Jag kan tycka att det är skönt ibland att vara i grupper med bara kvinnor men...
vissa uttryck där i kursbeskrivningen får mig att... tja... känna mig lite obekväm
"Målet med kursen är inte att du ska lära dig kommunicera ”manligt”, utan att utveckla dina personliga styrkor och få koll på vanliga falluckor."
Det finns en fara att man förstärker att kvinnor är si och män är så. Och att det är viktigt att vara kvinnlig enligt en viss norm bara för att man ska vara det.
Jag tycker det är dubbelt för det är synd när jag hör kvinnor som säger att de förväntas "bli traditionellt manliga" i arbetslivet. Men jag tycker det är lika synd om man måste vara "traditionellt kvinnlig".
Håller helt med. Jag slussas lite mellan att vilja erbjuda kursen, men är rädd att det bara spär på fördomarna om "manligt och kvinnligt" i arbetslivet. Vi är en arbetsplats med nästan enbart kvinnor (tyvärr, vi jobbar på att rekrytera fler män för bättre uppdelning) och lyckas ypperligt med kommunikation och ledarskap utan några av de traditionellt "manliga" sätten att kommunicera. Tycker inte att någon ska behöva anstränga sig för att "ta plats" på en vettig arbetsplats utan man ska rimligtvis bli hörd ändå.