Jämställdhet, feminism och maskulinism

Du är så fördomsfull. Jag tycker inte denna fråga är obehaglig. Jag har hela tiden sagt att folk ska göra det som passar dem själv.
Fråga vad jag tycker istället för att gissa. Det blir fel varje gång du gissar.

Ursäkta? Jag är fördomsfull? Mot vem då? Mot män som helhet? Absolut inte. Den enda man jag har råkat ut för som har föråldrade åsikter är du. Alla män i min närhet är helt normala människor med helt normala åsikter. Den enda jag i så fall är fördomsfull mot är dig. Och det är helt och hållet grundat på de åsikter du skriver här.

Du är däremot fruktansvärt fördomsfull. Inte bara i den här tråden, utan även i den tråd som är anledningen till att den här tråden ens har skapats. Varför har du överhuvudtaget skapat en tråd där du inlägg efter inlägg försvarar en föråldrad syn på jämställdhet om du inte delar den uppfattningen? Om du inte är rädd för feminismen? All rädsla grundar sig i okunskap, och du har inte en suck kunskap om vad feminism innebär.

Vissa inlägg i tråden (som inte kommer från dig) är tramsiga, visst. Men det är DU som lagt tramsstämpeln på tråden redan i trådstarten.

Är feminism negativ eller positiv för samhället?
Huvudsakligen positiv fram till 60-talet, därefter huvudsakligen negativ inverkan på samhället.

Fram till 60-talet var det positivt sa du? Så efter 60-talet blev det dåligt med feminism?

Då ska vi se vad det är du tycker är negativt.... Fri abort, förbud mot könsdiskriminering, avskaffandet av sambeskattningen, lika rätt för kvinnor och män att vårda sina barn, att kvinnor tillåts vara statschefer, att kvinnor inte längre måste ta mannens namn vid giftermål, att alla yrken blir öppna för kvinnor.

Bland annat.... Ja allt det här det låter ju verkligen hemskt och som "huvudsakligen negativ inverkan på samhället" fy så feministiskt:
1970. Sambeskattningen avskaffas. Den gifta mannen och kvinnan betraktas nu som eget ekonomiskt subjekt.

1972. Råd om preventivmedel får ges av barnmorskor.

1973. Först 1973 uttalade riksdagen att homosexualiteten var en fullt accepterad läggning i statens ögon. Fram tills dess ansågs den politiskt sett vara ”abnorm”.

1973. Förbud mot könsdiskriminering vid statlig anställning.

1974. Föräldraförsäkringen införs med början till lika rätt för män och kvinnor att vårda sitt barn.

1975. Fri abort fick Sverige 1975.

1979. Fram till 1979 ansågs vara homosexualitet var en mental rubbning i Sverige.

1980. Kvinnor tillåts vara statschefer i Sverige. (Den manliga tronföljden avskaffas.)

1982. Namnlagen. Vid giftermål får kvinnan och mannen välja vems namn de skall ta. Kvinnan får inte längre mannens efternamn vid giftemål.

1983. Alla yrken i Sverige blir öppna för kvinnor.

1989. Omyndigförklaring avskaffas. Vilket innebär att det var först då vi fick lika rösträtt för alla vuxna medborgare (över 18 år).

Det är positivt att framtida ev föräldrar som inte vill umgås med sina barn väljer att inte göra det.

Men då vill jag fråga dig, utan att lägga några svar på dig som du verkar tycka att jag gör, varför ville du skaffa barn? Ville du skaffa barn för att du vill ha barn, eller ville du skaffa barn för att din fru ville det? För att samhället ser ut så att en familj inte anses komplett förrän det finns barn i den?

Jag vill inte heller ha barn på de villkor att jag aldrig får möjlighet att träffa dem för att jag måste jobba. Men jag vill inte att mina barn aldrig ska få träffa sin pappa för att han måste jobba, heller. Jag vill inte skaffa barn med någon som går med på att göra det bara för att jag vill, och jag vill inte gå med på att skaffa barn bara för att min pojkvän vill det. Det ska vara ett ömsesidigt beslut att skaffa barn, och det ska vara ett ömsesidigt ansvar att sen ta hand om de barn man sätter till världen. Inte något som bara åligger den ena föräldern. Om man sen vill att den ena föräldern (oberoende om könet på densamme) ska jobba mindre medan barnen är små, så fine för mig. Men det ska inte vara ett tvång att en förälder stannar hemma. Att några unkna gamla normer från det att våra föräldrar var små ska hindra en mamma från att jobba om hon vill det eller en pappa för att ta mer ansvar för sina barn. Lika lite som att man ska tvinga pappor till att vara hemma, eller sparka ut mammorna på arbetsmarknaden igen.

Vad är skillnaden på en mamma som börjar jobba när barnet är, låt säga ett till ett och ett halvt år gammal, och lämnar barnet på förskola, jämfört med en pappa som när barnet är tio dagar gammalt går tillbaka till jobbet som om inget hänt? Ska inte dessa pappor också avstå från att skaffa barn, i så fall?

1982. Namnlagen. Vid giftermål får kvinnan och mannen välja vems namn de skall ta. Kvinnan får inte längre mannens efternamn vid giftemål.
Det här är ju helt rubbat! Till och med Spanien är ju långt före oss när det gäller detta.

Det här är ju helt rubbat! Till och med Spanien är ju långt före oss när det gäller detta.

Helt OT egentligen, men jag är nyfiken. Någon har sagt till mig att i spansktalande länder får barnet två efternamn, ett efter mamman och ett efter pappan. Något som jag har fått för mig inte är tillåtet i Sverige ens idag, utan då blir det ena efternamnet automatiskt ett mellannamn? Stämmer det, du som bor i Spanien? Tycker det är en väldigt fin gest att visa att barnet hör ihop med båda föräldrarna, och båda släkterna, inte bara den ena.

Någon har sagt till mig att i spansktalande länder får barnet två efternamn, ett efter mamman och ett efter pappan.
Jepp! Penélope Cruz till exempel heter Penélope Cruz Sánchez och hennes man Javier Encinas Bardem. Följer de spansk namntradition ska deras barn således heter Förnamn Encinas Cruz.
Vanligtvis är det pappans namn först och mammans efteråt vilket ju är trist men nuförtiden kan man välja själv.

Jag tycker också att det är en trevlig tradition (så fort de slutar med pappans först :p) och föredrar den framför vår :).

*kl*
Det här finner jag intressant. Det krävs två för tango. Som jag ser det är tramsigheten skapad av ALLA, inte någon enskild.
Fast den här tråden förtjänade inte att tas på allvar. @sjoberga hade startat en likadan, som spinoff på BSF-tråden, en hel timme innan. Om sjöberga varit känd för att diskutera oseriöst och trasha trådar hade jag förstått det - men han bör snarare vara känd för motsatsen.

Att då vara så magnifikt egocentrerad att man måste starta en egen tråd, där man till och kopierar in ett inlägg från sjöbergas tråd för att få diskutera det i SIN tråd - då är det bara sandlåda från start.

Ska jag behöva länka till PISA? Sverige har gått från bland den bästa skolan i världen till dagens haveri.
Så du menar att skolan har blivit värre än på 90 talet när jag gick, jag har erfarenhet av nästan 6 års mobbning, hög frånvaro från högstadiet, har tom hittat som böcker från 3 som inte innehåller något mer än kladd inte än ända uppgift gjord och ingen på skolan brydde sig så mina föräldrar fick inget veta.

*kl*

Det här finner jag intressant. Det krävs två för tango. Som jag ser det är tramsigheten skapad av ALLA, inte någon enskild.

Det är många som skrivit trams-inlägg här. Det förnekar jag inte heller. Dessa tramsinlägg är dessutom tramsiga med flit, det kanske inte TS tanke var med sina. Men med tanke på att vi är många som försökte bemöta TS på ett annat sätt från början i den ursprungliga tråd som ligger till grund för den här och definitivt inte lyckades, vad ska man göra annat än driva med det? TS raljerar ju över jämställdhet, och i den tidigare tråden går till rena personangrepp på människor som inte har en chans att försvara sig?

Att då vara så magnifikt egocentrerad att man måste starta en egen tråd, där man till och kopierar in ett inlägg från sjöbergas tråd för att få diskutera det i SIN tråd - då är det bara sandlåda från start.
Ja det känns som en man med ett stort behov av att tjafsa en stund med kvinnor.
För att liksom bekräfta sin manlighet.
Jag har läst hela tråden och undrar så vilka behov den fyller hos TS?

Tycker att listan speglar dagens feminism rätt bra. Trettiotre anledningar till varför feminism behövs, noll som behandlar problem som drabbar män. Att runt tusen fler män än kvinnor i Sverige tar livet av sig varje år, eller att män medellivslängd är runt fem år kortare än kvinnors var inte tillräckligt prioriterat för att få plats på listan. Listan avslutas med "för att sprida kunskap om vad feminism arbetar för, nämligen jämställdhet". Jag antar att de då menar samma slags jämställdhet som nyligen ledde till media tog upp problemet med att "andelen kvinnliga rattfyllerister har ökat" när det enda som hade hänt var att färre män hade kört rattfulla och därmed minskat sin överrepresentation något.

Tycker att listan speglar dagens feminism rätt bra. Trettiotre anledningar till varför feminism behövs, noll som behandlar problem som drabbar män. Att runt tusen fler män än kvinnor i Sverige tar livet av sig varje år, eller att män medellivslängd är runt fem år kortare än kvinnors var inte tillräckligt prioriterat för att få plats på listan. Listan avslutas med "för att sprida kunskap om vad feminism arbetar för, nämligen jämställdhet". Jag antar att de då menar samma slags jämställdhet som nyligen ledde till media tog upp problemet med att "andelen kvinnliga rattfyllerister har ökat" när det enda som hade hänt var att färre män hade kört rattfulla och därmed minskat sin överrepresentation något.

Men hur kommer det sig att det alltid blir tal om hur män har det när det diskuteras feminism? Kan det inte vara okej att prioritera kampen för att kvinnor ska komma upp på samma nivå som männen innan man börjar tala om orättvisor mot män?

Trettiotre anledningar till varför feminism behövs, noll som behandlar problem som drabbar män.
Jag anser nog att feminismen gagnar även män.
Jämställdhet gagnar ju alla.
När män slipper att behöva jaga livet ur sig för att hävda sin manlighet eller försörja lata kvinnor som inte vill arbeta så blir det bättre även för dem.
T.ex. när de får egen rätt till sina föräldradagar med sina barn.

När män slipper att behöva jaga livet ur sig för att hävda sin manlighet eller försörja lata kvinnor som inte vill arbeta så blir det bättre även för dem.
:bow::bow::bow:

:bow:
Jag tror exempelvis inte min pappa är den enda mannen i hela världen som vill umgås med sina barn? Att göra det bättre för det ena könet inom något område betyder inte genast att det blir sämre för det andra. Utan att det blir mer lika. Det är ingen som vill förminska eller ta ifrån män det de har idag. Det är ingen Robin Hood-mentalitet, ta från de som redan har och ge till de som är utan, utan att kvinnor ska komma upp i samma standard som män.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama