Jag tror jag ger upp nu

Sv: Jag tror jag ger upp nu

Nu kan jag ju bara svara angående mina barn men såhär har vi det:

Lilleplutt 8 månader sitter i vagnen med sele på, vilket inte alltid uppskattas till 100% men oftast är han nöjd bara han ser mamma.
Ska vi vara i stallet länge så har han en gammal hederlig lekhage med botten och hjul så man kan köra runt honom i stallet efter behov. Där har han kuddar, filt och leksaker. Ibland har han tur för då hoppar stallkatten in till honom och myser :love:

5 åringen har en egen shettis som han gärna mockar och blandar mat till.
Han har hjälm men ingen väst då han är rätt liten så vi har inte hittat någon som passar.
Han vet mycket väl när han ska akta sig men man får ha koll och påminna honom ibland.
Givetvis har han leksaker i stallet och egna små redskap och kärra att mocka i.
Han tycker faktiskt att det är roligt att följa med för nu går han 15 timmars veckor på dagis och då blir han sur när jag åkt till stallet utan honom.

Vi har en stor ridbana så när jag rider sitter den store och leker i sanden och den lille sover i vagnen (förhoppningsvis) annars tittar han på mig eller storebror. Det är vansinnigt kul om jag skulle hoppa :D
Vi spärrar av hörnet dom sitter i och får byta hörn då och då så det inte blir allt för stora gropar i underlaget.

Alla hästarna är vana vid barnen, barnvagnar och leksaker. Värsta miljöträningen ;)
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

*KL*

Tack (nästan) alla som svarat! Jag hinner inte kommentera alla inlägg separat, men har läst alla och kommer att fundera över utgången av det här. Väldigt kluven fortfarande. Det är ju spridda tankar, allt ifrån att det inte går alls (vilket jag känner ibland), till att det ska reduceras på något sätt (kan vara ett ok alternativ) och till de som tror att det går att lösa helt och hållet med annan planering och prioritering (vilket är det jag faktiskt vill, men är osäker på om jag kommer att kunna lyckas med).

Jag har fått många bra tips, vissa känns inte aplicerbara på vår familj och boendesituation, men kanske tål att tänkas på ändå.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Skriv upp alla tips på en lista och sätt dig med sambon och kolla vad han tycker.
En del kan ni kanske skrota direkt och en del som du tycker är nja, kanske han tycker är toppen.
Det kan bli ett bra underlag för diskusion om inte annat :)
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

dagens tips från en i samma sits, heltidsjobb, häst, katter, barn, make utan som helst hästintresse.
Roomba datordammsugare, den dammsuger när du inte är hemma.
Bara komma hem och tömma magen på roomba.
Istället för tråkiga informationsfilmer hur den fungerar så titta cat vs roomba på youtube.:idea:
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Alltså... jag känner ju dig lite nu då så det blir kanske ett färgat inlägg. Men jag tror, som så många andra skrivit, att det handlar om prioriteringar. Man måste inse att var sak har sin tid och sänka sin ribba på många områden. När man får barn så förändras faktiskt mycket vare sig man vill det eller inte.

Jag har ju själv knappa 20 hästar här hemma för dagen, varav 7 på box. Jobbar heltid, 2 barn + ytterligare 3 varannan helg (fast våra är ju större). Min sambo gör inte fantastiskt mycket inomhus men desto mer ute. Jag sköter allt det dagliga med hästarna (in, ut, mockning etc), han gör ofta lite större grejer som fodra, ströa, stängsla.

Våra krav på hur det ser ut inne är rätt små. Men barnen ska ju ha rena kläder varje dag, vi måste äta middag (och diska...) varje dag, läxor ska göras, det är gympakläder osv osv. Och man vill ändå ha nån slags ordning omkring sig.

Jag upplever inte alls att det är omöjligt, men visst är det mycket att göra. Å andra sidan är jag en sån där "ideell person" som gärna tar på mig ännu mer ;). Idag har jag t ex varit på ridskolan tre vändor (fodra, mocka och släppa ut morgon, sen egen träning, sen fodra och släppa in em). Så mina egna hästar hann jag inte mocka åt förrän det blev mörkt...

Rida har jag helt prioriterat bort faktiskt. Jag rider en gång i veckan på ridskolan, min egen treåring är till salu.

Och vi har köpt dammsugarrobot! Kom gärna och titta på den, hihi, den är super :love:.

(sen ska jag svara på ditt jobbmail också.... har varit borta mycket under veckan och inte hunnit kolla, men svar kommer i början av nästa vecka!)

Allt går, men om man känner att det är övermäktigt så måste man tänka om. Dock måste man inse att man väljer sin egen nivå på allt - städning, hästar, umgänge med kompisar osv.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jobbig situation när man känner att tiden int räcker till.
Du har fått många bra råd om hur du kan lösa en del saker
så att du får tid över.
Försök lösa fordningarna så dem inte tar sån tid genom att
packa påsar/nät för flera dagar i taget o släng in middagshöt
på morgonen när hästarna kommit ut.
Vet int hur gammla ungarna är men de kanske går att hämta
dem samtidigt när ni tar er hem. Kanske äta middag tidigare
o lägga barnen tidigare så ni får mer tid på kvällen?
Eller om dem kanske kan vara med i stallet hjälpa till med enkla
saker.
Sen måste du och din man göra upp vem som ska göra vad och när
det ska göras. Hjälps åt och turas om. Tvätta kläder en eller
två dagar i veckan samma med städningen hemma en dag var i veckan
kanske? Maten kan ni göra storkok då sparar men rätt mycke tid
och pengar.
Om du gör en liten ridbana så kan du försöka longera/löshoppa/tömköra
eller lös motionera någon av hästarna. Det går rätt fort då man slipper
borta hästen noga och sätta på utrustning. Då får dem ändå röra
på sig. Så kanske du hinner med att rida en också.
Bara lite ideer som kom upp och som kanske redan tagits upp.
Men jag hoppas det löser sig för dig.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Glömde:

En otroligt viktig sak som jag tror många glömmer är att man måste tillåta sig själv att vara lat. Det är jag bra på! Att kunna bara sätta sig i soffan (som nu...) med ett vinglas och datorn i knät. Det finns loads of måsten runtomkring mig men jag ser dem inte. Det har tagit mig några år att nå hit (och några hårda år... i mitt förra liv) men jag inser att det är guld värt!

Dåligt samvete är nåt av det värsta som finns anser jag. Det finns inget som får en att må så dålligt som att gräma sig för sånt man inte hinner (och VAD är meningen med det??).

//athena, med ofärdigt badrum, ovikt tvätt, icke dammsugen hall, listan kan göras hur lång som helst, men jag skiter högaktningsfullt i det. För nu vilar jag!
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Glömde:

En otroligt viktig sak som jag tror många glömmer är att man måste tillåta sig själv att vara lat. Det är jag bra på! Att kunna bara sätta sig i soffan (som nu...) med ett vinglas och datorn i knät. Det finns loads of måsten runtomkring mig men jag ser dem inte. Det har tagit mig några år att nå hit (och några hårda år... i mitt förra liv) men jag inser att det är guld värt!

Dåligt samvete är nåt av det värsta som finns anser jag. Det finns inget som får en att må så dålligt som att gräma sig för sånt man inte hinner (och VAD är meningen med det??).

//athena, med ofärdigt badrum, ovikt tvätt, icke dammsugen hall, listan kan göras hur lång som helst, men jag skiter högaktningsfullt i det. För nu vilar jag!
:bow::bow::bow:
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Jag känner igen mig i din situation, trots att jag bara har en häst, inga barn men däremot en hund. Jag är helt slut efter jobbet, speciellt runt onsdag/torsdag och att sen åka ut till stallet för att jobba ännu mer där, särskilt nu på hösten/vintern med mörkret och kylan gör att man gärna känner sig rätt så slut och nästintill deppig. I din situation skulle jag inte tveka att lämna ut någon/några hästar på foder en period, eventuellt hyra in någon som kan komma och mocka boxarna. Nu har jag full service i mitt stall, så jag slipper fodra och ta in/ut, ta av och på täcke osv på vardagarna, så det gör ju att man orkar.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Kommer hem ca kl 16.45. Mockar mina sju boxar (åtta hästar på sju boxar pga ett sto med föl delar box). Tar in fem unghästar för kraftfoder.
Rider 2-5 hästar beroende på dagsform.
Fodrar alla hästar med grovfoder, tar in de hästar som ska in för natten, efter att ha släppt ut småpojkarna.
Går in igen ca kl 20.30-21 de flesta kvällarna.

Måste bara fråga...
Du kommer hem 16:45, mockar sju boxar. Då bör klockan vara iaf 17:45(?). Ta in fem hästar bör ta i alla fall 10-20minuter.
Ge grovfoder och ta in hästar bör väl också ta i alla fall 20minuter och sen ta ut småpojkarna 10-20minuter.
Då återstår som mest tre och en halvtimme. Hur hinner du med att rida upp till fem hästar på den tiden? Det är som mest drygt 40minuter per häst. Inkl, borsta av, sadla m.m. samt sadla av m.m.
Och hämta in också antar jag?
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Ja, jag är imponerad över hur du får ihop allt och inser att även om jag minskade ner på hästar så skulle grundproblemet finnas kvar. Man kan ju inte banta bort hela livet heller, men det vette sjutton hur jag ska styra upp det hela. JAg hatar oreda och min ribba ligger väl för högt, men hur gör man för att nöja sig med mindre?
Sitta i soffan, vad är det? Äta, jobba, sova....

Robotdammsugare. Hur funkar den då? Klarar den tjocka mattkanter? envisa kattullhår som fastnar i mattorna? Grus? Sten? lera? och vad gör man om man har höga trösklar? Tar ett rum i sänder?

Jaja, nu ska jag hämta H på förskolan så får vi se. Det är tur han gillar att mocka i alla fall - det utvecklar ju språket att gå omkring och säga bläblä och usch :angel:
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Vintern 08/09 var jag så urbota, äckligt trött på att alltid bara mocka skit och inte hinna rida eller ägna hästarna någon tid. Jag pendlade då 4 timmar/dag och pluggade heltid. Inte hade jag råd att stalla in hästarna någon annanstans heller.

Övertalade min dåvarande sambo att hjälpa mig att bygga en ligghall till (hade redan 3 islänningar inackorderade i min befintliga ligghall) och den där ligghallen blev min räddning. Dessutom visade det sig att hästarna uppskattade att få gå ute minst lika mycket och mitt måndagsexemplar blev friskare. Så skönt att slippa ha råångest för att man inte kommer hem i tid när det är skitväder, eller om man vill sova en stund längre på helgen, hästarna kan gå in och har alltid halm att äta.

I vintras pluggade jag sista terminen på distans och kunde gå hemma hela våren och njuta av att få ägna all tid jag ville åt HÄSTARNA, inte åt deras skit... En vanlig dag, om jag inte mockade (gjorde jag 2 dagar i veckan) tog det 20 minuter att fixa till hästarna, dvs packa höpåsar, fylla på vatten och fodra, 5 hästar då.

Är hingsten van att gå bredvid/med stona kan du kanske ha honom också på lösdrift fast med egen avdelning i ligghallen.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Läs om Roomban i robotdammsugartråden här på buke.

Kräver lite tid i början så man lär sig hur den fungerar men sedan - nada!

Skitsmidigt och för oss enda sättet att hålla rent i ett renoveringskaos till hus :bow:
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

en del av dina inlägg är skrivna mitt på dagen, jobbar du inte varje dag, eller sitter du på bukefalos på jobbet?

Jag är av den typen, att vill man- då löser man det. Jag har ett bra jobb, så jag jobbar runt 27 timmars pass, börjar natt, slutar natt/morgon, så den dagen jag jobbar står hästarna.

Men om du är i stallet 4.20 för att hinna med hästarna vad gör du där då? Bara fodrar? Det tar ju inte så lång tid. Lägg ut hö i hagen kvällen före, kraftfoder kan de ju äta i hinkar ute om de är någotlunda schyssta o inte äter upp varandras mat. Annars äter de kraft inne, då kan du mocka medans hästarna äter, stallet borde mao kunna fixas helt klart på morgonen?? Har inte fått något grepp om när du kommer hem, men är stallet klart, och din sambo börjat med maten borde du med lätthet kunna rida åtminstone en häst efter jobbet.. Både rida, longera promendera går ju i mörkret med pannlampa. Rid ena stoet ta med de andra som handhäst, men är båda dräktiga borde de väl inte vara prio ett att hålla i gång dem?

Ang städning, plcokar man undan efter sig borde det ju inte bli stökigt? dammsuga och torka golv behövs inte göras varje dag, tvätta borde man inte heller behöva göra varje dag.

Så jag tror nog att det går att lösa,bara man vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag tror jag ger upp nu

JAg hatar oreda och min ribba ligger väl för högt, men hur gör man för att nöja sig med mindre?
Sitta i soffan, vad är det? Äta, jobba, sova....

Detta är ditt grundproblem, det är det du måste jobba med. Sen kanske det måste ske på bekostnad av hästarna, vad vet jag, men man måste tillåta sig själv att vara nöjd. Annars funkar inte livet.

Jag har såna "akutdagar", som idag när jag var upp kl 6, till stallet, väckte barn, få dem till skolan, jobba från kl 8 och framåt, nu telemöte kl 16-17.30, sen hinna mocka klart och få i barnen middag innan tävlingsmöte på ridskolan kl 19 och hoppträning efter det - hemma vid 23 ungefär. Så idag hinner jag inte lata mig ;). Men jag har laddat för det under helgen och därför går det!
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Har du hört talas om skrivbordslunch? Äta framför datorn? Skriva ett inlägg när en rapport står och jobbar och låser systemet?

4.20 kliver jag upp och är då efter katterna fått mat m.m i stallet typ 4.35. Om jag ska lämna mitt barn hinner jag hela stallet, men när jag ska vara på jobbet 6.00 måste jag vara inne 5 igen för att hinna fixa frukost att ta med till jobbet, fräscha upp mig, för att 5.20 åka. Det tar 30 minuter till stan, 8 minuter att gå från parkeringen. Då har jag släppt ut hästarna, ibland måste jag slänga ut hö på morgonen (om det regnar vägrar jag låta det ligga ute över natten, för hästarna vill inte ha det). Är det torrväder läggs det ut dagen innan (om inte sambon släpper in, för då fixar jag det på morgonen). UTsläpp (alla hästarna går ut själva förr er som undrade) tar 5 minuter, hö ut tar 5min. Nu har jag en kvart kvar och brukar hinna mocka grisens box och tömma alla vattenhinkarna samt sätta en pytteskvätt betfor på svällning (får det med mineraler). Inget kraftfoder till hästarna, men som sagt mineraler.

När jag hämtar så brukar sambon passa på att träna i stan, eftersom han inte kan det de dagar han hämtar (vi har 4 mil enkel väg och jag förstår att han vill träna de kvällar han ändå är kvar sent på jobbet. Mest tidseffektivt och ekonomiskt. När han hämtar kommer jag hem runt 18-19 och vill ha lite tid med mitt barn innan han somnar (19.30 är det läggning), sen i med mat så jag orkar. Då är klockan drygt 20. Insläpp och koll av hästarna, snabbborstning (dvs inte det jag menar med att borsta hästarna), fylla vatten ute, fixa hö att slänga ut, eller att även slänga ut det och klockan är 21. Då finns det faktiskt måsten att göra och om jag skulle träna så hinner klockan bli 22 och då är jag så död att jag i princip trillar av hästen.

JAg ska försöka deala med chefen så att jag kan ta hämtningen de flesta dagarna i veckan, för då kommer jag hinna både barn och hästar, då sambon inte tränar alla dar i veckan.

Så? Vill man så går det funkar inte alls alltid, inte när man har kört på det så länge att orken faktiskt tryter. Det är då man går i väggen och det tänker inte jag.
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Gör dig av med katterna - de tar tid att sköta och smutsar ner mycket, du behöver inte städa lika mycket
Vattenkoppar - slippa bära vatten.
Den grisiga hästen kan stå på halm där det bara läggs på nytt uppepå skiten och allt mockas ut en gång i veckan.

Men det allra bästa hade varit att ha lösdrift med vattenkoppar och kan hästarna inte gå på fri tillgång så bygg en eller två höhäckar (beroende på hur många fodringar de ska ha) och stängsla av dem med varsin självöppnande grind, tex en frukostgrind och en lunchgrind. Då behöver du varken släppa in/ut, mocka eller bära vatten, bara ge dem hö på kvällen och fylla på höhäckarna. Betfor kan du ge om du binder upp dem inne i lösdriften för att se så de är ok, och rider den som ska ridas.
Du kan iallafall sova 40 min längre på morgonen:)
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

då får man väl sälja hästarna, eller acceptera att man har tre stycken som bara går och tar tid o kostar pengar?

känns ju då lite långsökt hur du ska hinna med två föl i det hela..
 
Sv: Jag tror jag ger upp nu

Nu ska jag vara plågsamt ärlig. I dina skor hade jag gjort mig av med alla hästar utom en, haft den på fullinackordering och ridit, pysslat och NJUTIT de gånger i veckan du kan komma från. Att två-tre gånger mån-fre komma från och någon timme lördag-söndag känns inte överstigligt.

Att ha hästar hemma går alltid att återuppta när det är läge i livet. Men är det verkligen värt det, nu? Själv hade jag haft konstant dåligt samvete att jag inte hinner med och njuter av hästarna, eller hinner med och njuter av familjen.
 

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 587
Senast: Trissa
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 533
Övr. Barn 29 minuter sedan hej! nu vet jag ju inte om detta har något med denna sajt och göra, men nu är det ju så i mitt hästintresse att detta...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: Vallmo
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 372
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp