Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

*kl*

Här har "vi" en schillerstövare! (eller sambon...)
Han går hare och räv men vi har haft ont om hare den senaste vintern och det verkar inte bli bättre denna vintern heller tyvärr.
Men några fina rävdrev har han hunnit med hittills på säsongen även fast det blev bom. Förre säsongen fick han för sig att gå på rådjur också till husses stora förbannelse, men är inget som han har visat tecken på än i år.
Vi har ingen gris här nere än tack vare de senaste stränga vintrarna men de är på väg, är mindre än 7 mil bort nu.
Då får vi se om det blir grisjakt med stövaren eller om det kanske införskaffas en till jakthund, jag vill ju också ha en...
Men jag har inte jaktexamen än, men ska skaffa. Står i hög prioritet då jag vill ha en jakthund (basset:love:) men är motståndare till att man skaffar jakthundsraser efter jagande föräldrar och inte jagar själv.

Sen har vi en briard med som tror hon är en jakthund... Ska se om det går att lära henne vattenapportera men annars går hon eftersök när det blir något

Usch så trist med vovvens höfter. Vi håller tummarna för att han håller några år i alla fall så att han får göra det han trivs med. Var det inte han som hade OCD också?

Apropå löpande/stående älgskyttet så använd skjutkäpp. Fi fan så bra det går. ;) Finns lätta som man dessutom kan ha med sig ut i skogen.

Japp, det är han som hade OCD, och i samma veva upptäckte vi även att han har något fel på käken så han får inte upp munnen så mycket som han borde... Så apporteringen är bara att glömma, han får helt enkelt inte ens in den i munnen, men han äter ialla fall utan problem. :idea: Dessutom är han lite glapp i bakknäna vilket vi upptäckte när han var omusklad efter operationen, men det verkar vara under kontroll så länge han är vältränad...
Så nog är han mitt måndags exemplar... Men söt är han när han sover! :love: :D

Jag tror inte att man får ha skjutkäpp när man skjuter upp? Tyvärr annars är det väldigt smidigt! Jag fick prova en gång och det blev ju hur enkelt som helst! ;) Nåja jag får väl övertala maken att köpa ett kulvapen som passar mig, :angel: hans 3006 fungerar inte alls så bra för mig...

Meen! Du får ha sk. enkel skjutkäpp! Att de är så förbaskat dåliga på att informera om det..! Kolla här på sid 27: Handledning för provledare. Jag sköt upp mitt med käpp.

Jag upplever att många har haft problem med sina wachtlar med OCD och annat underligt. Känner en som fick ta bort sin pga OCD bara 7 månader gammal. Det var för illa för att operera...

Min fundering över huliganens höfter visade sig stämma, D höfter blev utlåtandet... Så nu är ju bara frågan har han ont, eller när kommer han att få ont? :cry:

Så tråkigt med hans höfter :( Måste dock bara få tillägga att en väns wachtel också har D-höfter, men han jagar fullt ut och har gjort det i 4 år nu :)
Så länge han hålls musklad trodde inte vet. att det skulle vara några problem.. Så hoppet är inte ute!

Senast ändrad:

Jag joinar tråden med min Wachtelhane :)

dreee.jpg

DSC_1524.jpg

Jaktbilder finns bara på pappas mobil sen min kraschade, ska se om han inte kan skicka över några :)

Ipod fyllde 3 år 17/5, så han börjar bli stora grabben.
Än så länge är det skjutet rådjur, dovhjort, gris och älg för honom, och han har gått riktigt bra på jaktprov också. Än så länge har han samlat ihop ett godkänt på unghundsprovet, S-tecken, Jägareförbundets vildsvinsmärke, godkänt Skogsprov samt tre 1or i öppenklass för spårning.
Nu till hösten ska han gå öppenklass, så vi tragglar apportering för fullt - det här med att äta fåglarna är roligare än att bära dom snyggt och prydligt :angel:

Han är även ställd en gång när han var 2 år, på klubbens utställning, då kom vi hem med ett CK, ett Cert och som 4e bästa hanhund.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att jaga så mycket med honom i höst, det har blivit dags att plugga och flytta från byn, så pappa har största ansvaret för honom nu. Är övertygad om att det kommer gå utmärkt dock, vi har gjort det mesta arbetet tillsammans :)

Utöver Ipod har vi två wachtelhanar till, en styck Falco (10 år) och en styck Dacke (7 år).

Vi trodde Falco börjat bli för gammal för jakten, men i vintras drev han vildsvin så det rungade i skogen, vi får väl se om han kanske får vara med om något släpp denna säsongen också.
Dacke jagar bara rådjur och älg - ser han ett vildsvin morrar han och går åt andra hållet ;)

Jag måste få fråga bara, jag har själv sneglat på wachtel men har blivit så avskräckt av bekantas problem med OCD, höfter, allergier m.m. Hur upplever du att det är idag? Har de mycket problem, eller har vi fått tag på måndagsexemplar i bekantskapskretsen? Har det kommit senaste åren eller har det alltid varit så?

Jag tror tyvärr att mycket handlar om sämre avel och sämre kontrollering av vad det faktiskt är för hund man köper. Efterfrågan har ökat enormt de senaste åren, vilket som oftast leder till att hundar som inte ska avlas på får föra vidare sina gener ändå, med ett sämre resultat än tidigare.
Wachteln hade ganska stora problem med HD när den först kom till Sverige pga hög inavelsprocent, men när vi fått egen rasklubb och avelsrestriktioner (och såklart fler hundar) förbättrades HD-statusen avsevärt. Tyvärr känns det som sagt som att fler och fler avlar på dåliga hundar, och jag tror att drivkraften där är så gott som enbart ekonomisk.

Jag tycker ändå inte att problemen är särskilt stora, av de 5 wachtlar vi har haft har alla haft A-höfter utom en, som hade B-höfter och i övrigt var ett resultat av dålig avel. Lämnades till en gammal tant så småningom eftersom jaktlusten var noll.
I vår vänskapskrets har nästan alla wachtel, och jag har faktiskt inte hört någon som haft OCD. Jag tror att allergier är vanligare än OCD, de får ibland problem med sina hängande och tunga öron, och även klåda i huden. Även epilepsi förekommer, något som dom gör studier på i Tyskland för närvarande (för att se vilken gen det är som orsakar anfallen, om jag förstått rätt), men överlag skulle jag säga att wachteln är en relativt frisk ras, men man ska såklart vara medveten om att problemen finns.

Läste någonstans att SKK tycker att Wachtelhundklubben kommit så långt med sitt arbete mot HD/AD att man instället bör koncentrera sig på att motverka allergi och epilepsi.

Vår äldsta hane har maxantal valpar efter sig, alla kullar utom en har haft så gott som bara A-höfter, den sista innehöll både D- och E-höfter.
Tiken i sig var bra och hade fina höfter, även bakåt - och likadant vår hane. Ibland stämmer nog bara inte vissa gener helt enkelt, men har man kollat upp bakgrund på hane och tik, och även på de valpar som redan finns så har man ju åtminstone gjort vad man kunnat.

Lite svammel känner jag, skyller på en lång pluggdag :D Mera finns att läsa här: http://www.wachtelhundklubben.org/RASnulage.pdf även om det inte är purfärsk info, så visar den ju på ett ungefär i vart fall, här är en länk till målen för framtiden: http://www.wachtelhundklubben.org/?page_id=81

Jag skulle i alla lägen rekommendera en wachtel (inte alls partisk, såklart), är det en allroundhund och familjemedlem man söker så får man en äkta guldklimp! :love:

Senast ändrad:

Meen! Du får ha sk. enkel skjutkäpp! Att de är så förbaskat dåliga på att informera om det..! Kolla här på sid 27: Handledning för provledare. Jag sköt upp mitt med käpp.

Jag upplever att många har haft problem med sina wachtlar med OCD och annat underligt. Känner en som fick ta bort sin pga OCD bara 7 månader gammal. Det var för illa för att operera...

*mutter* Fast å andra sidan så har hela kursen varit ett stort skämt så det var väl inte så konstigt att de missade det... Vi fick inte prova att skjuta mot markmål en enda gång innan uppskjutning som ex... :mad: Men det är bra att veta till våren!

Det verkar finnas en hel del OCD även om wachtelklubben själv inte verkar särskilt intresserad av det faktumet. Jag har oxå hört flera olika från olika linjer som har haft OCD, våran satt ju tack och lov i bogen och det var tydligen det bästa stället om man nu var tvungen att välja ett ställe.

Men som ras tycker jag att det är en mycket trevlig hund, jag tittar så smått efter en till så småningom, men den här gången ska jag vara ännu petigare och verkligen gå långt bak i leden innan jag bestämer mig, men med tanke på att de är så pass populärar så lär jag väl aldrig hinna ställa mig i kö innan de är slut... :angel:
Men det är glada och positiva hundar som älskar att jobba även om man måste hitta rätt motivering till varför man ska göra en viss saker precis så som matte vill när det faktiskt finns massor av andra lösningar...:crazy: Och tar varje litet finger och slukar handen men på ett hjärtligt sätt så man knappt märker att man har blivit fullständigt överkörd av sin egen hund.

Min lille skrutt är 1,5 år nu och har fortfarande ingen massa att tala om, jag ska försöka få till några dagsfärska bilder på honom de närmsta dagarna. Men att hålla honom musklad och vältränad är helt klart högt på priolistan, med hjälp av det kan vi förhoppningsvis hålla knäna och höfterna på plats.
Knäskålarna hade vi nog aldrig märkt av om det inte hade varit för att vi opererade honom och tvingade honom till fullständig vila, nu när han är uppe i kondition och muskelstyrka igen så märker man det inte alls tack och lov!

Hur går det där citatet... 'En wachtel utnyttjar hänsynslöst sin herres fel', och det stämmer ganska bra ;)

Ja absolut, när vi operarade honom så tyckte man ju lite synd om honom och det upptäckte han på en gång och la sig till med olater på mindre än två dagar... Så fick vi börja om och få tillbaka dit vi ville ha honom. :crazy:

Men absolut, en ny wachtel blir det nog absolut nästa hund, så vidare vi inte satsar på en ren grishund, då ligger Griffon nivernais rätt bra till. Men än så länge vill vi jaga mer blandat! :D

Vet inte om vi får vara med?:o

Men som tidigare fågelhundsägare/jägare har jag svårt att låta bli det underbara arbetet detta innebär så även om jag bytt ras så har inte mina ambitioner förändrats.

Kung Bore knackar på vår axel och vi hade kring 4 grader i luften, tyvärr var inte kameran framme när ivrig phalene hoppade ur båten och ville simma i land...jaktiver kanske.
Frusen? Inte ett dugg
32731629.jpg

Terräng som kan kallas "jävlig"
32731647.jpg

Hindrar inte ivern i att gå ut å söka fågel
32731652.jpg

Minskar inte på farten
32731657.jpg

Eller bryr sig om underlag
32731659.jpg

För belöningen är den bästa
32731664.jpg

Att få avsluta på bästa sätt
32731668.jpg

Möt "Taggen" världens mesta phalene:love:

:banana: Första släppet för i år, första drevet och första rådjuret fällt för huliganen! :bump: :D Tyvärr hade jag inte möjlighet att vara med i skogen utan det var husse, men det var en stolt och en aning trött hund och en mycket stolt husse som kom hem!
Men jag hade den otroliga turen att få vara med och flå rådjuret ialla fall... :crazy::D
Nu sover han gott med BoT täcket på!

Lille duracellkaninen som leker tittut :D

nappe-1.jpg

Gud vad söt! Jag har haft två st kortbeningar på kurs och en långbening (alla hos samma ägare). Hur härliga hundar som helst! Finns väl inga gladare skitar! :laugh:

Själv har vi två jakthundar (men älghundar då). En 6-årig gråhund (som mer ser ut som en västgötaspets) - hon är bara 42 cm hög!!
pop.jpg

Och så har vi en hälleforskille på 8 månader som precis börjat få följa med på jakt. Han har skällt på en älg hittills. :)
dsc_0467.jpg

Jäger kör dessutom en hel del specialsök, där han förrutom älg även markerar på en hel del narkotiska ämnen. :)

Första älgen fälld idag för Lilly (10 månader) som iofs skällt älg förut, men idag stämde det bra och efter första ståndskall och därefter gångstånd så sköts en fin 6-taggare av en passkytt :banana:

Lilly-alg-1350x263.jpg

Både jag och husse är überglada :bump::D

Härligt! :bump:

Vi var ute förra helgen, jag för första gången med eget gevär! :bump: Tyvärr gick drevet åt ett annat håll och en jaktkompis fick skjuta för Orvar, själv såg jag inte till ett enda rådjur... Två rådjur i år så här långt! Och nu är vildsvinen på väg tillbaka till våran mark igen efter att ha hållt sig på en grannmark en längre period.

Har blivit en hel del vildsvinsjakt hos oss, äntligen!

Inget fällt för Texas än, men han skäller. På allt ;) Har vart svårt för maken att veta alla gånger på vad. Men har ju sett han springa efter fågel så han har väl vart mindre nöjd.
Men så i helgen, tog väl knappt 2 min efter släpp så skällde han och for iväg. Jobbade sen runt oss och tog sig nästan 1 mil under första såten där han skällde och höll i vid 5-6 tillfällen.
Han sökte även upp en skadeskjuten kulting, inte under den här jakten utan grannen kvällen innan.

Andra såten fick han vila och jag och maken satt på pass. Hade en tysk i granplanteringen men han fick inte ut något hos oss. Men 2 inbjudna passkyttar fick varsin fin gris :)

Tredje såten dags för oss igen. Inte alls lika bra mark tät skog som bara tusan. Men efter ett tag fick han tag på gris och skällde. En passkytt ropade i radion att "En hund efter stor galt, och det går fort som f*n" Ja de var våran det :D Det tar sig och jag hoppas vi snart får skjuta för honom så han håller i lite längre.

391119_10150523060247738_522242737_11453875_1275586506_n.jpg

I tredje såten fick de 2 galtar, den ena är den vår var efter. Synd han inte höll i till nästa passkytt.
300155_10150523120032738_522242737_11454086_728204225_n.jpg

Pyamasgrisen som Texas hittade.
312279_10150523124352738_522242737_11454107_1259659876_n.jpg

Kul!
Här börjar jag bli väldigt tveksam till att släppa överhuvudtaget, då ska det vara många passkyttar ute så någon har nära till överallt... En vargflock på minst 5 vargar rör sig ständigt över våra marker så det känns minst sagt oroligt...

Men maken var ute en stund i helgen med ett kortare släpp, tyvärr helt rent på djur i den såten, de unvek mossen den här gången för att spara lite på Orvaras höfter, men så här i efterhand visade det sig att vildsvinen antagligen låg i mosskanten och vilade efter maten då de hade gjort rent hus på två åtlar... :D
Jag var inte hemma så jag fick inte följa med ut... :mad:;)

Men där blir det nog mest vakjakt på vildsvinen, har de lagt ner så mycket jobb på en vakkoja så får de väl lov att använda den oxå... ;)

Jobbigt med vargarna, här har vi bara lokatter än så länge och vi får se när spårsnön kommer om det kan vara något för Texas. Smidigheten och snabbheten har han ju :)

Släppte i onsdags på en gristom markplätt då jag hade sonen med mig, men det blev 3 upptag ändå och han höll en snittfart på 12 km/h under timmen han var ute!
Har lånat en garmin, jäklar vad bra de är, jag som har noll lokalsinne. Spännande och se hur hunden jobbar också.

Var ut på fm också men då gick han mest och putsade stövlarna, skällde ut en passkytt *suck* maken var inte alls nöjd. Men hunden fick motion i alla fall. Vi gick i utkanten som ett U runt såten och så släpptes 3 hundar från norr snett över. Inga siffror på hur många grisar det blev men det gick 4 skott som jag hörde.

Åkte hem till ungarna sen medans hunden vilar en såt och maken står på pass. Nu är de över på andra sidan på marken där de låtit grisar och älgar vara under 3 veckor så jag hoppas de händer mycket.
Inbjuden i dag är också en kollega till mig som flyttade hit från Skellefteå i augusti. Jagat massa älg där innan familjen flyttade ner så han har ju världens jaktabstinens, och vildsvin har han ju aldrig sett. Han blev tilldelad ett jättefint pass i en stor kraftlina precis innan jag åkte hem så jag håller en extra tumme för honom att han i alla fall kan få se någon gris komma förbi.

En garmin är hur kul som helst! :D Och för oss som har vägar runt jaktmarken är det toppen att kunna se direkt när drevet går åt "fel" håll och kan kalla in honom istället för att oroa sig över att han ska bli påkörd!

Men man måste använda den rätt.. En bekant är väldigt rädd om sin hund så han åkte och hämta den när den kom för långt bort, vilket har inneburit att hunden i dag driver en stund, sätter sig sedan och väntar på att husse ska komma och hämta...:angel::D

Men som sagt, det ger en otroligt bra överblick var hunden är och hur den jobbar! Att man sen kan ha flera handenheter så att alla passkyttar kan se var hunden är, är ju ytterligare en fördel!

Här är jag ensam hemma med hund och barn tills ikväll, så vi får väl se om det kanske kan bli lite jakt imorgon ialla fall, det blir lite lugnare på Orvar då... Fast igår var vi ute och gick i gropen med vatten i, han sprang och hade hur kul som helst och sedan slängde han sig rakt ut i vattnet och simmade säkert 10 min innan jag tvingade upp honom och så hem för att torka.. 2 plus grader är ingen höjdare för en blöt hund, jag är glad att jag tog bilen dit istället för att gå som jag först tänkte... :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 479
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 600
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30