Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

hej!
här är Wiola vår familjs jakthund :love: en riktig ''one in a lifetime hund'' helt under bar tjej på snart ett år.
190.JPG

wiola nu

217.JPG

wiola 8 veckor.

Senast ändrad:

Kul med en jakthundstråd.

Jag har en grå/jämte x wachtel. Snack om blandraser kan ni skicka PM.

Är snart 15 månader gammal och börjar bli stilig:
268988_10150366293262738_522242737_10157003_3804003_n.jpg

Mycket spårträning förra året och mycket ute i skogen. Skällde sin första grävling 3e natten han var hemma hos oss och var ut för nattpinkning.
Har tränats på permobilgris och nere på boda i hägn med fina omdömen. Efter boda fick jag (anmälde husse + hund i julklapp) ett mail där han berömde ekipaget och våran exemplariska hund *stolt*
Har gått lös i skogen hemma också där han spårat. Drev 2 rådjur när han bara var några månader och i vintras träffade han på räv för första gången som han stoppade under en gran. Grisar har han oxå skällt på i skogen, sista gången hade jag snö till midjan när jag skulle leta på honom sen blev det koppel på.

Har blivit dåligt med spår nu tyvärr. Men gick ett 600m spår en som tävlar lagt till oss för några helger sen och gjorde ett MVG jobb :D
Tränas just nu mest hemma med lite apportering, lydnad, cyklar och badar.

Maken har 800ha men tyvärr drog grisarna där ifrån i vintras, men han kommer få släppas på hela jaktledarens mark och det finns mycket gris. Eftersom han är så snabb och smidig hoppas vi på att han kanske vill jaga lite katt också då det finns mycket på marken.
Har även en del marker runt omkring han kommer få jaga på. Bla ett större bruk här i krokarna som är i behov av hundar på "hemma plan" och just nu byter ut sina grisar.

Han har 6 syskon och några av dem har det skjutits gris, älg, kron och björn för!

Några klipp från när han var i Boda
http://youtu.be/Ok_PiKdnslA

Försökte få på film hur grymt snabb han är, apporterar en boll.
http://youtu.be/e2MScv68_T8

Maken filmade lite med mobilen när han träffade räven
http://youtu.be/zII132PoqI8

Här går han ett spår, 1 grisklöv och knappt 2 dl blod, 6 timmar.
http://youtu.be/HV8aVthxgOI

Matte vågade dock inte lägga längre då det började grymta uppe i skogen så jag sprang till bilen :angel:

Senast ändrad:

set

Håller med flera som sagt att det är kul med en jakttråd :)

Vi har två Karelska Björnhundar Tiken är 6år och jagar främst vildsvin( o grävling om hon får välja då hon bara har ett mål med dessa, de ska utrotas)
Hanen är 4 år och jagar främst älg och vildsvin husse är sugen på att prova björn med honom. Han tog sig senare än beräknat men går från klarhet till klarhet var gång. ser med spänning fram mot årets säsong.

I morgon kommer vovve nr 3 en lite Gråhundshane, ska bli otroligt spännande :)

Tänkte lägg in en bild men förstår inte hur man gör

set
[/IMG]

Senast ändrad:

STORT tack för den hjälpande handen med bilderna Squarepant :laugh:

Håller med flera som sagt att det är kul med en jakttråd

Vi har två Karelska Björnhundar Tiken är 6år och jagar främst vildsvin( o grävling om hon får välja då hon bara har ett mål med dessa, de ska utrotas)
Hanen är 4 år och jagar främst älg och vildsvin husse är sugen på att prova björn med honom. Han tog sig senare än beräknat men går från klarhet till klarhet var gång. ser med spänning fram mot årets säsong.

I morgon kommer vovve nr 3 en lite Gråhundshane, ska bli otroligt spännande

De är fina karelarna, kompisen har en korsning wachtel/karelare och jag har många gånger sagt att jag ska kidnappa honom och ha som gossedjur. :D

*kl*
Vi har mest haft vattenträning, han har inte varit allt för förtjust i att simma, men det går bättre och bättre, annars så tränar vi mest i djupsanden i grusgroparna där han får springa lös och jobba upp och ner för sandhögar. Jag börjar bli rejält nojjig för hans höfter då han inte blir stabilare i kroppen trots att han är 16 mån... Jag vet att ialla fall två av hans kullsyskon är röngtade ok men jag har ju ett riktigt måndagsexemplar... :crazy:

En fråga bara. Tycker ni att renavlade jakthundar ska bo hos icke jaktintresserade människor typ mitt i stan som bara vill ha dom som sällskap för dom e fina

Nej, det tycker jag inte och det brukar sällan sluta så himla bra heller.

Nej d håller jag med dig om.
Men blir bara såååå trött på såna människor som tycker att dom minsann kan ha en sån hund fast dom inte jagar å bor mitt inne i stan...
Har fått så många snorkiga kommentarer när man berättat varför dom inte "ska/kan" köpa en sån ras som en annan har...
Det är ju så många som tycker Nasti e super fin å verkar vara en super snäll hund när man varit nere i skåne å hälsat på släkt å vänner å d e där alla sura kommerntarer man får om att man typ e ego för man inte vill att andra människor ska ha en Laika....
Å det är inte en ända av dom som jagar utan vill ha dom som en prydnad å sällskaps hund i en trång lägenhet å så lite motion som möjligt...
Trött man blir på sånt folk alltså.....
Eller e d bara jag som överreagerar????

Sandgrop var ju smart :idea: kan man ju roa ungarna oxå utan att behöva hålla koll på dem hela tiden som när man är vid vattnet.
Jag vet inte om jag skulle våga träna med min lös bara, inte just nu när han blir superhet i skogen.

Några fler bilder:

Hittat nassar i skogen
222707_10150267689527738_522242737_9242688_3588422_n.jpg

Slappar
228527_10150279639372738_522242737_9389806_8027260_n.jpg

270323_10150354910712738_522242737_10018391_3817976_n.jpg

De är fina karelarna, kompisen har en korsning wachtel/karelare och jag har många gånger sagt att jag ska kidnappa honom och ha som gossedjur. :D

*kl*
Vi har mest haft vattenträning, han har inte varit allt för förtjust i att simma, men det går bättre och bättre, annars så tränar vi mest i djupsanden i grusgroparna där han får springa lös och jobba upp och ner för sandhögar. Jag börjar bli rejält nojjig för hans höfter då han inte blir stabilare i kroppen trots att han är 16 mån... Jag vet att ialla fall två av hans kullsyskon är röngtade ok men jag har ju ett riktigt måndagsexemplar... :crazy:

Tack, ja Karelarna är fina, passar oss bra också då det får göra det som de älskar nämligen jaga :laugh:

Nenneh- Håller vekligen med om att hur man än lägger fram det så verkar folk ta illa vid sig, men era hundar är ju så lugna och snälla blir kommentaren ofta hmmm ja men det är de ju för att de Kondistränas, spårtränas, jagas med, sätts i första rummet hela tiden osv osv...
En vacker dag kanske poletten trillar ner ;)

Såg någon som skrev om hund som inte är super sugen på att bada, vår hane var inget vattendjur tills vi hittade lockbetete "pipen" det är en Watertoy som piper om man trycker på den sedan dess är bad o vatten super kul och nu funkar det toppen under jakt också och då givetvis utan pip haha:idea:

*KL*

Tråden låg så lång bak att jag fick söka för att hitta den!

Men har ni hunnit med något släpp nu när vi är en vecka in i augusti?

Vi släppte i måndags morse på makens del av marken, men där var det tomt. Var riktigt tätt med gris men de varkar ha dragit till andra breddgrader under vintern. De har även röjt och avverkat ganska mycket.
Såg en del älgspår.
Hunden sökte ut och gick som en liggande 8a framför oss. Positivt var väl att han inte tog upp rådjur.

Sen i morse var de ut, hund och husse. Denna gång hittade han på gris och skällde och hängde på en bit innan han kom tillbaka för att undra varför husse inte hängde på. Grisarna i skogen var ju en aningen snabbare än de på boda ;)
Sökte ut men inget mera skall på någon gris. Där emot skällde han fågel.
De gick knappt 3 km fågelvägen. Ute i 4 timmar. På slutet började han söka rådjur så då avbröt husse.
Får se om han släpps i morgon också.

Jaktledaren var mycket nöjd över den musik han bjöds på i morse bakom huset :D

Jag har byggt om en skrinda hemma, enkelt bara tagit bort dragpinnen och satt 2 band som jag fäster i selen så får hunden dra. Som han älskar! Riktigt roligt ungarna sitter i och jag och hunden springer :)
Men skulle vilja ha en riktig dragsele, vad ska man satsa på? Vill ju att han även ska kunna dra lite pulka i vinter, kanske lite spark.

Jag och maken tog lite barnledigt och åkte till Fäviken Game Fair för första gången, någon mer som var där? Jag kommer absolut åka nästa år igen. Det var ju inte så stort som jag trodde. Men fanns ju allt. Jättekul att se hunduppvisningarna och träningarna. Och kul att kunna gå ner och skjuta lite också och inte stå i monter hela dagarna.

Nej här släpps ingenting förrens det är tillåtet för rådjur, han går i första hand på rådjur så allt annat vore dumt.

Jag har däremot bestämt mig för att hoppa över unkl jaktprovet, han är inte tillräckligt lydig och blir uppe i varv tillsammans med andra hundar så vi fortsätter med träning. Dessutom så har han ju inte möjlighet att apportera med sin käke som han inte kan öppna...

Och för att fortsätta det negativa, jag börjar bli mer och mer orolig för hans höfter, jag tycker att han rör sig rätt märkligt så jag ska ta och boka tid för röntgen så snart som möjligt för att veta säkert.

Har blivit några nattasläpp på grävling med jämtar, men ingen av fauvarna är rr (tack och lov :D ), så de släpps inte här nere där grävlingen finns (eftersom det också är här rådjuren finns) Att ha rr på hundar som lösjagar nu är enligt mig ett måste!

Dock är det ju inte långt bort för björnjakten med jämtarna och inte heller är fågeljakten speciellt långt borta med finska spetsen :cool:

Här kryllar det av grisar. 4 fredade foderplatser med ett 15 tal djur som kommer varje kväll. Sen ett stort gäng oräknade grisar som håller sig i skogen. De var de som maken släppte på igår morse.
Rådjur ser man, men otroligt sällan, jag har bara sett 3 stycken den här sommaren. 2 bockar och 1 smaldjur. Maken som varit ute mycket mer har sett knappt 20. Då vet man ju inte hur många som är räknade fler än 1 gång. Väldigt tråkigt.
Älgarna ser man däremot överallt och jämt. Hade hästen där uppe förra året och såg man inte älg i bilen på vägen dit/hem så träffade man dem i skogen. Alla åldrar. Har 8 djur som varje kväll kommer ut och betar på ett fält där 2 är tjurar på 4 och 8 taggar. Ena kon har tvillingkalvar.

Snurrfian: Tråkigt med hans höfter :(

Jag var in på SKK hemsida igår, det verkar finnas flera olika tester för vildsvinshundar. Det har ju ett i boda. Sen finns det ett man gör "hemma" också med 2 domare.
På boda har man 1 timme på sig, det ska själva söka ut och hitta grisen och skälla i samanlagt 15 min.
Det jag läste om igår på nätet höll man på i 4 timmar, och på mark med grisar. Var massa olika bedömningspunkter.
Sen tyckte jag att jag hittade ytterligare ett tredje prov men det var så sent så jag orkade inte läsa.

Sen så var en facebook kompis och testade sin valp på något vildsvinstest. Frågade inte hur eller så. Men det var han, valpen, hans fru var domarsekreterare och så en domare. Vad kan de varit för något? Tror han tidigare skrev om något anlagstest och det var spår.

Tack, ja Karelarna är fina, passar oss bra också då det får göra det som de älskar nämligen jaga :laugh:

Jag kom på att jag skulle svara på det här oxå... ;) Kompisens korsning måste ha missuppfattat vad han är för raser... Två intensiva jakthundsraser och det blev en soffliggare... :angel: Men otroligt trevlig och har en bra näsa för blodspår och en eftersöks hund är ju alltid bra!

Nåja, nu har jag tid bokat för röntgen, ni kan väl hålla tummarna den 22 september, de hade inga tidigare tider och jag vill helst vara på "min" klinik som har alla journaler på honom... Fram tills dess blir det mer simträning, han har kommit på hur hysteriskt roligt det är att simma så problemet är numera att få upp honom ur vattnet... :crazy: Han är rolig att titta på, han har två simväxlar, en vanliga "ute och simmar" och en överväxel om han upptäcker något intressant, han höjer sig ur vattnet och ökar farten. Maken hann inte ens ro i kapp honom när han drog vid sommarstuga på två måsar, utan han fick dra i gång motorn för att få honom tillbaka till land. :angel:

Om höfterna ser bra ut så har jag blivit tillfråga om jag vill gå de första tre dagarna på älgjakten hos ett grannlag. Deras älghund kommer ner från norrland sen, men jag är tacksam om jag får prova honom på älg ialla fall! Men jag har även sagt att de inte får ha några förväntningar eftersom jag inte har en susning om hur han beteer sig. På den marken är det dessutom tätt med både gris och hjort så vi får väl se hur det går.

Sen så var en facebook kompis och testade sin valp på något vildsvinstest. Frågade inte hur eller så. Men det var han, valpen, hans fru var domarsekreterare och så en domare. Vad kan de varit för något? Tror han tidigare skrev om något anlagstest och det var spår.

Jag har för mig att jag läste något om det på wachtelsidan, eller om det var på någon annan jaktsida. Hur som helst så tror jag det gick ut på att låta valparna känna doften och se grisarna och se hur valparna reagerar. Jag tycker personligen att det är tidigt och det är nog lätt att man får en skrämd hund istället.

Min fundering över huliganens höfter visade sig stämma, D höfter blev utlåtandet... Så nu är ju bara frågan har han ont, eller när kommer han att få ont? :cry:

Hur som helst så verkar han inte har ont i dagsläget så vi siktar på att kunna släppa i helgen som kommer, äntligen! Även om det inte känns så himla roligt just nu med ett vargpar med 8 valpar precis på markgränsen... Vi håller oss åt andra hållet och hoppas att han håller sig så pass i närheten så man har en chans att komma honom till hjälp.

Jag har numera jägarexamen med hagelskytte ialla fall, kulan gick inte så bra, men där skulle det behövas mer träning... :angel: Precision gick hur bra som helst och löjligt nog även löpande men den stående älgen står jag och tvekar på och blir vinglig... Nåja mer träning under vintern/våren och ny uppskjutning i vår, jag har ju lyckats få ihop ett helt litet gäng som vill skjuta upp för kula av olika andledningar... ;)

Här hade vi sista släppet m Nasti innan älgpremiären på marken. När vi började m att släppa han i aug så hade han enorma sökrundor å inte så bra rundor om man säger så massa virr varr hit å dit. Hans första säsong detta året för att ta klivet till vuxen jakthund. Men nu mera har han bra rundor å söker av som han ska. Men d har varit så dåligt m gris på marken så han har inte plockat upp någon gris(åtlen e oxå tom på gris) men älg har han plockat upp å d har varit musik i skogen =D MEN han vägrar släppa dom å far iväg på grannmarkerna efter dom å den förbaskade inkallningen funkar inget alls han e så inne i skällandet *SUCK* men dom på grannmarkerna till vår har varit nöjda när dom hört han å ser fram i mot älgpremiären :D Å d roliga e att han e så feg för vatten när vi ska simträna men följa efter älg över bäckar e inga problem för han ;D Så d ska bli kul å se hans första riktiga älgjakt denna säsongen :D Sen Aya (tiken) hon ska snart börja löpa så himla typiskt när d snart e premiär på älg så hon e en riktig bitch här hemma sur som ättika så d blir ingen älgpremiär för henne för hon i riktigt kass på att söka då å hålla ståndskall, inte intresserad alls. Men hon har blivit grymt duktig på eftersök så sambon ska gå m i eftersökslaget vid trafikolyckor m vilt. Och skulle så gärna vilja testa dom på grävling men vi har inte sett en ända grävling detta året tycker det e konstigt för alla andra år har vi haft grävling stryckande runt hönsgården men som sagt tomt detta året likaså räv d har vi bara sett 1 nån vecka som strök här men försvann sen.
Så nu väntar vi på älgjaktspremiären ska börja :D

Usch så trist med vovvens höfter. Vi håller tummarna för att han håller några år i alla fall så att han får göra det han trivs med. Var det inte han som hade OCD också?

Apropå löpande/stående älgskyttet så använd skjutkäpp. Fi fan så bra det går. ;) Finns lätta som man dessutom kan ha med sig ut i skogen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 411
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 595
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 145
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka