Jag kvävs

Sv: Jag kvävs

Ja, förbannad blir han verkligen. Jag ser hur det ryker ur öronen när jag inte blir så upprörd (utåt sett alltså) som han hade förväntat sig. Ska verkligen ta till mig att man kan bolla tillbaka frågan och be att han förklarar sig närmre.

Ifråga om elavtalet fick han ju ge sig, med hänvisning till bestämmelser. Inte vad du tyckte. Och det är nog så att han får vänja sig vid det, om man ser till diskussionerna hos familjerätten.

Ibland känns det som jag lever i någon tragikomisk tv-serie. Samma jävla situation utspelar sig gång på gång på gång på gång. Just i det här fallet så tänker jag på kvällsläggningarna av vår son. Han vill verkligen alltid att mamma ska vara med och försöker alltid få till det på det viset. När vi fortfarande var ett par och även de senaste månaderna har jag nog gjort lite "för mycket". Det bestäms att pappa ska lägga sonen, alla inblandade är med på tåget, tills det blir dags att gå upp och lägga sig. För att ni ska förstå vad jag pratar om så vill jag bara säga att kvällar när pappa lägger sonen kallas pappakväll, när jag lägger sonen är det mammakväll.

P: Nu är det dags att lägga sig
M: Godnatt, sov så gott så ses vi imorgon.
S: Jag vill nog ha bådakväll.
P är tyst men ser ut som ett åskmoln.
M: Du vet att jag tycker jättemycket om att läsa godnattsaga för dig och ligga bredvid dig tills du somnar, men det gör pappa också.
S: Pappa, jag vill att mamma också följer med, går det bra.
P är fortfarande tyst, alternativt säger att det är dags att gå upp.
M: Jag tror att pappa vill ha lite mystid ensam med dig, kanske läsa den där boken XX som du gillar så mycket.

Många gånger har det här lett till att sonen följer med pappa upp, de läser bok, men sen ropar han och vill att jag ska komma ändå. Ibland har det gått bra eftersom jag har sett till att vara tyst som en mus och hålla mig så långt borta från sovrummet som det går.

Ett annat vanligt scenario är att pappan inte alls är tyst utan i stället säger: "Men du vet att jag vill ju faktiskt också ha pappakväll med dig. Vi har nästan aldrig pappakväll. Nu är det jättelänge sen du och jag hade pappakväll. Du har haft jättemånga dagar med mammakväll, men jag har ju inte fått en enda kväll den här veckan." Ofta med en sårad ton och lite av ett skuldbeläggande ligger över uttalandet och hela situationen.

Efter en del saker som sonen sagt, så har jag börjat fundera på om sonen känner sig lite tvingad till att välja pappa, eller tvingad till att det ska vara "rättvist". Nu anser ju jag att det är himla bra om pappan vill ta lite kvällsläggningar, för det ville han ju inte de 3 första åren om han inte stod under pistolhot, men det kanske inte riktigt var så här jag hade föreställt mig att det skulle se ut. I söndags när pappa inte kom hem på utsatt tid, utan en timme senare, sa sonen att han trodde att pappa hade kört vilse och aldrig mer skulle komma tillbaka. Sen lade han till med ett stort leende - då kan ju vi ALLTID ha mammakväll!

Så, i förrgår kväll var det dags för pappakväll igen. Jag måste säga att jag både roas och imponeras av min sons snabbtänkthet, men i det stora hela så är det fruktansvärt tragiskt att han ens ska behöva fundera så som han gör. Jag önskar så att det hade varit normalfallet att det fungerar precis lika bra med båda föräldrarna och att det aldrig behövde diskuteras. Jag hade med mig vad som skrevs här i tråden, om att det inte är så bra att försöka beskriva pappan i överdrivet glada och positiva ordalag, för att barnen då kan känna att deras känslor är fel eller dåliga. Den dagen bestämde jag mig för att det var slut på det ifrån mitt håll och att ansvaret verkligen ska bollas över på pappan.

P: Nu är det dags att sova.
S: Jag vill att mamma ska läsa en bok för mig här i soffan först.
M: Det vill jag gärna göra om pappa tycker att det finns tid till det.
P: Men jag vill ju läsa den här boken XX för dig.
Sonen har satt en bok i händerna på mig.
P: Okej, läs den boken, sen går du och jag upp och läser den här i din säng.
Boken läses och sen blir det dags att gå upp.
S: Pappa jag vill att du läser boken här i soffan, så mamma också får höra.
P: suckar, men ger med sig (jag försöker att inte säga något alls, just för att pappa ska få ta ansvar för situationen själv). Boken blir läst i soffan.
P: Nu är klockan jättemycket, dags att sova.
S: Jag vill nog ha bådakväll, blir det bra pappa?
P är tyst.
P reser sig och säger: Nu går vi upp och sover.
Sonen tar mig i handen och försöker dra upp mig ur soffan.
S: Kom nu mamma, nu går vi upp och sover.
Pappa ser ut som ett åskmoln, men säger ingenting och jag får totalt hjärnsläpp och vet inte vad jag ska säga. Jag vill ju att pappan ska kliva in i situationen och inte hela tiden lägga ansvaret på mig, men då detta inte sker naturligt så säger jag att sonen behöver fråga pappa hur han vill att pappakvällen ska se ut. Sonen lägger upp sin allra gulligaste min och ber snällt att mamma ska följa med. Så blir det också till slut.

Nu behöver jag lite input på hur jag ska hantera de här situationerna. Jag kan ju tycka att sonen är jättegullig och har för sin ålder en ganska väl utvecklad förmåga i förhandlingsteknik, men bakomliggande orsaker är sorgliga.

Det här scenariot kommer med största sannolikhet att inträffa åtskilliga gånger efter att vi har gått isär och kanske inte bara åt det hållet - att han inte vill åka till pappa, utan kanske även åt andra hållet. Det får vi se.

Hur bekräftar man barnets känslor utan att för den skull rucka på vad som är bestämt? Barnet är ju inte tillräckligt stort för att vara den som bestämmer. Det är faktiskt i barnets intresse (även om han inte vet det själv) att faktiskt ha en relation till båda föräldrarna. Självklart kan jag bekräfta barnet genom att fråga vad det är som gör att han inte vill till pappa, men jag kan garantera att svaret blir: För jag vill alltid vara hos dig mamma.
Hur går man vidare då? Tidigare har jag ju sagt något i stil med att jag alltid vill vara med honom också, men att han kommer att ha det himla roligt med pappa också och att det gör mig glad att veta att han har roligt.

Ansvaret för att bestämma hos vilken förälder barnen ska vara kan ju inte ligga på barnen. Hur går man in och säger att "så här är det bestämt och så kommer det att bli" utan att för den skull "köra över" barnets känslor? Jag vet att jag inte löst de här situationerna på bästa sätt innan, utan det har varit trängda situationer med en arg pappa som förlitar sig på att jag ska lösa det och då har jag hasplat ur mig något som löst situationen för tillfället.

Hos oss så har vi alltid löst det med att den andra föräldern har haft något annat som den behöver göra.
Något som alla behöver typ tvätta kläder eller röja av disken i köket.

Med tanke på att sonen behöver knyta an bättre med pappan så hade jag nog i pappans ställe blivit rätt förbannad över att över att överenskommelsen om "pappakväll" bryts och att avgörandet om "bådakväll" eller pappakväll" läggs helt på pappan (som ju blir den "elake" om den nu framhärdar i pappakväll"). Är det en överenskommen specifik "pappakväll" eller "mammakväll" så bör ju den förälder vars kväll det inte är göra klart för barnet att idag är det ex.vis "mammakväll" och då är pappa upptagen med att städa och imorgon är det "pappakväll" och då är mamma upptagen med att laga mat.

Det känns som samma situation som när ett barn vill ha glass fast det inte riktigt är läge och ex.vis pappan säger att det får mamma bestämma (och lägger över hela ansvaret och det ev. diskussionen på mamman).

Det är ju positivt att sonen får möjlighet att bonda mer med pappan och även om man får känslan av att köra över sonens känslor så ser jag det som positivt att föräldrarna tar ett gemensamt beslut och står fast vid det. Ju bättre kontakten blir med pappan desto lättare blir antagligen pappaläggningarna för barnet.

Kl

Jag undrar lite varför ni låter barnet bestämma detta? Det verkar som du tror att det är du eller pappan som bestämmer, men det är ju uppenbarligen barnet som både lägger fram möjligheten och får er att agera på det. Dvs barnet försöker fixa situationen, inte ni, ni försöker bara komma fram till vilket av de möjligheter som finns som funkar bäst och skapar därigenom en spänd situation. Ta bort valmöjligheten helt (enligt I_Us inlägg t ex) och se hur det går.

Med tanke på att sonen behöver knyta an bättre med pappan så hade jag nog i pappans ställe blivit rätt förbannad över att över att överenskommelsen om "pappakväll" bryts och att avgörandet om "bådakväll" eller pappakväll" läggs helt på pappan (som ju blir den "elake" om den nu framhärdar i pappakväll"). Är det en överenskommen specifik "pappakväll" eller "mammakväll" så bör ju den förälder vars kväll det inte är göra klart för barnet att idag är det ex.vis "mammakväll" och då är pappa upptagen med att städa och imorgon är det "pappakväll" och då är mamma upptagen med att laga mat.

Håller med till 100%.

Vill man inte att dom här situationerna ska uppstå så ser man till att dom inte uppstår.

Med tanke på att sonen behöver knyta an bättre med pappan så hade jag nog i pappans ställe blivit rätt förbannad över att över att överenskommelsen om "pappakväll" bryts och att avgörandet om "bådakväll" eller pappakväll" läggs helt på pappan (som ju blir den "elake" om den nu framhärdar i pappakväll").

Det är ju positivt att sonen får möjlighet att bonda mer med pappan och även om man får känslan av att köra över sonens känslor så ser jag det som positivt att föräldrarna tar ett gemensamt beslut och står fast vid det. Ju bättre kontakten blir med pappan desto lättare blir antagligen pappaläggningarna för barnet.

Blir den här pappan arg då? Eller vad känner han?

Annars håller jag med dig, det enklaste för alla parter verkar vara att skapa en situation där den som inte har läggningen är upptagen med något annat. Inte sitter i soffan och tittar på och hoppas att allt ska gå bra (och i praktiken är redo att rycka in vilken sekund som helst).

Jag förstår inte riktigt varför det hela behöver förklaras (och då är jag annars den som anses ägna mig extremt mycket åt förklaringar och diskussion ihop med barn), utan det är helt enkelt så att mamma går ut med hunden och pappa lägger barn, eller något liknande.

Hur eländig pappan än är, så verkar det ju inte vara på nivån att det verkligen är synd om pojken som blir lagd av honom. Jag menar, de där känslorna man ev kör över, bör inte innebära nämnvärda trauman, utan mer förtretligheten i att inte få som man vill. Den typen av förtret behöver vi ju alla lära oss att hantera, och det kan komma något gott ut av det mellan pojken och pappan i det här fallet.

Blir den här pappan arg då? Eller vad känner han?

Nu känner ju inte jag pappan men hon skriver ju att han ser ut som ett åskmoln så jag antar att han blir arg. Kanske också känner sig rätt uppgiven när han försöker hitta ensamtid med sonen men inte får det av den andra föräldern?!

Det måste vara jättejobbigt för pappan att alltid vara nr 2 även om han har satt sig i den situationen själv.

Jag föreslår att du går ut, eller är väldigt tydlig med att det är pappakväll och du gör något annat. Ärligt talat så av det du beskriver så spelar du lite på att han helst väljer mamma och därigenom så sätter du pappan i en omöjlig situation. Jag förstår att han inte tycker att det är så kul.

Sonen ska väl inte heller välja? Det är ni som föräldrar som har satt upp reglerna, låt honom inte spela ut er. Jag förstår att det känns skönt att han väljer dig, men du måste försöka lämna de känslorna därhän och jobba tillsammans med hans far att det blir såsom ni har bestämt. Sonen är nog tryggast så också att ni är en enad front som de föräldrar ni är.

P är tyst men ser ut som ett åskmoln... Ofta med en sårad ton och lite av ett skuldbeläggande

vill ta lite kvällsläggningar, för det ville han ju inte de 3 första åren om han inte stod under pistolhot
Det går inte att plötsligt efter flera år tvinga sig till en bra relation med sitt barn genom ilska och skuldbeläggande. Det är ingen självklar rättighet att bara kliva in i bilden och förvänta sig att barnet tyr sig till en.

Det är pappans jobb att försöka nå fram och bygga en relation; det är inte du som ska se till att barnet vill vara med honom. Vad du kan göra är som de andra säger att vara upptagen. Så här är det nu, punkt. Le, vänd och gå.

Vet hur svårt det kan vara. Been there.

Jag ska försöka förklara. Det har tidigare varit så att pappan inte velat och därmed tyckt att det är självklart att jag ska ta läggningen, för då får han fritid. Jag har flera gånger framfört att vi borde dela på det och kanske hålla stenhårt på varannan dag, men det har viftats bort med att sådana uppgörelser minskar hans möjlighet till spontanitet och att det inte passar med jobb, träning, träffar med kompisar eller whatever.

Nu vill han ta läggningar, men fortfarande bara när det passar honom, så fortfarande är inte varannan dag på tapeten, heller inte bestämma i förväg, utan det är lite stundens ingivelse. Oftas bestäms det att det ska vara pappakväll medan jag lägger bebisen och beslutet meddelas mig när bebis har somnat och det är dags för sonen att gå och sova = det här är inga överenskommelser mellan pappan och mig.

När det då är läggdags så startar ovanstående diskussioner och det har alltid varit på mitt ansvarsområde att få sonen att följa med pappa. Han förstår nuförtiden att jag är kvar nere och vägrar därför att sova, ber att få gå på toa, hämta vatten osv om inte jag följer med upp ifrån början och vid varje besök nere så tjatar han på att jag ska komma. Han ser att jag inte är upptagen med något och i ärlighetens namn skulle jag bara vilja gå och sova, men se det får jag inte göra för pappan eftersom sonen då vill komma in till mig och sova i stället.

Ni säger att jag lägger ansvaret på den stackars pappan att vara den elaka som säger nej, men det har jag gjort i 4 år. Jag har tröttnat och vill att han kliver in. Han ser ut som ett åskmoln för att han hör sonen säga att han vill att jag blir med, jag har inte sagt något. Han var precis lika sur alla gånger jag har fått sonen att säga godnatt och gå upp. Jag har suttit vaken över en timme och väntat på att sonen ska somna och sen försökt smyga upp för att i alla fall få 6 timmar sömn, men nog fan ligger ungen vaken ändå och så är cirkusen igång igen. Jag vill faktiskt att pappan reder upp sin egen situation, jag är skitless på att ta ansvar för honom.

Jag har förklarat åtskilliga gånger för sonen att pappa vill lika mycket som jag, att det är pappas tur osv, men jag får överhuvudtaget inte röra på mig så att jag gör ljud, för då blir det mitt fel om sonen börjar ropa efter mig. Varför kan inte pappan säga något i stället? Är det mer rättvist att jag hela tiden ska vara den "elaka" (som ni uttrycker det) och han inte behöver ta den rollen någonsin?

Sonen försöker bestämma, men bara på pappadagarna. Behöver någon annan lägga honom (tex mormor) så är det aldrig några diskussioner. Ni tror att jag gillar det här (och det gör pappan också kan jag lova), men jag är inte smickrad över att sonen väljer mig, jag tycker att det är tragiskt (samtidigt som jag gillar ungens förhandlingsteknik). Men jag vill inte längre bära deras relation. Om pappan har beslutat (när jag inte är närvarande) att han ska lägga sonen, då får han driva igenom det och inte sitta och vänta på att jag ska lösa det. Han får hemskt gärna göra det för då kanske jag hade haft 30 minuter någon gång då och då till att ta hand om mig själv.

Det är inte synd om sonen som behöver bli lagd av pappan, men det är heller inte synd om pappan att han för en gångs skull får ta tag i eländet själv. Det är sjukt att pappan förbjuder mig att gå och sova för jag får överhuvudtaget inte vistas på övervåningen när sonen ska läggas. Tyvärr har vi sagt till sonen att han alltid är välkommen att sova inne hos oss när han behöver (vilket jag tycker är rätt på alla plan), men då säger sonen att han vill sova inne hos oss om jag går och lägger mig och så blir jag boven igen.

Tvätt och disk är färdigt vid den tiden på kvällen. Det enda som finns är soffhäng eller att sova.

Jag föreslår som de andra att du gör dig otillgänglig när det är pappas tur att lägga. Ta ett bad, gå en promenad - du finns inte tillgänglig att välja.

Har du gjort tydligt för pappan att han måste ta ansvaret hela vägen, om han nu bestämmer att det är pappakväll? Att det ligger på hans ansvar att tala om för sonen att det ska vara så?
Jag menar, om han nu vill ha varannan veckas boende (även om det inte är aktuellt just nu) så måste han ju åtminstone visa att han kan lägga sonen ett par kvällar i veckan.

Men vänta nu, ts är dödstrött och vill bara sova, men då ska hon gå ut på promenader istället för att pappan behöver huset för sig själv för att natta? Det verkar ju stolligt, ts måste ju få gå och sova om hon är trött.

Ts: tycker det är orimligt att du ska sitta tyst som en mus i en timme och mer för att inte störa nattningen. Åtminstone bör du få gå o lägga dig att sova om du vill. Somnar barnet väldigt sent, eller varför blir det så kort sömn för dig?

Och hur ska du då göra för att slippa bära deras relation?

Jag ser två möjligheter just nu
1. Gör dig otillgänglig när det visat sig att det är pappakväll. Tex genom att lägga dig.
2. Strunta i det och ta över barnet direkt när det vill det, oavsett om det blivit papakväll eller inte.

Ser du själv andra möjligheter i nuläget?

Jag har funderat på hur jag ska förklara, igen. Vad som inte framgår tydligt av vad jag skrivit är att fram till förra pappaläggningen så har jag konsekvent, varje gång, fått sonen att gå med pappan upp. När det har skitit sig har varit de gånger sonen sen ropar och ropar och ropar (för att jag inte var tyst nog) eller för att jag vill sova. När jag vill sova har jag flera gånger sagt att jag går in i sovrummet och sover där, men då knallar ju ungen resolut efter och lägger sig där i stället och då vi sagt att det alltid är ok att sova hos oss när han vill så har iaf inte jag hjärta att slänga ut honom.

Är det tydligt nog då att de allra flesta gånger har pappan fått ta kvällen, tack vare att jag tagit ansvaret för att sonen hänger på upp. Pappan har varit sur ändå och kört en guilt trip på sonen, bara för att sonen uttrycker önskemålet om bådakväll. Jag tycker inte att han kan vara sur på mig när jag hela tiden gått på linjen att det är pappakväll. Däremot vägrar jag säga att jag inte VILL lägga sonen, men jag har alltid övertygat om att det är pappans kväll.

När jag nu tyckte att pappan kunde säga något, så slutade det med att han sa att det var upp till sonen att bestämma och då blev det som det blev.

Det är ju bara en månad kvar tills ni flyttar ut och problemet ändrar form för gott. Och eftersom sonen inte vet att ni ska flytta isär är mitt förslag att du inte ändrar på vad sonen är van vid sedan tidigare. Jag tycker också det är lite konstigt att sonen är uppe så sent att du vill lägga dig samtidigt som han, men du kanske är extremt kvällstrött? Eller är bebisen uppe och härjar mycket på natten?

så har jag konsekvent, varje gång, fått sonen att gå med pappan upp.
Väldigt talande för hur dålig relation de har; du måste vara kryckan i relationen som gör att det "fungerar". Tragiskt.

Säger han att han vill lägga sonen, så säg bara jaha och gonatt. Sen går du o lägger dig om du har lust. Är pappan inte roligare än att sonen då genast springer in o lägger sig hos dig, så får det väl vara så. Inte ditt fel.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 016
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka