Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

(Inser att jag blev autocorrectad av iphönen i förra inlägget, en jaktcocker har jag köpt - inte en jaktspringer.)

Att man lär av sina misstag stämmer verkligen på hundar ;) "Nästa hund ska jag inte göra si och så" har jag en hel lista på.....

Ja du, att det ute blev flat beror på att jag är missnöjd med rasen och tvivlar starkt på att jag kommer kunna hitta vad jag vill ha. Det stod mellan labbe och cocker, och valet föll på cocker när parningen med stort P blev av :) Labbe får jag vänta med tills flatkillen Devil är äldre, han är bara tre år än!

(Inser att jag blev autocorrectad av iphönen i förra inlägget, en jaktcocker har jag köpt - inte en jaktspringer.)

Att man lär av sina misstag stämmer verkligen på hundar ;) "Nästa hund ska jag inte göra si och så" har jag en hel lista på.....

Ja du, att det ute blev flat beror på att jag är missnöjd med rasen och tvivlar starkt på att jag kommer kunna hitta vad jag vill ha. Det stod mellan labbe och cocker, och valet föll på cocker när parningen med stort P blev av :) Labbe får jag vänta med tills flatkillen Devil är äldre, han är bara tre år än!

Det var nog jag som antog att jaktspaniel var springer :p

Haha, ja, det ska bara till att efterlevas också.... Men förhoppningsvis så har man blivit lite mer vis :D

Kul att hitta en så klockren parning!
Jag har dålig koll på flat, men efter vad jag har läst så verkar ju rasen tyvärr vara på ganska stort glid. Bekanta till familjen köpte nyligen en flat med en otrolig energi, trots att den tjockgolden dom hade innan passade dom som handen i handsken.......

Då mindes jag inte helt fel i att du har en flat sen tidigare ivf. :)

Ja, det är tyvärr det som är grejen att flatten blivit för mainstream, den ska vara vacker och passa alla istället för funktionell och jaktligt användbar.

Slänger in en bild på valpis som jag lånat från uppfödaren :)
dygn_51_11.jpg

Gud va söt vovve :love:
Vi har ju en basset fauve de bretagne som har sin första jaktsäsong nu iår, och än så länge verkar det väldigt lovande han har visat tydlig intresse för det mesta vilt.
Dessutom har vi gjort anlagsprovet och gjort först öppna klassen med honom och båda gångerna var domaren väldigt imponerad av han.

Jaktcocker verkar väldigt trevliga! Jag träffade en valp i våras när jag var på urtagning och styckningskurs, och just den verkade som sagt väldigt trevlig och även ägarens vuxna jaktcocker.

Vi har pratat lite fram och tillbaka om valp här hemma men vi har nog bestämt oss för att vänta tills vi är utan hund, jag är ju lite rädd att det kommer vara tidigare än vad vi hoppas men maken har nog rätt i att vi inte riktigt har tiden och energin till två yrväder just nu, även om jag skulle önska att det inte var så. Fördelen med att ha en make som håller en på jorden, nackdelen är att jag får vänta på en valp.... :p Men å andra sidan så kan jag ju kolla stammar, och provresultat istället så jag hittar det jag vill ha sen! :D

KL

Dags att plocka fram tråden!!!

Vi hade vår första riktiga fältträning idag, för säsongen. Chojjan var så jäkla bra!! :D Det kändes som att allt fallit på plats, hon fick så mycket beröm och var så jäkla duktig!
Hon har från början haft en bra vidd och fart, men varit allt annat än stabil när det gäller eftergångar och stadga, tror hon jagat hare på varenda prov och typ stuckit efter varje fågel som varit inom hugghåll... Vi har tränat mongomycket på det där hela våren och sommaren, stoppsignal, stoppsignal och stoppsignal. Så mycket att jag tyckt att hon blivit passiv och inte vågat göra nånting. Men idag hade det liksom klickat, hon skötte 3 fågelsituationer helt okej, stannade framförallt och stack inte efter någonting på hela dagen. Husse och matte jättestolta :love:

Gäller att suga på detta, för nästa gång har hon väl glömt allt igen:p

Hur går det för er andra??

Så härligt när allt klaffar! Njut så länge det varar ;)

Här får basset fortsätta med konditionsträningen, rådsjurssäsongen börjar inte förrän 1 oktober. Dock har höstluften gjort att han insett att det snart drar ihop sig till jakt, helt galen. Suck...

Vi njuter av fågelsäsongen!

Det har blivit några duvjakter!
På bilden Dary till vänster och Devil till höger
5DCB8833-355E-4E49-99C9-789AED2F830F-164-000000094792D2C1_zpsdac5137b.jpg

Och min och Devils första första gåsjakt! Det var jättekul, tre timmar satt vi och såg ungefär 800-1000 gäss och lyckades fälla 13 :)
C8A53A96-E33A-4DBE-906C-0D913AF05B75-164-00000008E2B4B62B_zps1c66573c.jpg

Jag kan inte vara mer stolt över honom! Han har aldrig tidigare varit med på jakt när det varit så mycket fågel (Totalt flög det 800-1000 gäss över oss), utan bara duv- och kråkjakter som går lite ”lugnare” till. Men han fann sig snabbt tillrätta i gömslet, satt lugn och tyst hela tiden vid min sida. Vi var fem skyttar och ibland sköt alla i princip samtidigt. Han lyssnade och tittade uppmärksamt när gässen närmade sig, markerade utmärkt även när tre gäss föll samtidigt och var härligt spontan i upptagen. Han hämtade till och med en vingad gås som sprang över fältet. Han sprang ikapp, tryckte ner den i backen, lyfte upp den och bar den hela vägen in till mig trots att den bet honom medan han bar den.

A30F7207-57D2-4E0B-8191-E2FB31BDEE8C-164-00000008F0C8EEED_zps347134da.jpg

Och Ben har fyllt 11veckor :)
DE552BE5-F2DC-40FF-BB28-DFD7F11D36FE-164-0000000BE2788B4D_zps18124378.jpg

Men kul, grattis!! Skönt när all träning ger resultat :D

Jag och Ipod knegar på med de där släpspåren, nu kommer jag vara i Stockholm i två veckor så jag får överlämna träningen till pappa under tiden, vilket jag gör med blandade känslor :p Han är lite för slarvig ibland, och låter Ipod göra lite för mycket som han själv vill.... Menmen, han ska gå ÖKL 12/10, så nu är det hårdträning! Landapporteringen gör han bra, så den ska vi inte nöta för mycket, det blir vattenapportering och släpspår som får stå i fokus den närmsta månaden. Skogsdelen är jag inte särskilt orolig över, han har gått med så gott som fullt på alla skogsmoment han någonsin startat.
P g a anaplasma så har det varit dåligt med konditionsträning för honom i sommar, så den kommer också att vara i fokus. Han har bra grundflås, men behöver bättre "jaktflås".

Ladda ska få börja jobba lite för brödfödan, och vi har börjat så smått med att greppa dummysar på kommando och till helgen ska vi gå viltspårkurs :D
Vi har dragit lite vildsvinsskinn och klövar av olika slag hemma än så länge, vilket har gått bra men fort....
Hon är väldigt positiv till att bära och hålla saker, vilket känns skönt eftersom att Ipod inte är så road av apportering.
Jag hade med henne ut i skogen en vända idag innan vi åkte upp till storstaden, och när vi gick förbi en av viltåkrarna hittade hon en gammal daglega som var rejält uppbökad under ett gäng granar. Jag satte mig ner och väntade ut henne, och efter ungefär 10 minuter hade hon noggrant gått igenom hela området och bestämt sig för att det nog trots allt inte fanns något mer intressant där. Kul att hon visar ett sådant intresse!

Det ska bli roligt att få följa Ladda!
Här är det mest konditionsträning, letar lite spårkurser för jag har tappat motivationen men alla jag hittar är på nybörjare nivå och det är inte riktigt det jag söker. Speciellt inte när kursledaren bestämt säger att denne kommer att följa kursplanen och inte ta hänsyn till att hundarna går snabbare fram :meh:

Hittade en kurs i Östergötland över en helg, men den passade inte in med övriga familjens schema.

Så vi går, springer, cyklar och simmar och längtar till 1 okt. Jag har även en taxfröken om dagarna numera så jag måste försöka få till bra träning för båda.

Ja, jag är böjd att hålla med :D

Gry finns det gott om!
DSC_1111_zpsf6b7964a.jpg

Trist att inte hitta några fortsättningskurser! Har du kollat andra rasklubbars kursutbud?

Vi ska gå hos en privat tjej, men det är ju bara nybörjarkurs, både för mig och Ladda :)

Trist att inte hitta några fortsättningskurser! Har du kollat andra rasklubbars kursutbud?

Vi ska gå hos en privat tjej, men det är ju bara nybörjarkurs, både för mig och Ladda :)

Jo jag hittade en fortsättningskurs men då var man tvungen att ha papper på att man hade gått öppet spår, och nej det har jag inte för jag har inte motivationen av åka iväg. Han gick ett öppet spår för en domare men utanför protokollet. Jag skulle säkert kunna få honom att skriva intyg på att vi kan grunderna men det gick inte kursledaren med på. Nackdelen med att bo hundtätt men med få tränare. ;)

Jag blir en aning frustrerad på mig själv att jag har tappat motivationen, han är egentligen bra men i för högt tempo. Men det blir ett sånt projekt att tina upp blod, lägga spår, vänta, gå spåret och sen ingen att diskutera det med. Jag vill ju ha ett bollplank, någon som kan gå med mig och titta åt mig, är det som jag tror eller tänker jag fel osv.. Okej lite gnäll från min sida, :o

Som något positivt är att den kemiska kastrationen vi satte in i våras helt klart gör nytta, min daghund, taxfröken löper just nu och även om huliganen är intresserad så har han inga problem att låta bli henne och gå och lägga sig! Ute på promenad bryr han sig inte ett dugg!

Äcklig, äcklig cocker!!!! :D

Kul att se att de rullar på för alla! Vi har första provet om 3 veckor, så håll alla tummar ni har då, första start i öppenklass och jag har ett jäkligt högt mål att vi ska starta elit nästa år :angel:

Ja, det förstår jag.. Måste du köra med blod då? Kan du inte bara dra släpspår? Så blir det ju lite mindre att tina. Kanske är svårt att ha en hare liggandes ute i skogen en hel natt iofs, risken finns väl att den blir rävmat :p

Du får köra ett ökl så du får vara med på fortsättningskurserna helt enkelt!

Men gudars :love:

Jag och Ladda träffade på en jämngammal wachtelkille med tillhörande husse i parken när vi var ute på kvällskiss igår. Det visade sig att dom är några stycken med ungefär jämngamla wachtlar som tränar en gång i veckan, och att jag mer än gärna fick hänga på dom om jag var träningssugen - vilket jag verkligen är! :D

De har dessutom lite jaktmarker ute på Ljusterö med ganska god tillgång på hare, så det vore ju extra kul att kunna träna på det nu i höst. Hon har ett gott intresse för dom stadslevande kaninerna, igår hade vi t om några drevskall i kopplet :D

Vi har redan hunnit klara av våra första prov för säsongen. Jag drog en vild chansning och anmälde till tvådagars fjällprov (Hatjo som aldrig sett ett fjäll förut). Det gick faktiskt över förväntan. Vi gick iof inte till pris, men fick två EG efter att han stött fågel båda dagarna och bra egenskapssiffror, så jag är mer än nöjd. Domarna tyckte att han var trevlig att se dessutom. :D

Nu ska vi ladda om inför nästa prov som antagligen blir i slutet på september, men då håller vi oss till fält tror jag nog. ;)

Se om du kan hitta blodpulver! Mycket mer praktiskt än att hålla på med färskt blod.

+AraSlei
:love: Jag kunde väl lita på att ni hade något bra att komma med! Var hittar man blodpulver? Jag får väl googla lite men om ni hade några bra tips? ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 426
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
781
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 418
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 317
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka