Jag kvävs

Sv: Jag kvävs

Men hon kanske inte vill reda ut inför dig exakt vad hon vill? Det kanske inte ens går att veta i detalj just nu, eftersom man ännu inte vet hur allt kommer utveckla sig, hur mannen kommer att agera, etc.

Och ordvalen: "Du skall", "du måste". Om tanken är att ge synpunkter och tips som ts inte nödvändigtvis borde följa, så är det väldigt olyckliga formuleringar. Det är en sak att vara rättfram, men burdus och mästrande? Vad skulle någon i ts sits ha för nytta av det? Det är ju inget tanklöst barn som behöver höra ett sanningens ord, utan en jämbördig vuxen som man då rimligtvis inte kommenderar runt, bestämmer hur hon ska göra med barnen, när hon ska sluta amma, och en massa annat.

Men hon kanske inte vill reda ut inför dig exakt vad hon vill?
Men varför skulle hon göra det?
Det är ju bara hon själv som behöver veta det.
Jag har väl ingen nytta av den informationen?

... som man då rimligtvis inte kommenderar runt, bestämmer hur hon ska göra med barnen, när hon ska sluta amma, och en massa annat.
Nu så blandar du ihop mig med andra i tråden.

Det är okej att ge mig kritik för vad jag skriver.
Men inte att göra det för vad andra skriver.
För det kan inte jag ta något ansvar för.

Så först ger du en massa råd, eller snarare order, till ts, och när hon försöker förhålla sig till det, så är det också fel, för hon borde vara mer självständig?

Ibland är du väldigt mycket som en ångvält i en porslinsbutik, och den här tråden är ett sånt tillfälle. Mitt tips skulle vara att sluta kommendera och beordra TS, du formulerar dig inte som råd utan som order, och försök avhålla dig en liten stund att hacka på henne vad hon än gör. En tumregel kan ju vara att om man tänker när man skriver inlägget att "hoppas ts har vett nog att bortse från detta", så kanske det är läge att inte skriva inlägget alls.

har inte alla vid det här laget lärt sig hur I_U formulerar sig? alla lindar inte in sina meningar

Det hindrar ju inte att man blir uppfattad som man formulerar sig. Att skriva "mitt intryck är att du kanske" istället för "du skall", handlar ju inte bara om inlindning, orden betyder helt olika saker. Det första är en synpunkt, det andra är en order, och uppfattas också så. Man kan ju inte på eget bevåg ändra språkets betydelse.

kl

Måste man veta på förväg exakt hur man vill ha det då med umgänget? Är familjerätten så pass förstenad att det är omöjligt att under en period köra på ett upplägg och byta om det visar sig att nåt elr båda barnen inte trivs med det? Barnen utvecklas ju också mycket dessa första år, nog borde umgängesformen anpassa sig efter det?

At visa sig samarbetsvillig, icke hämndlysten samt att man verkligen funderat igenom olika alternativ borde väl vara gott nog så här i början.

Det hindrar ju inte att man blir uppfattad som man formulerar sig. Att skriva "mitt intryck är att du kanske" istället för "du skall", handlar ju inte bara om inlindning, orden betyder helt olika saker. Det första är en synpunkt, det andra är en order, och uppfattas också så. Man kan ju inte på eget bevåg ändra språkets betydelse.

För att inte tala om att inleda meningar med "nu så är det ju så att" elr "då så är det ju så att". Har faktiskt rätt länge reagerat på att det låter som serverade sanningar.

Som sagt, jag har egentligen ingen att vända mig till här på plats, men jag har vänner och familj på distans. Det hjälper också att det finns helt okända m änniskor bakom en dataskärm som hejar på och peppar. Är hjärtligt tacksam över den omtänksamhet som ändå utdelas till en för er helt okänd person på nätet.

Du är omsluten av bukefamiljen baby :love:
Det jämnar ut sig i längden, du ger säkert tillbaka någon gång.

Tycker det är helt enastående vad du har åstadkommit och hur du lyckas hålla en juste saklig linje trots allt. Och grattis till huset, hoppas ni ska komma att trivas där, du och barnen, när ni väl kommer på plats och börjar kunna bygga upp er tillvaro igen bit för bit.

Nu så blandar du ihop mig med andra i tråden.

Det är okej att ge mig kritik för vad jag skriver.
Men inte att göra det för vad andra skriver.
För det kan inte jag ta något ansvar för.

Nej, det gör jag inte. I inlägg 280, 286 och 296 ger du order om hur ts ska göra med amning och med sina barn. Varför du tycker det är lämpligt att ge en främmande människa order i en så här knixig situation förstår jag inte riktigt. Eller någon människa öht, faktiskt, sen när beordrar vuxna människor varandra? Jag ber dig inte ta ansvar för något annat än det du skrivit.

klart att familjerätten kan ändra sig och man kan be om fortsatt samarbete och samarbetssamtal för att se hur det utvecklar sig.
Att vara FÖR stelbent och inte vilja samarbeta kan straffa sig i längden.
Domaren i mitt mål skrattade lite och trodde inte själv på att vi ska lösa det med samarbetssamtal, men det gynnar mig att gå med på det.
Ska till en boendeutredning samtidigt.

Först och främst - vad rörd jag blir när ni skriver att jag är fantastisk (vilken egoboost). Jag är verkligen inte fantastisk, men jag tycker att jag gjort så gott jag kunnat i alla fall!

Lite rent praktiska problem (om man bortser från att han packar ner mina grejer och bär ut dem i förråd när jag inte är hemma eller när jag sover) runt försäljning av gården.

Vi kommer verkligen inte överrens. Vi bråkar inte, men vi kommer inte överrens. Jag vill använda mäklare och han vill inte det. Han vill använda sig av nätmäklare, men sköta visningarna själv och det vill inte jag. Han anser att mäklare får betalt för att inte göra något alls och att de är så dyra att han skulle kunna köpa två nya bilar för mäklarkostnaden.

Förutom att jag trycker på att som köpare så vill jag ha en opartisk person som står för visningen av fastigheten, så är ju även halva kostnaden för mäklaren min. Efter avdrag på vinstskatteberäkningen så minskas kostnaden för mäklaren ytterligare. Dessutom lade jag in runt 80.000 kr mer i gården när vi köpte den (nej, vi har inte det på papper och ja - jag vet hur korkat det var, men jag var gravid med vår första och tänkte att mer bundna än så här till varandra blir vi inte).

Hur gör man om vi inte kommer överrens? 80.000 i mäklarkostnader kommer vi inte att komma upp i hur vi än gör, så jag anser att vi kan ta mäklare för "mina" pengar.

... (om man bortser från att han packar ner mina grejer och bär ut dem i förråd när jag inte är hemma eller när jag sover) ....

Vilket svin.
När kan du flytta?

Han håller på som mina hyresgäster gör och jag är numera allergisk mot sådant.
Han skall inte röra dina saker alls.

Dokumentera och skriv upp.
Fotografera.
Var noga med datum och tider.
Kontrollera att dina saker finns kvar.

Min erfarenhet är att när folk börjar att dra runt på andras prylar så försvinner det också saker.
Alla gånger som jag har råkat ut för det så har jag blivit bestulen.
I mitt fall så har det varit en anställd (eller flera), en f.d. vän och så hyresgäster.
Runtflyttandet har då varit ett sätt att lägga villospår.
Det skall hacka sönder minnet så att man till slut inte vet vad man hade eller var.

Vilket svin.
När kan du flytta?

Ja, det är ju reaktionen som spontant kommer. Men helt ärligt igen (och jag har ju faktiskt levt med denne mannen i en massa år, även om han nu visar lite konstiga sidor) så tror jag inte att det är så han tänker. Jag tror att han helt ärligt tycker att han hjälper mig och gör det här för båda våras bästa = huset ska se inbjudande ut vid fotografering och försäljning.

Sen att jag upprepade gånger förklarat att jag vill packa mitt själv är en annan femma.

1 oktober är tillträde, men säljaren hör av sig om han får tag på boende och kan flytta tidigare.

Det är ju en överkomlig tid.
Med en ände på det hela.

Man slutar dock aldrig förvånas över hur människor reagerar vid en skilsmässa.
Det blir som vid ett arvsskifte.
Girigheten visar de fulaste sidor hos människor.

Fan, jag börjar bli så arg på vad mycket jag har kompromissat bort under de här åren.
Han har valt vilka färger vi "får" ha på möbler, sängkläder, gardiner, kuddfodral m.m. Vilket har resulterat i att majoriteten av alla gemensamt inköpta grejer kommer att stå kvar när jag lämnar skeppet. Ska bli så skönt att slippa ha allt i svart, ek och grått, med enstaka vitt.

När barnen lyssnar på barnmusik under matlagning och musiken kanske står på i bakgrunden vid maten, så stänger han av och sätter på sin hårdrock på Iphonen eller drar igång filmklipp (ja under middagen).

När jag har satt på julmusik som jag gillar (jag är en sucker för framförallt gosskörer, men även andra körer, och gärna christmas carols) så säger han 5 minuter efter han kommit hem att "tycker du verkligen att det här är bra?". Svar ja, går på toa och kommer tillbaka för att mötas av - just det Iphonen igen.
Har inte heller fått lyssna på någon annan av min musik när han varit hemma.

Hur fan hamnade jag i sån skit? Han har aldrig varit våldsam, hindrat mig från att träffa familj och vänner, men trots allt har han styrt över det mesta. Det har varit på hans villkor vad som görs och inte på huset.

Jag har ju kommit från en stabil och kärleksfull uppväxt i kärnfamilj med toppenföräldrar och engagerad släkt och har själv magisterexamen och 6 års universitetsstudier bakom mig. Hur gick det så fel?

Innan jag har rett ut mig själv så kommer jag inte kunna ha någon slags relation igen, för just nu ska gudarna veta att jag kommer inte släppa kontrollen över en endaste milimeter av mitt liv och min ekonomi framöver.

Du var inte förberedd på att sådana här människor finns.
Det blir man bara av otrevliga upplevelser.
Var glad åt att du har sluppit dem tidigare.
Vissa människor slipper dem hela livet och de är lyckligt lottade.

Jag för min del har fått en överdos.

Vill bara skicka en stor kram och lycka till! Läser med tårar i ögonen om dina funderingar. Du kommer att växa så mycket av detta och även om det känns som om allt gått "fel", så kommer det goda saker av det. Vilken tur att dina barn lever gott och är friska! Heja, heja, och tugga i dig den här jobbiga dagarna, så kommer det härliga dagarna sedan!

Det finns inget liv som är perfekt. Alla har sina nackdelar även om det ser ut och verkar oklanderligt.

Jag sitter här och blir så förbannad å dina vägnar. Jag saknar ord. Men ju mer dina ögon öppnas desto bättre kan du förhålla dig till hans smutsiga sätt att behandla Er alla.
Tur att din familj verkar vara den bästa man kan ha.

Ja, det är ju reaktionen som spontant kommer. Men helt ärligt igen (och jag har ju faktiskt levt med denne mannen i en massa år, även om han nu visar lite konstiga sidor) så tror jag inte att det är så han tänker. Jag tror att han helt ärligt tycker att han hjälper mig och gör det här för båda våras bästa = huset ska se inbjudande ut vid fotografering och försäljning.

Sen att jag upprepade gånger förklarat att jag vill packa mitt själv är en annan femma.

1 oktober är tillträde, men säljaren hör av sig om han får tag på boende och kan flytta tidigare.

Kolla med ägarna till nya huset om du inte kan få tillträde till ett rum eller garage? Då kan du ställa dit lådor och få ha dem ifred.

Stå på dig med mäklare! Han kommer inte vara en bra reklam om han ska visa er gård. Kommer säkert skrämma bort kunder så att det blir långbänk av det.

Jo du är stark, heja dig! :)

Bra morgon idag. Jag besiktigade huset och i mina ögon var huset utan anmärkning - men det var några smågrejer som sattes som upplysningar. Vad det verkar så kan jag flytta in så som huset ser ut och står idag utan att behöva göra någonting alls de närmaste 3-5 åren, sen är det lite småfix (som kan läggas under kategorin normalt underhåll) som behöver göras.

Jag kan alltså mer eller mindre räkna med att inte ha några stora utgifter på huset de närmaste 15-20 åren - kanske inte ens de närmaste 30 åren! :bump: (då menar jag som takbyte, panelbyte, dränering, värmesystem etc.)

Nedräkning till 1 oktober!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 016
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka