Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja. Jag vill ha ett Fautras Icelandic. Cheval har ett liknande som jag tittade på under Eurohorse men jag av vad jag sett så gillar jag Fautras bättre. Sen är flera gånger vad hästen kostade lite av en överdrift, det beror ju naturligtvis hur välutrustat släpet är (och min lillskrutt var inte så dyr när jag köpte heller) - men dubbelt, och antagligen lite till.

Tillägg: Jag var tvungen att kolla. Med de tillval jag helst vill ha blir det lite mer än 3 gånger pengarna som jag la på hästen för 4 år sen.
Är det den som heter Fautras Icelandic 2, eller finns det en första version (som google inte vill visa mig)? Väldigt snygg, och dyr, vad jag kan se, den går fetbort för plånkan här, även om en var till salu för halva priset skulle det vara alldeles för dyrt för vad jag hade tänkt mig :laugh: Inga sexsiffriga belopp för transport, men så har jag ju heller ingen drömtransport jag suktar efter, då är det lättare att nöja sig med typ "stadig och funktionell" :D

Har nu glömt exakt vad de betalade vars transport jag lånat men vill minnas det var under tiotusen, kanske de hittade ett synnerligen bra kap där så riktigt så billigt behöver det inte vara men tror nog det ska gå och hitta nåt faktiskt bra för relativt billig peng. Enligt dem så var det inte så svårt och utbudet var bra. Men då att jag inte får vara kräsen om en specifik modell såklart.
 
Är det den som heter Fautras Icelandic 2, eller finns det en första version (som google inte vill visa mig)? Väldigt snygg, och dyr, vad jag kan se, den går fetbort för plånkan här, även om en var till salu för halva priset skulle det vara alldeles för dyrt för vad jag hade tänkt mig :laugh: Inga sexsiffriga belopp för transport, men så har jag ju heller ingen drömtransport jag suktar efter, då är det lättare att nöja sig med typ "stadig och funktionell" :D

Har nu glömt exakt vad de betalade vars transport jag lånat men vill minnas det var under tiotusen, kanske de hittade ett synnerligen bra kap där så riktigt så billigt behöver det inte vara men tror nog det ska gå och hitta nåt faktiskt bra för relativt billig peng. Enligt dem så var det inte så svårt och utbudet var bra. Men då att jag inte får vara kräsen om en specifik modell såklart.
Ja. Finns Icelandic 2 och 3, det är till 2 respektive 3 hästar om jag inte är totalförvirrad 😅

Ska jag leta transport på riktigt så blir det nog något liknande, kommer inte ha råd att lägga så mycket på transport så det är dags för ny bil snart med
 
Ja. Finns Icelandic 2 och 3, det är till 2 respektive 3 hästar om jag inte är totalförvirrad 😅

Ska jag leta transport på riktigt så blir det nog något liknande, kommer inte ha råd att lägga så mycket på transport så det är dags för ny bil snart med
Jo, för min del ska det ju också köpas bil vad det lider, säger jag som inte har påbörjat körlektioner ännu, är det förresten realistiskt att ta automatkörkort över sommarlovet, för en som aldrig suttit bakom ratten någonsin. Kom precis på den här ovanan som figurerar här med företag som helt stänger ner under större delen av sommaren. Hoppas det inte gäller alla körskolor...
 
Jo, för min del ska det ju också köpas bil vad det lider, säger jag som inte har påbörjat körlektioner ännu, är det förresten realistiskt att ta automatkörkort över sommarlovet, för en som aldrig suttit bakom ratten någonsin. Kom precis på den här ovanan som figurerar här med företag som helt stänger ner under större delen av sommaren. Hoppas det inte gäller alla körskolor...
Körskolorna stänger nog inte ner helt under sommaren. Iaf inte för 11 år sedan när jag tog mitt :D

Det låter absolut realistiskt. Om du kan - börja plugga teorin redan nu! Så kan du fokusera mer på själva körningen sen med mer kunskap i ryggen :) har du möjlighet att övningsköra privat också parallellt?
 
Jo, för min del ska det ju också köpas bil vad det lider, säger jag som inte har påbörjat körlektioner ännu, är det förresten realistiskt att ta automatkörkort över sommarlovet, för en som aldrig suttit bakom ratten någonsin. Kom precis på den här ovanan som figurerar här med företag som helt stänger ner under större delen av sommaren. Hoppas det inte gäller alla körskolor...
När jag tog körkort så fick man börja övningsköra när man var 17 år och 9 månader, dvs man förväntades kunna lära sig att köra bil och klara både teori och uppkörning inom loppet av tre månader. Och vad jag kan minnas så klarade de flesta det, oavsett automat eller manuell, så det ska väl vara realistiskt tycker jag att klara att ta körkort över sommaren. Rekommenderar dock starkt att inte begränsa dig till automatkörkort.
 
Sport-SM. Kul att gå på som publik eller inte? Funderar på det fram och tillbaka men vet inte om det är värt det så att säga. Inte pengarna för biljett in utan åka, bo, låta hästen vila där hemma osv.

Jag känner en kvalad junior, tror att hästens pappa kommer tävla, tror att ena tränaren kommer tävla mm men jag har ingen jag vet att jag kan hänga med hela dagarna, eller kvällarna för den delen. Och hur vet jag vilka dagar jag vill vara där isf? Programmet är väl inte helt klart än på ett tag?
 
Körskolorna stänger nog inte ner helt under sommaren. Iaf inte för 11 år sedan när jag tog mitt :D

Det låter absolut realistiskt. Om du kan - börja plugga teorin redan nu! Så kan du fokusera mer på själva körningen sen med mer kunskap i ryggen :) har du möjlighet att övningsköra privat också parallellt?

Njae jag har nog inte möjlighet att övningsköra privat tyvärr men har avsatt budget för massa lektioner i alla fall! Är det svårt att lära sig att köra med släp också? 🙈

Tar gärna emot tips på bra bok eller app att plugga teori på!
 
Njae jag har nog inte möjlighet att övningsköra privat tyvärr men har avsatt budget för massa lektioner i alla fall! Är det svårt att lära sig att köra med släp också? 🙈

Tar gärna emot tips på bra bok eller app att plugga teori på!
När jag tog körkort använde jag mig bara av teoriboken från körskolan, det är nog mitt enda tips :D men finns säkert bra appar att använda sig av idag!

Att köra med släp rakt fram är ju tämligen okomplicerat. Att lära sig att backa med släp är lite svårare. Man får öva, öva, öva. Dock behöver du ju inte kunna det för att få ditt B-kort, även om du får köra vissa släp på det. Så ta körkortet först, sen får du fixa ett släp och öva helt enkelt. Och läsa på om vad du ska tänka på i körningen om du kör med släp, särskilt när det är häst i :)
 
Sport-SM. Kul att gå på som publik eller inte? Funderar på det fram och tillbaka men vet inte om det är värt det så att säga. Inte pengarna för biljett in utan åka, bo, låta hästen vila där hemma osv.

Jag känner en kvalad junior, tror att hästens pappa kommer tävla, tror att ena tränaren kommer tävla mm men jag har ingen jag vet att jag kan hänga med hela dagarna, eller kvällarna för den delen. Och hur vet jag vilka dagar jag vill vara där isf? Programmet är väl inte helt klart än på ett tag?
Jag vill gärna åka. Förhoppningsvis har jag minst en kompis som kvalar till femgång som senior. Jag lär nog bestämma mig rätt så nära inpå om det blir av. Kan förhoppningsvis bo hos en vän ca. 45 minuter därifrån. Om det blir av blir det första stora tävlingen jag tittar på i sporten, så det blir kul!
 
Jag vill gärna åka. Förhoppningsvis har jag minst en kompis som kvalar till femgång som senior. Jag lär nog bestämma mig rätt så nära inpå om det blir av. Kan förhoppningsvis bo hos en vän ca. 45 minuter därifrån. Om det blir av blir det första stora tävlingen jag tittar på i sporten, så det blir kul!
Problemet för mig är att jag nog vill bo på hotell om jag åker och då är det bra att bestämma sig i tid 😂

Kan ju iofs boka något som går att boka av.
 
Sport-SM. Kul att gå på som publik eller inte? Funderar på det fram och tillbaka men vet inte om det är värt det så att säga. Inte pengarna för biljett in utan åka, bo, låta hästen vila där hemma osv.

Jag känner en kvalad junior, tror att hästens pappa kommer tävla, tror att ena tränaren kommer tävla mm men jag har ingen jag vet att jag kan hänga med hela dagarna, eller kvällarna för den delen. Och hur vet jag vilka dagar jag vill vara där isf? Programmet är väl inte helt klart än på ett tag?
Det är trevligt! Jag har åkt i olika konstellationer och av olika anledningar flera gånger och hade nog kunnat tänka mig att åka dit helt själv också. Men då känner jag också hyggligt mycket folk så behöver inte vara ensam om jag inte vill 😊 Satsa på helgen, tycker jag! Då är det ju finaler i alla grenar och brukar vara något passlöp också! 😊
 
Sport-SM. Kul att gå på som publik eller inte? Funderar på det fram och tillbaka men vet inte om det är värt det så att säga. Inte pengarna för biljett in utan åka, bo, låta hästen vila där hemma osv.

Jag känner en kvalad junior, tror att hästens pappa kommer tävla, tror att ena tränaren kommer tävla mm men jag har ingen jag vet att jag kan hänga med hela dagarna, eller kvällarna för den delen. Och hur vet jag vilka dagar jag vill vara där isf? Programmet är väl inte helt klart än på ett tag?
Jag säger kul! Jag bor inte alltför långt bort från Norrköping så har varit och tittat de senaste åren. Men det är klart att det är lättare när man inte behöver fixa boende och sånt.
Jag har småbarn numer och måste begränsa hur många dagar jag kan vara där, och då kör jag lördag och söndag, roligast med finaler och då blir det mer variation på grenar.
Jag gillar att hålla koll på folk jag känner/känner till/har tränat för och förstås släktingar till mina hästar. Sen är det kul att se hingstar man hör om live, vissa ryttare rider så fint att man nästan blir tårögd och så är det trevlig stämning bland både tävlade och publik.
 
Rider nån av er med endast silikonpad under sadeln? Bra/dåliga aspekter? Jag har förstått det verkar ganska vanligt inom tävlingsvärlden? Jag ska testa så har beställt en för jag tycker det är praktiskt att kunna skölja av efter, vet en del dock vill skydda sadeln med schabrak eller vojlock. Jag har också renfäll och fårskinnspad men det känns tjockt och varmt för sommaren? Jag har 3 vojlockar också men borsta bort hår och hålla på och tvätta är nåt jag helst undviker!
 
Rider nån av er med endast silikonpad under sadeln? Bra/dåliga aspekter? Jag har förstått det verkar ganska vanligt inom tävlingsvärlden? Jag ska testa så har beställt en för jag tycker det är praktiskt att kunna skölja av efter, vet en del dock vill skydda sadeln med schabrak eller vojlock. Jag har också renfäll och fårskinnspad men det känns tjockt och varmt för sommaren? Jag har 3 vojlockar också men borsta bort hår och hålla på och tvätta är nåt jag helst undviker!
Du menar en gelpad, som många har som enda underlägg mellan sadel och häst? Det är ingenting jag vill ha. Har förstått att den ska få sadeln att ligga still? Men ligger inte sadeln stilla utan den ligger inte sadeln bra :down: samt eventuell stötdämpning tror jag inte mycket på. Gelen skapar även mycket friktion och i värsta fall spänningar som följd.
 
Rider nån av er med endast silikonpad under sadeln? Bra/dåliga aspekter? Jag har förstått det verkar ganska vanligt inom tävlingsvärlden? Jag ska testa så har beställt en för jag tycker det är praktiskt att kunna skölja av efter, vet en del dock vill skydda sadeln med schabrak eller vojlock. Jag har också renfäll och fårskinnspad men det känns tjockt och varmt för sommaren? Jag har 3 vojlockar också men borsta bort hår och hålla på och tvätta är nåt jag helst undviker!
Hade en tidigare, hästen fick vita hår och det var väldigt tydligt att det var efter paden. Så nej, jag använder det inte.
 
Du menar en gelpad, som många har som enda underlägg mellan sadel och häst? Det är ingenting jag vill ha. Har förstått att den ska få sadeln att ligga still? Men ligger inte sadeln stilla utan den ligger inte sadeln bra :down: samt eventuell stötdämpning tror jag inte mycket på. Gelen skapar även mycket friktion och i värsta fall spänningar som följd.

Tack! Aspekter jag inte hört/tänkt på! Försöker förstå och ”passa in” med isisgrejer som är nya för mig.

Jag tror inte jag sett ett enda ekipage på alendis eller tex ice horse festival som såg ut att ha vojlock under sadeln, jag tänker att alla kan väl inte använda gelpad för att förhindra glid utan använder det av annan anledning? eller är det bara något ”alla gör” på ”islandsvis” 🤔

Jag tror nog på att det blir nån slags stötdämpning för jag använder gelinlägg i typ alla mina skor och får sjukt ont i fötterna utan, inte för att det är precis exakt samma sak men efter fotoperation några år sen är det ett måste för mig 🤪

En sak jag gillar med gelpad (har en halv för fram som en trapeze-gelpad typ som kan ligga mellan sadel och vojlock eller under vojlock, jag har testat på båda vis) är att det inte blir någon stor skarv som det blir med en vanlig trapez-pad (flera har också sagt att det blir lika bra/bättre med en ihoprullade/vikt HANDDUK??? Har inte testat det då det känns som det verkligen inte blir jämn tryckfördelning i skarven?) eller mattespad som man kan bygga upp men där det inte tunnas av mot kanterna, det tunnas ut på gelpadden så verkar ligga mer följsamt. Min sadel glider inte direkt så skulle inte använda som anti-glid (men sadelgjorden brukar glida fram 🤯) och är utprovad, equiterapeuten kollade också och sadeln ligger bra men bäst med lite utfyllnad fram då han var väldigt tom där vid köp och fortfarande bygger muskler där, det sa sadelutprovaren också vid sadelköpet så jag har varierat, mest med mattespad fylld fram, sen ibland fram-gelpadden med vojlock, och en vanlig trapezpad i tyg med vojlock.

Hur märker man att/om det blir mer/annan friktion än med bara vojlock mot ryggen? Eller är det egentligen bäst att rida med (välpassande) sadel direkt på hästryggen utan något emellan? Kommande från ”vanliga” hästvärlden känns det ännu mer främmande än gelpad och inget mer. Vojlock är väl bara för att skydda sadeln/estetiskt (om det inte är nån specialvojlock med memory foam, gel eller liknande)? Den andra islandshästen på stallet får skav om de använder schabrak så det kan ju också vara så i att välja bort att ha något under antar jag 🤷‍♀️

Den jag beställde kommer om några dagar så får testa och se tänker jag, det brukar vara tydligt om min häst gillar något, en av mina tre vojlockar är nån slags specialvariant och den gillar han inte alls.
 
Oj, vad är det med sån gelpad som orsakar vita hår tro 🤔
Friktionen, drar i pälsen och antagligen i det här fallet drog loss päls, är min teori. Det var ju inte så att det drog loss så mycket päls att jag märkte något förrän de vita håren kom, men bör väl berott på någon form av mindre ärrbildning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 131
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 454
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp