Sv: Jakthund?

Nej, de behöver inte lida men de smittar och det krävs heller inte alltid direktkontakt för at smittan ska spridas. Det kan räcka med att dela vattenskål. För gemene man gör väl inte noskvalster så mycket men för tävlingsekipage och jakthundar kan det vara förödande. I spårarbetet i IPO tillåts inte hunden att slå eller ens lyfta nosen från spårkärnan. De ska dammsuga varje fotsteg med låg nos och får inte tappa. Det finns inte utrymme för ett försämrat luktsinne.

jag har inte den lydnaden på min hundaggressiva tik. kommer det fram lösa hundar tänder hon på alla cylindrar direkt, oavsett kön och ålder på den framrusande hunden. efter att ha sett hur min hund hade ett järngrepp om halsen på en lös hund som gick fram, så anser jag att en spark alla gånger är att föredra.

oftast får dock labben reda ut situationen åt oss. han har tagit på sig den uppgiften själv, och han gör det mycket bra. han håller undan den andra hunden tills ägaren fått kontroll över den igen, och sedan kommer han tillbaka (och så undrar jag varför jag inte har kadaverdiciplin på honom? ;) skämt åsido).

visst är det irriterande med lösa hundar, men jag kan ändå ta att olyckor sker. hundar är inga maskiner. det som däremot triggar igång monstret i mig är deras förbannade ägare. jag har blivit utskälld för att jag med sparkar och slag motade bort en mycket närgången hormonstinn hane (ska de säga åt MIG hur jag ska freda mig mot DERAS hund???) och en annan kom med argumentet "din hund är ju också lös" (vi tränade vittringsapportering, min hund var under full kontroll).

Det är lite det jag menar, jag motar mycket hellre bort en lös hund med en spark än riskerar livet på min egna. (eller den andra, det beror på hur man ser det) :)

Jag blir osäker på min hane och det känner han dessutom. I går när vi promenerade i byn så kom vi fram till en gård där grinden stod öppen och den ihärdigt skällande schnauzertiken sprang omkring fortfarande innanför.
Jag vågande inte gå förbi med min hane :( Jag såg ju såklart i min inre syn hur tiken kommer i fullfart och min klipper över nacken :( Jag vågade alltså inte gå förbi för jag var rädd att min hund skulle ge sig på henne om hon sprang ut.

Jag skickade min man att stänga grinden, det kan ju hända att tiken är van att stanna kvar, det vet jag ju inte. (grinden har aldrig varit öppen förut) Men vi såg att det stod en främmande bil där och tänkte att de glömt att stänga grinden. Jag kommer att skapa ett monster av min hund med min inre syner osv, klart han känner vad jag tänker.

Jag har aldrig haft dessa problem förut och nu efter jakthunden kom till oss är jag himla osäker. Jag vet ju vad han kan göra nu.

Jazdia, hur har du lärt din tik att hålla käften stängd vid ofrivillig kontakt?

Samtidigt har jag knäppt loss honom vid ett tillfälle när det var en schäfertik som moppsa med oss på sökträningen, det var riktigt komiskt att se.Tiken stod en meter från oss och gjorde fula grimaser en stund (jag försökte trä på ett täcke på min) matten sade åt mig att släpp honom så kanske hon inte är så kaxig längre.
Synen var riktig rolig :D tiken såg ut att tänka, skit! nu är han lös, varför gjorde jag så fula grimarser åt honom, bäst jag letar upp min matte.

Och min som tröttnade efter en stund på hennes grimaser och skällande, skällde tillbaka. När jag släppte honom, så riktigt såg man att det var bara kopplet som gjorde honom stöddig, han vände direkt och frågade mig hur jag kunde ta bort stödet sådär bara...:rofl:
Slutade med två fega hundar som nosade försiktigt på varandra och hela tiden försökte hämta stöd hos matten. När de insåg att vi stod inte still utan gick i från dem när de kom så löste de det på fullt normalt sätt med hundspråk. Så jag vet att han inte är en best :crazy:

Det är ju jättekonstigt att resonera som så att "det gör inget om hunden bär på en smitta sålänge den inte visar symptom"!?
Det är väl ingen som har resonerat så? Jag frågade eftersom Jadiza sa att hunden kan ha kvalster utan att visa symptom, hur ska jag då veta om min hund har kvalster? Därför undrade jag om hunden lider av kvalstren om den inte visar några symptom.

Knapplån.

Det är i de allra flesta fallen den som håller i kopplet som orsakar ett hundslagsmål. Om inte ägarna börjar skrika rycka sparka eller på annat sätt åbäka sig så händer det ingenting. Jag har aldrig fått en hund biten under alla dessa år, visst har de pratat grovt ibland, men eftersom jag aldrig agerat så har det stannat med muller.

Läs denna länk först och då kommer ni säkert att se till att få läsa hela boken. Den ger mycken kunskap.

http://elliott.mixeriksson.com/main.cfm?sidoID=481

Ok då misstolkade jag lite.
Som svar på din fråga så kan man ju t ex misstänka att ens hund har noskvalster om någon annan hund i dess närhet har symptom.

Om inte ägarna börjar skrika rycka sparka eller på annat sätt åbäka sig så händer det ingenting.

Jomen tjena.

Visst KAN ägarens reaktion utlösa något men att bara hålla själv hålla sig lugn är definitivt ingen garanti för att inte någon av hundarna hugger.

Jag har t ex varit med om att en lösspringande hund kommit farandes som en blixt och huggit direkt, innan NÅGON han reagera över huvud taget!

Man kan göra som jägaren med kopplad löptik gjorde när min gammelhane hälsade på mitt under älgjakten ( de var alltså mitt ute i skogen när detta hände)

Rix-holm-080906.jpg

Hon fotade skickde iväg honom genom att ställa sig mellan sin löptik och hanen, gjorde sig lite stor och sade bestämt åt honom att försvinna från platsen vilket han gjorde.

Sedan när hon kom hem, så mailade hon mig bilden på spöket :D

En jakthund skiljer sig inte från vilken annan hund som helst och mitt tips är att göra som denna hundägare: Ställ dig mellan hund och dina hundar, gör dig stor och tala med bestämd ganska dov röst om för hunden att den ska gå bort. Man kan i samband med detta gärna visa med armen (peka) att man vill att hunden ska gå.

Tillägger att jag haft hundar framme till min stora hane ett otaliga gånger.
En gång hade jag tur och gav kopplet till en vän medans jag sprang emot den lilla hunden, fick ett tag om halsbandet och höll i tills ägaren kom.

En annan gång kom en liten fluff farande med kopplet efter sig och tänkte äta upp min Beauceron. Mitt i allt tumult fick jag ett rejält grepp över ryggen och där fick den hänga tills ägaren kom. Skrikande och allt :eek:

Så ja, märker jag att hunden som kommer farande vill smaka på mina hundar så kommer jag göra ALLT för att hundkräket ska ge sig av. Om det nu innebär ord, pekande fingrar, kasta sten eller en välplacerad känga.

Fast det förstår jag. Hysteriska ägare gör hundarna hysteriska.

Jovisst, men att, som pangare skriver, Om inte ägarna börjar skrika rycka sparka eller på annat sätt åbäka sig så händer det ingenting håller jag inte med om. Finns ju en anledning till att man börjar åbäka sig om det kommer fram en lös hund som vill äta upp min, då gör man vad man kan för att den ska försvinna. :)

Man kan göra som jägaren med kopplad löptik gjorde när min gammelhane hälsade på mitt under älgjakten ( de var alltså mitt ute i skogen när detta hände)

Rix-holm-080906.jpg

Hon fotade skickde iväg honom genom att ställa sig mellan sin löptik och hanen, gjorde sig lite stor och sade bestämt åt honom att försvinna från platsen vilket han gjorde.

Sedan när hon kom hem, så mailade hon mig bilden på spöket :D

En jakthund skiljer sig inte från vilken annan hund som helst och mitt tips är att göra som denna hundägare: Ställ dig mellan hund och dina hundar, gör dig stor och tala med bestämd ganska dov röst om för hunden att den ska gå bort. Man kan i samband med detta gärna visa med armen (peka) att man vill att hunden ska gå.

:) Jag kommer ihåg när du visade denna bild då, vilken lite filur, blicken är alldeles underbar. Gråhunden som kom till oss hade också såndär snäll blick och ville bara kika. Men min hane tyckte inte alls lika som mig :crazy:

Jovisst, men att, som pangare skriver, Om inte ägarna börjar skrika rycka sparka eller på annat sätt åbäka sig så händer det ingenting håller jag inte med om. Finns ju en anledning till att man börjar åbäka sig om det kommer fram en lös hund som vill äta upp min, då gör man vad man kan för att den ska försvinna. :)

Ja agerar du så så har du definitivt hundslagsmål på gång.

Släpp i stället kopplet och spring därifrån så måste hundarna klara sig själva och då sviker i regel modet.

Genom att försöka försvara din hund (som ju triggas av ditt uppträdande om du blandar dig i) så känner den att den måste försvara dig, och skickar fighting signaler till den andra hunden, och då smäller det.

Dessutom, om det blir hundslagsmål, så gå aldrig dit eller trä dit fingrar eller fötter, för du kan bli mycket svårt biten av både din och den andra hunden.
Provar du sära hundarna, blir i regel skadorna på hundarna så mycket värre, än om de får klara sig själva.
Fly därifrån så blir det i regel ingenting, för den första "krocken" är sällan mer än pennfäktning.

Blandar du dig i, så måste du ju veta att du klarar av att få tag i, och orka hålla två rasande hundar från varandra. Dessutom blir du förmodligen biten innan du fått fast dem. Har du den styrkan? Jag har det definitivt inte. Och jag tar garanterat inte risken att få min hund svårt skadad genom att blanda mig i själv.

Dessutom om vi tar TS problem med en löpande tik, den var väl aldrig i någon större fara? Är hon inte parningsvillig så släpper hon definitivt inte till, och skulle hon vara parningsvillig så inte fasen slåss de, om nu inte TS börjar bråka. Skulle hon bli betäckt så går det ju att spruta henne sedan. Men genom att börja elda upp hundarna till fight, så kan båda hundarna bli svårt skadade. Och då har man garanterat inte vunnit någonting.

Senast ändrad:

Fast i vissa fall måste man få reagera... När jag för andra gången fick min valp överfallen av en rabiat, knäpp tik blev jag heligt förbannad och gav den hunden stryk. Det hände på en apellplan, min hund var 6 månader, på väg från en inkallning och den andra tiken var 3 år... Fanns ingen anledning, min hund var som sagt valp och inte ens könsmogen vid tillfället och den anfallande hunden laddade på 200 meters håll. I ett sånt läge vänder jag inte och går därifrån.

Men annars håller jag med dig, är det reko hundar så sviker modet när koppelhållaren försvinner.

så är det oftast. min bussiga labbe reder ut det mesta själv. han kan fräsa ifrån, men gör det i full balans. tiken jag har har tyvärr inte alla hemma. hon slåss vare sig jag är med eller inte. incidenten med strupgreppet inträffade på en träningsplan, jag stod med ryggen till och såg inte ens att den andra hunden smög fram. det gjorde inte min hund heller, vi hade uppmärksamheten riktad åt annat håll.

jag har aldrig varit med om att någon hund har velat fortsätta slåss efter att jag har fått bort min tik. så att jag ska behöva hålla två hundar ifrån varandra behöver jag inte oroa mig för. sist det blev gruff lyfte jag helt sonika upp min hund i skinnet och sedan var det problemet löst. den andra hunden ångrade sig nog och ville plötsligt inte alls bråka mer ;)

Fast i vissa fall måste man få reagera... När jag för andra gången fick min valp överfallen av en rabiat, knäpp tik blev jag heligt förbannad och gav den hunden stryk. Det hände på en apellplan, min hund var 6 månader, på väg från en inkallning och den andra tiken var 3 år... Fanns ingen anledning, min hund var som sagt valp och inte ens könsmogen vid tillfället och den anfallande hunden laddade på 200 meters håll. I ett sånt läge vänder jag inte och går därifrån.

Men annars håller jag med dig, är det reko hundar så sviker modet när koppelhållaren försvinner.

Din unghund blev alltså direkt lärd att, när det kommer en hund med fart, då jädrar blir matte orolig då ska vi slåss.

Varför fick inte din unghund använda sina inlärda reflexer att klara sig själv?

Du reagerar och triggar då automatiskt din hund att ge fel signaler.

Alltså då var det din hund som slogs och inte den andra.:confused:
Din hund blev ju anfallen sa du ju. Som vanligt ett skenanfall som misstolkats. Hade det varit ett riktigt anfall hade aldrig den andra hunden vikit undan.

Du har garanterat reagerat fel, och lärt hunden att du är orolig, när andra hundar kommer och då blir det fight. Att lyfta upp sin hund signalerar som en megafon, att man är orolig och behöver hundens hjälp. Klar att hunden ställer upp.

Jag vill fortfarande påstå att de allra flesta hundslagsmål är rena förarfel, ofta omedvetna.

En orolig blick, uppsträckning av ett koppel eller ett rop, mer behövs inte för att trigga igång en hund.

Din unghund blev alltså direkt lärd att, när det kommer en hund med fart, då jädrar blir matte orolig då ska vi slåss.

Varför fick inte din unghund använda sina inlärda reflexer att klara sig själv?

Du reagerar och triggar då automatiskt din hund att ge fel signaler.

Vi kan säga såhär. Jag har en schäfertik som tycker att andra tikar är något man käkar till lunch, men hon skulle aldrig själv gå till attack mot en tik utan det blir en reaktion när en annan tik kommer fram som hon kan bli väldigt hotfull och dominant. Är den andra tiken direkt med på noterna då blir det ett bråk som heter duga. Givetvis värnar jag om min egen hund, men skulle min tik orsaka skador på den andre är det jag som står för stålarna, och dels är jag alldeles för snål för att vilja betala veterinärräkningar hit och dit för att folk inte har koll på sina djur, men samvetet väger tyngst. Hade min tik skadat en annan hund så vet vård krävdes hade jag känt mig urusel TROTS att det inte var mitt fel.

Nu har lyckligtvis ägarna till dom tikar som kommit fram hunnit ta bort sina hundar (eller så har jag skyvlat bort dom) innan något tråkigt hänt, men det är just det. Hade en tik hunnit fram till min hade jag definitivt backat därifrån så att hon inte har mitt "stöd" om det inte vore så att jag var tvungen att sära fortast möjligt beroende på andre hundens storlek.
En hund som är på väg till min och kommer lite för nära kan dock räkna med att så sig en sving i nacken. Dock utan hysteri, jag sätter/lägger min hund och plockar den andre fortast möjligt. Där anser inte jag att min hund har någon som helst rättighet att fixa problemen själv. I första hand är det jag som löser ev problem i flocken, i andra hon..och då ska det vara om hon själv måste freda sig mot en attack.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 397
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025