Jag tror jag ger upp nu

Sv: Jag tror jag ger upp nu

*halvt knapplån*
Jag tror att just det här med att ha egen gård gör att många tror att tidsåtgången blir mindre jämfört med att ha hästarna inhyrda eftersom man kapar restiden radikalt.
Men många gånger hamnar man i scenariot att allt "omikringjobb" med staket, höhämtning etc. äter upp ridtiden så att man faktiskt får ut mindre ridning än om man stod uppstallad någon annanstans....

Till ts: jag hoppas att du/ni löser det här på ett ett sätt so fungerar för er alla. Sedan är jag övertygad om att identiteten inte alls nödvändigtvis behöver vara knuten till hästarna. Nog är du du oavsett om du äger en häst eller ej.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Kl

En del har säkert redan sagts.

Jag är medryttare åt en kvinna som har gård, man 2 barn, 2,5 hästar (alltså hon är delägare på en häst) plus att det står en inackordering där. Nu är jag bara där en gång i veckan, men det händer nån gång att det blir 2. Hon brukar också tycka att hon inte hinner med hästarna för det är så mycket annat med barnen och gården. Dom har också eget hö så det går ju en hel del tid på det.
Hästarna går på lösdrift och det underlättar ju en del. Hästarna går i hage dygnet runt men får ibland komma in och sova i box. Kan inte lösdrift vara ett alternativ? Hästarna får ju i alla fall röra på sig mer även om du inte hinner rida, än om dom står i box på natten. Då behöver man ju heller inte mocka om hästarna inte varit inne. Eftersom hästarna nästan aldrig sover inne är det heller inte mycket spån i boxen utan fylls på vid behov. Självklart fylls det ju på med spån när hästarna ska sova inne.
Det packas också höpåsar, 12 st för en dag, men gärna fler så blir det ju mindre att packa nästa dag. Då det är bara att ta höpåsarna när det ska fodras. Dom får också kraft en gång om dagen istället för att dela upp det på flera givor.
Jag måste köra bil för att ta mig dit. Det finns ridbana på gården och bra ridväga i skogen.
Även om det är svårt att hitta medryttare måste det väl finnas nån med tillgång till bil som är villig att åka en bit. Även om det inte finns ridbana. Jag har haft 3 andra medryttarhästar där jag måstat köra bil och det inte funnits ridbana, men man har ju löst det ändå. Det har i alla all inte avskräckt mig, fast det blivit minst 3 mil t/r.
Jag förstår att du vill ha hästarna, men du kanske måste låna ut någon på foder om du absolut inte kan hitta nån som kan hjälpa dig nån dag i veckan för att få lite mer tid, till hästarna och din familj, och såklart dig själv.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Ja jag är rätt krass.

har själv valt bort barn för att det är svårt att få ihop o vill inte ha hästar som blir feta o får fång o inte ens "hinner" borsta dem. Hur tänker du?

Allt här i livet handlar om prioriteringar.

Jag har en väninna med gård o en liten bebis o hon rider den ena hästen 3-4 ggr/ v o den äldre sporadisk eller av hennes pappa.

Du radar upp en massa självklarheter som att tvätta eller maila.
var ligger prion här? De flesta människorna jobbar långa dagar, men skaffar rätt antal hästar- vilket för de allra flesta är en.

Jag har en annan vän som gör precis som du- samlar på sig o hästarna blir bara fler....
hinner inte med annat än basics.

skaffa inte fler hästar än vad du har tid för i nuläget.

Det är inget konstigt att hästarna får komma i andra hand när barn kommer med in i bilden, men ibland oxå motsatsen.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag tror ni behöver ändra rutinerna lite.

Måste ni tvätta varje dag?
Kanske kan ni ha en tvättdag på helgen när ni är lediga?
Så slipper det ta tid i veckorna.

Hugger ni ved varje dag?
Samma där, går det att hugga upp en större mängd åt gången, så det räcker under veckan.

Behöver ni vara i stallet båda två på kvällen?
Kan din man göra mat och diska medan du fodrar osv?
Har ni diskmaskin eller handdiskar ni? En maskin spar ju bra med tid.

Lite skit i hörnen är ingen katastrof, det går att lösa när man har tid.
Jag hade också lämnat ut hingsten på foder så länge, du kan ju alltid ta hem honom när du har mer tid. Men han verkar ju vara den som kräver mest just nu. Kanske finns det någon som gärna har honom kvar i ditt stall? Halvfodervärd?
Det är kämpigt med häst på vintern, men om några månader är det sommar igen och hästarna kan gå på bete.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

En mer generell fundering.

Just nu kan jag inte ha häst på ett sätt som jag tycker är vettigt. Jag kan möjligen ha häst som många andra väljer att ha dem, men jag hade i så fall känt ett konstant missnöje och en stress över situationen att inte få ha häst så som jag känner att jag vill ha, för att se det som ett nöje och inte en belastning. Jag har haft flera hästar, det hade inte funkat idag. Möjligen en, uppstallad med fullservice.

Sedan handlar det ju om vad jag vill med mitt hästeri. Är det viktiga att ha dem utanför fönstret när jag lagar middag, eller är det viktigt att få rida och utvecklas? Själv vill jag rida, inte bara mocka, mata, släpa in och ut, laga staket, harva paddock (som det ändå inte finns tid att rida i), hämta foder, hämta strö, pussla med hovslagare, torka täcken etc.

Jag har fått inse att jag inte kan välja allt, jag måste välja det som är realistiskt att hinna med. För egen del har jag svårt att tänka mig att det känns bra att vara missnöjd både med att aldrig hinna med familj som man vill, och samtidigt inte hinna med det man vill med hästarna. Ingen vinner i slutänden. Det kostar en massa pengar, men ger inget mer än ett missnöje som riskerar sprida sig i familjen (för att mamma aldrig har tid att umgås med barnen, för att partnern får dra ett tyngre lass med familjen för att en part har ett kostsamt - tid och pengar - fritidsintresse/nöje).

Just nu, när jag väger för- mot nackdelar, väljer jag bort hästeriet. Det kostar mer än det smakar, helt enkelt. Jag kan ta upp det när jag vill, men då ska det ju bli bättre - inte bara annorlunda.

Har en hög småbarnsföräldar i bekantskapskretsen, som hinner med att träna för tränare, hålla igång hästen, pyssla i stallet när de är där och dessutom ha helgjourer med mockning åt alla installade hästar och samtliga fodringar. Hur? Jo, det är fullinackordering och de behöver inte lägga tid på hästarna varje dag. Inte åka ut mer än de gånger hästen ska ridas/tränas. En medryttare till det, och det går att utvecklas i sin ridning såväl som sitt familjeliv. Om det är vad man vill med sin hästhållning.

Men att ens på pappret få ihop ett heltidsjobb, ett halvtidsjobb (hästar hemma), privattid och ett givande familjeliv - hur gör man då?
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Min lösning hade varit att dra ned på hästantalet och förenkla den biten. För du kan ju inte gärna dra ner på familjen. ;) Jag skulle sälja hingsten (med betäckningsrätter, om det är din egen hingst du använder på stona), ordna en ligghall och ha stona samt de kommande fölen på lösdrift med fri tillgång på grovfoder under den kalla årstiden. Det är en långsiktig, hållbar lösning och definitivt värt väntan på diverse tillstånd.

Annars gäller det bara att prioritera och du verkar prioritera din tid väldigt väl. Om morgonrutinen kan kortas ned så du kan sova längre, genom att inte ha utsläpp/fodring/ev. mockning då så är det ju värt att ha dem på lösdrift. Du behöver sömn! Kämpa på!
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Just det där med att veta vad man vill är nog viktigt. Eller i alla fall veta att just nu nöjer jag mig med det här men så småningom så ska jag dit. Och så måste man inse sina begränsningar och förutsättningar. Jag själv har organiserat mitt hästande så att det tråkiga görat omkring hästarna tar så lite tid som möjligt (lösdrift, fri tillgång, uppvärmd vattentunna osv). Och så har jag ordnat med en liten ridbana så att det finns en upplyst plätt att rida på året runt. I framtiden kommer jag att organisera ytterligare på ett annat sätt (bädd i lösdriften, rundbal i hagen och lite annat) för att öka ridtiden.

Men alla måste ju fundera över om det är värt det. Det jag tycker är roligt tycker någon annan är aptråkigt och absolut inte värt tiden. Sedan är det ju så att mycket av mitt familjeliv ("bara" sambo, inga barn) utspelar sig utomhus med allehanda uteaktiviteter som vi båda tycker är roligt, skulle nog kunna bli svårt om sambon bara ville vara inne och se på film eller något.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Men att ens på pappret få ihop ett heltidsjobb, ett halvtidsjobb (hästar hemma), privattid och ett givande familjeliv - hur gör man då?

Det går om man lägger upp bra rutiner och inte har jätte höga krav :)

Min kära stallkompis är småbarnsmamma till 2, jobbar heltid, har häst och tar alla pass i stallet, en man och 2 hundar som måste tränas för att inte bli monster.

Stallrutinerna har vi försökt optimera och kostar på lösningar som ska göra vardagen enklare.
Hon städar inte jätte ofta.
Hästen blir inte motionerad och borstad varje dag, hon får vara häst istället.
Storkok som gäller.
Med jämna mellanrum skickar hon ut övriga familjen hela dagen (ca 1 gång i mån) då städar, tvättar, lagar mat osv

Så jag tror helt klart det går att få ihop om man prioriterar "rätt" och lägger upp bra rutiner och kostar på sig förenklande lösningar där det går.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Nu har ju inte jag barn men jag tror också att det går. Men det ska ju vara värt det. Även jag tror på att kosta på sig bra lösningar, det gör jag eftersom jag helst vill rida och helst inte släpa hö.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

*KL*

Vet hur det är. Har "alltid" haft häst känns det som och tycker att jag alltid har hunnit med. Har dock nyss bytt jobb och testade att byta häst till en som kräver mer. Funkade inte alls. Tiden räckte plötsligt inte till. Har bara haft ston förut, det har tagit max 10 min och mocka åt tre hästar, nu plötsligt tar det 20 min då den nya är en riktig gris i boxen (valack), och de min är viktiga 10 min. På de hinner jag annars hämta vatten och fixa med all mat.
Har fått göra valet att lämna tillbaka min drömhäst och bara njuta av det lugna hästlivet igen. Ja det är på g då jag snart får hem mitt gamla sto igen.
Det är svårt att hinna med barn, barnens träningar, mina egna träningar, gubbens träningar, hemmet och sen hästar på det. Men man får helt enkelt prioritera. Visst har jag i perioder enormt dåligt samvete för att mina hästar inte motioneras mer än vad de gör, men ingen av dem mår speciellt dåligt av det. De trivs rätt bra med att vara latmaskar. Och det passar ju allldeles utmärkt nu. Nån tur i veckan och de är nöjda. Kommer dessutom att få medryttare igen när jag får tillbaka min gamla häst. (hade henne bara ute på foder) Och det underlättar massor då hon är en riktig klippa och gör det SÅ fint i stallet och hjälper till med jättemycket de dagar hon hinner komma (har också småbarn).

Om JAG vore i din sits skulle jag göra mig av med hingsten, låna ut om det så är att man inte vill sälja, du kan ju tom erbjuda stallplats så kan han stå kvar. (ibland finns även medryttarna närmare än vad man tror, egen erfarenhet från min klippa :)) Om det på något sätt går att ha lösdrift på hästarna skulle jag fixa det. Själv har jag inte nog bra hagar för att ha det annars hade det funnits hos mig.
Man MÅSTE heller inte ha fri tillgång på hö bara för att man har lösdrift. Du kan ha kvar fodringarna, kanske ha fodergrind eller liknande så slipper du ut på morgonen (eller kvällen). Hade jag haft egen gård hade jag haft det alla gånger (har "eget" stall nu men det är inte min gård) haft det så.

Här förfaller huset också i perioder. Vi kör ett städrace, då och då, när det städas ordentligt, men oftast så är det vardagsstädning. Nu är mina barn snart skolbarn bägge två vilket underlättar. men man måste nog ta ner kraven om allt ska funka och dessutom vara hård mot sig själv.
Du är du även utan hästar, man hittar andra saker att göra, men som sagt, det finns lösningar som kan ordnas utan att du behöver göra dig av med alla. Att ha tre hästar som ska utbildas kräver sin tid. Att sedan också ha två föl som ska läras grunder, ja då har du 5 hästar under utbildning. Förstår att du har mycket.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Delvis KL
Men att ens på pappret få ihop ett heltidsjobb, ett halvtidsjobb (hästar hemma), privattid och ett givande familjeliv - hur gör man då?
Efter som jag dels inte orkar läsa hela tråden som ökat drastiskt sedan jag först såg den. Så kan mitt svar kanske bli en upprepning av vad som tidigare skrivits.
Dels för att jag levt det livet med heltidsjobb (+ ett extrajobb :angel:) med familj, barn, många hästar, andra fritidsintressen och stort sömnbehov har fått det att gå ihop.
Men det gäller att prioritera.
Vad är viktigt för mig och just nu?
Ingen annan kan säga att varken det ena eller andra viktigare, det är du som måste avgöra det.

Det som fått mig igenom dessa åren d v s min prioritering har varit att det inte behöver vara tipp topp hemma. Man kan städa riktigt ordentligt mer sällan än att hålla på varje dag och haallt putsat.
Har man som jag då sett till ha gott om handdukar och lakan behöver man inte tvätta så ofta. Utan kunde göra riktiga tvättdagar t ex när det var fint väder och alt kunde hängas ut på tork. När barnen var små och man behövde tvätta kläder dagligen hade vi en kombinerad tvättmaskin och torktrumla. I med tvätten på kvällen och ut med den torr på morgonen. Undrar varför jag inte har det fortfarande.....:confused: All tvätt behöver inte heller stykas så där kan man spara mycket tid genom att bara göra det när verkligen behövs.
Maten valdes efter hur den gick att laga till. Kan säga att under dessa åren var det mycket som lagades i ugnen eller i form av grytor. Saker som man kunde starta och sedan lämna medan man var ute i stallet eller umgicks med barnen. Även storkok som man frös in och sedan kunde värma micron var en bra lösning för oss.
För hästarna gällde lite av samma sak. Ingen som dog om det inte sopades i stllgången varje dag och foder och utfodring på det sätt som var enklast för oss. Vi hade en typ av bädd i boxarna som innebar att vi strödde dagligen med mockade bara på helgen. Det hade det goda med sig att vi hade varmare i stallet än vid vanlig mocknig eller vanlig bädd, men ändå väldigt bra lufft.
Hagarna utformades så att hästarna kunde gå själv den mesta delen av sträckan in och ut.
Ja nu när jag tänker på det så under de år vi hade riktigt småbarn hade vi faktiskt lösdrift i det vanliga stallet. Våra hästar gick bra ihop och visste vems box som var vems, så vi lät dem gå in och ut själv. Vi tog bort dörrarna på boxarna och lätt stalldörren vara öppen under de tider hästarna fick välja själv. När det var dags för utfodring eller rengöring stängdes dörren till stallet medan vi höll på och så öppnade vi när det OK för hästarna att komma in. Det gjorde ju att vi kunde fodra m m när det passade oss och öppna dörren när det passade hästarna.

Till sist för alla er som känner att ni sitter i den rävsaxen att ni inte hinner med alla krav som finns. Det allra viktigaste är att ni lär er att ta tid för er själv. Rent ut sagt lär er att skita i disk, städning m m när kroppen säger ifrån. Gå och lägg er i hängmattan eller på soffan. Ingen dör av att det är diskat. Men man kan som sagt köra duktigt i väggen om man inte lyssnar på kroppen. Det lär ju vara den stora skillnaden mellan män och kvinnor. Männen kan ligga i hängmattan och koppla med disk köket och tvätt på golvet. Det måste vi kvinnor också lära oss.;)
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

kl

Jag stressar lätt upp mig över saker jag inte hinner med. Det har dock blivit bättre med åren när jag lärt mig hantera det och kommit i underfund med att det inte behöver diskas,städas etc på direkten eller vara kliniskt rent överallt.

Min jobbigaste period var när jag hade häst,hund,jobbade och var ensamstående småbarnsförälder.
Jag fick helt enkelt lära mig att ta en timme i taget.
Oftast gör man sig mer problem än vad man egentligen har. Jag iaf har/hade en tendens till att förstora upp saker som egentligen är bagateller.

Ts- Hur gammal är det barn?
Kan inte din make och barnet hjälpas åt att mocka och fixa medans du ägnar dig åt hästarna? Ni kan turas om att ha kvällsskiftet,att maken lägger barnet en kväll, då du kan ha stallet. Du lägger nästa kväll och han gör ngt han vill.

Jag är helt övertygad om att det går att lösa, bara man tar det lugnt. Såfort du känner att "hjälp, vad mkt det är att göra,stress stress stress" så ta en tanke paus.

Barnet blir äldre, och desto lättare blir det. Ta promenader med familjen och hästarna på helgen, ta med picknik, engagera barnet i att hjälpa till att borsta och mysa med hästarna.

(jag förutsätter här att resten av fam. oxå har hästintresse, men även om det inte är så kanske du kan förklara din sits för maken och att han ställer upp på detta till det börjar jämna ut sig för dig?)

Och jag skulle absolut ta en dag ledigt i veckan från jobbet. Även om du inte får dagis då så är det ju superbra tillfälle att ha en dag med ditt barn.
Om ditt barn tycker det är kul så kan ni ju va 2 timmar med hästarna och pyssla, ha lite fika med ner i stallet och göra det till er aktivitet mitt i veckan, bara ni två. Sen kankse barnet är trött, sover lite middag och du kan i lugn och ro göra en kopp te och pyssla runt i huset.

:)
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

:bow: gilla :bow:

Jag har två hästar, halvblod och shettis. Två barn 5år resp 8 mån. Sambo har jag visst också ;)
Har hästarna uppstallade och där ingår fodringar och utsläpp men det tar lika lång tid att köra dit och hem som att göra dom sysslorna så det går på ett ut.
Hjälper även till med det mesta som behöver fixas i stallet/hagar då jag är uppvuxen på gård men numera bor i hus.

Tips för optimerad hästhållning:
Fodra grovfoder ute på morgonen , kraftfoder inne om dom absolut måste ha annars bara kraftfoder på kvällen.
Använd ett helfoder som du bara kan ösa upp direkt och inte blanda ditt och datt, sparar mycket tid.
Prioritera hästarna rätt. I din sits hade jag tänkt ta hingsten två dagar och tredje dagen borstar man på stona.
Fokusera din träning/ridning, rätt upplagt behöver du 15-30 min effektiv träning, låt hästen få micropauser isället för att skritta runt mellan övningarna.
Hästen måste inte vara skinande blank för att tränas, borsta rent där utrustningen ska sitta och låt honom vara lerig i svansen några dagar.
Min häst mår absolut bättre av att vara lite oborstad men riden än tvärt om.
Sluta mocka på vardagarna alt ta ut det värsta. Mocka helt rent på helgen istället. Fungerar utmärkt för mina två och stallägarens tre ston.


Man får stå ut med att det är lite stökigt inne i huset.
Det är riktigt tråkigt att städa själv så du och sambon kan väl bestämma att tex lördag middag så tar vi ett rejält städryck och sen håller dig sig fint över helgen.

Jag har i princip alltid båda barnen med mig i stallet, hage och leksaker till den yngste och den store hjälper till så gott han kan.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jobbigt med livspussel.

Hur många hästar har du?
Hur gammalt är barnet?
Vad tycker make/sambo om hästägandet?

Så här ser mitt privilegierade liv ut:
Jag jobbar heltid, har mycket kort resväg till jobbet.
Äger 16 hästar varav 8 är i gång för ridning (övriga är för unga).
Jag går upp kl 0530, tar ut de åtta hästar som ska ut, fodrar alla. De hästar som inte ska ut, går på lösdrift... Ger stor giva grovfoder.
Åker till jobbet. Kommer hem ca kl 16.45. Mockar mina sju boxar (åtta hästar på sju boxar pga ett sto med föl delar box). Tar in fem unghästar för kraftfoder.
Rider 2-5 hästar beroende på dagsform.
Fodrar alla hästar med grovfoder, tar in de hästar som ska in för natten, efter att ha släppt ut småpojkarna.
Går in igen ca kl 20.30-21 de flesta kvällarna. Äter kvällsmat, går och lägger mig.
De åtta hästar som rids, får med det här schemat jobba 4-5 ggr/vecka.
De hästar som inte rids, hanteras med lite klapp och kli och foder.
Jag tror inte att mina hästar far illa av detta slags liv.

Skillnaden här är att jag inte har sambo eller barn, vilket ger mig fri tillgång att styra mitt liv som jag vill ha det.
Vill faktiskt inte ändra på något! men inser att jag inte kommer att kunna ha 16 hästar igång i ridträning samtidigt. Får då hitta på något slags lösning: sälja hästar eller låta dem "jobba i skift" med inlagda semesterperioder.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Absolut inget påhopp på dig, men man ser ofta det att barnen är med till stallet. Jag tycker att stallet är en farlig miljö för barn, å andra sidan är det alltid bra med djurkontakt och frisk luft. Men min fundering blir alltid, vill barnen alltid hänga med föräldrarnas fritidsintressen? Och sen när de får egna aktiviteter, vem ska följa med dem dit? Kort sagt, i vems intresse är det när man, som så ofta, ser en skock ungar som "tvingas" följa med till stallet?
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Det har faktiskt aldrig jag upplevt med de barnen som är med"tvingade" till stallet. Tvärtom,har jag alltid upplevt att barnen som är med är mycket glada och ivriga att hjälpa till.

Att det skulle bli en farlig miljö med mamman närvarande och endast deras hästar har jag svårt att se. De kan ju ta en häst åt gången att borsta och mamman hjälper ju till. Självklart är väl hjälm och väst på barnet.

Jag tycker det är svårt att spåna vidare på lösningar sålänge man inte riktigt vet åldern på barnet. Skillnad på en 2-åring och en 5-åring att ha med i stall
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Oavsett om barnet tycker att det är roligt att följa med mamma/pappa till stallet så får ju barnet ut något av det.

Tycker barnet att det är tråkigt, ja då lär det sig att livet är inte alltid kul och då får de väl vara kreativa och hitta på något roligt i stallet om det nu är så himla hemskt att vara där.
Varför ska allt vara serverat på silverfat för?

Stallet kan vara en farlig plats att vistas på, men varför ska vi presentera en ofarlig värld för barnen?
Det är väl bättre att de får lära sig att saker är farligt och se sig för redan som små.
Det kan vara farligt att gunga också... Världen vi lever i är inte ofarlig.

Om inte annat tillhör det allmänbildningen att veta hur saker och ting fungerar och de får se och lära sig en massa saker i ett stall.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Håller med. MIna barn är med till stallet och de vill inte alltid. Men de får vara ute och leka då istället. Man får givetvis kolla över VAD man då kan göra, kan ju inte gå ut och rida om barnen inte vill med, men när jag mockar eller borstar hästar kan de vara ute och leka, eller sitta och prata med mig.
Och barnens aktiviteter hinner vi med på andra tider, och då sitter jag och väntar på dem (fast jag inte alltid har tid eller vill :p).
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag tror på det som några har nämnt här, att samla ihop och köra storryck.

jag jobbar 9-17,30 med övertid i perioder.
Efter det har jag 4 mil enkel väg till hästen.
så jag är på resa/istallet mellan 18-22 ungefär.

ofta har jag en kväll i veckan ledigt, då är det ofta nån man ska träffa/nåt som händer.

Under veckorna varken städar eller tvättar jag. (Min sambo sköter disken och tvättar hälften av gångerna.) det samlar jag istället ihop till helgen när jag tex går upp tidigare en lördag för att köra tvättstuga och då jag tvättar 6-8 maskiner och gör det under 4 timmar. Samtidigt passar jag på att städa hemmet och gör det rätt noggrannt.

När jag gör såhär så får jag tid över i veckan att tex plocka undan lite och göra extragrejer. Räkningarna går på e-faktura/autogiro och tar en kvart i månaden att åtgärda.

Ta dig tid att planera och lär dig att blunda lite också för skiten i hörnen.
låt tvätten ligga på hög och kör den när du har tid.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag har envist hävdat att det går att ha familj/barn och samtidigt ha hästar. Jag orkar inte längre. Jag går upp 04.20 för att fixa med hästarna, är på jobbet 6.00. Kommer aldrig i säng innan 22.30 och har ett sömnbehov av minst 7-8 timmar. Ekvationen funkar inte. Hade jag kunnat få magsår så hade jag haft ett stort blödande sånt vid det här laget.

Hästarna får allt de behöver av veterinärvård, mat, hovvård, utevistelse, rent i stall osv, men träning? Mysborstning? mänsklig kontakt utöver in och ut från hagen?
Jag hinner träna/umgås med hästarna typ 1 gång varannan vecka och då med ångest över allt annat som inte blir gjort.

Mitt hus är totalt kaos. Maten blir oftast nödmat, men mitt barn får det han ska ha i alla fall. Ofta äter jag bara 1 eller 2 gånger på en dag, för jag hinner inte och har inte ro att sitta ner.

Jag kan nog hitta okej lösningar för mina hästar. Behöver inte nödvändigtvis sälja alla. En stor sorg är att mina 2 ston är dräktiga. Jag har sett fram emot att få egna föl sen min senaste fölunge 2003, men jag ids knappt glädjas, trots att de är mycket efterlängtade.

Så ja, jag kan lösa det, men hästar är mitt liv. De är definitionen av mitt jag. Utan hästar så står jag i en avskalad version, utan mig som person och endast mina påklädda roller som mitt yrke, som sambo och som mamma. Hur klarar man att förlora "jaget"?
Medryttare/lektioner m.m är helt ointressant, det är inte den delen av hästeriet som jag uppskattar mest, jag vill ha hela paketet. Jag har tidigare varit "mellan hästar" och då tagit lektioner etc, men aldrig sett fram emot det.

Jag älskar att komma ner och höra hästarna gnägga i hage och stall när jag kommer. Gillar att pyssla, planera och ordna upp mitt stall och min gård efter mina och hästarnas behov.

Hur överlever man när ens sanna identitet rycks ifrån en? Jag älskar min mammaroll och min tid med mitt barn, men det är ju en ny roll. Det är ju inte mitt hela jag.

Vad gör jag med gården när hästarna inte är där? marken måste ju betas ändå och här vill ingen hyra in sig, det ligger helt fel.

Och visst kan jag hitta nya sysselsättningar. Gillar ju musik, har inte spelat gitarr på länge. Jag kan träna eller ta en danskurs igen. Men sådana saker har jag bara uppskattat när de lagts till mitt liv. De kan aldrig väga upp det stora hål hästarna lämnar efter sig.

Vad vill jag? Skriva av mig kanske, pepp, idéer, tankar, kommentarer. Allt är välkommet

Som jag förstår det hela så tar du på dig alltför mycket jobb (ändå) även om din sambo och du som du säger delar på jobbet. Jag kommer att ge dig både ris och ros, men kanske en del som du kan fundera över.

Okej... Det första jag reagerar på är att du inte kommer i säng före 22:30 på kvällen. Varför? Det är den första frågan jag tycker att du ska ställa dig. En dötrött sambo kan precis lika gärna vara en sovande sambo (kanske till och med bättre ibland). Jag tänker alltså på att om du är uppe för att ha lite tid med sambon? Du orkar inte och det har garanterat din sambo förståelse för. Det är alltid mycket tid som går åt när man blivit familj, och myset i soffan får lov att vänta tills barnet är lite större och kan somna själv. Det är en del av att bli förälder helt enkelt. Beror de sena kvällarna på att du ger hästarna kvällshöet så sent? I så fall kan du precis lika gärna natta hästarna vid niosnåret istället. Lite mindre mängd middagshö och mer till natten bara.

Den andra delen jag reagerar på är tiden med städning. Okej, dammsugaren kör inte sig själv, men plocka undan efter sig kan var och en göra själv. Då blir det lite småplock varje dag, men betydligt snabbare städning. En rutin med barnet kan vara att ni tillsammans plockar undan leksakerna ni använt under dagen. Det blir snabbt en rutin som är enkel för er att följa. Skaffa några stora plastlådor med lock som kan användas till att slänga ner alla leksaker i så slipper man gå omkring och trampa på legofigurer och svära på grund av det. Pedanteriet bör du välja bort. Släng överflödiga prylar som ligger överallt så blir det betydligt lättare att hålla en hygglig ordning utan att behöva städa och plocka jämt.

Angående tvätten: Barn är utmärkta klädtvättmedhjälpare. De kan hjälpa till att hänga tvätt, stoppa in tvätt i tvättmaskinen, vika tvätt (även om de inte är superduktiga på det de första åren). Mina två började hjälpa till med sina kläder när de var typ 2 år eller så. Inget krav, men de tycket det var roligt att visa sig duktiga :) Tvätta varje dag tycker jag låter som om ni tvättar i onödan faktiskt. Se till att tvättmaskinen blir full istället och anpassa klädinköpen så att ni kan tvätta det mesta i samma temperatur etc. Vi tvättar ca tre till fyra tvättar i veckan och då är vi fyra personer (varav två tonårsdöttrar gubevars...) Man behöver inte heller stå och passa tvättmaskinen när den går.

Disken: Var och en plockar undan sin egen disk, punkt slut! Redskap och sånt man använder när man lagar maten, diskas eller ställs in i diskmaskinen under tiden man lagar mat. Inte heller då behöver man stå och titta på när riset kokar ;)

Mat som lagas i ugn är utmärkta rätter. Maten sköter sig själv och man kan gå och plocka, slänga in en tvätt eller leka med barnet under tiden. hemmagjorda soppor (löksoppa, tomatsoppa, spenatsoppa, fisksoppa mm mm) är underskattade rätter. Otroligt gott, makalöst snabbt, men ändå hemmagjort :) En varm macka till så är middagen kirrad på tio minuter :) Hjälp varandra med matlagningen! Dela inte upp det på varsin dag utan gör den tillsammans! Utmärkt tillfälle att umgås och prata om dagen med varandra. Snart nog kan barnet också vara med och hjälpa till att skära sallad eller så.

Storhandla är förstås den klassiska tids- och pengabespararen. Handla inte någon nödmat (á la färdigrätter) på vägen hem från jobbet. Ha som en regel att all mat ska lagas hemma.

Så till hästarna då: Ha som mål att rida tre dagar i veckan på hingsten. Gör i ordning en liten ridbana av något slag som du kan rida på hemma. Ta med barnvagnen på promenad med hästen ibland kanske?
 

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 587
Senast: Trissa
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 533
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: Vallmo
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 373
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp