Jag tror jag ger upp nu

Sv: Jag tror jag ger upp nu

Alltså, jag tror att det är fel i organisationen någonstans. Givetvis ska ju barnet få sin tid (ser mycket tydligt i mitt jobb hur det går om barnet inte får den tid av föräldrarna som det behöver).

Jag har det annars relativt jämförbart med dig, tre hästar, sambo, bor visserligen i lägenhet och har hästarna på föräldrarnas gård där jag sköter allt som har med hästarna att göra. Jag skulle spara mycket tid på att ha hästarna utanför dörren, och det är även tanken så småningom. I övrigt så jobbar jag heltid och pluggar på halvtid men har inga barn.

Jag får känslan av att du är fast i ekorrhjulet och kan inte se situationen utifrån, det är väl så det blir när man stressar har jag förstått. Försök att sätta dig ner och analysera situationen,var kan du/ni spara tid?

- veckomatsedel (planera inköpen så att de inte behöver ske så ofta)
- städrutiner så att det blir något särskilt gjort varje dag alt. en städdag i veckan
- anlita närmsta traktorägare för snöplogning
- hönät till hästarna så att de kan ha begränsad fri tillgång, kanske halm som komplement?
- bädd i boxarna
- schema för hästträning (jag gör "något" med två per dag men de fungerar även bra med varannandagsträning)
- instängslad gång mellan hagar och stall så att du inte behöver leda hästarna fram och tillbaka
- stängsla in en plätt att rida på (kanske kan locka medryttare)

På sikt kanske:
- kastrera hingsten så att den (eventuellt) kan gå med stona eller deras avkommor
- ordna lösdrift
- bygga ridbana
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Skulle du kunna göra tex storkok på helgen med några olika maträtter som ni äter till middag (och lunchlåda om ni gör egna) i veckorna?

Så gjorde min mamma för att spara både tid och pengar, å jag kan inte minnas att jag tyckte det var så hemskt att vara tvungen att äta bara 3 olika rätter till middag mån-fre.

Kanske kan underlätta något?

Även om ni jobbar oregelbundet kanske ni kan bestämma en städdag var vecka för vecka? Alltså inte en fast dag?

Försöka bestämma att ni har varsin dag där ni ska få några timmar över till era fritidsintressen?
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag kan bara säga att jag känner igen mig i det där totala kaoset från småbarnstiden - och då hade jag inte ens några hästar. :crazy:

Jag tror att mycket av dina bekymmer ligger i denna mening:



Just precis. Det ÄR mycket som ställs på ända när man blir mamma! Och att känna att man inte orkar eller räcker till är fullt normalt, jag lovar dig. Det ÄR jobbigt när barnen är små, även om dom det är mysigt - det blir mycket lättare när dom blir lite större och man inte är livegen på samma sätt.

Jag skulle säga såhär: om du är trött och undrar hur du ska klara det, men samtidigt innerst inne vill och tror att du orkar, så fortsätt med det, och ta dig igenom den här tiden. Under tiden ska du fullständigt skita i om det är stökigt hemma. (Vi har film från när min son var ett år och jag blir bara såhär :eek: när jag ser hur vårat vardagsrum ser ut.) Skit i att hästarna inte blir borstade till din vanliga standard. Skit i att tvätten inte blir gjord på ett tag. Det viktiga är att du, sambon o barnet mår bra tillsammans. Att du beklagar dig över att inte hinna med hästarna visar bara att du är en bra mamma som har prioriterat rätt - det hade varit mycket värre om du hade beklagat dig över att inte hinna med barnet pga hästarna!

Kom överens med sambon om var gränserna går ang. tvätt, städ, stök mm o hur och när det ska göras, och prioritera att hålla dom gränserna. Skit i resten. Det blir bättre sen, jag lovar!

Enda som oroar mig är att du tycker att det är jobbigt nu, med 3 hästar, och att du snart har 5...hur gör du då?

Väldigt bra inlägg som jag håller med i.
Been there - done that... :crazy:
Mitt problem låg i de "höga" krav jag hade på hur det skulle se ut i hemmet, stallet och på gården. När Junior kom till världen så hade jag inte en susning i att barn tar tid - och jag ville ta mig tid!!
Så efter ett tag med det ständigt dåliga samvetet, precis som TS beskriver, så hittade jag modet att släppa taget. Släppa taget om mitt kontrollbehov, av att vara "pedant", av att inte kunna fixa saker "på studs" - och att börja leva och njuta av nuet istället.
Hästarna då? Jo dom fick faktiskt bara vara under en period, och det mådde dom inte dåligt av ;)
Och precis som Tussinussen skriver, tiden att hinna med det man vill göra kommer tillbaka. I mitt fall så har jag ändrat lite av mina behov också under resans gång - och det är inte negativt!
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Hej!

Jag känner igen mej i dej och jag har ändå inga barn..

Min första tanke är att det måste gå att planera veckorna på nåt sätt. Kanske att ni sätter er ner i 10 min varje söndag och går igenom veckan, hur kan ni underlätta för varandra på bästa sätt?

Att hästarna står mår de egentligen inte dåligt av och är de så tjocka som du säger kan de gott slippa kraftfoder. Hästar har egentligen inget arbetsbehov, om de har en hage att gå i.

Det jag undrar mest över är vad du har för jobb där du är borta så mycket och ändå inte har nån tid alls? Själv räknar jag med att vara borta 11-12 timmar/dag när jag får jobb (8 h jobb/dag, 1 h lunch (otyg!) och sen 1 timmes restid åt varje håll). Då måste man planera bättre om man ska orka.

Jaja,, svammel..

/Lavinia, åter till städningen
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Var sak har sin tid.... Ligger en del sanning i det.... Just nu ligger din tid i småbarnsåren.... Småbarnsåren är en kort tid... även om det inte känns så just nu...

Du har fått rätt många kloka svar... Själv funderar jag i de här banorna.

Acceptera att du nu en tid framöver, dvs ett begränsat antal år kommer att ha begränsat med tid. Det innebär ju inte att du måste släppa hästarna helt.

Varför inte släppa iväg den där hingsten... Sälj eller låna ut eller hur du nu löser den frågan.. Att gå från tre till två hästar gör rätt mycket i tid... även om man inte tror det.

Behåll stona.. Eftersom de är dräktiga så har du inte något krav på dig att du skall rida och träna dem. Om du inte har hingsten kvar så har du ju inte heller det dåliga samvetet kvar över att du "borde" träna och göra så mycket mer än vad du har tid till. Den tid du tidigare la på hingsten, kan du istället lägga på lite kvalitetstid med stona.. Till våren kommer det om planera går i lås två småttingar som förgyller din tillvaro... Men de kommer ju även att kräva lite tid av dig.. de skall hanteras...

Jag har precis kommit ur en period där jobbet har tagit enormt med kraft och energi.. extremt långa arbetsdagar... och mycket resor i tjänsten... Jag visste att det skulle bli så... Den gamla ridhästen kunde gå och skrota i ett par år .. och så skaffade jag unghästar... Slutade att ta inackorderingar... och bantade ner måsten i stallet till ett minimun...

Visst ville jag annat med hästhållningen..... men det fick bli på sikt... Nu är jag där.... Den gamla ridhästen blev dessvärre under den här tiden sjuk och jag var tvungen att låta henne försvinna.... men unghästarna var kvar... och när mitt jobbtryck har lättat lite så är de lagom gamla att börja tränas... Har en fyraåring, en två åring och två ettåringar... Ett åringarna skall säljas... Så de hanteras bara för att kunna uppföra sig... Fyraåringen håller på och skall ridas in... och tvååringen... ja hon tar inte många minuter i anspråk...

Mitt resonemang går således ut på.... Just nu finns inte tiden i ditt schema till ridning och träning.... Släpp det då.... acceptera att det är så under en tid. Gör dig av med det dåliga samvetet... och den tid du får över kan du använda till lite kvalitetstid på det du har kvar... Tiden går oerhört fort inser man i efterhand... Och helt plötsligt står du där en dag när det finns både tid och ork till att ha en ridhäst igen... För tidstjuven ... barnen har blivit så pass stora och självgående att det inte är någon katastrof om du är ute och ägnar dig åt hästarna.. De klarar sig bra ändå..
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

När jag haft som mest att göra så har jag prioriterat bort "onödiga" saker som t.ex rejäla borstningar etc för att kunna hinna ut och rida. I stället för att lägga 40 min på borstning av två hästar blev det 2 min på den ena och en 30 minuters ridtur av denne.

Effektivisera varje del i stallet och hem. Vad är det egentligen som tar tid? Behöver det ta sån tid eller finns det lösningar/hjälpmedel för att det ska gå snabbare? Som t.ex höhanteringen är för mig, med rundbal får jag lägga i snitt 15 min/dag på att packa hö. Med fyrkantbal så blir det högst 5 minuter. Även höutfodringen tar tid eftersom man ska dit och ge dem 4 ggr/dag, då blev det automatiska höutfodringar. etc etc...

Vad kan förberedas inför jobbveckan under helgerna? Höpåsar, krafftfoder, middagskok som någon skrev. Tvätta. etc...

Häst + småbarn + heltidsjobb + skinande blankt hem kan bli en svår kombination... Vilket städpyssel kan förläggas till helger?
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag tror att ni gemensamt bör sätta er ner i familjen och göra något sorts schema. Spontant kan jag känna att de dagar du slutar tidigt så går du ut i stallet när sambon kommer hem och de dagar du jobbar sent så gör du minimalt i stallet och ger istället sambon ensamtid.

Se om ni inte kan bygga ihop ngn enklare fodergrind eller foderautomat för att avlasta med ngn fodring.

Räkningar behövs ju bara betalas en enda gång per månad så det är onödigt att lägga ner tid på att betala dem vid skilda tillfällen.
En torktumlare är guld värd (vi tvättar ofta på natten och lägger över i torktumlare vid frukosten - tar typ en minut).

Plocka bort direkt efter middagen så är det redan löst och ingen mer tid behöver läggas där. Storkok på helgen alt. mat som reder sig själv i ugn är guld värt.

I "städa-tråden" finns en massa tips ni kan ta till er för att få städningen mer hanterlig.

Att ha 3 hästar (senare 5!) hade varit alldeles för mkt för mig. Jag hade valt att lämna bort hingsten på foder om du nu inte är redo att sälja.

Säljer du så har du fått en slant som du kan använda till att underlätta hästhållningen såsom elektrisk uppvärmd vattenkopp i hagen och ligghall.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Det har jag alltid sagt också, men jag är skitkass på att se lösningar. Jag vet vad jag vill, jag ser målet och jag ser problemen/hindren. Men aldrig lösningar. De är installade, för jag har inte råd att bygga lösdrift just nu med tanke på bygglovskostnader, förprövningar etc. och hingsten kan inte gå med de andra och själv i stall känns taskigt.

Fri tillgång har jag kört, även med skitkassa värden, men törs inte längre då min första egna häst togs bort förra våren pga fång som inte ville ge sig. Hästarna är tyvärr rätt tjocka, så ångesten över att de inte motioneras är rätt stor, lite mindra med de dräktiga.

Sälj eller låna ut hingsten och bygg en ligghall till de dräktiga. Har du jordbruksfastighet behöver du inget bygglov, och till 2 st behöver man åtminstone inte där jag bor förpröva. Säljer du hingsten kanske du får tillräckligt för att köpa en färdig ligghall och slipper lägga tid på att bygga. Det kanske tom finns någon del av ditt befintliga stall där du kan ta upp ett hål i väggen, eller sätta upp ett tak över en yttervägg?

Fri tillgång på dräktiga ston har alltid fungerat bra för mig, så det tror jag inte du behöver oroa dig för. Det finns ju begränsande nät att köpa i så fall.

Halmad ligghall behöver du ju inte ens mocka, utan bara strö ordentligt, och såvitt jag förstår hade du redan en termobar. Jag umgås mycket med hästarna i lösdriften när jag ändå är där och fyller på vatten eller vad jag nu gör, då får man det på köpet liksom. :)
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Som någon annan sade innan, finmaskiga hönät är ett sätt för dig att kunna dra ut på tiden mellan fodringar. Det finns ju också en massa olika smarta lösningar för att minska ner på äthastigheten av fodret i hagen. Vad gäller lösdrift; nu vet jag ju inte alls hur er gård, stall och hager ser ut, men kanske ska ni sätta er ner och fundera över olika vinklar och vrår, kanske finns en enkel och billig lösning till att få till en lösdrift någonstans utan att det behöver kosta en massa. Hingsten hade jag gjort mig av med om jag vore dig. Då slipper du det dåliga samvetet angående hans träning, du kan rent praktiskt få ut stona på lösdrift. Du slipper också mocka den boxen som i dagsläget är grisigast. Hästar att rida har du ju ändå så fort fölen är avvanda och att tro att du ska kunna hålla igång tre hästar de närmaste åren är nog en aning överoptimistiskt.

Det här med bädd kan vara värt att prova med en omgång till. Jag har halmpelletsbäddar och vissa av boxarna mockas på ca en minut. I de värsta (Har många boxar med sto med föl) kan det ta tre minuter ibland.

Apropå vikandet av tvätt. Vi har inrett våra garderober med mestadels trådbackar itsället för hyllor, och låter helt enkelt bli att vika. Det sparar en hel massa tid för oss. För tillfället är det bara mina och makens byxor som viks och vissa kläder hängs. Resten åker ner i trådbackar.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

*kl

Hästarna kan du utfodra med "slowfeeding". Det finns stoooooora nät med småååå maskor som gör att det tar lång tid att äta. På det viset kan du ge de fri tillgång utan att de blir feta. Kan du ha maten ute under ett bra tak och inte direkt på marken så innebär det att allt grovfoder kan läggas ut en eller två gånger i veckan. Men se till att ha bra kvot och vid behov blanda ut med lite halm. Hästar som alltid har mat brukar generellt inte överäta på samma sätt som de som får "ibland" (ur hästarnas synvinkel). Men slowfeeding gör att det tar längre tid att äta, ungefär som att beta.

Mockningen behöver inte ta så lång tid, är de grisiga kanske en ordentligt uppbyggd permanentbädd underlättar.

Om de äter kraftfoder så blandar du allt foder för en vecka i taget så det bara är att fodra.

Plocka undan efter mat etc kan ni väl göra tillsammans hela familjen? Då får ni familjetid OCH undanplockat.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Ja nått måste vi ändra i rutinerna, men fasta dagar för saker funkar inte då våra jobb inte går att styra så väl.

Jag har halmpellets. Stonas boxar tar kanske 5 minuter tillsammans att mocka. Hingsten är en gris och den tar säkert 15 minuter om man vill göra det vettigt utan att skotta ur allt. Bädd har provats, men alla grisar sönder den, eller så gör jag något seriöst fel.

Vi är båda lediga på helgerna och försöker få lite familjetid.
Det låter som du båda vill ha kakan o ha den kvar.
Lös problemet.
Man bör ha självinsikt om man köper gård o skaffar fler hästar o dessutom barn.
Man måste ha en sambo som tar sitt.

Hästarna kommer att bli fler o hur tänker man då???
Inte alls troligen.

Nej jag har svårt för människor som tar på sig mer än de klarar av o sen beklagar sig.

Har man för många hästar o vill ha mkt tid till familjen så är det bättre att sälja o sedan skaffa när man får mer tid igen.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

KL

Var sak har sin tid. Småbarn blir stora barn och man får mer tid för hästarna. Ordna med hästarna.
Vad gör TS när hon gått in i väggen och ingen kan ta hand om hästarna o barnen?
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Håller med syrran.

Småbarnsåren är (i backspegeln) hemska om man har hästar.
Vi kompromissade efter det att sonen fötts, jag lånade ut min häst på foder och hon fick behålla sin. Det fanns inte tid helt enkelt (med en 5-åring och en 11-åring i huset dessutom). Styvdottern fick behålla shettisen.

Då jobbade jag 07.00 - 18.00 dessutom och som egen företagare kan man inte ge fasen i jobbet, tyvärr. No show = no money.

Lej ut hästarna en tid om du kan och ta hand om dig själv först, annars tror jag du bränner ut dig.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Det låter som du båda vill ha kakan o ha den kvar.
Lös problemet.
Man bör ha självinsikt om man köper gård o skaffar fler hästar o dessutom barn.
Man måste ha en sambo som tar sitt.

Hästarna kommer att bli fler o hur tänker man då???
Inte alls troligen.

Nej jag har svårt för människor som tar på sig mer än de klarar av o sen beklagar sig.

Har man för många hästar o vill ha mkt tid till familjen så är det bättre att sälja o sedan skaffa när man får mer tid igen.

Det här var fasen det mest otrevliga jag läst på länge, för du drar slutsatser om saker du inte vet nånting om - du förutsätter att det du målar upp är ett faktum.

Lös problemet: Ja det är ju det jag försöker. Jag har talat om att jag vet att det är ett problem, jag har talat om att jag har fastnat i mitt och behöver råd, pepp, input, kommentarer m.m. Jag ville höra andras erfarenheter och kanske hitta idéer till lösningar som passar mig och min familj. Är det fel och utan självinsikt?

En sambo som gör sitt: Var kan du läsa ut att han inte gör det? Jag skriver ju överallt att vi delar lika, det kan väl inte vara så att du tycker att han ska lägga ner sina intressen och ge upp sin egentid för att jag ska ha mina hästar? Vi delar lika. Punkt. Plus att han gör allt bygg, allt med traktorn och alla balförflyttningar åt mig, fodrar de dagar jag slutar sent m.m. För att vara snäll. Men förklara gärna för mig hur du kom fram till att han inte gör sitt :confused:

Självinsikt: Jo, det har jag. Så stor är inte gården och vi har hittills inte haft några större problem, men man kan väl fastna i mönster som inte är optimala. Innan har vi varit föräldralediga i omgångar och jag har jobbat säsongsvis (arbetslös på vintern då det mesta stalljobbet är) men nu har jag sen mars en ny tjänst med 5000 kr mer i månaden. Slår a-kassa alla gånger, så detta är första vintern vi behöver få det att fungera utan att en av oss går hemma. Man kan väl ändå få den tiden på sig att fundera ut hur det ska funka, eller?

Hästarna kommer att bli fler: Du missade att jag redan nu har lösningar för hästarna om jag skulle behöva. Planen var två föl nu för att de ska ha kompis när de växer upp. Lite beroende på utfallet (hingst/stoföl) så finns lite olika scenarion med hur det skulle bli. T ex. 3-års stoet har jag alltid möjlighet att antingen låna ut på kort/lång tid till uppfödaren. Hennes mamma dog med föl i magen året efter jag köpte henne som föl och uppfödaren skulle gärna ta in stammen i sin avel.

5-års stoets uppfödere har också visat intresse, både för lån och för ev köp. Där finns alltså backupen om plan A inte fungerar = sälja en eller båda fölungarna. 5-årsstoet är jag inte störtförälskad i, så henne har jag haft funderingar på att sälja i alla fall, men velat vänta ut och se vad fölet blir. En tanke hade vart att ev behålla ett hingstföl och låna ut stona. En annan att ev behålla 3-års stoet och ett ev stoföl, sälja andra fölet och det äldre stoet.
Allt är funderat på både en och hundra gånger INNAN de betäcktes. Har även en bekant till min pappa som ev är intresserad av att köpa av mig.

Så, jag tänker inte alls? Jag har fått många beskrivningar på mig genom åren, aldrig den. Jag får alltid höra att jag tänker för mycket.

Beklagar mig? Nä, jag har en dröm jag inte riktigt kan uppnå, fast jag egentligen har alla förutsättningar utom tiden som saknas. Jag är besviken och funderar kraftig på att ge upp. Jag vill ha lite tips och peppning för hästarna definierar mig och mitt jag. å beklagar jag mig? Ja jävlar, man får aldrig yttra något som känns problematiskt och stöta och blöta problem med andra som har andra erfarenheter. För då beklagar man sig och vilken sorglig patetisk ursäkt till människa man är då.

Det måste vara skönt att vara så präktig och duktig som du. Dina drömmar krockar aldrig med verkligheten. Men även för såna som jag så kan drömmar bli sanna, bara man får lite hjälp att strukturera upp och kanske lite positiv peppning.




Till er andra. Jag läser, begrundar, funderar och ska diskutera med mina närmaste.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

*KL*
På vår tvättmaskin kan man senarelägga tvättiden. Dvs att vi lägger i tvätten på kvällen, maskinen startar under natten och är klar lagom till dess att vi stiger upp.
Snabbt in i torkskåpet.
Kan det vara en tidsbesparare?
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Vad menar du egentligen med att hästarna definierar dig och ditt jag? Du är ju fortfarande du utan hästar. Just nu är ju prio ett dina barn och familjens välfärd.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

KL

Vad gör TS när hon gått in i väggen och ingen kan ta hand om hästarna o barnen?

Jag vill ju lösa det här innan jag går i väggen? Det ligger inte runt hörnet även om jag är stressad och dödstrött. Så väl känner jag mig själv. Hästarna finns det folk som tar hand om (om du läst vad jag skriver så har jag backup, men inte till vardags utan isåfall för en helt annan lösning än jag har idag), så de behöver du inte oroa dig för.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag tror att det är ett ganska vanligt problem bland hästtjejer att man definierar sin identitet utifrån hästarna. Och då blir ofta problemet såsom du beskriver det. Jag fick sälja min häst när jag fick småbarn. Jag har snart tre småbarn och inser att det inte fanns en chans att jag kommer att kunna ha häst de närmaste åren. Vare sig ekonomiskt eller med tiden. Saknar jag det? Självklart. Jag har hållit på med hästar i dryga 25 år. Är det en sorg? Ja, det är det verkligen. Men svaret på frågan är att jag orkar inte, jag hinner inte med mer än barn just nu. Sen vill jag gärna rida nån kväll i veckan, det är en rimlig tanke. Att ha häst just nu finns inte på kartan. Det är som att be om att få gå rakt in i väggen. Du kan ju bara svara på hur du ska göra, men jag hade sålt av och väntat de där åren tills barnen/barnet är större. Jag vill inte känna mig stressad hela tiden, det pallar jag inte, det är inte värt det. Jag vill inte känna att jag måste jobba hela tiden, jag vill ha slötid att göra ingenting på också. Sen vill jag inte jobba heltid heller utan lever hellre utan häst eftersom jag vill ha tid för barnen. Och då finns inte det ekonomiska utrymmet för att ha häst. Allt är ju en prioritering här i livet, och när jag nu har skaffat barn går de först. Djuren kommer sen när de blivit större. Men många orkar ju kombinera heltidsjobb, karriär, hästar, tävling, småbarn, renoveringar. En sådan superkvinna är inte jag. Hoppas du hittar din lösning.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Känner gen mej. Fodrade ut min häst nyligen. Insåg att har jag inte kommit igång med ridningen fast sonen är två år så gör jag det inte heller. Så är jag gravid igen och pluggar heltid.
Det va ett svårt steg för jag vet lixom inte vem jag är utan häst. Men för stunden tycker jag det är okej eftersom jag har lite smått problem med min graviditet.
Jag har ingen sambo som kan hjälpa till alls med hästeriet då han jobbar på annan ort.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag trodde också att jag skulle vara något annan om jag inte hade hästarna. Så blev vi helt katastrofalt av med hästeriet. Bokstavligen talat på en timme.

Och jag har inte bara fått en helt annan livskvalité, utan också insikt att man faktiskt kan vara både häst- och djurmänniska utan att ha hästar. Faktiskt. Däremot har jag tid att just nu göra andra val. Jag har helt enkelt prioriterat bort hästarna, det fungerar inte som livet ser ut just nu. Hade livet sett annorlunda ut - sure. Men nu har jag gjort andra val (liksom du har gjort dina; barn, jobb etc).

Efter att ha jobbat med hästar kan jag tycka att många hästgårdsägare är väldigt optimistiska vad gäller tidsåtgången. Att sköta en gård är ett jobb, halvtid om det är en mindre gård med bara några hästar, heltid (för flera anställda) om det är ett aktivt lantbruk av större storlek. Att tro att man kan sköta heltidsjobb, familjeliv och lite med vänsterhanden jonglera en hästhållning som faktiskt ger något - hur går det ens ihop i teorin?!
 

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 587
Senast: Trissa
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 533
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: Vallmo
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 373
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp