Jämställdhet och sambo..

Sorry, så länge verksamheten är legal i det landet jag befinner mig i så vidarebefordrar jag informationen. Information som han kan söka på nätet, hos hotellpersonal eller närmaste taxi.
Nu råkar han sitta i min bil på väg till vårt hotell...då kan jag lika gärna svara.
Det räcker ju med att ge honom länken jag presenterade tidigare, informationen finns ju på de gula sidorna i telefonboken.
 
Vad en person gör i sammanhanget spelar ingen noterbar roll.

Att stävja sexindustrin gör man genom lagar.

Det är ju precis DET som spelar någon roll. Om väldigt många personer aktivt arbetar mot sexköp och säger vad man tycker så fort det kommer på tal, så blir det givetvis inget. Men det finns en slags tes i ditt resonemang att inget du gör påverkar samhället, vilket är tragiskt då du definitivt är en del av samhället. Som vi alla andra.

Vilka lagar som gäller är inte avgörande på något sätt. Prostitution förekommer i signifikant utsträckning i både länder som har lagstiftning emot och länder som inte har det.
 
Ja jag har också hört om folk som gillar yrket.
Men- man kan inte bortse ifrån att det finns problem med den branschen. Det finns folk som far väldigt illa. Ska man då stötta det?

Man får väl börja fairtrademärka bordeller/strippklubbar så man vet vilka som är ok. Nej men det är klart det finns extremt mycket problem runt den branschen också, det är en svårlöst fråga även om jag inte riktigt vet om jag tycker att man stöttar det genom att t.ex. ge vägbeskrivning. Problemen och lösningarna ligger nog i helt andra saker.
 
Jag hade inte rakt av gett någon adressen till en tjurfäktningsarena, nej... Jag hade även där sagt att jag tittar inte på sånt, så jag vet inte. Hästhoppning anser jag inte är djurplågeri, så det är en annan sak för mig.
alla håller inte med vad det gäller hästhoppning....
 
Det är ju precis DET som spelar någon roll. Om väldigt många personer aktivt arbetar mot sexköp och säger vad man tycker så fort det kommer på tal, så blir det givetvis inget. Men det finns en slags tes i ditt resonemang att inget du gör påverkar samhället, vilket är tragiskt då du definitivt är en del av samhället. Som vi alla andra.

Vilka lagar som gäller är inte avgörande på något sätt. Prostitution förekommer i signifikant utsträckning i både länder som har lagstiftning emot och länder som inte har det.
Prostitutionen har kraftigt ändrat utseende i de länder där man tryckt ner den under jorden.
Idag sköts det hela antingen via antingen gatuprostitution där de allra svagaste och mest utsatta finns och genom bruket av internet. Varor som inte kan köpas legalt i Sverige kan beställas och brukas i Sverige vare sig det är sexuella tjänster narkotika eller vapen.
Sådan är situationen idag.
Frågan är, är det verkligen bäst väg att trycka ner prostitutionen under jorden in i nätets mörkare delar där myndigheternas möjlighet till kontroll är 0?
Då jag känner socialarbetare som arbetar mot dvs med prostituerade i en del av dessa länder och deras mening är ofta att kontrollerade hus ger en tryggare tillvaro för de som arbetar inom prostitutionen. Man kan tom ordna med sjukförsäkring och pensioner, hur makabert det än låter.

Men vad är alternativen? Gatan, en lägenhet utan möjlighet till skydd, ännu mer utsatta för hallickar och torskar?
Det är ju inte utan grund, man talar om prostitution som ett av jordens äldsta yrken. Det har alltid funnits och, tyvärr det lär alltid finnas i någon form.
 
alla håller inte med vad det gäller hästhoppning....
Det vet jag, men jag kan/vill bara agera utifrån min egen moraliska uppfattning, vilket för mig innebär att inte stödja (vare sig direkt eller indirekt) till exempel prostitution eller tjurfäktning, medan jag inte har något problem med hästhoppning. Andra får givetvis göra andra bedömningar. Min generella poäng är dock att man för det mesta blir bemött med respekt när man rakryggat står upp för sin egen moral.
 
Det vet jag, men jag kan/vill bara agera utifrån min egen moraliska uppfattning, vilket för mig innebär att inte stödja (vare sig direkt eller indirekt) till exempel prostitution eller tjurfäktning, medan jag inte har något problem med hästhoppning. Andra får givetvis göra andra bedömningar. Min generella poäng är dock att man för det mesta blir bemött med respekt när man rakryggat står upp för sin egen moral.
Ja och den innebär ju bla att man tillhandahåller den service kunden efterfrågar ;)
 
Man får väl börja fairtrademärka bordeller/strippklubbar så man vet vilka som är ok. Nej men det är klart det finns extremt mycket problem runt den branschen också, det är en svårlöst fråga även om jag inte riktigt vet om jag tycker att man stöttar det genom att t.ex. ge vägbeskrivning. Problemen och lösningarna ligger nog i helt andra saker.
Jo jag tycker definitivt man stöttar det genom att ge vägbeskrivning eller köra folk dit.
 
Vilka normer tänker du skiljer?

De flesta om än i olika grader. Exempelvis tycker jag att okänsliga kvinnor får mycket större kritik från samhället än okänsliga män.
Som man får du fördelar om du spelar på det maskulina medan du som kvinna får fördelar om du spelar på det feminina.
 
Ja och den innebär ju bla att man tillhandahåller den service kunden efterfrågar ;)

Då har vi väldigt olika syn på moral. Och förmodligen väldigt olika syn på hur man gör affärer.

Jag säljer affärssystem, affärssystemsprojekt och konsulttjänster. Och mina kunder är ute efter att köpa just detta. Någon annan service eller några andra tjänster kommer faktiskt aldrig på tal att varken efterfråga eller erbjuda - det tror jag bägge parter skulle se som MYCKET oseriöst! Naturligtvis kan jag, om en kundperson frågar, tipsa om en bra restaurang i min hemstad men det är det enda...

En intressant sak som jag kom att tänka på - några kollegor som arbetar med webshopar och integrationslösningar hade fått en förfrågan från "otrohetssajten" Victoria Milan om ett uppdrag (göra om hela deras hemsida tror jag). De tackade nej - av moraliska skäl. De ville helt enkelt inte befatta sig med den hanteringen. Inte för att det är olagligt på något vis, utan för att det gick emot deras moral. Så kan man också göra! ;)
 
Då har vi väldigt olika syn på moral. Och förmodligen väldigt olika syn på hur man gör affärer.

Jag säljer affärssystem, affärssystemsprojekt och konsulttjänster. Och mina kunder är ute efter att köpa just detta. Någon annan service eller några andra tjänster kommer faktiskt aldrig på tal att varken efterfråga eller erbjuda - det tror jag bägge parter skulle se som MYCKET oseriöst! Naturligtvis kan jag, om en kundperson frågar, tipsa om en bra restaurang i min hemstad men det är det enda...

En intressant sak som jag kom att tänka på - några kollegor som arbetar med webshopar och integrationslösningar hade fått en förfrågan från "otrohetssajten" Victoria Milan om ett uppdrag (göra om hela deras hemsida tror jag). De tackade nej - av moraliska skäl. De ville helt enkelt inte befatta sig med den hanteringen. Inte för att det är olagligt på något vis, utan för att det gick emot deras moral. Så kan man också göra! ;)
Ja somliga har råd, andra inte...så är det för enskilda , för företag och för stater.
Hur stor andel av den datautrustning som du använder kommer exempelvis från Kina?
Är det inte omoraliskt att köpa varor från en totalitär stat som exploaterar såväl sin miljö som sina invånare?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 113
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 088
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 019
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp