Jag kan se anledning att "hata män", när man pratar om konstruktionen "man" (till skillnad från individer av manligt kön). Det finns ärligt talat gott om anledning att hata mansrollen... Jag tyckte det här var en bra lista, jag delar inte hennes upplevelser till 100% givetvis, men
väldigt mycket är riktigt klockrent.
http://www.expressen.se/omtalat/roster/sanna-23--det-har-ar-vad-jag-hatar-nar-jag-hatar-man/
Och den som menar att sådana uttalanden är skrämmande näthat har nog levt ett väldigt skyddat liv...
Och ja, jag tänker på det här
Vilket inte kunde bli en bättre kontrast om det var skrivet avsiktligt.
Heja dig att du står upp - trots hur skrämmande vi är - mot de grymma, näthatande kvinnorna! Starkt jobbat!
Men även om så inte är fallet just på Bukefalos så tror jag du kan finna glädje i att utanför den här bubblan står du
verkligen inte ensam. Det finns gott om er, modiga karlar som håller kvinnorna på plats!
Ja det tycker jag du gör. Som sagt, att behandla problemet som isolerade, individuella upplevelser, där vad män upplever är detsamma som vad kvinnor upplever, är för mig rätt bisarrt. En kvinna som trampar över en mans gränser har inte årtionden av mönster bakom sig som säger att hon har rätt att göra det här, det är hans fel att det händer, och det är inte femtusende gången han upplever det. Om man kan rigga två exakt likadana situationer och bara vända på könen så är skillnaden
milsvid, även om det som sker i ord och handling där och då är detsamma.
Jag har inga problem med att mäns upplevelser får ta plats också, däremot har jag
stora problem med att de skulle vara samma sak!
Jag upplever definitivt att problemet blir just reducerat (och bortsopat) när man ställer kvinnor och mäns upplevelser mot ("med") varandra på det sättet, det är inte samma sak men om man låtsas att det är det så kan man också sudda ut de djupare, allvarligare problemen kvinnor har i situationerna - män upplever ju inte det där, mäns och kvinnors upplevelser är desamma, alltså upplever kvinnor inte det heller (eller borde gaska upp sig lite). Hoppla, problemet löst!
Du gör lite detsamma när du skriver om att män nog tänker på sina signaler när de är upptagna och pratar med andra kvinnor. Ja, det tror jag också - men det är inte samma sak. Deras "rädsla" är inom den egna relationen, de vill inte riskera den. Det har lite till inget att göra med att kvinnor har signalsorteraren igång på jobbet, på bussen, i skolan, på släktfest, när hon träffar grannen vid brevlådan, osv - oavsett relationsstatus. Igen, den underliggande strukturen gör att det är en falsk bild att jämföra isolerade situationer.
Sen tycker jag absolut att mycket av det du tar upp är jätteintressant och viktigt! Män har det inte för roligt i sin mansroll heller! (Särskilt inte de som har lite svårare att forma in sig i den, men även generellt.) Men då får man titta på just
deras strukturer - som skiljer sig från våra - och de situationer i verkliga livet som plockar upp dem till ljuset. Och de bör diskuteras utifrån just mäns verklighet, inte vår. För igen, det skiljer sig åt.
Det finns - i alla fall i teorin - plats åt alla vinklingar i tråden. Men jag tycker de bör hållas ärliga! En mans upplevelse av att en kvinna stöter på honom
är inte detsamma som med rollerna omvända. Exemplet med män som misshandlas (av kvinnor) i relationer är närmare, men även där skiljer det sig åt i vilka mönster som står för förtrycket.
Och jo, jag har antagit att du har en censor? Så vitt jag har för mig så är du kvinna, så jag antar att du har en. Jag vet inte riktigt vad jag skrivit som fått dig att tolka mig som att du inte förstår upplevelsen av att leva som kvinna. Det enda jag vänder mig mot är att upplevelsen av "samma" situation skulle vara jämförbar mellan könen, när könen definierar just upplevelsen av situationen.