Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Friktionen, drar i pälsen och antagligen i det här fallet drog loss päls, är min teori. Det var ju inte så att det drog loss så mycket päls att jag märkte något förrän de vita håren kom, men bör väl berott på någon form av mindre ärrbildning.

Jaha ja vad konstigt, jag har mycket hår att borsta bort från vojlock speciellt nu när min häst fortfarande fäller men hittills ingen vit päls där, de gånger jag använt gelpad närmast ryggen är det väldigt lite lösa hår efteråt och de fastnar ju inte heller på padden så det verkar inte som speciellt mycket dras bort, men såklart kan variera mellan olika hästar.
 
Jaha ja vad konstigt, jag har mycket hår att borsta bort från vojlock speciellt nu när min häst fortfarande fäller men hittills ingen vit päls där, de gånger jag använt gelpad närmast ryggen är det väldigt lite lösa hår efteråt och de fastnar ju inte heller på padden så det verkar inte som speciellt mycket dras bort, men såklart kan variera mellan olika hästar.
Min poäng är att gelpad skapar mer friktion än exempelvis en vojlock och kan skapa obehag utan att det märks.
 
Såhär tänker jag.

Säg att sadeln passar som den ska. Sadeln kommer ändå att röra sig, då hästen rör sig. Det kommer att bli lite rörelse mellan sadeln och hästen. Det är helt naturligt när det är två olika delar som ligger mot varandra i rörelse. Det är energi som frigörs i och med att sadeln rör sig, och sadeln "tar upp" rörelseenergin genom att just röra sig.

Sätter du då en gelpad direkt mot hästens rygg hindrar du rörelsen som ska vara där. Den må ge lite stötdämpning, men då den är såpass klistrig kommer den också att ligga helt fast. Det för över den rörelsen som skulle ha tagits upp av sadeln, till hästens rygg istället. Och det vill vi ju inte. Då blir det krafter mot hästens rörelser och spänningar i musklerna som följd. Den här friktionen (gelpad sliter, vojlocken glider) kan då säkert skapa vita partier på ryggen.

En gelpad med ett tygskydd runt om är nog bättre om du ska ha en sån pad. Tänk på gelen i dina skor. Det är ju något mellan själva gelen och din fot, strumpa eller en sula osv. Det är nog inte gel direkt mot din fot så ofta.
 
Tillägg: och jag kan för min själ inte förstå varför alla ska rida med just det. Är det rekommenderat någonstans ifrån? Är det en trend? Jag har ingen aning. Men min equiterapeut är inget fan av det iaf. Inte jag heller :p lägg hellre sadeln direkt på ryggen om det ska ridas utan vojlock eller schabrak. Eller ha fårskinn mot hästen till exempel.
 
Min poäng är att gelpad skapar mer friktion än exempelvis en vojlock och kan skapa obehag utan att det märks.
Jag tänkte om det kan vara gifter som går in i huden och skapar förändring? Vissa paddar står ”giftfri” vilket leder till tanken att vissa kan ha utsöndrar gift när hästen svettas kanske?
 
Såhär tänker jag.

Säg att sadeln passar som den ska. Sadeln kommer ändå att röra sig, då hästen rör sig. Det kommer att bli lite rörelse mellan sadeln och hästen. Det är helt naturligt när det är två olika delar som ligger mot varandra i rörelse. Det är energi som frigörs i och med att sadeln rör sig, och sadeln "tar upp" rörelseenergin genom att just röra sig.

Sätter du då en gelpad direkt mot hästens rygg hindrar du rörelsen som ska vara där. Den må ge lite stötdämpning, men då den är såpass klistrig kommer den också att ligga helt fast. Det för över den rörelsen som skulle ha tagits upp av sadeln, till hästens rygg istället. Och det vill vi ju inte. Då blir det krafter mot hästens rörelser och spänningar i musklerna som följd. Den här friktionen (gelpad sliter, vojlocken glider) kan då säkert skapa vita partier på ryggen.

En gelpad med ett tygskydd runt om är nog bättre om du ska ha en sån pad. Tänk på gelen i dina skor. Det är ju något mellan själva gelen och din fot, strumpa eller en sula osv. Det är nog inte gel direkt mot din fot så ofta.
Har sprungit runt i högklackat med naken fot mot gel en hel del utan att märka nåt speciellt men såklart inte samma som hårremmen på en häst osv 🤔
 
Tillägg: och jag kan för min själ inte förstå varför alla ska rida med just det. Är det rekommenderat någonstans ifrån? Är det en trend? Jag har ingen aning. Men min equiterapeut är inget fan av det iaf. Inte jag heller :p lägg hellre sadeln direkt på ryggen om det ska ridas utan vojlock eller schabrak. Eller ha fårskinn mot hästen till exempel.
Detta jag också undrar, varför används det så flitigt inom islandsport? 🤷‍♀️
 
Rider nån av er med endast silikonpad under sadeln? Bra/dåliga aspekter? Jag har förstått det verkar ganska vanligt inom tävlingsvärlden? Jag ska testa så har beställt en för jag tycker det är praktiskt att kunna skölja av efter, vet en del dock vill skydda sadeln med schabrak eller vojlock. Jag har också renfäll och fårskinnspad men det känns tjockt och varmt för sommaren? Jag har 3 vojlockar också men borsta bort hår och hålla på och tvätta är nåt jag helst undviker!

Detta jag också undrar, varför används det så flitigt inom islandsport? 🤷‍♀️

Du har nog dina svar i ditt eget inlägg tror jag. Man ser att andra gör så, det verkar praktiskt, man vill prova.

Vill man ha gelpad ska man ha den mellan sadel och vojlock/schabrak, tycker jag. Vill man rida utan vojlock är det bättre med sadeln direkt på ryggen, alternativt någon annan typ av pad under.
 
Du har nog dina svar i ditt eget inlägg tror jag. Man ser att andra gör så, det verkar praktiskt, man vill prova.

Vill man ha gelpad ska man ha den mellan sadel och vojlock/schabrak, tycker jag. Vill man rida utan vojlock är det bättre med sadeln direkt på ryggen, alternativt någon annan typ av pad under.
Ja det har du rätt i, så måste det väl va!
 
Vad tycker ni om memory foam paddar då? Personligen tycker jag det är sjukt obekvämt att sova på memory foam men jag vet inte hur det är för hästar
 
Jag hade enbart gelpad under sadeln för måååånga år sen men skulle aldrig ha det nu. Jag vill ha schabrak, ev vojlock, för att skydda sadeln bland annat.
 
Vad tycker ni om memory foam paddar då? Personligen tycker jag det är sjukt obekvämt att sova på memory foam men jag vet inte hur det är för hästar
Finns det plats för en sån padd och den behövs så ser jag inga problem med att använda dom. Finns ju många olika utformningar på dem.

Jag ville ha en fårskinnspad under sadeln när S fällde som mest, då han började få antydan till skav av kanten på vojlock/schabrak. Köpte en för dyra pengar för att inse att sadeln blev för trång med padd och det blev för trångt bakom manken. Så tji fick jag :p bästa för oss är tydligen så lite som möjligt under sadeln. Har alltid vojlock eller schabrak dock för att skydda sadeln (vill helst putsa så sällan som möjligt :D) men ska vi ha något tryckavlastande eller något för att motverka ev. skav får jag skaffa en ny sadel.
 
Vad tycker ni om memory foam paddar då? Personligen tycker jag det är sjukt obekvämt att sova på memory foam men jag vet inte hur det är för hästar
Har du gått i skor med memory foam sula? Galet skönt! ;)

Vad gäller gelpaddar så var det väl väldigt inne en period, istället för vojlock. Vi har ju även hästar som tidigare haft väldigt breda ryggar och låg manke, vilket inte underlättar för att få en sadel att ligga still även om den passar (ihop med kort rygg och laterala rörelser blir det inte bättre). Idag är det generellt något smalare ryggar och högre mankar, vilket underlättar sadelinpassning. Vojlockar är väl fortfarande inte tokpopulära, speciellt inte i tävlingssammanhang (högre nivå), men de flesta kör väl utan något alls.

Det finns ju paddar som stabiliserar utan att vara gel, de tycker jag generellt är bättre än gelpaddarna, om man nu har behov av nån sån typ av pad. Personligen föredrar jag utan nåt dock, även om det innebär lite mer sadelvård. Upplever att vojlockar ibland kan orsaka glid som inte existerar utan vojlock, speciellt på hästar med bred rygg utan manke.
 
På temat sadlar och paddar så har jag en häst med svagt framåtlutande rygg. Han är alltså inte överbyggd, utan manken är klart högre än korset, men den delen av ryggen som sadeln ligger på är alltså svagt framåtlutande. Jag löser i nuläget detta med en front riser pad, dvs en gelpad som är tjockare framtill, och för att slippa lägga gelpaden direkt på ryggen har jag en mycket tunn (någon millimeter) neoprenpad mellan häst och gelpad. Funkar fint under ridning men är lite meckigt att få plats. Undrar därför om det finns någon som löst framåtlutande-rygg-problemet med ENBART sadel, alltså lyckats hitta en sadel som placerar ryttaren vågrätt trots att hästens rygg inte är vågrät? Jag tänker att jag möjligen skulle kunna låta stoppa om sadeln för att passa precis på min hästs rygg, men tvekar lite då jag ibland använder sadeln även på en annan häst (som har rak rygg).
 
På temat sadlar och paddar så har jag en häst med svagt framåtlutande rygg. Han är alltså inte överbyggd, utan manken är klart högre än korset, men den delen av ryggen som sadeln ligger på är alltså svagt framåtlutande. Jag löser i nuläget detta med en front riser pad, dvs en gelpad som är tjockare framtill, och för att slippa lägga gelpaden direkt på ryggen har jag en mycket tunn (någon millimeter) neoprenpad mellan häst och gelpad. Funkar fint under ridning men är lite meckigt att få plats. Undrar därför om det finns någon som löst framåtlutande-rygg-problemet med ENBART sadel, alltså lyckats hitta en sadel som placerar ryttaren vågrätt trots att hästens rygg inte är vågrät? Jag tänker att jag möjligen skulle kunna låta stoppa om sadeln för att passa precis på min hästs rygg, men tvekar lite då jag ibland använder sadeln även på en annan häst (som har rak rygg).
Jag löste det typ som du när jag hade en häst med sån rygg, lite olika varianter av paddar med extra stoppning fram, bäst tyckte jag det var med en fårskinnspadd som man kunde stoppa i extra i fram, men det är givetsvis individuellt vad som passar bäst.
 
På temat sadlar och paddar så har jag en häst med svagt framåtlutande rygg. Han är alltså inte överbyggd, utan manken är klart högre än korset, men den delen av ryggen som sadeln ligger på är alltså svagt framåtlutande. Jag löser i nuläget detta med en front riser pad, dvs en gelpad som är tjockare framtill, och för att slippa lägga gelpaden direkt på ryggen har jag en mycket tunn (någon millimeter) neoprenpad mellan häst och gelpad. Funkar fint under ridning men är lite meckigt att få plats. Undrar därför om det finns någon som löst framåtlutande-rygg-problemet med ENBART sadel, alltså lyckats hitta en sadel som placerar ryttaren vågrätt trots att hästens rygg inte är vågrät? Jag tänker att jag möjligen skulle kunna låta stoppa om sadeln för att passa precis på min hästs rygg, men tvekar lite då jag ibland använder sadeln även på en annan häst (som har rak rygg).
Jag kanske missförstår, men om du vill lösa det genom enbart sadel måste du väl oavsett ha två? Dvs spelar väl mindre roll om du stoppar om den du har eller köper en ny, den nya/omstoppade sadeln kommer ändå inte passa den andra hästen?

Annars finns det ju paddar som inte är i gel. Finns väl en tunn från Top Reiter som man kan lägga ilägg i, t.ex, så man slipper ha dubbelt.
 
Nu har S stuckit igen :( min medryttare red bort till den lilla backen igår, den som jag pratade om innan. S hade tydligen varit sjövild och stuckit flera gånger när de vänt uppe vid backens topp. Medryttaren gjorde verkligen allt enligt boken så det var inget fel hon gjorde. Som tur var fanns det ju träd och stengärden runt omkring som hon kunde använda för att kunna stanna. Varje gång han började dra efter första gången han stack svängde hon/gjorde en volt men han gav sig tydligen inte.

Känner mig helt uppgiven nu efter ett så stort bakslag :( jag ska bege mig bort till backen/ängen med honom för att se vad han hittar på. Jag har verkligen aldrig varit med om något liknande, att hästen vill dra SÅ starkt.

Vi får kämpa vidare, men fy vad trist det här är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 131
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 454
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: Lady_S
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp