyder att jag inte kan tycka att det är rätt att värna "våra egna" före "andra" utifrån det enda kriteriet att "våra egna" råkar vara födda i Sverige (inte ens alla de räknas ju in i kategorin "våra egna").

Nej jag ser dem inte som parasiter, det är extremt fult av dig att skriva så.

Men till skillnad från dig så kan jag se att man faktiskt kan hjälpa på plats.

Och de som verkligen behöver komma hit brukar vara de som inte gör det, tyvärr. Du har aldrig funderat på varför det nästan uteslutande kommer hit pojkar!!

Men du tjatar du bara om att det kostar pengar att hjälpa dessa människor. Du talar aldrig någonsin om någon slags vinst med att hjälpa dem. Är det då konstigt att jag får uppfattningen att du bara anser att de tär på samhället?

Jag är mycket väl insatt i varför det främst är pojkar som kommer hit. Det handlar bla. om en kulturell inställning om att män är de som ska ta hand om familjen. Man skickar således iväg sina söner att skapa sig en framtid i ett annat land så att de på sikt kan hämta dit resten av familjen (eller skicka stöd till familjen som blev kvar i hemlandet). Det kan man tycka vad man vill om och det är en väldigt liten del av de som behöver hjälp som kan söka hjälp hos oss, det är därför jag envisas med att skriva att vi ska hjälpa dem som söker sig hit för hjälp samtidigt som vi hjälper till på plats. Inte antingen eller.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men det är lämpligt att klumpa ihop dem och institutionalisera dem?

Hur många tror du klumpas ihop?? Vet du något om hur dessa boenden ser ut?

Som sagt, informera allmänheten. Jag tror att en stor del av problemet är att allmänheten inte vet vad det innebär eller vilket stöd man får. Då ställer man självklart inte upp.

Nej det tror jag inte ett dugg på. Vem som helst kan inte bli ett fosterhem det borde du väl i vart fall inse.

Och nej jag vill inte ta hand om fler än min egen familj den är fullt tillräcklig.

Barn med sociala problem eller andra problem är inte speciellt lätta att handskas med, detta vet jag eftersom min moster jobbat med detta i snart 40år.

Jag har träffat alla typer av barn och ungdomar både svenska och utländska och ha den förmågan hon haft att ta hand om dessa kräver både utbildning och ett brinnande intresse. Det är knappast som att passa grannens unge..

Vi trollar med knäna? Eller så slutar vi sänka alla skatter.

Skatterna behövs till att rusta upp vår dåliga vård..

Javisst, och då ska alla behandlas som kriminella? Barn som vuxna.

Nej absolut inte. Jag tror faktiskt inte du är så insatt i hur många av dessa transitboenden ser ut utan du tror att det är misär och baracker..

Men du har fel.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så vi skall ha dåligt samvete för att vi har hästar, och inte betalar samhället för dessa eller har jag missat något nu :rofl:

Ursäkta mig men där sköt du ner diskussionen under jorden...

Det känns väl på något sätt som mer rimligt att ett par svenskar säljer sina hästar och donerar pengarna till välgörenhet än att vi ska skicka tillbaks ensamkommande barn till krigshärjade länder. Jag vet inte varför...
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp