Sv: Jakthund?

Fast min hund har ALDRIG hoppat på någon annan hund.

Du missförstår nog med flit, min hund låg på rygg och skrek med den här rabiata (koko, fattar inga signaler öht) över sig som stod och tuggade på henne.

Försvarar inte du dina hundar från knäppa hundar?

Försvarar inte du dina hundar från knäppa hundar?

I det läget så hjälper jag min hund alla gånger. Vi är ju en flock och jag kan inte stå still och titta på när någon i flocken blir attackerad. Min hund skulle få en rejäl förtroendesvacka för mig.

Det har hänt mig en gång. Min hund låg och var passiv på rygg medan två stora lösa hundar flög på henne. Det vara bara att ge sig in i slagsmålet och få dem att förstå att min hund minnsan inte var ensam. Speciellt som om det kändes som om hon tittade bedjande på mig för förstärking.

Rätt kul att se deras förskräckelse när jag gormade myndigt och gjorde mig stor.(var dessutom höggravid och klädd i sambons tält till jaktjacka för den enda vinterjacka jag kunde knäppa) De stack rätt snabbt.:bump:

Fast du gjorde säkert fel och lärde bara din hund att bli en slagskämpe:crazy:

Men jag håller med dig, vanligt gruff skiter jag högaktningsfullt i, de får sköta det själva, men rena attacker köper jag inte.

I första hand är det jag som löser ev problem i flocken, i andra hon..och då ska det vara om hon själv måste freda sig mot en attack.

Precis ..

Om jag kan undvika att Zaga själv får stå till svars så gör jag givetvis det.
Jag vill inte att min hund gör upp med okänd hund.

Men man får ju se till situationen och många ggr är det nog föraren som ställer till det, men långt ifrån alla ggr och som sagt så måste man få försvara sig och sin hund.

Släpp i stället kopplet och spring därifrån så måste hundarna klara sig själva och då sviker i regel modet.

DÅ om något lär man ju sin hund att andra hundar som kommer emot en är skitfarliga och man måste fly ifrån dem hals över huvud!

Nej ditt resonemang haltar ganska rejält på flera punkter.

Jag hoppas att ingen hundovan läser dina inlägg och bestämmer sig för att de låter vettiga.

det har tyvärr varit fler incidenter. hur mycket av min hunds beteende som är medfött (försvarslust, nerver, skärpa), inlärt av tidigare ägare och inlärt av mig är svårt att säga. jag har säkert bidragit till att hennes aggressivitet förvärrades under ett par år. men hon är relativt reparerad jämfört med tidigare. hon kan umgås med andra hundar om jag är mycket styrande i det första skedet. hon skickar helt fel signaler, och är väldigt utmanande på alla sätt. hon hälsar med hög svans och framåtriktade öron, och kan även få för sig att lägga hakan på den andres rygg. men hon lyssnar hyffsat på mig, säger jag "du ska vara SNÄLL" så åker svans och öron ner lite, hon hon hälsar försiktigare --> den andra hunden känner sig inte hotad och visar upp en bussigare attityd --> min hund känner sig inte hotad och kan slappna av ytterligare. det här är alltså en hund som i sin glans dagar har slitit av kopplet, rusat 50 m fram till en helt oskyldig liten hund och börjat tugga på den. regelbrytare? intressant nog har hon aldrig allvarligt skadat någon annan hund. en blev av med en tand, den som hon bet över halsen fick sys ett par stygn. men det är ju pluttsaker när man tänker på vad hon hade kunnat göra om hon ville. bithämningar har hon alltså!

vid stora släpp däremot, när det är många hundar inblandade och de har stora ytor att röra sig på, då fungerar det helt klart bättre om hon är långt ifrån mig, och lös. hon umgås inte aktivt med de andra hundarna, utan vallar runt flocken och skäller/jagar bort de som kommer för nära. men det blir inte något riktigt bråk. söker hon stöd av mig i en sådan situation så skickar jag bort henne.

Låta hunden vara om det är i skogen du träffar på den. Vi har alltid pejl på våra hundar och GPS så kan alltid spåra var hunden befinner sig. Hittar jag däremot en hund som är ute och springer på vägarna, kan det vara möjligt att den rymt. Då skulle jag försöka ringa ägaren. Står ju oftast nr på halsband eller dylikt, så man vet att allt är ok. men är svårt det där. Själv har föräldrarna hundar som jagar på relativt stora arealer och kan ju därför vara ganska långt borta utan att de är "vilse"

Men nu var det ju så att jakthunden inte lät TS hundar vara, det hade ju gått bra om den inte hade kommit fram och TS hane gick i försvar..

Knapplån.

Nu var det så många som opponerat sig så jag plockar lite här och där.

Vad jag förstår så är ni alla släkt med Hulken. Man har rasande schäfrar som man utan vidare håller isär. Det utan att riskera sin egen hälsa.
Antingen överdriver man eller så talar man inte sanning.

Min elva veckors valp var lös och blev anfallen av en mycket tjurig tik. Det blev ett djävulskt liv, valpen skrek och tiken vrålade. Jag fortsatte att gå helt tyst, till dess jag träffade tikens ägare. Fortfarande utan att vare sig titta bakåt eller att gorma. Då kom en mycket skamsen tik som upptäckt sitt misstag och en glad valp som hann upp mig.
Det fanns inga skador på valpen, hur det gått med tiken vet jag inte, och det alldeles naturliga är att valpen, numera unghunden, inte är rädd eller bryr sig om andra hundar.

Normala hundar, vargar eller rävar kan slåss, men skadorna är i regel obefintliga eller små, om de får vara själva. Hur skulle det annars se ut ute i naturen? Det som sker är bara styrkedemonstrationer och den svagare ger sig och då är det klart.

Om man har lärt sin hund att undvika slagsmål genom att fly så kan jag absolut inte inse någon nackdel med det.

Sedan att en sur hund bråkar i närheten av sin ägare , men fungerar när ägaren är på avstånd visar ju bara att jag har rätt.

Jag fortsätter att påstå att man som människa aldrig ska in med händer eller fötter i ett riktigt hundslagsmål för då biter hundarna urskiljningslöst. De skiter fullständigt i om det är den egna eller andra ägaren som de tuggar på.
Det kan ge skador som påverkar hela ens egna liv, utan att man kunnat göra något för den egna hunden. Det är det absolut inte värt.

Jag håller med om att man i ett slagsmål ska försöka behålla lugnet..

Jag håller med om att det i många fall är precis som du skriver, ägare(människor) som i stundens hetta spär på och triggar igång.

Det jag menade var att jag försöker förhindra att dom ens börjar slåss, jag försöker hindra att en okänd hund ens kommer fram till Zaga för jag vill helst inte att hon ska behöva lösa en sådan situation..

Jag håller med om att man i ett slagsmål ska försöka behålla lugnet..

Jag håller med om att det i många fall är precis som du skriver, ägare(människor) som i stundens hetta spär på och triggar igång.

Det jag menade var att jag försöker förhindra att dom ens börjar slåss, jag försöker hindra att en okänd hund ens kommer fram till Zaga för jag vill helst inte att hon ska behöva lösa en sådan situation..

Ja det är väl så jag menar det också. Sedan tillhör jag det folkslaget som i sådana situationer både behåller ett extremt lugn men även fullkomligt struntar i om jag blir biten, jag tar helt enkelt risken och har gjort det nu och har gjort det förr. Det handlar om att dels få sin hund ur situatuionen och vice verca. Jag tror även att vi föreställer oss helt olika scenarion. För dig (pangare) verkar inte äkta attacker existera, medan jag har haft stora skador på mina hundar både en, två tre fyra gånger och jag har ingripit vid två av tillfällena för att jag helt enkelt var tvungen för mina hundars livs skull.

Första gången jag minns var när min taxhane blev attackerad av en flatteblandning, där la jag mig inte i alls. Jag hörde en massa vrål (jobbade i stall och hundarna sprang fritt på gården) och sprang ut för att titta och hittar taxen på stallplan helt blockhalt, vi fick amputera en klo vid tillfället.

Andra gången vart bägge mina små attackerade av samma hane, flera år efter! Ägaren var inte medveten om att mina var ute, öppnade sin bil och släppte ut sin hund som stormade fram till mina och tog först den vite och ruskade om honom som en trasa, släppte..gav sig på den andre och gjorde detsamma..Där ingrep jag och bröt definitivt, men jag var inte närvarande för än det hade gått riktigt illa och den andre ägaren stod som ett fån 20 meter därifrån och stirrade...hennes hund eller mina vart inte lugnare för det.

Tredje gången värd att nämna var när jag var ute med min terrier och han blev påflugen av en chowhane. Vid tillfället var jag absolut kolugn och reagerade nog rätt långsamt men såg att det var allvar i situationen och gick lugnt och plockade bort min hund som för tillfället inte var vit utan röd av blod. Han hade ett par punkteringar runt nacken varpå en var riktigt otäck.
Jag stod dock kvar och pratade med ägarna till chowen trots att min hund blödde ordentligt tills vi kom överens om att jag skulle ringa henne om jag trodde att vi behövde åka till veterinären. Jag behöll lugnet under hela proceduren men det hjälper inte alla gånger.

Jag har varit med om sådana skenattacker du pratar om också och dom brukar vara över på någon minut om det ens tar några sekunder. Oerhört irreterande visst men har man varit med när det varit allvar hinner man knappt ens reagera på skenattackerna. Jag kan dra upp fler tillfällen där grannars hundar blivit attackerade. Hade en bearded collie som blev attackerad av en lös akita så illa att den slet upp buken på hunden.

Vad jag försöker få fram är att jag tror att du ser oss som väljer att försvara våra hundar i första hand som typiska hysteriska tanter som måste lyfta upp "fiffi" och springa därifrån när en stygging kommer...men det finns ju två sätt. Endera blir man hysterisk och gapar och skriker. Eller så platsar man sin hund lugnt och går lugnt fram och plockar den andre hunden. Händer det att den lyckas attackera backar man om det verkar vara gruff, ser det allvarligare ut och man har en hund i definitivt underläge så plockar man hundarna.

kl

Det var nog det enda rätta jag gjorde, jag höll käften i alla fall :D

Men det är en svår balansgång det där, man behöver nog vara i situationen när man löser det man ställs inför.

När min hane var ett år så var det en hund som sprang på oss, den stod och skällde och hoppade mot oss och plötsligt gick halsbandet av. Den kom farande i en väldans fart men det såg jag och vrålade NEJ. Det sket den hunden i och jag ville inte att min hund skulle så där och ta emot det. Jag gick faktiskt fram och höll den borta med alla medel, min hund parerade med mig och det enda jag hade att slå med var min söklina. Jag slog och slog och slog, den hunden gav sig inte. Det var en ren olyckshändelse och ägarna har verkligen slitit med denna hund som faktiskt var snäll men inte just vid detta tillfälle. Så en olycka händer ganska lätt, och jag växte i min hunds ögon och han brydde sig aldrig i detta, det fanns inte kvar i honom. Men jag sabbade säkert flera månaders träning av denna hund (omplaceringshund). Eller så gjorde det inget för är man bara tillräckligt duktig själv så lägger man inte på sig sånt, om inte jag gör det så gör ju inte hunden det heller!

Vad jag försöker få fram är att jag tror att du ser oss som väljer att försvara våra hundar i första hand som typiska hysteriska tanter som måste lyfta upp "fiffi" och springa därifrån när en stygging kommer...men det finns ju två sätt. Endera blir man hysterisk och gapar och skriker.

Hmm, jag är väl inte hund heller....:cool:
Mvh Fiffi :D

!

Knapplån.

Nu var det så många som opponerat sig så jag plockar lite här och där.

Vad jag förstår så är ni alla släkt med Hulken. Man har rasande schäfrar som man utan vidare håller isär. Det utan att riskera sin egen hälsa.

Antingen överdriver man eller så talar man inte sanning.

Det som sker är bara styrkedemonstrationer och den svagare ger sig och då är det klart.

Nåja, så svart/vit behöver man inte vara tycker jag..

Jag har själv sugit tag i nackskinnet på en stor ilsken blandrashane som kom hit och höll på att ta sig in till unghanarna och hade han kommit in, så hade det slutat med blodbad, det är ett som är säkert!

En främmande ilsken hanhund in bland mina tre unghanar = BIG no no :cool:

Jag har också greppat en terrier i var sin näve och på så vis brutit ett slagsmål som innan jag kom ut hade resulterat i en del seriösa skador. Inte mina terriers, men min kusins hundar.

Vid inget av dessa två exempel har det funnits någon ägare i närheten och det har inte varit tal om enbart styrkedemonstrationer där ingen kommit till allvarlig skada om jag inte ingripit.

Är jag ute med mina hundar i koppel och en hund kommer lös, utan ägare så är jag personligen tillräckligt dominant för att få den att backa och jag har tillräcklig pli och lydnad på mina egna hundar (av båda kön) för att de ska vara lugna i sådana situationer.

MEN alla är inte det och jag har full förståelse för detta och att man ska släppa sin egna hund lös och avlägsnar sig själv i en sådan situation är inget jag personligen rekommenderar någon att göra om det inte handlar om liv och död för en själv möjligtvis.

Jag har också sett en klockren attack, det handlade om två tikar ...

Hade den attackerande tiken nått fram till denna tik då tror jag att det hade slutet otroligt jävla illa ( hur illa vet jag inte ens om jag vågar spekulera i ).

Nej allt är inte svart/vitt Pangare, det kommer heller aldrig att bli.

*lån*

Ska tillägga att hunden som kom hit (den stora alltså) rymmer i parti och minut och har sprungit upp på "stora vägen" och bitit en person som gick förbi :eek: :crazy:

I första hand är det jag som löser ev problem i flocken, i andra hon..och då ska det vara om hon själv måste freda sig mot en attack.

:bow:

Pangare; Inte fasen släpper jag min hund "Nädu vännen, det här får du fixa själv" Hur mycket kommer han lita på mig som förare i liknande situationer sen? JAG är ledaren i min flock. :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 397
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025