Jag har inget ex!

Taxilock

Trådstartare
Relationen jag har med min sambo är den första seriösa relation jag har haft. Visst har jag haft småflörtar innan men inget som blivit något. Det känns som att det är något fel på mig som 5,5 år senare fortfarande är tillsammans med min första riktiga kärlek. Det är inte alls så att jag vill göra slut, jag tycker fortfarande att han är den snyggaste & mest intressanta mannen i rummet. Men jag kan inte låta bli att jag inte vet hur det är att ha en relation, jag menar om man inte upplevt en relation från början till slut vad vet man då egentligen om förhållanden?

Jag har heller ingen aning om hur förhållandet man har med sitt ex är eller ens vad man känner inför en person man en gång älskat men inte älskar/är med längre. Det känns som att ett avslutat förhållande är en erfarenhet man "borde" ha. Men det är ju inte så att jag vill göra slut med sambon bara för att veta hur det känns när ett förhållande tar slut.

Behöver bara skriva av mig lite, kanske någon som har samma erfarenhet eller kan komma med kloka ord?

Sv: Jag har inget ex!

Tycker du har en poäng i det du skriver, men å andra sidan. Ex kan vara ganska jobbiga ;)

Jag hade gladeligen varit utan samtliga av mina ex. :angel:

Alltså, som jag ser det är det enda "positiva" med erfarenheten av ett uppbrott att man förhoppningsvis tar chansen att lära sig något, och är förberedd inför den eventuella nästa gången. Tänk om varje uppbrott varit lika jävligt dramatisk som när man gjorde slut i tonåren liksom, hilfe.

Men bortsett från det? Nej, jag ser inte hur mina avslutade förhållanden gjort att jag vet något mer om relationer än någon som bara haft en partner. För mig handlar erfarenhet och utveckling så inte om hur länge eller hur många eller om/när det tagit slut, men om vad man gör av den relation/de relationer man har/haft.

Senast ändrad:

Men måste man uppleva allt då? Att ha ett ex innebär att man troligen gått igenom en hel del smärta och ångest - är det verkligen något man behöver (mer av) i livet? Det finns en märklig norm i samhället idag där man "ska" ha gått igenom ett antal förhållanden innan man "får" binda sig. Antagligen en bieffekt av att det är socialt accepterat att separera - vilket i sig är skitbra! Givetvis ska ingen tvingas vara kvar i förhållanden de inte trivs i, oavsett hur många eller få förhållanden de har bakom sig. Men jag tror att vi ska se upp med att bilda normer åt andra hållet. Det är väl bara jättefint om den första kärleken håller livet ut? Jag tror inte man blir en mindre komplett människa för att man inte har genomgått en seperation. Alla människors liv och erfarenheter ser olika ut. Och tack och lov för det!

(nu blev det en massa babbel, hoppas det går att få ut något vettigt av det :o )

alltså, jag tycker att du borde vara riktigt lycklig som fortfarande är tillsammans med och är kär i din första kärlek. Underbart ju!
Sen klart att man kan fundera på hur det kan vara med ex och sånt, men varför egentligen grubbla över sånt när du är lycklig med det du har? Var istället tacksam över att du inte har behövt gå igenom när ett förhållande tar slut, för som sagt så innebär det OFTAST massa sorg, smärta och ångest = inget man vill uppleva. Så var glad sålänge du slipper! :)

Jag hade gladeligen varit utan samtliga av mina ex. :angel:

Alltså, som jag ser det är det enda "positiva" med erfarenheten av ett uppbrott att man förhoppningsvis tar chansen att lära sig något, och är förberedd inför den eventuella nästa gången. Tänk om varje uppbrott varit lika jävligt dramatisk som när man gjorde slut i tonåren liksom, hilfe.

Men bortsett från det? Nej, jag ser inte hur mina avslutade förhållanden gjort att jag vet något mer om relationer än någon som bara haft en partner. För mig handlar erfarenhet och utveckling så inte om hur länge eller hur många eller om/när det tagit slut, men om vad man gör av den relation/de relationer man har/haft.

+1

Jag hade gärna varit utan ex också, framförallt ett av exen.

TS - kommer man någonsin kunna klassas som "erfaren" eller "duktig" på relationer? Förmodligen inte för varje relation är unik. Om du och din sambo passar ihop - njut av det istället för att undra hur det är att ha gamla relationer bakom dig. Det är ungefär samma som med gammal vänskap, de försvinner och blir "ex". Iallafall för mig.

Jag har heller inga ex, och förstår lite ditt tankesätt, många anser ju att det är samma sak som att söka jobb (har du ingen erfarenhet spelar det ingen roll hur flashig utbildning du än har, du har fortfarande inte samma chans som någon som jobbat inom området några år, men kanske har noll utbildning egentligen, den sitsen sitter jag i nu!), och många i min närhet resonerar likadant om relationer. Har du inte haft ett förhållande så är det lite dömt att misslyckas med det första man får. Så behöver det däremot inte alls vara! Och måste det vara en milsvid skillnad på en person utan fasta förhållanden bakom sig som är 25 år (eller äldre) och en person som är i samma ålder men hade ett par mycket oseriösa förhållanden i tonåren bakom sig? Är egentligen inte den andra personen också ganska ovan vid förhållanden? När det börjar bli skillnad är väl om den ena parten har varit sammanboende med barn och hela den biten, kan jag tycka.

Mina föräldrar träffades när de var var 27, och vad jag vet så har ingen av dem haft något förhållande innan (inte mamma i alla fall, pappa kanske, men det var i så fall mycket oseriöst), de fick mig drygt tio månader efter att de träffades, och är idag efter 25 år fortfarande gifta och har tre barn till.

Jag tycker faktiskt det är riktigt skönt att kunna gå in i ett förhållande utan att ha något gammalt ex som spökar i bakgrunden och hotar att dyka upp igen när det passar som allra sämst.

Kan förstå din tankegång!
Har inget riktigt ex faktiskt, aldrig haft nåt så seriöst förhållande. Har ju såklart träffat killar i perioder, men för min del är det mkt som ska stämma för att det ska bli så seriöst. ;)
Vet hur jobbigt jag tyckte det var när jag slutade träffa den enda kille jag vart kär i! Skulle det då vara en jag delat mitt liv med och kanske bott tillsammans med, ja det hade nog varit grymt jobbigt för mej! :crazy:

Men visst finns säkert nackdelar med att inte ha haft förhållande, lika som det finns det med att jämt haft förhållande från att du var typ 16 år.

Uppenbarligen är du ju 'duktig' på att vårda en relation om det fortfarande fungerar bra. Att ha många eller flera ex tycker jag väl mer känns som att man inte lyckas få relationer att fungera, så har det iaf varit för mig. Träffar fel killar som inte passar och så drar de när de inser att de inte tycker man är som de tycker att man borde vara. Eller så tycker man själv inte att det är bra, för att det inte går att prata med dem eller nåt sånt.

Har inte läst hela tråden så kanske upprepar - men jag tänker såhär: ja, med bara en kärlek kanske man är mindre "erfaren" på ett sätt, men spelar det verkligen någon roll om man är lycklig?

Jag tycker faktiskt det är riktigt skönt att kunna gå in i ett förhållande utan att ha något gammalt ex som spökar i bakgrunden och hotar att dyka upp igen när det passar som allra sämst.
Fast det känns som ett märkligt resonemang tycker jag :confused: Varför skulle just ex komma och spöka för? Det kan ju lika gärna vara nån man vart jättekär i som inte var kär tillbaka, en flirt man inte kunde släppa, eller vad som helst? Eller ingen alls.

Jag har två ex. Är fullkomligt oorolig att nån av dem ska spöka. Jag är ju säker på mitt förhållande och framförallt vad jag känner för min sambo. Att gå runt och känna sig hotad för att ex kan poppa upp igen har jag faktiskt inte hört nån säga.

kl.
Tack för alla svar!

Litegrann känns det som någon var inne på att förhållandet inte blir taget på allvar av vissa p.g.a jag inte har något tidigare förhållande bakom mig.

Sen har även en del kompisar som jag pratar mycket och öppet med en tendens att föreslå att jag och sambon vuxit ifrån varandra så fort jag nämner minsta lilla grej som kanske inte för dagen är helt perfekt. Det frågar typ om vi börjat tröttna på varandra. Och det har vi inte men kan inte låta bli att känna att ibland känns det som att vissa bara går och väntar på att vi ska göra slut. Inte för att det spelar någon roll vad andra tycker och tänker men det är lite trist när man inte ens kan nämna minsta lilla sak utan att det ska blåsas upp till att vi nu tröttnat på varandra :/

Visst är erfarenhet viktigt, att man lär sig nya saker och utvecklas.

Men vad lär man sig av att ha ett ex?

Att alla människor kan ha bra såväl som dåliga sidor
Att man ibland måste kompromissa för att ett förhållande ska funka
Att man själv inte är så jäkla perfekt

Om du och din karl har funderat ut det på egen hand så att erat förhållande funkar, och ni dessutom fortfarande är kära så spelar det väl ingen roll om ni haft andra innan eller inte!

Jag kan bara skriva under, nästan exakt samma situation för mig. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 5,5 år, och jag har liksom inte haft något seriöst före honom.

Men, vad bryr jag mig om det? Jag har ju världens finaste pojkvän och känner inte att jag missar något viktigt när jag läser om alla som gnäller över sina ex. Då är jag mer avundsjuk på de som jobbar med roliga saker, bor på häftiga ställen eller reser till häftiga ställen. :)

Kan känna igen mig i det du skriver, jag med. Min sambo och jag har varit tillsammans i 7 år och jag var dessutom ung när vi blev tillsammans (17 år) så jag har verkligen inte hunnit ha något riktigt förhållande innan min nuvarande.

Jag är jättenöjd med vårt förhållande och vårt liv, och grubblar inte alls över det faktumet att jag saknar ex o.s.v. MEN jag kan också ibland skapa hjärnspöken och bry mig lite väl mycket (fundera över) om vad andra tycker. Det är så knäppt att jag liksom ska skämmas över att berätta hur länge vi varit tillsammans, eller hur ung jag var när vi träffades... Så, det enda jag egentligen tycker är jobbigt är hur andra människor ser på oss och vårt förhållande. Vilket jag ju självklart inser är helt befängt :)

Åh det är om något är jag också mer avundsjuk på!
Skönt att höra att man inte är ensam!

cherie: Precis så är det! Det är enbart p.g.a vad andra tycker och tänker som jag funderar över det här! Själv är jag egentligen väldigt glad över att vårt förhållande ser ut som det gör efter så lång tid tillsammans. När folk ifrågasätter att vi inte är förlovade funderar jag inte alls lika mycket över att de finns dem som tycker det är konstigt. Men det är just det här med att jag inte har något ex och att folk tycker det är konstigt som på något sätt fastnat i mitt huvud.

Vet vad jag tror! Att andra ser sig själv som "misslyckade" för att de inte lyckats hålla ihop/hittat rätt i ett förhållande.
Men få vill nog se det så, mycket lättare att se det som " men nu vet jag iaf vad jag inte vill ha bla bla"
Jag själv har bara haft två seriösa förhållande, min fd på 4,5 år och min nuvarande 2,5 år. Känner inte att jag missat något! (fast ja jag hur ju ett ex, vilket jag helst sluppit)

Känner igen det där med "men man behöver inte stadga sig redan, du är ung, du SKA samla på dig erfarenhet" mm man får höra. Men bara slå döva örat till helt seriöst. Jag tror mest det handlar om avundsjuka.

Fast då har ju du faktiskt ingen anledning att oroa dig för de där exen heller, just för att du har en bra relation till dem? Jag har förvisso aldrig varit tillsammans med en kille "officiellt och på riktigt", så jag har inga ex på det sättet, men jag har ett gammalt ragg som i flera år ägnade sig åt att svartsjukt spionera på mig och trodde att han hade äganderätt på mig och vem jag träffade. Han la sig till och med i när jag träffade tjejer. Det var han som valde att avsluta vad det nu var vi hade, för att han blev tillsammans med någon annan, som han för övrigt vad jag vet fortfarande är tillsammans med.

Nu har jag tack och lov sluppit ha kontakt med honom på nästan ett år, och jag hoppas att vi inte kommer ha det i framtiden heller (men så länge man bor i samma lilleputtstad så finns alltid risken att springa på varandra, särskilt om man som vi har gemensamma intressen). Många av mina kompisar har också ex som fortsatt att lägga sig i deras liv efter en separation, och till och med kontaktar deras nuvarande för att sprida lögner. Jag gratulerar dig till att du har sluppit det, för det är inga roliga erfarenheter!

Jag tycker att du ska vara lycklig över att du har en sådan fin relation med din sambo och hoppas att det håller länge.
Sen är det väl så att vissa ex kan man vara vän med efteråt medans andra kan man inte det med men oavsett brukar det göra väldigt ont när man gör slut.

Fast då har ju du faktiskt ingen anledning att oroa dig för de där exen heller, just för att du har en bra relation till dem?
Jag sa ingenting om huruvida vi har en bra relation eller inte. Det handlar liksom inte om det, vilket var lite av min poäng. Har man en fin och bra och stark relation så går man liksom inte tänker "ÅH NEJ JAG HAR ETT EX TÄNK OM HAN KOMMER OCH SPÖKAR".

Jag gratulerar dig till att du har sluppit det, för det är inga roliga erfarenheter!
Du vet ingenting om vad jag varit med om eller ej. Däremot pratar vi inte spionage och stalkning i den här tråden, det är liksom inte standard när man gör slut med folk att det blir så :confused: Det KAN bli så men jag menar, du kan få en granne som stalkar dig också.

Min poäng var att ditt resonemang kändes så bakvänt. Som att alla som har ex automatiskt har problem med dem. Majoriteten av vuxna människor har faktiskt ex och jag tror inte att majoriteten blir spionerade på.

Dessutom stödjer ju bara ditt inlägg precis vad jag sa - du har inga ex men ändå har du haft nån som jagat dig i flera år (även om jag inte syftade på att man blir spionerad på i år, för det känner jag ingen som blivit förutom kvinnor som varit fast i misshandelsrelationer). Det var ju precis det jag sa;

Varför skulle just ex komma och spöka för? Det kan ju lika gärna vara nån man vart jättekär i som inte var kär tillbaka, en flirt man inte kunde släppa, eller vad som helst? Eller ingen alls.
Typ ett gammalt ragg som inte ger upp.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 567
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 254
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 619
Senast: monster1
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka