Jämställdhet, feminism och maskulinism

Nej, precis och Sverige är ett feministiskt land.
Feminism handlar inte om att få så mkt bidrag som möjligt.
Men varför ska man få betalt för att ta hand om sitt barn? Samhället erbjuder dagis, vill man inte ha dagis tycker jag inte man ska få pengarna själv.
Vad händer annars? Ska en person som inte går gymnasiet kräva att få pengarna själv?

Samhället ser inte ut så att man får betalt för de samhällstjänster man inte utnyttjar.

Nej, precis och Sverige är ett feministiskt land.

Hur tänker du dig att det ska göra villkoren för kvinnor som är hemma med barn sämre.

Borde inte männen jobba lite mer, tjäna lite bättre.... istället för att lägga det ansvaret på den femenistiska staten? Kan inte män själva? Hur kan män vilja ha bidrag iställer för att själva ta ansvar för familjen, eller har männen blivit lite veka i handleden?

Hur tänker du dig att det ska göra villkoren för kvinnor som är hemma med barn sämre. Borde inte männen jobba lite mer, tjäna lite bättre.... istället för att lägga det ansvaret på staten? Kan inte män själva?

Om dagis inte vore subventionerat i Sverige hade jag hållt med dig. Finns ingen anledning stt subventionera vissa mammor mer än andra. Sveriges system är extremt misgynnande för mammor hemma i jämförelse med andra länder.

Nej det är självklart inte fel på hjärnorna hos de män och kvinnor som inte följer normen. Mycket märkligt om du har tolkat det jag skrivit på det sättet.
Så alltså finns det inget som säger att en kvinna ska vara och vilja på ett visst sätt bara för att hon är kvinna. Att de där skillnaderna du skrivit om tidigare som skulle bli större om möjligheten fanns- inte finns :idea:

Kvinnor har vissa rättigheter till särskilda statsbidrag i ideella föreningar som män saknar. Enligt socialtjänstlagen så ska kvinnors behov vid övergrepp av närstående beaktas särskilt, vilket betyder att mäns behov i exakt samma situation inte ska beaktas lika mycket. Det var två, finns fler.

Nu var det inte dig jag frågade utan den som har hojtat ut budskapet att det egentligen är mest synd om männen eftersom kvinnor har fler rättigheter.
Men ok, det var två. Kanske inte så väldigt upprörande i det stora sammanhanget.

Om dagis inte vore subventionerat i Sverige hade jag hållt med dig. Finns ingen anledning stt subventionera vissa mammor mer än andra.

Att erbjuda subventionerad barnomsorg är en samhällsekonomisk vinst eftersom fler föräldrar (mammor) kan arbeta och bidra. Det finns därför samhällsekonomiska incitament till att subventionera "vissa" (arbetande) mammor mer än "andra" (icke-arbetande).

Jag surar inte ihop för att jag tar hand om mina barn utan att få några pengar. Det är liksom en del av att skaffa barn, man behöver ta hand om dem. Om man inte kan ta hand om dem pga. arbete, sjukdom mm. får man leja in hjälp eller förlita sig på släkt och vänner. I Sverige erbjuder även samhället hjälp där.

Att erbjuda subventionerad barnomsorg är en samhällsekonomisk vinst eftersom fler föräldrar (mammor) kan arbeta och bidra. Det finns därför samhällsekonomiska incitament till att subventionera "vissa" (arbetande) mammor mer än "andra" (icke-arbetande).

Jag surar inte ihop för att jag tar hand om mina barn utan att få några pengar. Det är liksom en del av att skaffa barn, man behöver ta hand om dem. Om man inte kan ta hand om dem pga. arbete, sjukdom mm. får man leja in hjälp eller förlita sig på släkt och vänner. I Sverige erbjuder även samhället hjälp där.

Jag håller inte med. I synnerhet inte eftersom det finns allt större delar av befolkningen som saknar sysselsättning.

Sverige är som sagt extremt i denna fråga. Rent generellt är dagis obetydligt subventionerat runt om i världen.

Att de där skillnaderna du skrivit om tidigare som skulle bli större om möjligheten fanns- inte finns :idea:

Jag förstår ingenting. Menar du att avsaknaden av fel i personers hjärnor om de bryter könsnormer innebär att tesen om att personlighetsskillnader mellan könen ökar ju mer jämställt och utvecklat ett land blir är fel?

Jag håller inte med. I synnerhet inte eftersom det finns allt större delar av befolkningen som saknar sysselsättning.

Sverige är som sagt extremt i denna fråga. Rent generellt är dagis obetydligt subventionerat runt om i världen.

Så du vill lösa problemet med låg sysselsättning med att ge människor bidrag för att vara hemma med sina barn? Är det inte bättre att satsa de pengarna på att stimulera arbetsmarknaden så att fler kan komma i arbete?

Rent generellt tvingas mammor att bli hemmafruar när de får barn eftersom barnomsorgen är för dyr och "någon" måste ta hand om barnet. Detta missgynnar kvinnor generellt och i vissa länder så till den milda grad att arbetande kvinnor låter bli att skaffa barn. Jag har bekanta från Japan som flyttar till Sverige när det är dags att skaffa barn. Att bo i Japan och skaffa barn är helt enkelt inte ett alternativ för den som inte vill bli hemmafru eller en arbetande far som drar 12-timmarsdagar på jobbet och knappt ser sitt barn.

Rent generellt är dagis obetydligt subventionerat runt om i världen.

Det beror på att Sverige är en välfärdstat. Vi har röstat om det och kommit fram till att vi vill ha det så.

Sen kan man i och för sig istället lägga pengarna på hårtranplatationer för mer hår på bröstet så dina kompisar kan ta hand om sin familj utan att begära statliga subventioner för "vård av frisk man i hemmet"

Rent generellt tvingas mammor att bli hemmafruar när de får barn eftersom barnomsorgen är för dyr och "någon" måste ta hand om barnet. Detta missgynnar kvinnor generellt och i vissa länder så till den milda grad att arbetande kvinnor låter bli att skaffa barn. Jag har bekanta från Japan som flyttar till Sverige när det är dags att skaffa barn. Att bo i Japan och skaffa barn är helt enkelt inte ett alternativ för den som inte vill bli hemmafru eller en arbetande far som drar 12-timmarsdagar på jobbet och knappt ser sitt barn.
Låter ju fantastiskt bra där borta i Japan! :up: Tänk så skönt för dem att slippa sånt där feministiskt trams utan kvinnan kan gå hemma (som hon ju givetvis vill och är lämpad för) samtidigt som mannen gör det han är bäst på, tjänar pengar!

Huuuur kan någon vilja flytta från ett så genialiskt system??

Huuuur kan någon vilja flytta från ett så genialiskt system??

Det behövs inte eftesom japanerna håller på att dö ut. De vill inte ha invandring, arbetslivet är inte riggad för att ha barn. Så trots en ordenlig avskjutning genom att män med hår på bröstet fick för sig att kriga, så har man en av världens mest negativa befolkningspyramider.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama