Jämställdhet, feminism och maskulinism

Därför att män utgör ett av könen och feminism handlar enligt de flesta om jämställdhet mellan könen.

Vilken nivå snackar du om? Det finns en mängd olika saker som drabbar könen olika hårt. Nej det är verkligen inte okej vänta med att tala om t.ex mäns självmordsproblematik tills dess att kvinnor som grupp har uppnått X eller Y.

Jag tänker att du kan engagera dig och ta upp detta om du tycker att det är något som borde uppmärksammas mer. Jag har läst om mäns högre självmordsrisk väldigt många gånger så tycker inte att det är en bortglömd fråga även om det inte är direkt feminismen som ideologi som tar upp saken.

Utdrag ur en i mitt tycke bra artikel apropå mäns hälsa, feminism och jämnställdhet:
Den traditionella mansrollen påverkar tydligt mäns hälsa. Upprätthållandet av maskulinitetsnormer kring risktagande, osårbarhet och styrka resulterar i att män är sämre än kvinnor på att söka vård och lever mindre hälsosamt än kvinnor. SCB:s siffror visar att män lever hela fyra år kortare än kvinnor. Dödsorsaker som är vanligare bland män är självmord, alkoholrelaterade sjukdomar och olyckor.

SCB:s statistik och inte minst vårt eget mångåriga arbete med män och maskuliniteter talar sitt tydliga språk. Alla har att vinna på jämställdhet. Män måste sluta se den traditionella mansrollen som ett ideal. Killar och män måste inse att jämställdhet inte bara handlar om att lämna över makt och privilegier utan också om att få tillgång till nära relationer, möjlighet att prestera i skolan och ett längre liv fritt från våld.

Vi möter dagligen män och killar som utmanar mansnormer och vi märker en stor skillnad jämfört med bara för några år sedan. Intresset för att utforska alternativa roller utanför normen växer! Genom vårt och andras arbete under närmare 25 år har vi stora mängder kunskap och evidens för hur en förändring av maskulinitetsnormer och ideal ska gå till. 

Källa: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article20362604.ab

Jag tänker att du kan engagera dig och ta upp detta om du tycker att det är något som borde uppmärksammas mer.

Jag försöker uppmärksamma frågan ganska ofta.

Jag har läst om mäns högre självmordsrisk väldigt många gånger så tycker inte att det är en bortglömd fråga även om det inte är direkt feminismen som ideologi som tar upp saken.

Lite det jag menade med första stycket i mitt förra inlägg (#519). Feminism tar på sig rollen av en rörelse för jämställdhet men är i praktiken en rörelse för kvinnors rättigheter. Om feminism gick att likställa med kampen för jämställdhet så hade det varit från feministiskt håll automatiskt.

I vilka sammanhang gör media det? Jag tycker oftast det är feminister som gör det med termer som våldtäktskultur och slogans som att vi måste lära män att sluta våldta.

Såg du bilderna på siten det länkades till? De är ju inte unika på något sätt.

Vad som är än värre är att denna syn även finns i rättssalarna. Män kan liksom inte förväntas kunna hejda sig från att antasta eller våldta lättklädda kvinnor. Inte heller ska vi förvänta oss att de ska förstå att det inte är okej att förgripa sig på kvinnor som sover eller som har däckat. Vi har på fullt ansvar ett rättsfall där en man har friats för att rätten ansåg att det var rimligt att han sov när han förgrep sig på en sovande kvinna. Det är faktiskt lite så att man vill gråta.

Män förväntas tänka med kuken och det är liksom inte deras fel. Män är ju män liksom. Det är så de är.

Såg du bilderna på siten det länkades till? De är ju inte unika på något sätt.

Vad som är än värre är att denna syn även finns i rättssalarna. Män kan liksom inte förväntas kunna hejda sig från att antasta eller våldta lättklädda kvinnor. Inte heller ska vi förvänta oss att de ska förstå att det inte är okej att förgripa sig på kvinnor som sover eller som har däckat. Vi har på fullt ansvar ett rättsfall där en man har friats för att rätten ansåg att det var rimligt att han sov när han förgrep sig på en sovande kvinna. Det är faktiskt lite så att man vill gråta.

Män förväntas tänka med kuken och det är liksom inte deras fel. Män är ju män liksom. Det är så de är.

Ja, jag fattar inte varför inte männen protesterar mot detta?

Utdrag ur en i mitt tycke bra artikel apropå mäns hälsa, feminism och jämnställdhet:

Källa: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article20362604.ab

Artikeln är absolut ett steg i rätt riktning. Men den lutar fortfarande lite åt det håll som jag tog upp förut. Det ligger även en "kvinnofråga in disguise" inbakad i artikeln. Det är traditionell maskulinitet och mansrollen som angrips och ses som destruktiv vilket ligger helt i linje med vad många feminister anser måste göras för kvinnors skull. Det betyder inte att det är fel i sig eller att det inte finns problematiska element inom mansrollen som drabbar både kvinnor och män. Men varför angrips mansfrågor aldrig direkt på samma sätt som kvinnofrågor ofta görs? Jämställdhetsförslag som gäller kvinnor lyfts ofta i stil med:

I budgetpropositionen saknade S-kvinnor tydliga förslag för att minska stress och psykisk ohälsa bland unga flickor och kvinnor. Att vården nu får ökade resurser för just psykisk ohälsa i kombination med satsning för att förbättra kvinnors arbetsmiljö...

Medan satsningar på mansfrågor blir just i stil att vi måste förändra mansrollen istället för att skjuta till resurser för att åtgärda de mer akuta förhållandena . Några förslag i stil med "för att minska utsattheten och hemlösheten hos män får nu socialstyrelsen extra resurser för att förbättra mäns situation" har jag aldrig sett. Något liknande kanske existerar men då har jag missat det.

@Blue
Jag förstår din poäng, och tycker också att det är jätteviktiga frågor. Men jag tror att det i viss mån har att göra med att man sällan pratar om kön i frågor som hemlöshet och alkoholism eftersom det är problem som finns hos båda könen, även om det ena är överrepresenterat. Så insatser som görs för att lösa problematiken med hemlöshet och alkoholism blir inte könsinriktade.

Jag är inte tillräckligt insatt för att ha koll på vad som görs, men ska försöka förtydliga vad jag menar: Tex. när pengar satsas för att komma till rätta med spelmissbruk (som män är överrepresenterade inom) satsas det indirekt på att undvika hemlöshet, och mer pengar kommer att investeras i män eftersom de är fler i den gruppen. Men man går inte ut och säger att "nu satsar vi x-kronor på att stötta män som riskerar att bli spelmissbrukare och i förlängningen hemlösa" utan man buntar ihop spelmissbrukarna till en grupp. Rätt eller fel vet jag inte tvärsäkert att det är.

Senast ändrad:

Nu tvingas jag ju spela den obekväma rollen av djävulens advokat. Jag tror inte heller rättsväsendets bemötande av kvinnor som blivit utsatta för våldtäkt är jättebra. Men om din bild inte kommer från att du selektivt har pusslat ihop det värsta av det värsta och sedan antagit att det är allmängiltigt, hur skulle då en sådan selektiv bild kunna se ut?

I NTU (s. 139-141) så kan man se att förtroendet för rättsväsendet hos kvinnor som blivit utsatta för sexualbrott ligger på ungefär samma nivå som för andra brott. Det borde vara mycket lägre om bilden du ger stämmer.

Nu tvingas jag ju spela den obekväma rollen av djävulens advokat. Jag tror inte heller rättsväsendets bemötande av kvinnor som blivit utsatta för våldtäkt är jättebra. Men om din bild inte kommer från att du selektivt har pusslat ihop det värsta av det värsta och sedan antagit att det är allmängiltigt, hur skulle då en sådan selektiv bild kunna se ut?

I NTU (s. 139-141) så kan man se att förtroendet för rättsväsendet hos kvinnor som blivit utsatta för sexualbrott ligger på ungefär samma nivå som för andra brott. Det borde vara mycket lägre om bilden du ger stämmer.
Även om det inte är allmängiltigt så som @Sol skriver så är det tillräckligt ofta som situationer som denna advokat beskriver för att det skall vara en aktuell fråga:
http://www.svd.se/typ-av-trosa-hor-inte-hemma-i-svensk-ratt-2015

Alltså att kvinnans klädsel ursäktar att hon blev våldtagen eftersom slutsatsen är att mannen inte kunde behärska sig. (Jag tror inte att detta är något som förekommer i varenda våldtäktsrättegång, men ens ATT det förekommer är ju helt sjukt! Både ur manligt och kvinnligt perspektiv)

1) Dina åsikter är inte norm någonstans mer än möjligen i din egen familj.
2) Så jag som egentligen inte ens är säker på om jag vill ha barn ska "straffas" för att jag är kvinna? Jag ska ha svårare att ta mig in på arbetsmarknaden och klättra i karriären för att jag föddes med en vagina, och alltså borde börja producera ungar vilken minut som helst? För att kvinnor, enligt dig och personer som tycker som du, tycker att kvinnor ska vara hemma med sjuka barn i tid och otid? Du svarade aldrig på min fråga om vem som är hemma hos er när era barn är sjuka? Om ni delar på det förstår jag inte varför du motsätter dig något som ni redan applicerar i er familj? Jag är fullt medveten om att det finns effekter av en graviditet och förlossning som kan göra att kvinnan måste vara hemma, särskilt om hon jobbar inom tunga yrken som vården, och det är en av anledningarna till att jag eventuellt kommer välja bort barn. Men utöver det, så är pappan lika kapabel som mamman att stanna hemma.
Om du nu inte vill se något som helst bra i att det blir bättre för kvinnor, varför ska vi idiotförklara män? Säga att de inte duger till att ta hand om sina egna avkommor?

1) Men sluta fåna dig. Jag kan ha överseende med ditt normativa beteende men du är direkt okunnig om du skulle tro att det skulle vara norm i annat än mycket små kretsar. Jag är norm i många sammanhang t.o.m. i Sverige.
2) Det är tyvärr oundvikligt att man bedöms efter den grupp man tillhör då människan är fördomsfull. Menar du att alla kvinnor ska bete sig som dig för att du ska få korrekt bedömning.
3) Jag har inte sagt att mammorna ska vara hemma med barnen. Det är dina dördomar igen. Familjen löser det på bästa sätt.

Det är väl givet att det måste pratas om att män är överrepresenterade i självmordsstatistiken, och mäns mående måste uppmärksammas och bli bättre!

Men frågan är om det är just "feminismen" som skall ha sitt fokus på just den frågan. Jag skriver "feminismen" eftersom det är lite abstrakt i frågan att säga att feministerna skall göra något, vilka syftar man på rent konkret? Feministiskt initiativ, regeringen, gemene kvinna, alla som anser att feminism är en viktig fråga?

Nej, givetvis är det inte feminismens sak att tänka på män. Fast problemet med feminismen är inte att den finns utan att den i Sverige inte ses som det intresserörelse för kvinnor som det är. En sådan ideologi har inget i beslutande organ i politik att göra utan ska ses som lobbyister.

Även om det inte är allmängiltigt så som @Sol skriver så är det tillräckligt ofta som situationer som denna advokat beskriver för att det skall vara en aktuell fråga:
http://www.svd.se/typ-av-trosa-hor-inte-hemma-i-svensk-ratt-2015

Alltså att kvinnans klädsel ursäktar att hon blev våldtagen eftersom slutsatsen är att mannen inte kunde behärska sig. (Jag tror inte att detta är något som förekommer i varenda våldtäktsrättegång, men ens ATT det förekommer är ju helt sjukt! Både ur manligt och kvinnligt perspektiv)

Det kan vara en helt galen och skuldbeläggande fråga. Den kan också vara helt rimligt, jag vet inte eftersom jag inte läst domen eller vet någon om kontexten. Det skulle t.ex kunna vara så att händelsen har inträffat i mannens bostad och att man senare påträffat trosor där samtidigt som kvinnan har uppgett att hennes trosor blev kvar hos mannen. Om kvinnan då kan beskriva hur trosorna såg ut kan det styrka att det är hennes trosor man påträffat där och därmed stärka hennes version av händelseförloppet.

@Ploki Så vi är egentligen ganska överens om just att feminism som företeelse har en funktion, (och behövs)?

Men du tycker att det är fel att FI finns? För att det inte borde finnas ett politiskt parti som fokuserar på feministiska frågor, eller vad menar du?

Jag uppfattade dig först som att du ansåg feminism i stort som helt onödigt.

Jag försöker inte raljera, bara hänga med i diskussionen. :)

@Blue Det där var lite långsökt. :) Men innovativt. Men vore situationen sådan hade knappast advokaten reagerat som hon gjorde. När man läser artikeln jag länkade får man inte intrycket av att det var det saken gällde.

@Blue Det där var lite långsökt. :) Men innovativt. Men vore situationen sådan hade knappast advokaten reagerat som hon gjorde. När man läser artikeln jag länkade får man inte intrycket av att det var det saken gällde.

Många gånger har media tagit upp våldtäktsdomar som vid första anblick verkar helt galna. Ibland har jag läst domarna efteråt och ofta framstår de då mer rimliga när man har läst hur rätten har resonerat och vad de har haft att ta ställning till. Jag håller med om att frågan verkar helt galen, inte osannolikt så är den det också, men det finns en mängd scenarion som jag kan komma på där den framstår som allt från helt rimlig till på gränsen till orimlig. Jag är åtminstone inte beredd att slå fast att frågeställaren menar att hennes klädsel ursäktar att hon blev våldtagen utifrån den nyhetsartikeln.

Nej, givetvis är det inte feminismens sak att tänka på män. Fast problemet med feminismen är inte att den finns utan att den i Sverige inte ses som det intresserörelse för kvinnor som det är. En sådan ideologi har inget i beslutande organ i politik att göra utan ska ses som lobbyister.
Fel igen eftersom feminismen pratat i årtionden om hur mansrollen är skadlig för män också.

Men menar du att kvinnors rättigheter inte ska tas hänsyn till i politiken?

Du vill bestämma vilka som får vara politiskt aktiva och på vilket sätt och vad som får tas upp i riksdagen alltså?

Ger man subventioner till vissa föräldrar men inte andra då lägger man sig i.
Visst är det så.
Men föräldraförsäkringen är en gåva med villkor.
Vill man inte ha gåvan så slipper man ju.
Den är inget tvång.
Om ni givarna av gåvan inte vill att den skall ges vidare till någon annan så skänks den som enskild egendom.
Så kan man göra med fastigheter och pengar också.

Därför att män utgör ett av könen och feminism handlar enligt de flesta om jämställdhet mellan könen.

Vilken nivå snackar du om? Det finns en mängd olika saker som drabbar könen olika hårt. Nej det är verkligen inte okej vänta med att tala om t.ex mäns självmordsproblematik tills dess att kvinnor som grupp har uppnått X eller Y.
Till min förvåning så upptäcker jag att jag håller med dig här.

Jag tänker att du kan engagera dig och ta upp detta om du tycker att det är något som borde uppmärksammas mer. Jag har läst om mäns högre självmordsrisk väldigt många gånger så tycker inte att det är en bortglömd fråga även om det inte är direkt feminismen som ideologi som tar upp saken.
Det skulle väl vara lämpligt att just män arbetar med den frågan i stället för att kräva att kvinnor skall göra det.
Kvinnor har faktiskt fullt upp med att arbeta med sina egna frågor.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama