Jag skulle aldrig döpa min hund till...

Sv: Jag skulle aldrig döpa min hund till...

Sten! haha, kan se framför mig någon tant som ropar "Steen kom nu Sten!" Eller Stig. De är ju människonamn men tänk vad konstigt ändå. Dag & Natt skulle ja heller aldrig döpa en vovve till. Däremot disneynamn gillar jag :angel:

Kl

Är inte heller så mycket för "tuffingnamnen", inte heller för "klassiska" hundnamn. Däremot så gillar jag människonamn. :laugh: Och har haft turen att få döpa mina hundar direkt hos uppfödaren. Min nuvarande BC heter Hilda och vår gamla BC som dog i höstas var döpt till Åsa. Har tidigare ägt, åxå döpta av mig, Petra och Pernilla. :laugh:

Kicki :laugh:

Håller med på alla punkter:) (Tommy, Yvette, Sara och Emma nickar instämmande här i soffan ;))

Måste lägga till att Ronja skulle jag varken döpa hund eller människa.

Bruno och Buster skulle jag aldrig döpa en hund till haha.
Inte heller "vanliga" människonamn som jag verkligen förknippar med människor, typ Niklas, Anders, Maria, Karin, Peter osv osv.
Däremot skulle jag vilja ha en liten Yngve :p.

Nuvarande vovven har också ett människornamn, Dante. Har ju blivit väldigt vanligt på småpojkar nu men när vi döpte hunden visste jag knappt ens om att människor kunde heta det :p

Ygge låter ju som hygge, eller kalhygge! Kanske till en hund utan päls :p

Ygge kalhygge :D

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Det finns nog massor med saker jag inte skulle döpa en hund till, men exempel ur verkligheten då:

Mimmi, Smilla, Ludde, Elvis, Zorro, Moa, Molly, Bamse, Putte, Wilma (för att de är extremt vanliga namn)
My, Mysan (har aldrig träffat ett djur som hetat Mysan och inte varit elakt) Tess, Tessan, Tessie osv,
Nitro, Raffe, Rambo, Torsten, Olle, Markus, Svea, Annica, Dolly..

Finns säkert fler men det var alla jag kom på nu.

Jag håller med dig i alla..
Fast Nitro är väl lite fint :D Och Torsten till en tax.
Lady är ett annat tråkigt hundnamn. och Donna, Dixie.

Vad jag INTE skulle namna mina hundar till, det är mååååååååååååånga namn det!!!:rofl:
Men nu har jag en Bailey (uppfödaren döpte honom till Ares....)
och en Diesel (uppfödaren döpte honom till Minos)...

När jag var liten hade jag en korsning strävhårig tax/Drever vid namn Poppi.....
Svärmor hade en strävhårig dvärgtax som till vardags lystrade till Muffe!!!:rofl:

Jag skulle inte döpa mina hundar till..Dino Snobben plutto,tassen ,plutten,vovven eller doggy,Aport ....Hemska namn

träffade i för sig en shäfer som hete Aport för måga år sedna han va riktgit niCe och passade till namnet men annars ínget namn som tilltalar mig

*kl*

Jag skulle aldrig i h-e kalla min hund för Bamse. Vad kul det är är man har funderat hur länge som helst på fina stamtavlenamn och så väljer valpköparna att kalla dem för Bamse, av alla namn:eek:

:rofl:Men DET kan jag förklara!
Jag har ju haft en Bamse, en Bernersennen. Min tanke var att han skulle få heta Ozzy men den där 2 åriga dottern jag hade var av en helt annan åsikt: "Den fatta hunden heta Banse!" (Den svarta hunden heter Bamse).
Och TRO mig, den madamen var helt omöjlig att ända uppfattning på:rofl:.

Iofs hette Bamse "Uppförarnamnet TACO" som stamtavlenamn så sett i det perspektivet så vann Bamse överlägset *skrattar*

haha va sött :D
min pojkvänns syster har en hund som heter hjärtat lite udda namn tycker ja.. lite töntigt i början men nu har man vant sig .. vill påpeka att hon är stafford/schäfer/dobberman/rottwiler :D

Ojojoj!

Finns ju tusentals namn som jag aldrig skulle ens fundera över. Allt som är för gulligt. Utpräglade människonamn. "Ord" som betyder något som blir konstigt att ropa ("ost","sko", "gobeläng", "läskeblask" eller liknande). Seriefigurer, de allra flesta. Namn som börjar "svårt". Keo, som vår heter, är svårt. "K-et" behöver lite ansats. Det tänkte vi inte på.

Namn som har en tydlig historisk förankring av negativ klang. (Adolf är väl klassiskt.) Kleopatra skulle väl vara roligare, mendet skulle ju bli att man kallade henne Kleo, eller nåt.

Skulle däremot gärna kalla för "sprit-/alkoholnamn": Chivas (som jag vet finns här på forumet, jättefint tycker jag!), Jever, Gin (men inte Ginny), Madeira, Martini.

Nästa hund blir en tollare och hon ska heta Madeira, kallas för Eira. (Någon som läst de barnböckerna?) Men det blir om en sisådär tre år ;)

/Syrsa

Jag har en borderterrier som heter Boris. Jag tyckte det lätt tufft och roligt. Men folk tycker att det är jättekonstigt. De antar ofta att det är stamtavlenamnet och inte jag som hittat på det.

Skulle aldrig döpa mina hund efter poppis-barn-namnen. Typ Tindra, Vilda o.dyl.

Senast ändrad:

Jag skulle inte döpa mina hundar till..Dino Snobben plutto,tassen ,plutten,vovven eller doggy,Aport ....Hemska namn

träffade i för sig en shäfer som hete Aport för måga år sedna han va riktgit niCe och passade till namnet men annars ínget namn som tilltalar mig

Jag har en Dino, och jag lovar han är en Dino :rofl:
Nästa Basset blir en Pluto:angel:

Själv skulle jag aldrig kalla min hund för Zita,Lady ,
Donna,Bamse,Nalle , finns fler.......ja, helt enkelt dom vanligaste hundnamnen.

Skulle aldrig döpa någon hund till Santos, Aico eller Atlas - men jag har/haft hundar som heter så.
Den jag döpte själv hette Bossi - Bossanowa.

Jag funderar på att börja kalla nuvarande monster för Puffsan - för att stämma ner honom lite - han kanske känner att han måste leva upp till sitt namn.

namn som pricken, pysen, pluto, vilma, bamse mm, inte heller molly för min kusin heter det..

många reagerar på min hunds namn, Greta Garbo. de flesta som hör att hon heter det kommer med motkommenteren "men det kan ju inte en hund heta :eek:" eller "hur kan du döpa en hund till det" nu är det ju inte jag som döpt henne dock.
sen när de hör att hon kallas Grisen så blir de ännu mer förskräckta !

många reagerar på min hunds namn, Greta Garbo. de flesta som hör att hon heter det kommer med motkommenteren "men det kan ju inte en hund heta :eek:" eller "hur kan du döpa en hund till det" nu är det ju inte jag som döpt henne dock.
sen när de hör att hon kallas Grisen så blir de ännu mer förskräckta !

Haha!

Har en vän vars tik kallas Bögen i vardagstal. (Heter något heeeeeelt annat ;) )

/Syrsa

Oj, från en ytterlighet till en annan :o.
Jag gillar inte namn som Poppe, Max, Trasan, Morran, Snuttan osv men det beror mest på att jag har barndomsminnen av sådana. Bimbo och Dildo är väl inte heller så bra. Vissa namn kan vara perfekta på en hund men totalfel på andra. Fast Mini på en Grand Danois eller Rambo på en tax kan vara lite lattjo...

Vår springer heter i stamtavlan Cloette´s Wild & Crazy vilket är passande men inget jag vill gå och hojta i skogen. Så det blev Dajm pga hans prickiga sötnäsa.

En fd granne hade en schäfer som hette Attack, kul att kalla in den i ett bostadsområde :confused: Fast han blev ganska snabbt en Acke, precis som våran Akilles. Så ibland kom det 2 svarta schäfrar farande när man ropade :D

Liknande trådar

Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 790
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 336
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025