Jag tror jag ger upp nu

Sv: Jag tror jag ger upp nu

Har bara läst första sidan, så kl. ;)

Ett tips från en terapeut.
När du känner dig stressad, överbelastad och otillräcklig så säg tyst till dig själv. "Är detta verkligen mitt problem?"

När jag höll på att gå in i väggen hjälpte detta mig oerhört!
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Lite i samma anda...

jag har stall och inte en enda häst hemma - alla är på helinackordering och det är så otroligt skönt.

Det är en rätt så rosa dröm om det egna stallet, det är så otroligt mkt jobb och man är så enormt bunden.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Lite i samma anda...

jag har stall och inte en enda häst hemma - alla är på helinackordering och det är så otroligt skönt.

Det är en rätt så rosa dröm om det egna stallet, det är så otroligt mkt jobb och man är så enormt bunden.

Visst kan det vara så, men ett genomtänkt arbetsflöde och rätt hjälpmedel kan göra det väldigt drägligt. Och har man "vanlig" inackordering så måste man ju lik förbaskat till stallet varje dag för att mocka och oftast även hälla upp foder och packa höpåsar. Då ska man ju också transportera sig dit, istället för att gå ut på gårdsplanen.

För mig som har lösdrift går det 10 min/vecka på grovfoderhantering, tex, och jag lägger lika lång tid dagligen för att mocka, strö och fylla på vatten. Om det skulle bli tidspanik så är det ingen kris om jag hoppar över en dag.

Sen kommer det förstås arbetstoppar som när bädden ska ut från ligghallen, men då kan man ju välja tidpunkten själv så att det passar. Eller hyra in maskinell hjälp för den delen.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Det är en rätt så rosa dröm om det egna stallet, det är så otroligt mkt jobb och man är så enormt bunden.

Det där beror väl mest på vad man har för bagage anser jag. Jag har "alltid" haft min häst hemma, åtminstone större delen av livet (från 12 års ålder). Jag har haft vissa perioder med inackordering, det har varit betydligt mycket jobbigare tycker jag. Jag har ju liksom ts barn, och det är inte alltid kul att knö in dem i bilen för att åka till hästarna titt som tätt... nu har jag iofs aldrig haft helinackordering men ändå.

För mig är det mest naturligt att ha hästarna hemma, det är väldigt enkelt jämfört med att ha dem inackorderade anser jag. Jag tror det beror på vad man är van vid och vad man jämför med helt enkelt.

Sen är det säkert generellt så att många har en orealistisk bild av hur det är att bo på landet.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jobbig situation, jag är övertygad om att jag också kommer skriva en sånhär tråd den dag jag skaffar barn, då jag redan kan känna lite panik över att hinna med hästarna, skola, jobb och pojkvän, vännerna har jag lagt på hyllan, men jag förstår ju själv att jag kommer behöva sänka kraven så småningom. Jag ser också ofta problemen och inte lösningarna.
Låter jättebra att du och din sambo delar på mycket i hemmet och sådant :)

Men jag skriver ner de tips jag kommit på:
-Sänk kraven på dig själv, låt det vara lite stökigare än du egentligen vill ett tag.
-Försök hitta en duktig medryttare eller delfodervärd som är intresserad av att träna och pyssla med hingsten hemma hos er.
-Försök hitta någon (kanske yngre) ansvarsfull person som kan hjälpa till med stallet och borstning.
-Lämna ut hingsten på foder.
-Ge hästarna hö i stora hönät, så de kan äta hela tiden, utan att få i sig så mycket att de blir tjocka.
-Släpp kraven att behöva motionera de dräktiga stona.
-Om ni har plats kanske ni kan få in en inackordering och ni sätter upp reglerna så att ni delar på in- och utsläpp samt vissa fodringar, samtidigt som ni får lite extra inkomst av denne.
-Stängsla mellan hagen och stallet så att de kan gå in i sina egna boxar själva.
-Försök mocka innan jobbet om möjlighet finns, så känns det lättare på eftermiddagen.
-Skaffa en liten lekhörna i stallet som någon annan i tråden har till sina barn, så kan barnet vara med, men ändå ha roligt medan du fixar det du måste.

-Ha fyra trådbackar i tvättrummet, där man lägger vit tvätt i en, röd i nästa, blå/svart i den tredje och plagg som ska tvättas ensamma i den sista. Då slipper man sortera när det ska tvättas.
-Tvätta mer sällan om det går och kanske nattetid och in i torktumlare på morgonen om ni har det, då behöver det inte hängas upp på tork.
-Laga mycket mat ibland och frys in så det räcker i flera dagar.
-Låt någon passa barnet någon gång ibland, så att du och din sambo kan få lite tid själva.
-Betala räkningar 1 gång/månad och kolla bara mailen ibland.
-Städa det som måstes, inte för att det ska vara perfekt rent överallt.
-Skaffa inte fler djur just nu, även om det dyker upp en till söt katt som man kan få gratis eller något ;)
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Det är en rätt så rosa dröm om det egna stallet, det är så otroligt mkt jobb och man är så enormt bunden.

Det finns ju faktiskt även de (som jag) som hellre väljer att vara utan häst om man inte kan ha den i eget stall hemma. Att ha häst är inte alltid bara liktydigt med att äga en häst.

Sen är det säkert generellt så att många har en orealistisk bild av hur det är att bo på landet.

DET tror jag betydligt mer på. Klarar man av att bo på landet klarar man nog ofta av att ha häst hemma (eller inse att man INTE vill ha hästen hemma).

Att bo på landet ser jag mycket mer som en rosa dröm än att ha hästen hemma i eget stall :)
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag sa att jag lämnat tråden, men jag gör ett gästspel till.

Bo på landet och ha häst hemma är ingen rosa dröm för mig och jag vet vad det innebär. Däremot är det otänkbart för mig att ha häst inackorderad igen, då skiter jag hellre i att ha häst alls (av en miljon anledningar som jag inte tänker dra upp här).

Allt runt gården och hästarna trivs jag med och det är inte jobbigt. Det jag tycker ÄR jobbigt är att jag inte får ihop tiden. Inget ensklit moment är jobbigt eller tråkigt (bortsett från disk, fylla och tömma diskmaskin, I HATE it).

Allt har gått bra och fungerat hittills för att det har alltid varit någon hemma, antingen föräldraledig, semesterledig eller arbetslös (mellan jobb). Det här är första hösten/vintern som vi båda jobbar heltid, har barn och ska hinna med resten. Vi har vänt ut och in på allt och enskilda moment tar inte mycket tid och det går på pappret visst att få ihop det hela, men det finns en variabel som inte är lika lätt att styra. Barnet! Barnet går i första hand, jobben i andra, sen kommer gård och egna intressen.
Vårt barn går 26 timmar på dagis trots 2 heltider. Där blir det en hel del pusslande. Sen tar allt längre tid och planerna ändras och är det något jag fått lära mig som mamma (är notoriskt planerings och ordningsfreak av naturen), det är att absolut inget blir som planerat och säger man en tid som man ska göra något så kan det lika gärna ske en timme innan som efter.

Ibland sover barnet som en klocka, ibland inte, ibland blir det sjukt och ibland har det bara jobbiga utvecklingsperioder som gör att saker inte flyter på smidigt.

Gästspelet över.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag vill ju lösa det här innan jag går i väggen? Det ligger inte runt hörnet även om jag är stressad och dödstrött. Så väl känner jag mig själv. Hästarna finns det folk som tar hand om (om du läst vad jag skriver så har jag backup, men inte till vardags utan isåfall för en helt annan lösning än jag har idag), så de behöver du inte oroa dig för.

Jag tror du blir stressad av allt du vill göra och inte av vad du gör om du förstår vad jag menar. Du vill komma igång och rida hingsten men hinner inte och så har du det i tankarna varenda dag vilket gör att du får en inre stress och dåligt samvete som bryter ner dig bit för bit.

Om du bestämmer dig för och accepterar att det bara är såhär just nu med småbarn etc och lägger det andra på hyllan för en tid så tror jag du kan få det lite lugnare i vardagen, för egentligen hinner du ju med det du gör men inte det du vill göra ;)

Så släpp taget om det du vill göra just nu, den tiden kommer ju sedan när dina barn har växt upp lite.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Huvudet på spiken! Det tror jag många fått erfara.

Jag tycker det är MKT lättare med eget stall! Jag känner mig mkt mer låst när jag som nu, har dom inhyrda. Man sätts på scheman där man måste fodra...problemet är inte fodringarna i sig, men problemet är att man måste vara där just exakt den tiden. Med eget stall så kan man sätta timer med fodringar, eller ge fri tillgång eller så är det faktiskt helt ok att komma typ 30 min senare....Och det handlar inte om att bara släppa ut sina egna hästar i hagen (eller ta in) nej man ska då ta in 20 stycken, rulla av lindor, byta täcken etc etc. Tex Morgonfodringen börjar kl 07.00 och man är klar 09.00 och dessutom är inte alla hästar alltid så trevliga att leda heller. Sedan så får man iaf göra det där extra arbetet, stängsla hagar etc. Fördelen med att stå inhyrd är att man kan få sällskap och inte vara helt ensam i stallet, en annan fördel är att det i vissa fall kan vara lättare att få medryttare.

dee79 och jag har för övrigt tidigare stått i samma stall.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Gör dig av med hästarna om du inte orkar/vill längre. Vill du ha hästarna kvar får du lösa problemen.

Svårare än så är det väl egentligen inte?

Problemen kan du skriva upp och sen kolla om det finns möjliget att lösa dem. Många har t.ex skrivit om att en lösdrift kan underlätta själva driften av hästarna, ja där är EN (av många) lösning på problemet att stallet tar tid.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag tyckte det var sååå skönt att läsa ditt inlägg även om jag lider med dig, för jag kände: ÄNTLIGEN någon som vet hur det är & som har det likadant.

Har själv gård (med renoveringsbehov) ,barn (om än lite större), hästar,hundar samt heltidsjobb.

Kortfattat hur jag får det att gå ihop:
Sänkt mina krav REJÄLT både på städning och ridningen (det är okej om de får vila ibland, bara de hålls igång tillräckligt för att hålla sig fräscha)
Har lösdrift och på kallaste vintern fri tillgång (vore skönast att ha det höst/vår också men har hästar med rätt olika behov)
Försöker hitta effektiva lösningar (som att ha en häst som handhäst ibland osv)

Sen bryter jag ihop ibland och går vidare ;)

Jag VILL ha mitt liv. Skulle bara vilja ha fler timmar på dygnet..:angel:
Jag älskar vår gård och trivs här även om jag ibland känner mig fullständigt urlakad..

Till er som skriver att allt går bara man vill: Shit vilken äckligt klämkäck inställning.:devil:
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag tror du blir stressad av allt du vill göra och inte av vad du gör om du förstår vad jag menar. Du vill komma igång och rida hingsten men hinner inte och så har du det i tankarna varenda dag vilket gör att du får en inre stress och dåligt samvete som bryter ner dig bit för bit.

Om du bestämmer dig för och accepterar att det bara är såhär just nu med småbarn etc och lägger det andra på hyllan för en tid så tror jag du kan få det lite lugnare i vardagen, för egentligen hinner du ju med det du gör men inte det du vill göra ;)

Så släpp taget om det du vill göra just nu, den tiden kommer ju sedan när dina barn har växt upp lite.

Precis just så :bow:.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag tror en del av problemet ligger i att ni är vana att en person är hemma. Det tar ju tid att sätta andra rutiner.Vet ju hur jobbigt det är i början om man går från deltid till heltid. Man är van att ha mer tid. Har inga direkta råd att ge,mer än möjligtvis att ge det lite tid innan du bestämmer dig.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Du verkar jobba väldigt mycket?
börja kl 06 och ibland jobba till 17-18.
Verkar som mer än en heltid?

Kan du inte gå ned i tid under småbarnsåren?
man har rätt att jobba 75% och det kunde ge dig
lite mer hästtid utan att försaka barnet.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Till er som skriver att allt går bara man vill: Shit vilken äckligt klämkäck inställning.:devil:

Men det går ju bara man vill ;)

Men man måste ju VILJA göra FÖRÄNDRINGAR för annars så går det inte...
Det finns många bra lösningar till det mesta, dock kostar de ju oftast en del.

Tex:

Dubbla tvättmaskiner = halverat tvätttiden, där kan man ju iof köpa en bättre begagnad på tex blocket för att skaffa sig en till utan att bli ruinerad.

Foderautomater/fodergrind som kan ta en fodring/dag underlättar också.

Robotdammsugare som sköter sig så gott som själv.

Använda sig av tex Linas Matkasse så slipper man handla mat varannan vecka och även besväret med att komma på vad man ska äta för det är ju redan ordnat :)

Å sen finns det en himla massa fler och enkla lösningar, men man måste ju vara lite mer insatt i TS situation för att hitta en lösning som passar henne och hennes familj..
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Till er som skriver att allt går bara man vill: Shit vilken äckligt klämkäck inställning.:devil:

Det är klart det går om man vill, men oftast brukar det då handla om (bort)prioriteringar och förändringar. Samt det som pulskaskurk skrev, VILJAN att prioritera bort vissa saker och VILJAN att göra förändringar.

Om TS berättar vilka problem som finns så tror jag med säkerhet att bukefolket har ett antal egna lösningar (både dyra och billiga) på många av de tidskrävande stallproblemen :)
 

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 587
Senast: Trissa
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 533
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: Vallmo
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 372
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp