Sv: Jakthund?

En hane i andra handen? Står det nåt i ursprungsinlägget om nån hane? Kanske står nåt om det i hennes andra inlägg som jag inte har läst.

Jag har faktiskt ingen aning om hur jag skulle lösa det. Sedan behöver man väl inte ha någon lösning på problemet bara för att man tror att en spark kan trigga den andra hunden? Händer lite då och då att lösa hundar kommer fram till oss på promenader, skule aldrig våga sparka till nån. Då står man väl där med ett gäng tänder i benet. Men så har jag ingen arfarenhet av att sparka hundar heller. De kanske inte alls blir triggade av det? (har däremot huggt tag i en del nackskinn, då kan jag hålla kvar tills ägaren plockar upp sin best även om jag skulle få mig ett hugg, min hund slipper i alla fall bli biten)

Sedan kan jag ju citera det här från haukurs inlägg också:
Jag ser det som en absolut sista nödlösning att sparka efter en hund och skulle förmodligen inte göra det om hunden inte gick till attack.
Att det blev bråk framgick inte i ursprungsinlägget.

Som sagt, det är ju många här som gärna tar till stövlarna när det kommer hundar i närheten och ofta låter det knappt som om det behövts. Som jag skrev så ser jag det som en sista nödlösning, jag skulle alltså kunna sparka efter en hund om jag såg det som absolut nödvändigt men hittills har jag aldrig kännt mig nödgad att sparka en hund trots att jag levt med hund hela livet.
De flesta hundar viker faktiskt om man ryter i åt dem ordentligt och de som inte gör det är det nästan frågan om de inte skulle bli triggade av en spark.

Händer lite då och då att lösa hundar kommer fram till oss på promenader, skule aldrig våga sparka till nån. Då står man väl där med ett gäng tänder i benet. Men så har jag ingen arfarenhet av att sparka hundar heller. De kanske inte alls blir triggade av det? (har däremot huggt tag i en del nackskinn, då kan jag hålla kvar tills ägaren plockar upp sin best även om jag skulle få mig ett hugg, min hund slipper i alla fall bli biten)

Fast jag sätter ju hellre fram ett ben då än böjer ner mitt ansikte ( som du ju faktiskt får göra för att grabba tag i den andra hunden) och blir biten där istället? Hellte tänder i benet än ansiktet/handen. :)Sen har väl din hund blivit biten...?

Nej men av inlägg #3 så kom hela redogörelsen för just det inträffade och det var det jag svarade på när jag skrev kicka till.

Mitt svar till dig kom för att du citerade Haukur som hade svarat och citerat mig i sitt svar, det var därför jag undrade hur du ( ni ) skulle göra vid samma situation ( av ren nyfikenhet alltså )

Jag har ( tro det eller ej, inte heller någon erfarenhet av att sparka på okända hundar ) jag skrev ju även att man får se till situationen men det ramlade visst bort i det citerade :)

Men att hindra ett slagsmål med okänd hund ( och två egna ) när ingen ägare syns till, det skulle jag då göra och när man har händerna fulla kan man inte greppa tag i någon annan hunds nacke :)

Att greppa en okänd hunds nacke gör jag väl sisådär gärna beroende på hur hunden jag själv har i kopplet beter sig.

Liksom hunden kan tända på en kick så kan den nog tända om någon okänd tar tag i nacken och håller fast..

Senast ändrad:

Ska du hålla fast hunden med benet menar du? Vad är det som säger att hunden inte går till attack efter din spark?

Jag har väl inte sagt att han inte blivit biten? Det har hänt de gångerna när jag inte inte har kunnat förhindra det, när jag inte har varit med, eller när det har gått så fort att jag inte hunnit med.

Suck, nu blir det väl en resa till veterinären igen för noskvalsterbehandling.

Är noskvalster verkligen så vanligt? Har vad jag vet aldrig haft det på hund, hur märker man om hunden fått noskvalster? Är det utbrett bara just där du bor eller är det så fruktansvärt vanligt i hela sverige?

Mina hundar får inte hälsa på hundar vi möter på promenader men hundarna i stallet, vänners hundar och hundar på playdates har de alltid fått umgås med och aldrig har jag märkt noskvalster på dem.
Kanske utbrett just bland bruksschäfer?:confused:

Hur skulle jag kunna veta att du svarade på det tredje inlägget i ett inlägg som ligger före det tredje? Sedan skulle jag inte heller hugga tag i nån nacke om jag hade två egna hundar att hålla reda på, det är nog omöjligt.

Nej det kan du ju givetvis inte veta så därför förtydligade jag igen vad jag menade..

Men nu har du ju svarat och det är att du inte vet..

Som sagt jag tror vi alla är överens om att man får se till situationen som sådan och handla där efter, men jag drar mig inte för att använda foten för att freda mig själv och min hund om det så kräver det.

Det betyder att iaf jag hellre tar till mitt ben än att greppa tag i okänd hund..

Nej, motar bort med benet , håller min egna bakom mig. :) Men du, om det funkar då att ta tag i de andra hundarna i nackskinnet, för du skrev ju ovanför att din hund slipper ju iaf bli biten, hur kommer det sig att han faktiskt blivit det upprepade gånger? Vad har de andra hundarna gjort de gångerna du inte kunnat förhindra det? :) Jag vet inte hur alla de situationerna sett ut då han blivit biten eller de andra gångerna då du lyckats undvika det, så jag säger inte att du gjort fel, bara nyfiken efteroms jag tycker annorlunda :)

Vad är det som säger att situationerna hade slutat annorlunda om Emelie hade sparkat efter hunden istället för att försöka greppa den då?

Om det triggar den andra hunden till anfall då? Hunden TS beskriver visade ju inga tecken på aggression... Då tar jag hellre min egen hund och går därifrån.

Kan man ta sig därifrån och den andra hunde nstananr kvar där den är är det ju självklart, man undviker ju en konfrontation med en aggressiv hund så långt det går? :) Om hunde triggas av en ben triggas den nog av ett grepp i nacken med . :)

Kan man ta sig därifrån och den andra hunde nstananr kvar där den är är det ju självklart, man undviker ju en konfrontation med en aggressiv hund så långt det går? :) Om hunde triggas av en ben triggas den nog av ett grepp i nacken med . :)

Nu diskuterar vi nog runt varandra. Ursprungsinlägget handlade ju om en hund som INTE var aggresiv. Jag hade personligen inte greppat en hund i nackskinnet heller (om jag inte måste dela på hundar som slåss vill säga).

Jag menar att han slipper bli biten OM jag lyckas få tag på hunden INNAN den flyger på min hund.

Han har blivit biten tre gånger
första gången var jag inte med
andra gången var jag med men hann inte med
tredje gången var jag i närheten men hann inte fram

Om du motar hunden med benet, vad är det som säger att den inte helt enkelt går förbi benet och fram till din hund bakom dig?

Det är vanligt hos hund, men ger inte alltid symptom. Många går med noskvalster utan att ägarna märker det. Min tik får de typiska inåtnysningarna, men då kan hon ha haft det ett bra tag innan de kommer. Det som märks direkt hos henne är en försämring av luktsinnet, men spårar jag inte med henne så märker jag det inte heller. Det är anledningen till att det oftare upptäcks hos arbetande hundar. Även rinnande nos eller nosklåda kan vara ett tecken.

Dina kan vara smittade utan att visa symptom. Man uppskattar att ca var femte hund i Sverige är smittad.

Lider hunden av kvalstren om de inte har symptom då?

Förra vovven spårade jag mycket med och märkte inga problem med henne, de två innan henne var eftersökshundar och inte heller där märktes några luktsinnesproblem. Har det blivit vanligare på senare år kanske?

Senast ändrad:

Ja om hunden bär på noskvalster (eller mjällkvalster eller någon annan ohyra) utan att ha symptom så för det första så kan symptomen bryta ut när som helst och för det andra så sprider hunden smittan!

Det är ju jättekonstigt att resonera som så att "det gör inget om hunden bär på en smitta sålänge den inte visar symptom"!?

Jag fick också påhälsning idag av lös hund och ingen ägare i sikte. Nu var mina också lösa så jag platsade Sam och hade tänkt göra samma med Lille Fjant för att sedan möta upp den lösa hunden och fånga in den. Nu hann jag inte riktigt för den satt fart mot Fjant och var där innan jag hann göra något åt det. Sam låg ju däremot plats så jag gick tyst fram mot Fjant, tog den andra hunden i halsbandet och lade sedan Fjant plats. På med koppel på okänd hund och så stod vi där och väntade. Det tog väl en 20 minuter innan ägaren behagade visa sig. Inte kom puckot och hämtade sin hund heller utan ropade att jag skulle släppa den. Jo tjena att jag släpper den lös bland mina hundar. Jag fick se till att mina låg kvar och gå iväg med hunden en bit innan jag skickade bort den.

Nu blev det inget gruff men potentialen fanns då hunden och Fjant stod och nosade på varandra. Raggen var rest på båda och kroppspråket stelt. Hade jag yttrat ett ord då hade det kunnat smälla. Min rekommendation är därför att man i liknande situation tyst och lugnt går och särar på hundarna och sedan lägger lydnad på sin egen. Ska man ha flera hundar är det nog så illa tvunget att man med lydnad kan hantera en liknande situation. Fjant är hundaggressiv, så jag förstår svårigheten i att få lydnad på en sådan hund men det är så illa tvunget. Dessutom verkar det lugnande på alla hundar om föraren kan styra upp situationen.

Suck, nu blir det väl en resa till veterinären igen för noskvalsterbehandling.

Wow, ja det är ju sådär man vill att det går till. Tack för bra råd ur en verklig händelse. Nu är jag inte riktigt där än, men har som mål för lilltiken att hon ska känna sig bekväm och då ligga still även om det rör sig hundar omkring. Hanen jobbar jag hårt med att kunna ligga längre på plastliggning och ska även träna på platsliggning vid möte av andra hundar. Oftast går man ju bara förbi varandra, förut satte jag honom och krävde kontakt men nu bryr han sig oftast inte i de vi möter. Ska på lydnasträning i kväll och ska testa lite.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka