Efter att ha läst allehanda trådar här, stött på rikspuckon ute i livet, läst vad kvinnor får i sina inkorgar om de vågar diskutera på nätet eller i medierna, läst om ett stort antal totalt obegripliga frianden i våldtäktsmål och vad 'vi kan inte ha muslimer här för de hotar kvinnorna' männen skriver på flashback så undrar jag en sak. Exakt vad är skillnaden på Sverige och stater som Iran och Saudiarabien förutom att i de två sistnämnda så är patriarkatet öppet inskrivet i lagen?
En kvinna åsikter ska kontrolleras. Hon får uttala sig så länge hon tycker detsamma som männen. Har hon en egen åsikt ska hon straffas, gärna sexuellt. Bibelns kvinnan tige i församlingen gäller helt klart fullt ut.
En kvinnan klädsel ska kontrolleras. Har hon för lite på sig så är hon en slampa har hon för mycket på sig så ska hon kläs av.
En kvinnas sexualitet ska kontrolleras. Har hon sex med för många är hon en hora. Har hon inte sex alls är hon frigid (och behöver knullas).
En kvinnas kropp ska kontrolleras. Är hon för tjock, för smal, för stora bröst, för små bröst, för stora lår, för stor rumpa, har hår under armarna, har hår kring könet, hårfärg, läppar, ögonbryn m.m.
Helt enkelt en kvinna får endast existera i mannens kontext men inte för sin egen skull.
Det hemska är att Sverige ses som ett föregångsland när det gäller jämnstäldhet. Jag tackar alla eventuellt existerande gudar för att jag aldrig skaffat barn. För hemska tanke det kunde ju bli en flicka och lika hemska tanke annars blir det en pojke.