Jämställdhet och sambo..

Nu glider du på det.

Det du skrev handlade om "socialt kompetent man och socialt kompetent kvinna". Inte normer.
Och nog anser jag att social kompetens är densamma om man är kvinna eller man.

Normer än sannolikt mer gruppberoende än genusbundna.

Så är det säkert men de är ju fortfarande i viss mån genusbundna.

Sedan har du frågan om kunskap och där varierar det vad du förväntas kunna som socialt kompetent man och kvinna. Exempelvis blir det ett socialt handikap för dig om du som man inte kan "manliga ämnen" som idrott och teknik.
 
Lika paradoxalt att svenska helylleindivider köper billiga varor producerade under slavliknande förhållanden.
Jag stöder inte prostitutionen, jag informerar bara, sedan för varje individ för sig välja. Samma sak med hur småtjejer utnyttjas i hästbranchen eller hur folk använder svart underbetald arbetskraft. Det är inte budbäraren som gör fel, det är den som gör bruk av tjänsten.
Jag har en kund som ställer en fråga, han vet att jag har lokalkännedom.
Han vet att taxikillen kan ge honom den, eller hotelportiern...om jag säger nej det vill jag inte svara på.
Så vad nyttar min vägran, ingenting, absolut ingenting.
Jag brukar förklara att ölen är extremt dyr på dessa ställen. och översätter sedan kundens önskan till taxikillen som sedan kör dit kunden..
Men innan ni kastar första stenen, hur många av er har köpt dessa lågprisprodukter som kommer från Kina, Indien , Vietnam och andra länder
Genom att hjälpa dina kunder till prostituerade så stödjer du prostitution!
Genom att säga nej och låta kunden fråga taxichauffören eller hotellportiern så skulle du visa på att du inte tycker det är ok.
Prostitution är ett "yrke" man inte kan jämföra med andra. Det visar bara att kvinnan är mindre värd, att hon bara ska vara till för vissa mäns nöje. Äckligt och motbjudande!
 
Så är det säkert men de är ju fortfarande i viss mån genusbundna.

Sedan har du frågan om kunskap och där varierar det vad du förväntas kunna som socialt kompetent man och kvinna. Exempelvis blir det ett socialt handikap för dig om du som man inte kan "manliga ämnen" som idrott och teknik.
Skaffa dig bättre vänner eller bekantskapskrets? Tragiskt om folk ska behöva bli intresserade av idrott bara för att passa in som man.
 
Skaffa dig bättre vänner eller bekantskapskrets? Tragiskt om folk ska behöva bli intresserade av idrott bara för att passa in som man.

Man kan tycka att det är tragiskt. Samtidigt är det ju inte vidare intressant att prata med någon som inte kan någonting. Så även som kvinna ska du ha kunskap om vissa ämnen även om nu inte detta gäller Idrott.
 
@Sander tack för att du tittat in här och i tydlig skrift bevisar att "inte alla män" männen har fel. Enligt dig så går ju manligt socialt umgänge ut på att nervärdera kvinnor och vara en macho man :arghh:

Ha ha

Nej, det menar jag inte. Däremot finns det sexistiska inslag i manlig kultur och dessa måste man som man förhålla sig till på något sätt.
 
Man kan tycka att det är tragiskt. Samtidigt är det ju inte vidare intressant att prata med någon som inte kan någonting. Så även som kvinna ska du ha kunskap om vissa ämnen även om nu inte detta gäller Idrott.
Min man kan betydligt mindre än jag om idrott - och jag kan inte jättemycket jag heller. Det betyder inte att han inte kan någonting, tvärt om. Och han är verkligen inte ointressant att prata med!
 
Man kan tycka att det är tragiskt. Samtidigt är det ju inte vidare intressant att prata med någon som inte kan någonting. Så även som kvinna ska du ha kunskap om vissa ämnen även om nu inte detta gäller Idrott.
Det är väl bättre att intressera sig för det du vill? Jag är kvinna och gillar sport och teknik. Vad spelar kön för roll?
Om du är man och inte intresserad av sport men av att sy barnkläder och knyppla spetsar och dansa balett så får du ju göra det med.
 
Ha ha

Nej, det menar jag inte. Däremot finns det sexistiska inslag i manlig kultur och dessa måste man som man förhålla sig till på något sätt.
Det går ju att förhålla sig till de "sexistiska inslagen" genom att till exempel förklara varför det är fel? Att de i vissa sammanhang finns betyder liksom inte att du måste vara en del i att fortsätta upprätthålla dem? Det var en extremt usel bortförklaring till varför det är okej att bete sig som en rövhatt, gå på strippklubb och bidra till utnyttjandet av människor.
 
Det går ju att förhålla sig till de "sexistiska inslagen" genom att till exempel förklara varför det är fel? Att de i vissa sammanhang finns betyder liksom inte att du måste vara en del i att fortsätta upprätthålla dem? Det var en extremt usel bortförklaring till varför det är okej att bete sig som en rövhatt, gå på strippklubb och bidra till utnyttjandet av människor.

Eftersom det ger sociala problem att säga ifrån så väljer män att inte göra det.
 
Man kan tycka att det är tragiskt. Samtidigt är det ju inte vidare intressant att prata med någon som inte kan någonting. Så även som kvinna ska du ha kunskap om vissa ämnen även om nu inte detta gäller Idrott.
Det där var obegripligt. Men jag försöker se en röd tråd i resonemanget;
Icke idrottskunniga snoppförsedda är mer sjukskrivna och sämre betalda än sin snoppförsedda grannar.
Och sen kommer vi med snippa.
Där snippbärarna som kan prata idrott är en gnutta bättre betalda och friskare än övriga snippbärare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 113
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 088
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 019
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp