Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
TACK båda två! :love: varje gång jag tvekar ute tänker jag på alla kloka ord jag fått här på buke. Och att vad jag än väljer att göra för att VI ska vara lugna så är det okej!

Sen varje gång vi (läs jag :angel:) lyckas med något nytt och läskigt tänker jag att jag måste rapportera till hejarklacken på buke :D
Klart att du måste rapportera - så kul att följa era framsteg både här och på Instagram!

Tror också att vi är rätt många här som upplevt känslan av att vara osäker och kanske lite rädd med sin nya häst eller efter att något hänt. Det är jobbigt att vara orolig och nervös inför ridturerna och ett ganska tufft jobb att knuffa sig själv utanför komfortzonen varje dag, men det är ju verkligen värt det när det funkar! :love:
 
Ska övningsrida båda nästa ridlektion och lektionen efter, Ska du dit och tävla på Drifandis tävling.

Tänker att du typ garanterat kommer ångra att du inte har en klass till att se fram emot pga att det är så roligt att tävla. Ska man ändå anmäla och vara med så kan man ta två, det går över så fort annars :D

Nej det blir bara Glaumurs för mig nu.
 
Jag har fått Mists sadel såld nu. Den är iväg skickad och nu är jag lite nervös över vad säljaren ska tycka när hon får hem den. Sadeln i sig är superfin, men det är alltid nervöst när man packar iväg en sånn sak och skickar. Även om jag tycker att jag emballagerat bra. Dhl verkar väldigt sega. Den lämnades in ons em till ombud. Gick iväg på torsdagen och den ligger fortfarande bara i norrköping. Jag hade någon förhoppning om att den skulle vara framme igår.
 
Jag ska troligtvis vara med på vår första skojtävling! Det kommer inte finnas någon domare, utan det är med min tränare på hennes stall (där jag hade ovalbaneträning sist) och bara för hennes elever att träna på hur det går till på tävling, man kommer få nedskrivna kommentarer men inte poäng, perfekt för mig, en kul dag med chans att träffa och peppa alla andra :) Hon tycker jag ska testa T8 och V5! Det är i slutet av månaden så jag har lite tid att öva på att få till traven när Jag vill också eftersom min häst numera tycker det är jättekul att helst alltid tölta, lösa tyglar, kuperad terräng och uppförsbackar, inget är för stor utmaning för nalles tölt :laugh:
 
Jag har fått Mists sadel såld nu. Den är iväg skickad och nu är jag lite nervös över vad säljaren ska tycka när hon får hem den. Sadeln i sig är superfin, men det är alltid nervöst när man packar iväg en sånn sak och skickar. Även om jag tycker att jag emballagerat bra. Dhl verkar väldigt sega. Den lämnades in ons em till ombud. Gick iväg på torsdagen och den ligger fortfarande bara i norrköping. Jag hade någon förhoppning om att den skulle vara framme igår.

Grattis till försäljningen! Skulle också tycka det nervöst med sån grej, fick du betalt i förskott då eller hur garanterar man att inte bli lurad som säljare?
 
Grattis till försäljningen! Skulle också tycka det nervöst med sån grej, fick du betalt i förskott då eller hur garanterar man att inte bli lurad som säljare?

Jag fick betalt innan jag skickade. Men tänker ändå att köparen kan bli missnöjd och vilja lämna tillbaka osv.
 
Jag fick betalt innan jag skickade. Men tänker ändå att köparen kan bli missnöjd och vilja lämna tillbaka osv.
Svarar mig själv för att tillägga.
Har skickat sadel en gång tidigare också under samma koncept.
Jag tar bilder under själva packningen av sadeln och sedan på lådan med fraktsedeln påklistrad. Sen swishar köparen hela summan för sadeln. Därefter lämnar jag in den.
Såklart kan köparen bli lurad ändå. Det är ju eg bara att packa upp sadeln igen efteråt.
Men det här är väl ändå så tryggt jag kan göra det, för att köparen ska känna sig hyffsat säker på att jag som säljare inte blåser hen.
Jag själv vågar inte skicka utan att få betalt.
Ofta prutar ju köparen lite på priset och när de fått igenom det så är de oftast ändå nöjda med att de gör en bra affär.
 
Jag ska troligtvis vara med på vår första skojtävling! Det kommer inte finnas någon domare, utan det är med min tränare på hennes stall (där jag hade ovalbaneträning sist) och bara för hennes elever att träna på hur det går till på tävling, man kommer få nedskrivna kommentarer men inte poäng, perfekt för mig, en kul dag med chans att träffa och peppa alla andra :) Hon tycker jag ska testa T8 och V5! Det är i slutet av månaden så jag har lite tid att öva på att få till traven när Jag vill också eftersom min häst numera tycker det är jättekul att helst alltid tölta, lösa tyglar, kuperad terräng och uppförsbackar, inget är för stor utmaning för nalles tölt :laugh:
Kul! Det ger något lite extra att ha mål att träna mot oavsett vad det är.

Jag vill ha mer sånt. Just nu behöver vi öva på att åka iväg, rida och sen åka hem igen men jag gör det aldrig för att jag har ingen egen transport och lillen är rejält envis och vill inte gå på de där konstiga lådorna.
 
Kul! Det ger något lite extra att ha mål att träna mot oavsett vad det är.

Jag vill ha mer sånt. Just nu behöver vi öva på att åka iväg, rida och sen åka hem igen men jag gör det aldrig för att jag har ingen egen transport och lillen är rejält envis och vill inte gå på de där konstiga lådorna.

Ja det ska bli jättekul, och känns precis lagom för där vi är nu!

Jag behöver också åka iväg mer bara för att få flyt på det också. Senaste bortaträningen tog typ 5 min att lasta på så det gick inte på en gång första försöket, och hem tog ca 25 min att få honom att gå på.

Samma helg som träningstävlingen är så flyttar dom vars transport jag fått låna till ett annat stall. Det ligger nån kvart bort och de har sagt att jag fortfarande får låna deras släp när de inte själva behöver det, så himla snällt, men de behöver släpet den helgen för flytten, så det blir att hyra släp tror jag.

Jag funderar på att långtidshyra eller köpa ett begagnat släp så jag har mitt eget även fast jag inte ens har körkort och bil ännu (sommarens projekt)! 👀 Men liksom att nu behöva både arrangera med chaufför och sen att den personen då måste hämta släp nån annanstans från åt mig känns rätt omständligt. Speciellt om det behövs hämtas kvällen innan tex för att hinna iväg på morgonen.

Nu vet jag ingenting om att köpa hästsläp så det är ju nervigt också.
 
Ja det ska bli jättekul, och känns precis lagom för där vi är nu!

Jag behöver också åka iväg mer bara för att få flyt på det också. Senaste bortaträningen tog typ 5 min att lasta på så det gick inte på en gång första försöket, och hem tog ca 25 min att få honom att gå på.

Samma helg som träningstävlingen är så flyttar dom vars transport jag fått låna till ett annat stall. Det ligger nån kvart bort och de har sagt att jag fortfarande får låna deras släp när de inte själva behöver det, så himla snällt, men de behöver släpet den helgen för flytten, så det blir att hyra släp tror jag.

Jag funderar på att långtidshyra eller köpa ett begagnat släp så jag har mitt eget även fast jag inte ens har körkort och bil ännu (sommarens projekt)! 👀 Men liksom att nu behöva både arrangera med chaufför och sen att den personen då måste hämta släp nån annanstans från åt mig känns rätt omständligt. Speciellt om det behövs hämtas kvällen innan tex för att hinna iväg på morgonen.

Nu vet jag ingenting om att köpa hästsläp så det är ju nervigt också.
Jag velar kring att köpa släp - de jag helst vill ha (låg step up, diagonallastat och lätt nog för min bil) är inte billiga om vi säger så. Så jag ska försöka övertyga mig själv om att det är bättre att ha ett eget vilket som (ok, lite krav finns) snart än drömsläpet (som nytt kostar flera gånger mer än vad jag köpte hästen för) om ett längre tag.
 
Lördagsträning (länk till insta som kanske några redan sett)

Bortsett från min sits som jag kämpar med måste bara säga hur jättefin nalle kändes i helgen! I lördags red jag i paddocken och idag hoppade jag stockar i skogen och det var bara så kul, härligt väder också ☀️👌

377161A2-C459-4EC0-B81C-A0D2E3F57324.jpeg
 
Jag velar kring att köpa släp - de jag helst vill ha (låg step up, diagonallastat och lätt nog för min bil) är inte billiga om vi säger så. Så jag ska försöka övertyga mig själv om att det är bättre att ha ett eget vilket som (ok, lite krav finns) snart än drömsläpet (som nytt kostar flera gånger mer än vad jag köpte hästen för) om ett längre tag.
Ja det blir garanterat begagnat släp för min del, i fint skick var det tänkt isåfall men har inte så många krav tänker jag. Vore fint med sadelskåp och inte kännas för trång längst fram typ.
 
Ja det blir garanterat begagnat släp för min del, i fint skick var det tänkt isåfall men har inte så många krav tänker jag. Vore fint med sadelskåp och inte kännas för trång längst fram typ.
Ja. Den där grejen med att inte kännas för trångt där fram tror jag är viktig för mig. Jag tror jag kan strunta i sadelskåp för det (får plats i bilen om det är så).

En av nackdelarna med Drömsläpet är att det sällan dyker upp begagnat.
 
Ja. Den där grejen med att inte kännas för trångt där fram tror jag är viktig för mig. Jag tror jag kan strunta i sadelskåp för det (får plats i bilen om det är så).

En av nackdelarna med Drömsläpet är att det sällan dyker upp begagnat.
Har du en specifik märke / modell som är drömsläpet?

I släpet jag lånar så är det främst två saker som inte är idealiska för min häst: foderbordet för högt och bakbommen har få valmöjligheter, jag behöver ha den på lägsta för min häst men då måste den fästas så den också ger hästen kortast utrymme, hade önskat ge honom mer längd. Känns också trångt längst fram. Vet inte vad modellen heter men det är annars ett jättesnyggt släp som ser nytt ut, de köpte det begagnat för superbra pris och det är lätt och avskalat. Även med sakerna jag inte gillar hade jag köpt den modellen om det var det som fanns till rätt pris för det funkar ändå.

Har lasttränat i ett annat släp också, det gillade jag verkligen för bakbomsfästena har massvis med kombinationsmöjligheter i höjd och längd och det var rymligt framtill med lägre foderbord, ska fråga dem vad deras modell heter, ser lite äldre ut så förhoppningen är att ett sånt eller liknande kanske kan finnas till förmånligt pris.
 
Har du en specifik märke / modell som är drömsläpet?

I släpet jag lånar så är det främst två saker som inte är idealiska för min häst: foderbordet för högt och bakbommen har få valmöjligheter, jag behöver ha den på lägsta för min häst men då måste den fästas så den också ger hästen kortast utrymme, hade önskat ge honom mer längd. Känns också trångt längst fram. Vet inte vad modellen heter men det är annars ett jättesnyggt släp som ser nytt ut, de köpte det begagnat för superbra pris och det är lätt och avskalat. Även med sakerna jag inte gillar hade jag köpt den modellen om det var det som fanns till rätt pris för det funkar ändå.

Har lasttränat i ett annat släp också, det gillade jag verkligen för bakbomsfästena har massvis med kombinationsmöjligheter i höjd och längd och det var rymligt framtill med lägre foderbord, ska fråga dem vad deras modell heter, ser lite äldre ut så förhoppningen är att ett sånt eller liknande kanske kan finnas till förmånligt pris.
Ja. Jag vill ha ett Fautras Icelandic. Cheval har ett liknande som jag tittade på under Eurohorse men jag av vad jag sett så gillar jag Fautras bättre. Sen är flera gånger vad hästen kostade lite av en överdrift, det beror ju naturligtvis hur välutrustat släpet är (och min lillskrutt var inte så dyr när jag köpte heller) - men dubbelt, och antagligen lite till.

Tillägg: Jag var tvungen att kolla. Med de tillval jag helst vill ha blir det lite mer än 3 gånger pengarna som jag la på hästen för 4 år sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 132
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 487
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Stil på bostad för uthyrning.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp