Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Är det så att SD är det nya Ny Demokrati? De ansågs främlingsfientliga och rasistiska, men år senare har ju allting de föreslagit gått igenom in i lagstiftningen och praxis genom de andra partierna.


Appropå Ny Demokrati, är det inte kittlande lustigt att Bert Karlsson ska öppna flyktingförläggning/"asylboende"?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5304439

Mina mungipor dansar iaf Zumba för detta betyder något - gissa vad?
Att det finns feta pengar, i detta fall skattekronor, att tjäna på att vara entreprenör i migrationscirkusen.



Btw
Det var nyligen en partiledardebatt där enad front gick emot J Åkesson i frågorna som berörde migration och invandring.
Direkt efter lade Aftonbladet.se och Expressen.se upp en röstning gällande vilken partiledare som var bäst.

De han inte ligga uppe så länge, när FR hade 35% - JÅ 32% - SL (dvs på tredje plats i popularitetsröstningen) 22% så togs bägge röstningarna bort.
Vad är mest intressant, att JÅ fick 32% eller att röstningarna togs bort?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

vad du tror är ganska ointressant.

De människor som kommer hit som invandrare är oftast högt utbildade eller är återvändare. Annars får de knappas uppehållstillstånd. Läkare med diplom får uppvisa att de kan svenska (hjälpligt) får sedan gå vid sidan av ngr månader och så är det hela klart för tjänstgöring i Sverige.

Problemet är att en allt större andel av de som söker uppehållstillstånd av "flyktingskäl" inte ens har teoretiska kunskaper motsvarande grundskolans. Många är analfabeter. Då ska man först lära sig läsa, samtidigt svenska och sedan ett yrke så att man kan försörja sig. En omänsklig uppgift som de flesta inte kommer att klara av.

Vi ska naturligtvis ha en fri invandring av arbetskraft/ utbildade som det finns behov av, en marknad för. Däremot måste vi reglera infödet av flyktingar, av ett så krasst skäl som ekonomin.
Kostnaderna för flyktinghanteringen ska fördelas först över alla i Sverige sedan över alla i Europa. DVS Dubblinbestämmelserna ska gälla nmw.

Naturligtvis ska enskillda och eller organisationer få ekonomiskt "adoptera" enskilla och ta på sig garantier för långsiktig försörjning så att de därigenom får stanna i Sverige. Oavsett vad "verket" har beslutat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

De människor som kommer hit som invandrare är oftast högt utbildade eller är återvändare. Annars får de knappas uppehållstillstånd.

Nja, det där bygger på en missuppfattning om att det skulle finnas någon som helst logik i vår invandringspolitik. Senaste åren har vi tagit in tusentals av städare, restaurangpersonal, tidningsutdelare o.s.v, jobb som utan problem hade kunnat fyllas av svenskar. Varför föredrar företagen då arbetskraftsinvandrare? För att vi betalar 75% av deras lön med våra skattepengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det var ngt nytt, hur löser man då problematiken med de"äkta" svenskar som jobbar inom dessa brancher. Jag menar, så att man inte betalar 75% av deras löner? Det måste du ju vetat eftersom du så säkert påstår att vi betalar just invandrarnas löner via skattsedeln?

Om Svensson inte klarar av att producera en vara eller en tjänst, vitt, till samma pris som en invandrare så ska i alla fall i mina ögon uppdraget gå till den som levererar bäst kvalitet i förhållande till priset. Oavsett vad för färg hen har på håret eller vilket trosinriktning hen tillhör.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

KL

En allmän fråga vad det kostar med en svensk unge från födsel till att denne börjar dra in pengar...

Känns som att dryga 2 miljoner är jäääävligt lågt räknat.

Jag vet att min gymnasieutbildning kostade lite drygt 300 000/år. 3 år gick jag den linjen. Då är vi uppe i 900 000 bara där. Sen har jag gått i grundskola i 9 år innan det, lekis, dagis osv. För att inte tala om sjukvård!! Nu är jag kanske inte rätt person att räkna på, med hästolyckor, MR röntgen hit och dit, dessutom DYRA mediciner när jag var sjuk osv.

Men 2 miljoner känns som en drömsumma, verkligen! Kan den verkligen stämma???

Känns som att det dubbla (minst!!!) är mer rimligt.

Eller vad tror ni??

Man kan ju inte räkna med div olyckor etc Alla barn går inte i förskola eller fritids.

747000+276000= 1 023 000kr är vad grundskolan kostar! Sedan tillkommer högskola men då är man ju knappast barn..

http://www.scb.se/Pages/PublishingCalendarViewInfo____259923.aspx?publobjid=10924

http://blog.svd.se/faktakollen/2010...i-grundskolan-det-kostar-83-000-kr-pa-ett-ar/
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Infrastruktur 23 000:-
Studiehjälp 28 000:-
Förskola 496 000:-
Grundskolan + Gymnasiet 995 000:-
Fritidshem 166 000:-
Hälsovård 137 000:-
Barnbidrag 202 000:-
Vårdbidrag 69 000:-
Föräldrapenning 75 000:-

Totalt 2 191 000:-

Jag är inte säker på att detta stämmer till 100% men siffrorna är tagna från Lena Sundströms dokumentär "Dom kallar oss rasister", och poängen hon ville göra var att svenskar kostar mycket pengar så hon lär ju inte ha snålat med siffrorna iallafall. Men även hon kan ha räknat fel såklart.

Och dessa siffror kan ju variera en hel del i de jag fettmarkerat beroende på sin situation.

Alla barn går ju inte på förskola resp fritids, de är friska och behöver kanske inte studiehjälp tex
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

kl, men riktat till dig.
Kanske dags för dig att ta bukemester? Dvs sluta läsa o skriva här ett tag.
det verkar som du använder extremt mycket tid här, o allt du skriver är ganska aggressivt, oavsett om det handlar om politik, invandring, böneutrop eller hundar.
Du accepterar inga argument eller statistik, oavsett källa, om de inte stämmer överens med din egna personliga erfarenhet, inte ens riksdagens egna.

Jag har inte upplevt dig så tidigare, så vad är det som hänt?

Jadu det kan man ju fråga sig..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Då innebär det ju att för varje unge som är läskunnig och kan räkna (vilket väl är ribban för en som slutar 9:an) som kommer in som invandrare eller flykting så tar dessa barn med ett värde på nästan 8 mille till att börja med i samhällsvärde. Lägger man sedan ner en mille på svenskautbildning så får ju staten Sverige en gymnasielev 7 mille billigare än om man producerar enblivande gymnasist inne i landet. Det talar ju för invandring eller hur:D

87 000 kr per år i grundskolan x 9 år......
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är ju helt sanslöst! Jag tycker inte man skall ta emot folk om man inte kan ge dem en dräglig tillvaro! Jag försöker hjälpa på andra sätt, genom att ha fadderbarn och skänka pengar till ex. läkare utan gränser. Samt att köpa ex, en åsna i julklapp till mina föräldrar som ges till någon som bättre behöver den. Det är klart att vi ska ta emot flyktingar. Men det får inte bli så att de kommer från misär till misär. Då har vi misslyckats...i alla fall enligt min åsikt.

Men en "dräglig tillvaro" kan ju till exempel bestå i att slippa bli beskjuten av artilleri eller att inte bli utsläpad i en skogsdunge och avrättad för att du haft fel åsikter i en tidningsledare. Om vi inte hjälper de människorna och erbjuder dem skydd - ja, då har vi misslyckats.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Då innebär det ju att för varje unge som är läskunnig och kan räkna (vilket väl är ribban för en som slutar 9:an) som kommer in som invandrare eller flykting så tar dessa barn med ett värde på nästan 8 mille till att börja med i samhällsvärde. Lägger man sedan ner en mille på svenskautbildning så får ju staten Sverige en gymnasielev 7 mille billigare än om man producerar enblivande gymnasist inne i landet. Det talar ju för invandring eller hur:D

87 000 kr per år i grundskolan x 9 år......

Var får du 8 miljoner ifrån? Grundskola+gymnasium kostar 1 023 000kr för ett barn totalt!

Fast tyvärr är det ju inte så lätt för de allra flesta barn som kommer in är inte läskunniga och kan inte språket..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Var får du 8 miljoner ifrån? Grundskola+gymnasium kostar 1 023 000kr för ett barn totalt!

Fast tyvärr är det ju inte så lätt för de allra flesta barn som kommer in är inte läskunniga och kan inte språket..

Uppgifter om kostnader
för de kommunala verksamheterna, grundskola, gymnasieskola och äldreboenden, finns hos Statistiska Centralbyrån.


Snittkostnaden för en
grundskoleelev i hela landet år 2009 var 87
958 kronor Lägst var kostnaden i Skurups kommun, 69 399 kronor.
Vindeln var den kommun som hade högst kostnad, 133 592 kronor.
Informationen kommer från SVD.
Så jag råkade flytta ett kommatecken. Men lägger man till levnadskostnaderna under 17 år så ..

Men det ändrar inte det faktumet att ekonomin måste få avgöra taket för de människor som får uppehållstillstånd av andra orsaker än den normala invandringen. Vi ska ta emot flyktingar, men bördan ska bäras av hela EU inte bara enstaka kommuner i Sverige.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det var ngt nytt, hur löser man då problematiken med de"äkta" svenskar som jobbar inom dessa brancher. Jag menar, så att man inte betalar 75% av deras löner? Det måste du ju vetat eftersom du så säkert påstår att vi betalar just invandrarnas löner via skattsedeln?

75% räckte var tydligen inte tillräckligt oansvarigt så det är höjt till 80% såg jag nu. Ja jag tror myndigheter och arbetsgivare rätt bra koll på vilka som är nyanlända invandrare och vilka som är svenskar så det lär inte vara några problem.

"Ett instegsjobb innebär en subventionerad anställning. Alla arbetsgivare som anställer dig som är nyanländ invandrare kan få 80 procent av lönen i bidrag, dock max 800 kronor per dag."

http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...e/Fa-extra-stod/Ny-i-Sverige/Instegsjobb.html
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Uppgifter om kostnader
för de kommunala verksamheterna, grundskola, gymnasieskola och äldreboenden, finns hos Statistiska Centralbyrån.


Snittkostnaden för en
grundskoleelev i hela landet år 2009 var 87
958 kronor Lägst var kostnaden i Skurups kommun, 69 399 kronor.
Vindeln var den kommun som hade högst kostnad, 133 592 kronor.
Informationen kommer från SVD.
Så jag råkade flytta ett kommatecken. Men lägger man till levnadskostnaderna under 17 år så ..

Men det ändrar inte det faktumet att ekonomin måste få avgöra taket för de människor som får uppehållstillstånd av andra orsaker än den normala invandringen. Vi ska ta emot flyktingar, men bördan ska bäras av hela EU inte bara enstaka kommuner i Sverige.

Var får du att ett barn skulle kosta 8 miljoner för samhället???
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

75% räckte var tydligen inte tillräckligt oansvarigt så det är höjt till 80% såg jag nu. Ja jag tror myndigheter och arbetsgivare rätt bra koll på vilka som är nyanlända invandrare och vilka som är svenskar så det lär inte vara några problem.

"Ett instegsjobb innebär en subventionerad anställning. Alla arbetsgivare som anställer dig som är nyanländ invandrare kan få 80 procent av lönen i bidrag, dock max 800 kronor per dag."

http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...e/Fa-extra-stod/Ny-i-Sverige/Instegsjobb.html

Jo men det gäller ju de som kommit hit via flykting o anhörigstatus. Invandring kan ju endast ske om man har egna resurser, är återvändare eller har ett jobb i sverige. Du måste förstå begrepp som invandring och vad det står för och vad som inte är invandring.

När Kalle Svensson kommer hem eftar att ha jobbat som dykinstruktör i Thailand i 10 år så får han knappast ett lönebidrag på 80% i första taget...trots att han per definition är invandrare....
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jo men det gäller ju de som kommit hit via flykting o anhörigstatus.

Nej, det gäller alla invandrare som fått ett uppehållstillstånd under de senaste 36 månaderna och som inte är medborgare i något EU/ESS-land eller Schweiz, är inskriven på arbetsförmedlingen och fyllt 20 år.

Invandring kan ju endast ske om man har egna resurser, är återvändare eller har ett jobb i sverige.Du måste förstå begrepp som invandring och vad det står för och vad som inte är invandring.

Det är faktiskt du som inte har någon koll. Invandring kan ske av många skäl, adoption, asylskäl, anhöriga, studerande o.s.v räknas som invandrare.

När Kalle Svensson kommer hem eftar att ha jobbat som dykinstruktör i Thailand i 10 år så får han knappast ett lönebidrag på 80% i första taget...trots att han per definition är invandrare....

Jag har inte påstått det. Jag skrev att tusentals invandrare har fått lönebidrag senaste åren, inte att alla som räknas som invandrare kan få det. Stor skillnad.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

När Kalle Svensson kommer hem eftar att ha jobbat som dykinstruktör i Thailand i 10 år så får han knappast ett lönebidrag på 80% i första taget...trots att han per definition är invandrare....

Vet inte vilka def du har på invandrare men en svensk medborgare som kommer hem igen efter jobb utomlands kan ju knappast kallas för invandrare eftersom han redan är svensk.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vet inte vilka def du har på invandrare men en svensk medborgare som kommer hem igen efter jobb utomlands kan ju knappast kallas för invandrare eftersom han redan är svensk.

Återinvandrade svenskar (med svenskt medborgarskap) räknas som invandrare, jo.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Återinvandrade svenskar (med svenskt medborgarskap) räknas som invandrare, jo.

Du har fel


Begreppet invandrare och liknande begrepp

I fråga om invandrarbegreppets och andra liknande begrepps användning
anser arbetsgruppen att följande bör gälla:

 Indelning av personer på grund av invandrarskap eller liknande
bör inte ske utan att detta noga har övervägts.
 När förutsättningarna för en åtgärd skall beskrivas, bör utgångspunkten
normalt vara behovet av åtgärden och inte invandrarskapet
i sig.

 När en indelning av personer är nödvändig, bör indelningen
göras efter vad som är relevant i sammanhanget. Om det avgörande
t.ex. är att de aktuella personerna har ett annat språk än
svenska som modersmål, bör detta tas som utgångspunkt.

 Begreppet invandrare bör endast användas när det gäller personer
som själva faktiskt har invandrat, dvs. flyttat till Sverige
10 Sammanfattning Ds 2000:43
från ett annat land och folkbokförts här.

Personer som är födda
i Sverige bör inte kallas invandrare.

http://www.regeringen.se/content/1/c4/18/78/6e54e14b.pdf
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp