Jämställdhet, feminism och maskulinism

"Män som kommer inför missbruksvård är i flera avseenden mer socialt utsatta än kvinnor i samma situation, visar Jessica Storbjörks studie Jämställda problem i ett jämställt vårdsystem. Ändå riktas fokus och resurser mycket mot kvinnors problem."
Och som vanligt så är det en kvinna som hanterar och adresserar problemet.
Var finns männen som försöker lösa andras problem?

Och som vanligt så är det en kvinna som hanterar och adresserar problemet.
Var finns männen som försöker lösa andras problem?

Män som lyfter de här frågorna och som är kritiska mot jämställdhetspolitikens ensidiga fokus på kvinnor får betala ett högt pris i form av social stigmatisering. Att bli kallad kvinnohatare är någonting man får räkna med och många män orkar nog helt enkelt inte med det.

Men det ger inte män rätt att kritisera att kvinnor känner lojalitet med andra kvinnor och kräva att de även skall känna lojalitet med män.
Om man som man, eller kvinna, känner att det är någon grupp som behöver uppmärksammas och visas lojalitet, så är var och en fri att göra det efter sitt tycke och smak.
Men ingen kan kräva av andra att de skall göra det i deras ställe.

Vad du gör, och det är fult, är att kräva att kvinnorna som vanligt skall ta hand om männen och deras problem.

Jag skrev ju ovan att det inte är kvinnornas sak att kämpa för män. Läs tack och var mindre fördomsfull. Däremot ska feminism ses som den intresseideologi för kvinnor som det är.

Jessica Storbjörk forskar om missbruk och missbruksvård:
"En djupt rotad föreställning, som Jessica Storbjörk ville testa, är att kvinnor som kommer till behandling befinner sig i en mer utsatt social situation. Att deras bostadssituation är värre, deras inkomster lägre och deras sociala nätverk sämre än männens. Här visade sig bilden vara den motsatta."

"– Idag finns en rad specialgrupper för kvinnor och särskilda inslag för kvinnor vid många behandlingsenheter. Men det finns inte motsvarande inslag för män, trots att fler män än kvinnor har problem med missbruk, säger Jessica Storbjörk.
Bilden av den kvinnliga missbrukarens särskilda utsatthet genomsyrar allt, menar hon. Den påverkar statliga utredningar, som fokuserar på kvinnor som en speciell grupp. Den styr hur vårdinsatser planeras och organiseras, hur media skriver om missbrukande kvinnor och hur närstående hanterar en kvinnlig familjemedlem eller vän med missbruksproblem."

"Män som kommer inför missbruksvård är i flera avseenden mer socialt utsatta än kvinnor i samma situation, visar Jessica Storbjörks studie Jämställda problem i ett jämställt vårdsystem. Ändå riktas fokus och resurser mycket mot kvinnors problem."

http://www.can.se/sv/Tidskriften-AoN/Genus/Snedvriden-bild-av-konsskillnader/
Mitt svar handlade om typ missbrukande uteliggare, inte missbruksvård generellt.

Jag skrev ju ovan att det inte är kvinnornas sak att kämpa för män. Läs tack och var mindre fördomsfull. Däremot ska feminism ses som den intresseideologi för kvinnor som det är.
Intresseideologi är inget riktigt ord utan brukar mest användas när någon vill bortförklara någon annans rättigheter som ett särintresse.

Men det ligger i allas intresse att vi alla slipper normativa könsroller.

Feminism är en ideologi för kvinnors och mäns rättigheter och jämställdhet.

Intresseideologi är inget riktigt ord utan brukar mest användas när någon vill bortförklara någon annans rättigheter som ett särintresse.

Men det ligger i allas intresse att vi alla slipper normativa könsroller.

Feminism är en ideologi för kvinnors och mäns rättigheter och jämställdhet.

Nej, det är det inte. Det är en ideologi som arbetar för kvinnor på ett kollektivistiskt sätt.

Läs tack och var mindre fördomsfull.

Men om du nu tycker att vi är så fruktansvärt fördomsfulla mot dig, varför är du då så fördomsfull mot mänskligheten som helhet? Nu har det varit fruktansvärt mycket fokus på att du är fördomsfull mot kvinnor, och det är du, men du har tidigare skrivit väldigt fördomsfulla saker även om män. Män tänker bara på utseendet när de väljer partner, var vad du började med att skriva i Bonde-tråden.
Du kanske gick enbart på utseendet när du valde partner, men du kan inte tro att hela världen tänker exakt precis som du? För att inte vara fördomsfull alls tycker jag du har väldigt märkliga åsikter om hur folk beter sig/tänker/fungerar, som enbart grundar sig på ditt eget tyckande.

Du som är så himla beläst och utbildad, du vet väl att eget tyckande inte har någon större relevans inom den akademiska världen?

Men män gagnas ju av det!... Varför fina ingen manlig rörelse för detta?
Det finns sedan ett år tillbaka: FN:s "He for She". Har hittills samlat drygt en halv miljon män från hela världen, varav bortåt 10 000 i Sverige. Samtliga manliga statsråd i Regeringen är med, inklusive Statsministern som är Jämställdhetsambassadör.

http://www.heforshe.org/

http://www.regeringen.se/tal/2015/06/statsministerns-tal-vid-lansering-av-heforshe/

http://www.svtplay.se/klipp/3035826/fn-s-jamstalldhetsprogram-he-for-she

Nej, det är en ideologi som arbetar för jämställdhet. Låt gärna de som förespråkar själva få berätta vad de arbetar för. Din överprövning är fel dessutom.

Om rörelser själva får definiera vad de arbetar för och andra helst inte ska tolka vad rörelser arbetar för i praktiken så borde väl du t.ex sluta kalla KD för kvinnofientliga? De säger ju själva att de är ett parti för full jämställdhet.

Om rörelser själva får definiera vad de arbetar för och andra helst inte ska tolka vad rörelser arbetar för i praktiken så borde väl du t.ex sluta kalla KD för kvinnofientliga? De säger ju själva att de är ett parti för full jämställdhet.

Nej, jag tycker fortfarande att KD för en antifeministisk och kvinnofientlig politik. Torgför de det som jämställdhet så anser jag dem vara ute och cykla.

Men jag skulle ändå inte överpröva deras uttalade mål, utan kritisera att målet och politiken inte hänger ihop.

Nej, jag tycker fortfarande att KD för en antifeministisk och kvinnofientlig politik. Torgför de det som jämställdhet så anser jag dem vara ute och cykla.

Men jag skulle ändå inte överpröva deras uttalade mål, utan kritisera att målet och politiken inte hänger ihop.

KD är alltså antifeministiska feminister?

Män känner normalt sett ingen lojalitet med alla män som grupp utan lojaliteten sträcker sig till vissa mindre grupper i samhället.
Och där skåpar du ut sisådär 30-40 års genusforskning. Det finns faktiskt forskning och studier och vetenskap inom området jämställdhet. Ganska mycket faktiskt. Där har man kunskap om ämnet. Fördjupa dig gärna i det så kanske dina åsikter blir något annat än skrattretande i sin brist på kunskap så kanske du slipper använda anekdotisk evidens och halmdockor.

Och där skåpar du ut sisådär 30-40 års genusforskning. Det finns faktiskt forskning och studier och vetenskap inom området jämställdhet. Ganska mycket faktiskt. Där har man kunskap om ämnet. Fördjupa dig gärna i det så kanske dina åsikter blir något annat än skrattretande i sin brist på kunskap så kanske du slipper använda anekdotisk evidens och halmdockor.

Trams. Du får gärna visa den studie som visar att pengarna i rika mäns fickor hamnar hos hemlösa män.

Att män ger män som är lika dem själva fördelar är en helt annan sak.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama