Jämställdhet, feminism och maskulinism

Låter ju fantastiskt bra där borta i Japan! :up: Tänk så skönt för dem att slippa sånt där feministiskt trams utan kvinnan kan gå hemma (som hon ju givetvis vill och är lämpad för) samtidigt som mannen gör det han är bäst på, tjänar pengar!

Huuuur kan någon vilja flytta från ett så genialiskt system??
Du glömde den där delen med att männen värnar om kvinnans behov av att vara hemma o ta hand om hem o barn.

Sedärja, där förvånade du mig! Jag trodde att du tyckte att det var en kvinnosak att ta hand om barn. Då är det alltså ändå så att män kan vilja vara lika mycket pappor som kvinnor vill vara mammor.
Gällande förskola tycker jag att det är en fantastisk sak, precis som vår möjlighet till föräldraledighet. I många länder där barnomsorg och föräldraledighet inte finns lämnad ju barnen betydligt tidigare än i Sverige.

Vad gjorde din fru under tiden? Jobbade hon? Eller var ni hemma båda två? Eller var det så att din fru var hemma, medan du visst jobbade, men tycker att du var hemma för att du befann dig under husets tak kvällar och helger? Dina barn är fortfarande ganska små, vem är hemma om de blir sjuka?

Jag har läst 60 högskolepoäng inom familjepsykologi, med amerikansk kurslitteratur. Där kan vi snacka om ekonomiska förhållanden som du skulle uppskatta. Det är så dyrt med barnomsorg att mammor måste stanna hemma. Eller skaffa barnflicka/hemhjälp. Det blir inte mer rättvist för att en annan kvinna tar hand om hem och barn. Och vill vi inte ha ett rättvist samhälle? Givetvis ska de som VILL ha en traditionell könsfördelning ha det. Men även om du har svårt att förstå det är det många pappor som vill ha tid med sina barn och inte missa hela deras uppväxt. Men då arbetsgivare inte alltid samarbetar till att dessa pappor ska få vara hemma måste det ske en förändring i attityden.

Det här är nog en av de mes bisarra trådar jag läst på bukefalos.

Det här är min take på ämnet: FEMINISM:love::love::love:

Att feminism ens behövs 2015::turd:

Det blir lätt lite bisarrt när bakgrunden till tråden är att någon låtsas ha missförstått definitionen av ett ord. Sedan när vederbörande framför åsikter från ett konservativt 1800-tal blir det mer bisarrt, men lättare att förstå varför man låtsas missförstå.

* Går omkring på det Stora Muséet, passerar T-forden, Glödlampan, Telefonen... Aha, där kanske? Ett litet ledigt hörn bland hästdroskorna. Skakar hand med Museichefen efter att ha kommit överens om att låta utrymmet upptas av 1800-tals Mannen. Som en dammig dinosarie kan han stå där, en rest från en tid som är passé, för att påminna oss om att allt inte var bättre förr. Något för skolbarn och andra att betrakta när de lär sig om den historiska utvecklingen. *

1859. Kvinnor tillåts bli lärare. 1861 öppnar en skola för kvinnor som vill bli lärare.

1864. Mannen förlorar sin lagstadgade rätt att aga sin hustru.

1863. Ogifta kvinnor blir myndiga vid 25 år i Sverige, medan alla män blev myndiga vid 21 år. Vid giftemål upphör myndigheten och mannen blir förmyndare.

1870. Kvinnor får rätt till gymnasietbildning, men endast läsa hos privata lärare. Därmed kan kvinnan läsa på universitet men ytterst få gör det förrän 20-talet. Detta motiverades med att de ”få genier” som gud skapat bland kvinnorna skulle kunna få högre utbildning. Resten behövde inte det.

1884 fick alla ogifta kvinnor myndighet. Gifta kvinnor blev myndiga först 1920.

1884. Första motionen om kvinnlig rösträtt i riksdagen. Avslås med motiveringar som ”kvinnors kjolar är för breda” (Sparre). (!)

1888. Sveriges första kvinnliga läkare var Karolina Widerström.

1897. Elsa Eschelsson, 1861-1911, Sveriges första kvinnliga doktor i juridik och Nordens första kvinnliga docent. Alltså den första kvinnliga universitetsläraren.

1909. Den första kvinnliga teologie hedersdoktorn, Emilia Fogelclou.

1910. Första kvinnan väljs in i en stadsfullmäktige . I Örebro.

1913. Allmän pension för både kvinnor och män

1919. Majoriteten av kvinnorna får rösträtt i Sverige.

1920. Även gifta kvinnor var omyndiga fram till 1920 då de blev myndiga (vid 21 års ålder).

1927. Kvinnor fick rätt att gå i gymnasiet i Sverige. Då blir det också praktiskt möjligt för kvinnor att söka högre statliga tjänster. (Det tilläts 1923 men få kunde utnyttja detta förrän 1927.)

30-talet. Arbetstidslagstiftningen som införs gäller inte för de flesta kvinnoyrken. Sköterskor jobbar 60 till 70-timmar om veckan.

1935. Fram till 1935 var kvinnors pension mindre än männens pension.

1937. Jämställd lön för manliga och kvinnliga folkskolelärare.

1937. Fram tills 1937 sågs offer för incest och liknande övergrepp som medskyldiga till brottet och dömdes till fängelse. Offret kunde dömas till straffarbete i minst sex månader och högst fyra år. Offrena var oftast kvinnor.

1938. Preventivmedel var förbjudna i Sverige fram till 1938.

1938 läste en kvinna för första gången nyheterna i svensk radio.

1939. Trolovning, giftermål, havandeskap eller förlossning var giltiga skäl för avskedande av kvinnor i statlig tjänst. Rätten att avskeda i statlig tjänst avskaffas.

1944. Homosexualiteten blir tillåten i Sverige.

1944. Åklagaren får rätt att åtala den som grovt misshandlat sin fru även om frun inte anmäler.

1944. Upphävs rätten att avskeda under förevändning av giftermål eller graviditet även i privata sektorn.

1945. Fattiga får rösträtt i Sverige, alltså får fattiga kvinnor rösträtt detta år. Vi hade statare i Sverige fram till detta år. Folk blev livegna genom skuldsystem och kunde inte flytta. Rättslösa.

1946. Kvinnor tillåts bli domare i Sverige.

1947. Lika lön mellan män och kvinnor för samma tjänst i statliga yrken införs.

1947-04-09. Karin Kock-Lindberg är den första kvinnan som tillåts komma in i regeringen. (Som familje- och kvinnominister.)

1949. Kvinnor fick rätt att vara förmyndare över sina egna barn.

1950. Samiska tillåts gradvis i skolorna från 1950. Samiska kvinnor börjar få medborgerliga rättigheter.

1951. Kvinnorna får behålla sitt svenska medborgarskap då de gifter sig med utländsk medborgare.

1951. Svenska medborgare hade inte rätt att inte tillhöra ett religiöst samfund. Först detta år fick man rätt att lämna svenska kyrkan utan att tvingas gå in i nytt samfund. Även icke protestanter kan tillträda högre statliga poster.

40-talet, 50-talet och 60-talet. Rasbiologi och tvångssteriliseringar. Ca 95% av de ca 65000 drabbade är kvinnor.

1955. 90 dagars betald mammaledighet för yrkesarbetande kvinnor

1958. Kvinnor tillåts bli präster.

1960. Det var förbjudet att informera minderåriga (=omyndiga) om homosexualitet som ngt positivt fram till 1960. Detta drabbade främst män men även kvinnlig bi- och homosexualitet omfattades av lagen.

1962. Funktionshindrade, däribland givetvis kvinnor, hade inte rätt till skolutbildning i Sverige förrän runt 1962. med datarevolutionen på 1990-talet fick de sista kvinnliga (och manliga) funktionshindrade möjlighet att läsa och skriva.

1962. Det blir straffbart i Sverige för en man att våldta sin hustru.

1964. Fysiskt funktionshindrade hade ingen rätt att rösta förrän 1964. Gravare psykiskt funktionshindrade får den rätten 1989.

1964. P-piller tillåts som preventivmedel

70-talet. Tornedalsfinnarna börjar få medborgerliga rättigheter däribland rätten till sitt eget språk.

1970. Sambeskattningen avskaffas. Den gifta mannen och kvinnan betraktas nu som eget ekonomiskt subjekt.

1972. Råd om preventivmedel får ges av barnmorskor.

1973. Först 1973 uttalade riksdagen att homosexualiteten var en fullt accepterad läggning i statens ögon. Fram tills dess ansågs den politiskt sett vara ”abnorm”.

1973. Förbud mot könsdiskriminering vid statlig anställning.

1974. Föräldraförsäkringen införs med början till lika rätt för män och kvinnor att vårda sitt barn.

1975. Fri abort fick Sverige 1975.

1979. Fram till 1979 ansågs vara homosexualitet var en mental rubbning i Sverige.

1980. Kvinnor tillåts vara statschefer i Sverige. (Den manliga tronföljden avskaffas.)

1982. Namnlagen. Vid giftermål får kvinnan och mannen välja vems namn de skall ta. Kvinnan får inte längre mannens efternamn vid giftemål.

1983. Alla yrken i Sverige blir öppna för kvinnor.

1989. Omyndigförklaring avskaffas. Vilket innebär att det var först då vi fick lika rösträtt för alla vuxna medborgare (över 18 år).

Jobbade deltid ett år + föräldrarpenning. Vi har även två inkomster i familjen.

Men om din fru också jobbar, vad är det du tycker är så obehagligt? Eller innebär ert familjeliv att ni jobbar båda två, och när ni kommer hem gör hon alla hushållssysslorna medan du tittar på tv? Jobbar ni båda heltid? Man förlorar mycket både i inkomst i nutid och inför pensionen på att jobba deltid, och inget äktenskap är garanterat att vara tills båda gått i pension. Jag skulle aldrig våga lägga hela min ekonomiska situation i händerna på en man, för att stanna hemma och ta hand om våra GEMENSAMMA barn.

Om du och din fru redan har ett jämställt familjeliv förstår jag inte alls varför du ens bryr dig om hur andra gör? Är det bara din fru som ska behandlas på ett rättvist sätt? Alla andra kvinnor kan man skita i? De kanske är för fula för att få en värdig ålderdom?

Jag har lite bråttom nu, men ser många anledningar till att feminism behövs. Detta är två:

2015
Det anses fortfarande generellt vara kvinnans ansvar att använda preventivmedel. Preventivmedel som i många fall starkt påverkar hälsa och välmående.

Samhällsattityden är att lära kvinnor och flickor hur de skall undvika att bli våldtagna snarare än att det är självklart att inte våldta!

Men om din fru också jobbar, vad är det du tycker är så obehagligt? Eller innebär ert familjeliv att ni jobbar båda två, och när ni kommer hem gör hon alla hushållssysslorna medan du tittar på tv? Jobbar ni båda heltid? Man förlorar mycket både i inkomst i nutid och inför pensionen på att jobba deltid, och inget äktenskap är garanterat att vara tills båda gått i pension. Jag skulle aldrig våga lägga hela min ekonomiska situation i händerna på en man, för att stanna hemma och ta hand om våra GEMENSAMMA barn.

Om du och din fru redan har ett jämställt familjeliv förstår jag inte alls varför du ens bryr dig om hur andra gör? Är det bara din fru som ska behandlas på ett rättvist sätt? Alla andra kvinnor kan man skita i? De kanske är för fula för att få en värdig ålderdom?

Du är så fördomsfull. Jag tycker inte denna fråga är obehaglig. Jag har hela tiden sagt att folk ska göra det som passar dem själv.
Fråga vad jag tycker istället för att gissa. Det blir fel varje gång du gissar.

Jag är på jobbet nu så hinner inte svara utförligt.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama