Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Självklart är ekonomin av betydande intresse. Lika självklart är den av sekundärt intresse i en fråga som handlar om migration. Då har du uppfattat mig rätt. Precis som att skolan kan kosta olika mycket och vara olika effektiv, vilket är intressant att debattera, är det en självklarhet för mig att den i alla fall ska bereda utbildning för alla barn och vuxna som behöver det. På samma sätt med migrationen. Migrationen är inte ett projekt för att skapa vinster till nationen Sverige. Det är en både snäv och otäck syn.

Om presentationen av de negativa siffrorna hade gjorts för att motivera satsningar, åtgärder och attitydförändringar för att vända siffrorna - vilket vi alla vet är högst möjligt och det som räknas för ekonomins skull är hur positiva vi är till att ta emot våra nyanlända medmänniskor på vår arbetsmarknad - hade det varit en bra och positiv debatt. Nu används det som argument för att vägra hjälpa människor undan förtryck, fattigdom och en chans att bidra i världen och välja sina liv. Och för att stigmatisera, svartmåla och skapa ännu mer negativa attityder, som istället MOTVERKAR ett positivt ekonomiskt resultat. Då är det inte längre speciellt intressant.

Återigen, skulle vi ha samma sysselsättningsgrad hos nyanlända efter en viss tid som hos inhemska befolkningen - skulle det vara tjogtals miljarder i vinst - även med de beräkningar som gjorts av Sverigedemokraternas forskarvänner.

Och nej, det finns ingen seriös forskning som kommit fram till något ekonomiskt resultat gällande invandringen som helhet. Det finns en massa, olika väl accepterade, beräkningsmodeller som visar på allt från ett par miljarder i vinst till ett antal tiotals miljarder i förlust.

Däremot finns det över världen många forskarteam som kommit fram till att migrationen är en framgångsfaktor för ett land. Det gör man genom att göra mer totala studier och se migration som en korrelationsfaktor. Där är resultatet entydigt.

Sedan finns det tio skäl ytterligare att migration är en framgångsfaktor för utvecklingen av ett samhälle, som är helt icke-monetära. Isolation har aldrig varit en framgångsfaktor, inte någonstans, inte någon gång. Ändå är det vad man förespråkar från SD.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det blir liksom bara tomma ord när vi vet sen tidigare att du hittar på forskning som du sedan inte kan hänvisa till. T.ex att se invandring som en korrelationsfaktor till framgång är ju tämligen värdelöst eftersom det är självklart att fler människor vill flytta till ett framgångsrikt land, betvivlar starkt att det finns "många forskarteam över världen" som gjort studier på detta, men för all del fram med dem i så fall. Sen så VET jag ju att resultatet inte är entydigt och att det finns många framgångsrika länder som har en invandring t.o.m mindre än den SD förespråkar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Däremot finns det över världen många forskarteam som kommit fram till att migrationen är en framgångsfaktor för ett land. Det gör man genom att göra mer totala studier och se migration som en korrelationsfaktor. Där är resultatet entydigt.

Sedan finns det tio skäl ytterligare att migration är en framgångsfaktor för utvecklingen av ett samhälle, som är helt icke-monetära. Isolation har aldrig varit en framgångsfaktor, inte någonstans, inte någon gång. Ändå är det vad man förespråkar från SD.


Jag är helt övertygad om att du är en vänlig och varm människa med de finaste intentioner men det du refererar till går inte, enligt mig, att applicera på Sverige idag.
Det finns inget material att hitta som ens pyttelite styrker att svensk migration utifrån facit och dagens kostym (med allt vad den innebär - omfattning, utbildningsnivåer, kulturella skillnader osv) på något sätt kommer gagna oss i framtiden.
Jag hittar bara tecken som visar motsatsen.

Så i detta nu tänker jag att det du skriver handlar om din innersta vilja, du vill så gärna att det du skriver ska vara rätt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Läs tidigare inlägg med referenser och indirekta referenser till mängder av studier.

Nej, det är inte tämligen värdelöst. Läs gärna de studier som jag refererade till.

Det som är värdelöst är att överdriva kostnaderna och presentera det som att det är en fundamental följd av migration och som i många studier som SD hänvisat till genom åren; bara räkna direkta, indirekta och knappt relaterade kostnader och helt ignorera intäkterna. Det är både långt ifrån verkligheten och direkt kontraproduktivt i syftet att förbättra resultatet.

Just, ja, syftet var ju att smutskasta invandrargrupper och få mer stöd för att begränsa/avsluta hjälpen av människor från krig, förtryck och fattigdom. Inte att förbättra resultatet......
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag är helt övertygad om att du är en vänlig och varm människa med de finaste intentioner men det du refererar till går inte, enligt mig, att applicera på Sverige idag.
Det finns inget material att hitta som ens pyttelite styrker att svensk migration utifrån facit och dagens kostym (med allt vad den innebär - omfattning, utbildningsnivåer, kulturella skillnader osv) på något sätt kommer gagna oss i framtiden.
Jag hittar bara tecken som visar motsatsen.

Så i detta nu tänker jag att det du skriver handlar om din innersta vilja, du vill så gärna att det du skriver ska vara rätt.

Nej, jag skriver om den samlade kunskap och erfarenhet av migration jag refererade till.

Och sedan bejakar jag starkt möjligheten till utveckling genom mångfald; istället för ett annalkande stup av enfald och isolation. Även det med starkt vetenskapligt stöd.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Läs tidigare inlägg med referenser och indirekta referenser till mängder av studier.

Nej, det är inte tämligen värdelöst. Läs gärna de studier som jag refererade till.

Det som är värdelöst är att överdriva kostnaderna och presentera det som att det är en fundamental följd av migration och som i många studier som SD hänvisat till genom åren; bara räkna direkta, indirekta och knappt relaterade kostnader och helt ignorera intäkterna. Det är både långt ifrån verkligheten och direkt kontraproduktivt i syftet att förbättra resultatet.

Just, ja, syftet var ju att smutskasta invandrargrupper och få mer stöd för att begränsa/avsluta hjälpen av människor från krig, förtryck och fattigdom. Inte att förbättra resultatet......

För det första så vet jag till 100% att mycket av det du skriver inte har något stöd i forskningen. Sen är det inte rimligt att stödja ett påstående med en mängd länkar (de flesta extremt partiska dessutom) som innehåller massa referenser till massa studier. Det är inte att referera till någonting, du hade lika gärna kunnat skriva "Källa: forskning".

Ironiskt att det är du som klagar på att Sverigedemokrater hänvisar till något som är "knappt relaterat".... Och åter igen så påstår du att det inte finns några bra beräkningar men du kan ändå fastslå att SD:s beräkningar är långt ifrån verkligheten.....

Finns det någon slags kombination av ord jag kan skriva för att få dig att länka en studie som beräknar att Sveriges invandring har varit en nettovinst senaste åren? Om du har "tittat närmare" på sådana studier så borde det inte vara så svårt att hänvisa mig till en specifik sån studie istället för en massa länkar som inte ger stöd för det överhuvud taget.

Så frågar igen, vilken är studien/studierna jag har frågat efter så många gånger?

Och för att du inte ska kunna missa det så en gång till: Vad finns det för seriösa forskningsstudier som har beräknat att Sveriges invandring har gett en nettovinst från ca år 2000?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ursäkta om du tycker att det är otrevligt att använda "svensken" eller "blatten" språket. Det är de ord vi använder i dagligt tal, folk emellan och av båda grupperna... eller hur vi ska definiera det.
Min rasistiska/icke rasistiska läggning lägger ingen värdering i orden.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ursäkta om du tycker att det är otrevligt att använda "svensken" eller "blatten" språket. Det är de ord vi använder i dagligt tal, folk emellan och av båda grupperna... eller hur vi ska definiera det.
Min rasistiska/icke rasistiska läggning lägger ingen värdering i orden.

Jag umgås inte med någon som använder dessa uttryck i dagligt tal, ej heller stöter jag på det på jobbet, så vilka umgås du med?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har en del vänner "på gatan" och därigenom en hel del av invandrarna som jobbar på att platsa någonstans i vårt samhälle.

Även umgås jag med en del hästnördar som använder sig av dagligtal och sen finns det en del kyrkligt folk som jag umgås med.
Vi ska inte glömma dem som är lite högre upp i "rang" men de använder sällan ordet "blattar" där kallar man invandrare för "svartskallar" eller "taikon". Behöver jag säga att de människorna umgås jag bara med, de är inte mina vänner.
DÄRFÖR väljer jag att generalisera med "blattar" då många av nysvenskarna använder det ordet om sig själva utan att skämmas.
I min värld är "blattarna" ett bra folk oavsett vad de kallas och jag blir inte upprörd om jag blir kallad svenne/finne :D
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jasså, de som anser sig vara lite för mer använder ordet "svartskallar" i stället för "blattar"?

Din värld verkar väldigt skev.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Självklart är ekonomin av betydande intresse. Lika självklart är den av sekundärt intresse i en fråga som handlar om migration.

Men för farmor 84 som fått se sin pension krympa år från år är nog inte migrationen det viktigaste, det är ekonomin.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Här finns en fin genomgång som är lätt att följa med i:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gront-ljus-till-ullenhag-om-invandringsmyt_6739593.svd

"
Grönt ljus till Ullenhag om invandringsmyt
Strax före jul kallade integrationsminister Erik Ullenhag (FP) påståendet att invandringen kostar tiotals miljarder kronor för en myt. Men stämmer det? SvD:s Faktakollen reder ut begreppen.
"

Det där är ju inte en seriös forskningsstudie eller hur? Dessutom så uppskattar den inte ens invandringens kostnad (så inte på något sätt det jag frågade efter) utan konstaterar bara att det inte går att sätta en prislapp på invandringen. Trots detta konstaterar man även att det är en myt att invandringen skulle kosta tiotals miljarder om året, vilket blir direkt motsägelsefullt.

Min faktakoll:
Forskning - nej.
Uppskattar invandringens kostnader till en nettovinst - nej.
Politiskt färgad artikel - ja.
Skriven av journalist och ej av forskare - ja.

Rött ljus.

Är dina andra seriösa forskningskällor av liknande karaktär?
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej.
Min värld är inte mer skev än din.
Varken du eller jag har den totala sanningen varför diskussioner uppstår.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu blev det grönt ljus när SvD kontrollerade dvs gjorde en faktakoll på påståendet om att det var en myt. Något som det fanns stöd för. Grönt ljus för att det är en myt. Sedan att SD-anhängare betraktar allt annat än det som står i SD:s partiprogram och det som konspireras om på Avpixlat som PK-maffians verk - det är en annan sak. Var och en får väl dra sina egna slutsatser med den informationsmängd som finns tillhanda.

Jag har redan länkat till mängder av studier och metastudier som påvisar migrationens positiva betydelse för ekonomin i både in/utvandringsländer och faktiskt också för världsekonomin i stort. Resultaten är inte begränsade till Sverige och resultaten är inte begränsade till 2000 och framåt. Det är betydligt fler år av forskning, kunskap och erfarenheter än vad en sådan insnävning skulle kunna ge.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men snälla, läs även in "..." i det skrivna. Tecknen har en viss betydelse när man bara kommunicerar via tangentbord.
I det verkliga livet hade vi förstått meningen ganska fort antar jag... om man vill förstå.
Tråden handlar om SD och deras olika behandling av människor. Svårigheten att förstå varandra finns i MIN värld på alla plan, oavsett religion/hudfärg/samhällsklass.
Flexibiliteten lyser med sin saknad, att kunna förstå människor oavsett språk eller utbildning.
Vilka som hör till umgängeskrets spelar heller ingen roll.
Rädslan för att behöva fungera med olika/andra/annorlunda människor gör ett parti som SD vinnande med sitt koncept.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu blev det grönt ljus när SvD kontrollerade dvs gjorde en faktakoll på påståendet om att det var en myt. Något som det fanns stöd för. Grönt ljus för att det är en myt. Sedan att SD-anhängare betraktar allt annat än det som står i SD:s partiprogram och det som konspireras om på Avpixlat som PK-maffians verk - det är en annan sak. Var och en får väl dra sina egna slutsatser med den informationsmängd som finns tillhanda.

Detta kan väl jag tycka är en mycket fördomsfull slutsats av dig, vem här har egentligen refererat till SD:s principprogram eller Avpixlat?

Ja självklart får man dra sina egna slutsatser, en sak som du bör ta i betraktande när du gör det är att det är rätt så begränsade slutsatser man kan dra om svensk invandring när man läser studier som behandlar migration i stort. Att invandring ofta är lönsamt är för att invandringen sällan är så extrem som i Sverige. Den normala lönsamma invandringen i godtyckligt land liknar antagligen mer Sverigedemokraternas invandringspolitik än den vi har nu. Det du kallar stänga gränser är i själva verket en normal nivå av invandring internationellt sett som jag mycket väl kan tänka mig skulle ge positiva ekonomiska effekter.

Jag har redan länkat till mängder av studier och metastudier som påvisar migrationens positiva betydelse för ekonomin i både in/utvandringsländer och faktiskt också för världsekonomin i stort. Resultaten är inte begränsade till Sverige och resultaten är inte begränsade till 2000 och framåt. Det är betydligt fler år av forskning, kunskap och erfarenheter än vad en sådan insnävning skulle kunna ge.

Jag håller med om att migration är positivt för världsekonomin. Jag tycker inte det säger så mycket om Sveriges invandring då den inte liknar den typiska invandringen på något sätt utan är väldigt extrem.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Den akuta bostadsbristen är en av de stora glödande frågor som bidrar till sympatierna för SD.
Anledningen till den akuta bostadsbristen är som det så vackert uttalas: befolkningstillväxten har varit väldigt stark och bostadsbyggandet ganska litet under många år.

Jag har i flera år undrat var debatten är, varför ingen vrålar och blir förbannad. Studenter tackar nej till utbildningar eller sover på soffan i brist på bostäder och unga hinner bli medelålders innan de kan flytta hemifrån men ingen säger något.

Men, nu börjar det röra sig lite och jag hoppas att det här början på en kraftfull reaktionskedja.
Det behövs om vi inte ska behöva skriva om riktlinjerna gällande trångboddhet.


Stefan Attefall "antagligen regeringens mest sysslolösa minister":
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/ingvarpersson/article15797056.ab

Attefalls lösning på bostadsbristen för unga har blivit mindre regler kring andrahandsuthyrning och en friare hyressättning = helt vansinnig lösning ur många perspektiv men förhoppningsvis ett förslag som kommer reta upp och få igång en reaktion.



Bostadssituationen i Stockholm klarlagd:
http://www.dn.se/sthlm/landstinget-sa-stor-blir-bostadsbristen

Uppemot 300 000 nya bostäder – drygt 15 000 varje år fram till 2030 –behövs i Stockholms län. Det är landstingets svar till regeringen.



I storstadsområdena är bostadsbristen fullständigt brinnande akut.
http://www.aftonbladet.se/ledare/article15744919.ab

Den stora ungdomsgenerationen som föddes i slutet av 80-talet och början 90-talet behöver hyreslägenheter.
217 000 unga mellan 20-25 år bor fortfarande kvar i föräldrahemmet. Det är ont om lägenheter och de som finns är för dyra.
De ungdomar som väljer att studera har svårt att få studentlägenheter.
Många studenter väljer numera studieort efter var de kan få tag på en bostad.

Regeringens lösning på ungdomarnas behov har varit ägarlägenheter. Att folk skulle köpa lägenheter för att sedan hyra ut dem till unga bostadslösa.
Men hittills har det inte bildats många ägarlägenheter, sannolikt därför att ägarna inte kunnat ta hur mycket som helst i hyra.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Svara på huvudfrågan... en teori.... Oavsett åsikter Åkesson verkar faktiskt ha mycket talang för politik. En person,politisk ledare, som inte har hittat någon karriärväg i de "ordinarie" politiska partierna ... Missa inte Åkessons betydelse och felet ska då ligga hos de nuvarande politiska partierna som misslyckas med att hitta talanger. Vad tror ni ?
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp