Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

*kl*

Jag får väl flika in med min (f ö en av tre i hemmet :D) wachtel, som jobbat på fint hittills denna säsong!

De senaste vilten som föll för honom var en liten gris för honom i lördags, och i söndags sköts tre st rådjur där pappa gick som hundförare.
De tre rådjuren sköts i samma såt och det var den enda Ipod körde den dagen så det var ju lite extra roligt!

IMG_0903.jpg

IMG_0902.jpg

Jag tycker också att aveln på wachtel på sina håll verkar vara märklig..
Snacket om att hundarna inte ska vara familjemedlemmar tycker jag är ren BS, våra tre grisar sover i sängen allihopa :angel:

Det är nog som i alla raser, att man måste vara noggrann med vad som finns bakom. För visst finns det fortfarande wachtelhundar som löser de uppgifter de är menade för.

Apporteringen är nog inte prio ett hos de flesta wachtelägare i vardagen, men både i Unghundsklass och Öppenklass finns ju apporteringen med som moment, i ÖK t om som två moment, så vill man köra prov är ju den delen ett måste.

Apporteringen är nog inte prio ett hos de flesta wachtelägare i vardagen, men både i Unghundsklass och Öppenklass finns ju apporteringen med som moment, i ÖK t om som två moment, så vill man köra prov är ju den delen ett måste.

Det var ju prov biten jag var inne på att jag skulle satsa på när vi letade våran, i första hand en fungerande jakthund, men jag ville ju göra mer, oxå! ;) Så luften gick lite ur mig när vi först fick en lös benbit, och sedan vid operation upptäckte att han har problem att öppna munnen, (vilket fullt förklarade varför jag inte fick honom att ta apporten ordentligt) och så nu höfterna... Så att jag nu tittar lite efter ny valp är nog för att jag inte fick det där jag ville ha.

Men med münsterländaren "skrämmer" det mig lite med stående fågelhundsarbetet, där har jag ju ingen koll alls... :crazy:

För att fågelhundsarbetet ska fungera behöver du i princip bara ett bra stoppkommando. Resten brukar ge sig av sig självt om du har en bra hund. ;) Man brukar rekommendera att jaga in på fågel första åren, mest för att få en bra grundlydnad i skogen så att du slipper jaktidioterna som inte hör matte och husse så fort det ramlar upp något framför näsan på dem.

Vi får bilda en Buketräningsgrupp, har du Münsterländer eller vorsteh så finns ju dessutom KaRK och diverse andra trevliga träningsgrupper att vara med i. :)

Ja, jag förstår verkligen att luften går ur en lite då.. Det är så tråkigt!
Släktingar har haft riktig otur med både sina münsters och nu sin wachtel..
Första münstern hade D-höfter, andra münstern hade epilepsi, släppte aldrig skallet samt bröt ryggen under ett fall, och wachteln hade E-höfter..
Det är då man funderar på att ge upp :crazy:

:eek: bingo bingo bingo :eek: sånt där vill jag inte höra! ;) Alla andra hundar är friska och våran nästa hund kommer inte har några problem alls! Så nu har vi besämt det! ;)

Hm ska jag skaffa mig en münsterländare så måste jag alltså göra det så länge vi har Orvar, annars har jag en otålig husse som vill ut i skogen och jaga klövvilt...:angel: Att det dessutom visade sig ligga en kennel inte alls långt bort gjorde ju inte saken bättre... Hm operation övetalning med två hundar i familjen kanske måste inledas...:cool:

Av de röntgade hundarna så är det en väldigt liten procent hos münstern som har D eller E höfter (under 20 hundar sen 1991 av de avlästa, varav 1 hade HD E), så de har verkligen haft otur. Epilepsi framträder i vissa linjer och är spritt till ca 2-3 procent (vilket innebär 4-6 hundar per år av de nyreggade valparna). Snacka om otur. ;)

Kullen min senaste kommer ifrån har alla HD A, vilket känns skönt. Men så var den kullen lite av en "Golden cross" också. :)

Senast ändrad:

Ja, dom sa det också..
E-höfter är ju inte supervanligt hos wachtel heller direkt, så otur har de verkligen haft!

Tänkte att jag måste uppdatera med Hatjos första rådjur. Han jobbar så fint med dem. Den här geten kom gående ungefär som vid ett taxdrev eftersom Hatjo bara går fram och petar rådjuren så att de rör på sig men inte mer. Perfekt för bra skott.

388599_2622141564185_1574582078_32471257_2106474161_n.jpg

Kul!
Orvar var ute i helgen med husse på en grannmark, de var helt lyriska över honom, han kom med skall efter två rådjur, men trots synkontakt med dem så gick han i spåret och skytten fällde ett rådjur! :love: De hade kommit så lugnt och fint och han hade efter skottet gått fram och kollat på rådjuret men inte försökt bita i det utan letade reda på husse istället.

Senare drev han även en stor kronhjortstjur men den kom för snabbt för att kunna skjuta, och så lite andra drev som inte gick förbi någon skytt. Det var ju nysnö i helgen så de hade ringat och spårat av området för att kolla så att det inte var någon varg där så det kändes bra!
Dessvärre var det även lite skare så han var bra öm i tassarna efteråt men inget blodvite! :D Och nu har vi istället haft glans is så vi har gått och spänt oss allihopa på promenader så lyckan var stor idag när han fick följa med till stallet och sedan springa fritt i ridhuset! Fäste under fötterna och matte lekte som en idiot, livet kan inte bli bättre! :bump: Att han sen fick stryk av en katt är smällar man får ta när man är en nyfiken wachtel...:angel:

Tredje rådjuret för säsongen för Hatjo. Nu har poletten trillat ner ordentligt. :) Vart ett kortare eftersök och det skötte han med den äran. Kan nog bli avfångningshund som det verkar dessutom eftersom han satsade mot strupen när han fick gå efter djuret efter att det lagt sig efter avfångningsskottet. Hittills alltså tre rådjur och en hare sen i december för Hatjo.

428924_2920793590299_1574582078_32594325_486526575_n.jpg

Hur har det gått för er andra nu på slutet av rådjursjakten?

Tre rådjur för oss oxå, men nu har det varit flera gånger vi har varit ute utan att hitta ett enda rådjurs spår... Två dagar kvar och i morgon ska jag få den stora äran att gå med hunden... Hoppas jag hittar hem igen, jag är hopplös på att gå vilse ute på mossen, allt ser lika ut och man tappar kollen från vilket håll man kom ifrån. Det är väl tur att det finns lite snö så i värsta fall får jag väl bakspåra mig själv. :o:angel:
Däremot har visst rådjur flyttat in i skogen precis vid oss, herregud vilken dryg promenad det blev idag när det var färska spår överallt och hunden bara tyckte "kolla här matte, den här tar vi, eller vänta den här, öh du varför fortsätter du åt fel håll? spåren är här, jag har kännt dem" :crazy: Där är det dock lite väl nära vägen och även om vi har fått viltstängsel så finns det en hel del öppningar som jag är rädd att både rådjuren och hunden går ut på.

*kl*
Hoppar in här med vår jämte. Han är 3 år och används främst till älgjakt. Har tränat lite gris med honom och det verkar han tycka är roligare..

Älgarna är roliga att följa efter tyst och stannar de så är de ointressanta.. Hoppas att han ska komma på hur man gör nästa säsong!

302015_10150265840952536_711422535_8136476_6297758_n.jpg

Uppdaterar lite. Säsongen har varit bra för Nasti har har ställt älg hållt i det bra men tyvärr inget skjutet för han :( Aya hon har inte varit så aktiv denna säsongen imed löp å hon e inte alls intresserad av att jobba då springer bara å lallar då men hon har skällt på räv några gånger när hon tagit sina egna rundor här hemma Grrrrr :mad:. Kört mycke spår oxå å Nasti e kanon duktig :) Även lagt ner mer träning på att INTE bry sig om rådjur å d sitter som en smäck för Aya nu men Nasti e d fortfarande lite jobb med. Detta är det positiva nu till det tråkiga.
Min sambo å en vän va ute m Nasti för att se om dom kunde hitta sista kalven i kvoten som gäckat laget. Men d tog inte lång tid förrän han hade ståndskall å min sambo tycke han skällde lite konstigt å små mesigt men skällde gjorde han å sen bröt d sig loss å gick rakt mot min sambo å hans vän å ut mitt framför dom kommer en riktigt STOR monster galt som stannar 5 m från dom å vikera av mot höger men d finns inget bra skjutfång å Nasti håller bra avstånd från den å dom sticker ner i kärret å sen skriker Nasti hjärtskärande så sambon lägger benen på ryggen ner dit hittar inte nasti först fast pejlen visar 10m, å han kallar å Nasti säger ingenting. å sen ser dom han bakom en liten gran å ser då att ena lungan hänger ut så d blir illfart in till djursjukhuset. å där säger dom att d va på håret han kom in för han vara nära på att dö i bilen å d e inte säkert att han överlever operationen men min sambo sa bara laga han. Å han klarade sig som tur väl e å nu 4 v senare e d svårt att tro att vi höll på att mista vår finaste nasti. Han e pigg å busar som vanligt nu å d ända man ser från skadan är att han e rakad å ärret. Snacka om att han hade ängla vakt :love: Sorry nu ble d långt å fast jag försökte korta ner det står mer om det på min blogg.

Drar igång en tråd som vilat lite, och undrar hur det gör för er andra med försäsongsträningen?

Gamle Falco som fyllde 12 i mars är numera pensionär på heltid, så han lunkar mestadels runt hemma på gården i sin egen lilla bubbla eftersom hörseln inte är vad den har varit... :D Finns viljan och orken kanske han kommer vara med på något släpp till hösten, men det brukar inte vara med någon vidare kvalité som han driver längre ;)

Ipod har varit halt på vänster fram, till och från sedan början på maj. Först trodde vi att det berodde på att han blivit trampad av en bekant till familjen, men när hältan inte släppt på en vecka blev det veterinärbesök. Vet. trodde på fuktexem i tassarna och han fick behandling mot det, men efter avslutad kur var exemen borta och hältan kvar.
Tillbaka för en genomgång av ortopeden, blev då helt genomröntgad i framdelen efter att ha reagerat i vänster armbågsled vid böjprov. Ingen av plåtarna visade på skador/frakturer/förändringar, och vet. drog slutsatsen att det var något muskulärt.
Antiinflammatoriskt+smärtstillande sattes in och under den tre veckor långa kuren skulle han gradvis sättas igång för att se om han höll för det.
En vecka efter avslutad kur blev han halt igen i några dagar tills vi tog av honom fästinghalsbandet - då blev han haltfri på ett dygn.
Återbesök för hältan (som då gått över till återbesöket) igen, där vet. gick igenom röntgenbilderna en gång till, samt att han böjde honom fram igen utan att det gav någon reaktion.
Bad honom att testa för borrelia och anaplasma, och fick besked häromdagen att han har fått anaplasma.

För att göra en lång historia kort så blir han förhoppningsvis helt fräsch efter antibiotikakuren, men eftersom hältan försvann när vi tog av fästingbandet så kommer han få gå med Frontline i stället.

P ga detta har han inte riktigt kommit igång med sin konditionsträning än, men han har inte tappat särskilt mycket muskler (gått från 28,8 till 27,4) så förhoppningsvis ska han vara igång snart igen. Han har fått gå koppelpromenader under hela tiden, så han bör väl ha en skaplig grundkondition ändå.

Ytterligare en wachtel har fått flytta in i hushållet, nämligen Ladda, just nu 15 veckor!

sjoumlmansladda_zpsc4e7a5e6.jpg

DSC_0121_zpse8a75c70.jpg

På första bilden är hon ca 11 veckor, på andra bilden är hon ca 9 veckor.

Hon har samma mor som Ipod, och är ganska lik honom överlag. Hon har ganska mycket mer kamplust och envishet, men är å andra sidan lite fegare i nya situationer.
Hon är en riktig terrorist som håller bra låda här hemma, Ipod och Falco är halvförtjusta i sin nya familjemedlem....
Det ska bli mycket spännande att lotsa denna lilla damen in i rollen som jakthund! :)

Nu blev det här jättelångt, men jag skickar med en bild på hela trion också ;)

minatrefavoriter_zps08c8e7e3.jpg

Från vänster: Ipod 5 år, Falco 12 år, Ladda 12 veckor.

Senast ändrad:

:meh: Jag vill oxå ha en till! :D

Här har vi kört simning, tack och lov för att jag har hittat en lina som fungerar att ha i vattnet, jag kan styra honom så länge han simmar men när han får fast mark under fötterna så kan jag inte hålla emot med den linan, den töjer sig nämligen. Men på land lyssnar han i alla fall, det största problemet är att få upp honom ur vattnet. Nu är dessvärre semestern slut och vi får försöka köra simning här hemma, och jag bara längtar till att värmen försvinner så att alla f*rbannade badgäster försvinner, de står precis överallt med bilarna och har inte något som helst vett att ta med sig skräp och man kommer inte åt vattnet med hunden utan att det är någon idiot i vägen. :banghead:
Om det nu ens var tillåtet att vara där skulle jag inte bli så trött, men det är våran arbetsplats och egentligen tillträde förbjudet, men vi har fått gett upp och helt enkelt ställa om arbetet så det passar badgästerna...:mad:

Så slut på mitt gnäll! Jag längtar efter hösten jag, jag vill ut i skogen och lyssna på drev! Peppar peppar så verkar vargreviret flyttat på sig, vildsvinen ökar dock så jag måste ta tag i det där med älgbanan så jag blir klar med klass 1 oxå..

Det är bara att skaffa en :D

Men va? Använder dom badplatsen även om det är tillträde förbjudet? :crazy:

Jag längtar också efter hösten och härliga drev! Det ska bli spännande att se om unga fröken kan få till några drev i slutet av säsongen.
Skönt att vargreviret har dragit sig tillbaka, det kan inte vara roligt att släppa när man vet att det finns varg i området...

Skyndaskynda med Klass1, vildsvinsjakten är ju den roligaste ;)

Kul med valp! :)

Jag har också skaffat mig en liten blivande jaktmaskin (Förhoppningsvis ;) ), en jaktspanielkille som flyttar hem 12e augusti!

Ja, det ska bli jätteroligt! :) Tanken är att jag ska jaga in henne själv, och att pappa mest ska finnas med som rådgivare.
Denna gången ska vi inte göra samma misstag som vi gjorde med Ipod, bland annat att vänta med anlagsproven i spår tills han jagat på riktigt i två år, och att börja med apporteringen ungefär samtidigt... :D

Spännande med en nykomling! Tjejen som har hjälpt mig lite med Ipods apportering har också jaktspringer, det verkar vara väldigt trevliga hundar :) Hur kom det sig att det blev en springer och inte en flat/labbe?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 500
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
864
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 612
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 516
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka