Jämställdhet, feminism och maskulinism

Det där med UPP är litet missvisande.
Det skall bli rättvist på alla plan.
I vissa fall blir det NER också, som med föräldradagarna.
Färre föräldradagar till kvinnorna och fler till männen.

Det är sant, förstås. Men jag undrar fortfarande vad som är så obehagligt med att dela mer rättvist på föräldradagarna? Vill man inte umgås med sitt barn? Man var ju ändå två om att skaffa det?

Tycker att listan speglar dagens feminism rätt bra. Trettiotre anledningar till varför feminism behövs, noll som behandlar problem som drabbar män. Att runt tusen fler män än kvinnor i Sverige tar livet av sig varje år, eller att män medellivslängd är runt fem år kortare än kvinnors var inte tillräckligt prioriterat för att få plats på listan. Listan avslutas med "för att sprida kunskap om vad feminism arbetar för, nämligen jämställdhet". Jag antar att de då menar samma slags jämställdhet som nyligen ledde till media tog upp problemet med att "andelen kvinnliga rattfyllerister har ökat" när det enda som hade hänt var att färre män hade kört rattfulla och därmed minskat sin överrepresentation något.

Det drabbar inte män att media målar upp mannen som en maktgalen och våldsam sexgalning?

Den enda jag i så fall är fördomsfull mot är dig.

Ja, det var det jag syftade på.

Men då vill jag fråga dig, utan att lägga några svar på dig som du verkar tycka att jag gör, varför ville du skaffa barn? Ville du skaffa barn för att du vill ha barn, eller ville du skaffa barn för att din fru ville det? För att samhället ser ut så att en familj inte anses komplett förrän det finns barn i den?

Jag vill inte heller ha barn på de villkor att jag aldrig får möjlighet att träffa dem för att jag måste jobba. Men jag vill inte att mina barn aldrig ska få träffa sin pappa för att han måste jobba, heller. Jag vill inte skaffa barn med någon som går med på att göra det bara för att jag vill, och jag vill inte gå med på att skaffa barn bara för att min pojkvän vill det. Det ska vara ett ömsesidigt beslut att skaffa barn, och det ska vara ett ömsesidigt ansvar att sen ta hand om de barn man sätter till världen. Inte något som bara åligger den ena föräldern. Om man sen vill att den ena föräldern (oberoende om könet på densamme) ska jobba mindre medan barnen är små, så fine för mig. Men det ska inte vara ett tvång att en förälder stannar hemma. Att några unkna gamla normer från det att våra föräldrar var små ska hindra en mamma från att jobba om hon vill det eller en pappa för att ta mer ansvar för sina barn. Lika lite som att man ska tvinga pappor till att vara hemma, eller sparka ut mammorna på arbetsmarknaden igen.

Vad är skillnaden på en mamma som börjar jobba när barnet är, låt säga ett till ett och ett halvt år gammal, och lämnar barnet på förskola, jämfört med en pappa som när barnet är tio dagar gammalt går tillbaka till jobbet som om inget hänt? Ska inte dessa pappor också avstå från att skaffa barn, i så fall?

Jag skaffade barn för att jag och min fru ville ha barn.

Som jag sagt tidigare tycker jag att det är upp till föräldrarna att planera. Människor är olika och har olika begåvningsprofiler. Därför ska inte staten ha ett sätt som anses vara rätt sätt att vara föräldrar på. Vissa föräldrar klarar inte av att ta hand om småbarn lika bra som sin partner. Om då den familjen väljer att låta ena parten vara hemma är det inget staten ska ha synpunkter på. Om en annan familj vill att båda föräldrarna ska vara hemma är det inte heller något staten ska ha synpunkter på.

Som jag sagt tidigare tycker jag att det är upp till föräldrarna att planera. Människor är olika och har olika begåvningsprofiler. Därför ska inte staten ha ett sätt som anses vara rätt sätt att vara föräldrar på. Vissa föräldrar klarar inte av att ta hand om småbarn lika bra som sin partner. Om då den familjen väljer att låta ena parten vara hemma är det inget staten ska ha synpunkter på. Om en annan familj vill att båda föräldrarna ska vara hemma är det inte heller något staten ska ha synpunkter på.

Vi alla = staten, har inga uttalade synpunkter på det. Vare sig nu eller snart när vi får en helt individualiserad föräldraförsäkring. Full frihet att använda dagarna som varje individ vill.

Vill man komma åt varenda dag så måste varje individ ta ut varenda dag som de förfogar över. Inte kontroversiellt, inte svårt och fullt rättvist när varje individ får frihet.

Känns som du är liberal feminist men håller inte med vänsterns syn på feminism.

1) Du kan ju knappast tycka att det bara är jag som är fördomsfull mot dig, varken här i den här tråden eller i den förra?
2) Bra, då var det alltså ett gemensamt beslut att skaffa barn för er. Men det är det inte för alla. Och det är inte självklart för alla att det är mamman som är den bästa föräldern. Eller att det är dåligt att vara på förskolan. Staten säger inte att du måste vara hemma. Normen i samhället gör däremot att många, många arbetsgivare knorrar om män vill vara pappalediga. Det kan du inte tycka är rätt?

Känns som du är liberal feminist men håller inte med vänsterns syn på feminism.

Tror inte @Ploki ställer upp på liberal feminism:
  • Stäng lönegapet mellan kvinnor och män.
  • Skapa fler tjänster med hög lön i kvinnodominerade akademikeryrken som lärare och sjuksköterskor.
  • Öronmärk en tredje månad åt vardera föräldern i föräldraförsäkringen.
  • Fördubbla jämställdhetsbonusen så att det lönar sig bättre att dela jämställt på föräldraledigheten.
  • Inför en samtyckesregel i sexualbrottslagstiftningen.
  • Öka skyddet för kvinnor som utsätts för våld av sin partner.
  • Mer jämställda pensionerna genom att en större del av pensionsrätterna delas vid skilsmässa.
  • Stora arbetsplatser ska göra lönekartläggningar årligen för att motverka ojämställda löner.
  • Inrätta en ny jämställdhetsmyndighet.

Vi alla = staten, har inga uttalade synpunkter på det. Vare sig nu eller snart när vi får en helt individualiserad föräldraförsäkring. Full frihet att använda dagarna som varje individ vill.

Vill man komma åt varenda dag så måste varje individ ta ut varenda dag som de förfogar över. Inte kontroversiellt, inte svårt och fullt rättvist när varje individ får frihet.

Ger man subventioner till vissa föräldrar men inte andra då lägger man sig i. Lek med tanken att vi hade haft ett vårdnadsbidrag på 15000 i månaden men inga subventioner till dagis. Skulle du tycka att det vore att inte lägga sig i?Så har vi det nu fastän dagisavgift subventioneras med 15000 i månaden samtidigt som föräldrar som är hemma oftast inte får något.

Ger man subventioner till vissa föräldrar men inte andra då lägger man sig i. Lek med tanken att vi hade haft ett vårdnadsbidrag på 15000 i månaden men inga subventioner till dagis. Skulle du tycka att det vore att inte lägga sig i?Så har vi det nu fastän dagisavgift subventioneras med 15000 i månaden samtidigt som föräldrar som är hemma oftast inte får något.

Självklart ska staten verka för ett system som ger förutsättningar för jämställdhet.

1) Du kan ju knappast tycka att det bara är jag som är fördomsfull mot dig, varken här i den här tråden eller i den förra?
2) Bra, då var det alltså ett gemensamt beslut att skaffa barn för er. Men det är det inte för alla. Och det är inte självklart för alla att det är mamman som är den bästa föräldern. Eller att det är dåligt att vara på förskolan. Staten säger inte att du måste vara hemma. Normen i samhället gör däremot att många, många arbetsgivare knorrar om män vill vara pappalediga. Det kan du inte tycka är rätt?

1) Mina åsikter är inte norm här så det är naturligt att jag får stå ut med hån och fördomar. Du är långt ifrån ensam.
2) Arbetsgivaren ser till sina intressen. Pressen blir hårdare mot kvinnor från arbetsgivare eftersom det är mer acceptabelt enligt norm, då kvinnor oftare är hemma.

1) Mina åsikter är inte norm här så det är naturligt att jag får stå ut med hån och fördomar. Du är långt ifrån ensam.
2) Arbetsgivaren ser till sina intressen. Pressen blir hårdare mot kvinnor från arbetsgivare eftersom det är mer acceptabelt enligt norm, då kvinnor oftare är hemma.

1) Dina åsikter är inte norm någonstans mer än möjligen i din egen familj.
2) Så jag som egentligen inte ens är säker på om jag vill ha barn ska "straffas" för att jag är kvinna? Jag ska ha svårare att ta mig in på arbetsmarknaden och klättra i karriären för att jag föddes med en vagina, och alltså borde börja producera ungar vilken minut som helst? För att kvinnor, enligt dig och personer som tycker som du, tycker att kvinnor ska vara hemma med sjuka barn i tid och otid? Du svarade aldrig på min fråga om vem som är hemma hos er när era barn är sjuka? Om ni delar på det förstår jag inte varför du motsätter dig något som ni redan applicerar i er familj? Jag är fullt medveten om att det finns effekter av en graviditet och förlossning som kan göra att kvinnan måste vara hemma, särskilt om hon jobbar inom tunga yrken som vården, och det är en av anledningarna till att jag eventuellt kommer välja bort barn. Men utöver det, så är pappan lika kapabel som mamman att stanna hemma.
Om du nu inte vill se något som helst bra i att det blir bättre för kvinnor, varför ska vi idiotförklara män? Säga att de inte duger till att ta hand om sina egna avkommor?

Tror inte @Ploki ställer upp på liberal feminism:
  • Stäng lönegapet mellan kvinnor och män.
  • Skapa fler tjänster med hög lön i kvinnodominerade akademikeryrken som lärare och sjuksköterskor.
  • Öronmärk en tredje månad åt vardera föräldern i föräldraförsäkringen.
  • Fördubbla jämställdhetsbonusen så att det lönar sig bättre att dela jämställt på föräldraledigheten.
  • Inför en samtyckesregel i sexualbrottslagstiftningen.
  • Öka skyddet för kvinnor som utsätts för våld av sin partner.
  • Mer jämställda pensionerna genom att en större del av pensionsrätterna delas vid skilsmässa.
  • Stora arbetsplatser ska göra lönekartläggningar årligen för att motverka ojämställda löner.
  • Inrätta en ny jämställdhetsmyndighet.
Bara som tillägg, det där skiljer sig inte särskilt mkt från vänsterns feminism heller.

Alltså det här med att det är ett problem att feminismen inte fokuserar tillräckligt mycket på män enligt vissa.....

Det stämmer förstås inte eftersom delar av feminismen verkligen fokuserar på mansfrågor men även om vi låtsas att det var så ----> hur kan det vara ett problem att feminismen jobbar med kvinnofrågor??

Att bli sur och motarbeta feminismen över det är lite som att sparka på WWF bara av den anledningen att de inte hjälper en med ens personliga projekt utan fokuserar på pandor och tigrar....

Men hur kommer det sig att det alltid blir tal om hur män har det när det diskuteras feminism?

Därför att män utgör ett av könen och feminism handlar enligt de flesta om jämställdhet mellan könen.

Kan det inte vara okej att prioritera kampen för att kvinnor ska komma upp på samma nivå som männen innan man börjar tala om orättvisor mot män?

Vilken nivå snackar du om? Det finns en mängd olika saker som drabbar könen olika hårt. Nej det är verkligen inte okej vänta med att tala om t.ex mäns självmordsproblematik tills dess att kvinnor som grupp har uppnått X eller Y.

Det drabbar inte män att media målar upp mannen som en maktgalen och våldsam sexgalning?

I vilka sammanhang gör media det? Jag tycker oftast det är feminister som gör det med termer som våldtäktskultur och slogans som att vi måste lära män att sluta våldta.

Därför att män utgör ett av könen och feminism handlar enligt de flesta om jämställdhet mellan könen.

Vilken nivå snackar du om? Det finns en mängd olika saker som drabbar könen olika hårt. Nej det är verkligen inte okej vänta med att tala om t.ex mäns självmordsproblematik tills dess att kvinnor som grupp har uppnått X eller Y.
Det är väl givet att det måste pratas om att män är överrepresenterade i självmordsstatistiken, och mäns mående måste uppmärksammas och bli bättre!

Men frågan är om det är just "feminismen" som skall ha sitt fokus på just den frågan. Jag skriver "feminismen" eftersom det är lite abstrakt i frågan att säga att feministerna skall göra något, vilka syftar man på rent konkret? Feministiskt initiativ, regeringen, gemene kvinna, alla som anser att feminism är en viktig fråga?

hur kan det vara ett problem att feminismen jobbar med kvinnofrågor??

Det vore inget problem om feminism beskrevs som en rörelse för kvinnors rättigheter istället för en rörelse för jämställdhet. Som det är idag så bedrivs feminismen som en rörelse för kvinnors rättigheter men tar på sig ansvaret och utrymmet av en rörelse som arbetar för jämställdhet. Vilket gör att mansfrågor hamnar i skymundan och att jämställdhetsfrågan ses som en fråga om kvinnors rättigheter.

Du skriver att det inte stämmer att feminismen inte fokuserar tillräckligt på mansfrågor men jag menar att det visst stämmer. De få gånger som "mansfrågor" tas upp så är det inte direkt saker som mäns överrepresentation hos hemlösa som diskuteras. Utan snarare saker som att karaktärer i datorspel gör män sexistiska och det är inte bra för dem. Lite kvinnofrågor in disguise m.a.o.

I vilka sammanhang gör media det? Jag tycker oftast det är feminister som gör det med termer som våldtäktskultur och slogans som att vi måste lära män att sluta våldta.
Är man verkligen helt ute och cyklar om det upplevs som att det är berättigat med ett ord som våldtäktskultur och måste inte män* lära sig att inte våldta då?

*Jag begriper att ingen varken kan eller ska anklaga alla män för att vara potentiella våldtäktsmän, och jag upplever heller inte att så är fallet, utan jag tycker att det brukar poängteras att inte alla män våldtar i sammanhang där man pratar om just våldtäktskultur och om att förändra samhället så att pojkar inte växer upp utan att förstå vart gränserna går. Eller med en syn på kvinnokroppen som något totalt objektifierat som man har "rätt till" som man.

Det där med att "lära män att inte våldta" brukar vara en motreaktion till att "lära kvinnor hur de skall undvika att bli våldtagna." (Vilket vi ju möts av gång på gång! Exempelvis hur vi skall klä oss! Hur mycket motstånd vi måste göra och så vidare). Våldtäktskulturen är ett problem för både män och kvinnor, det ÄR en jämställdhetsfråga.

Här finns en beskrivning av vad våldtäktskultur innebär:
Våldtäktskultur innebär förenklat den kultur av rädsla och ständig medvetenhet om risken att bli våldtagen som kvinnor runt om i hela världen växer upp i och tvingas anpassa sig till varje dag. Kännetecknet för en våldtäktskultur är att kvinnor skuldbeläggs för sin egen våldtäkt om de inte lever upp till de krav som våldtäktskulturen har ställt upp på hur kvinnor ska skydda sig, samt att mäns sexualitet utmålas som okontrollerbar och alla män som potentiella våldtäktsmän.
.....
Andra grundläggande kännetecken för våldtäktskultur är mansrollens begränsningar, d v s mycket snäva ramar för män att hålla sig inom utan att få sin ”manlighet” ifrågasatt, att sexuell aggression hos män glorifieras och män inte bara hånas eller förlöjligas om de visar egenskaper som till exempel svaghet, mjukhet eller ömhet till andra män – de blir dessutom fråntagna sittkön. En våldtäktskultur genomsyras av en rädsla hos män att degraderas till rollen som offer, d v s kvinna. Män som blir våldtagna i en våldtäktskultur blir dubbelt bestraffade för detta.
Källa: http://www.politism.se/genusfolket/no-sympathy-with-whores-vad-ar-en-valdtaktskultur/

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama